سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

گشتی در بزرگترین باغ پرندگان خاورمیانه 

شهرستان ساوجبلاغ با وسعتی حدود یک هزار و 22 کیلومتر مربع از جاذبه های گردشگری ویژه ای برخوردار است و از آن به عنوان سرزمین چشمه های آب سرد یاد می شود . این شهرستان از شمال به ارتفاعات البرز و شهرستان طالقان از غرب به استان قزوین و شهرستان نظرآباد و از شرق و جنوب به شهرستان کرج محدود می شود. ساوجبلاغ دارای 3 بخش چهار باغ، چندار و بخش مرکزی داری پنج شهر شامل شهرهای جدید و قدیم هشتگرد، کوهسار، چهار باغ و گلسار است. بخش کوهپایه ای این منطقه بین کوهستان و دشتی زیبا حایل شده که چشم هر گردشگری را به خود جذب می کند. دشت های این منطقه نیز دارای باغ های زیبایی است که فضایی آرام و دل انگیز را برای گردشگران داخلی و خارجی فراهم می کند. علاوه بر طبیعت زیبا و شگفت انگیز، وجود تپه های متعدد در بخش های مختلف این شهرستان نشان دهنده این است که ساوجبلاغ  دارای پراکندگی های استقراری در تپه های مختلف از هزاره پنجم پیش از میلاد تا دوران اسلامی است. حفاری های باستان شناسی صورت گرفته در تپه ها و محوطه های باستانی همچون «موشلان تپه»، «تپه گرجیان ایغربلاغ» و «خوروین» نشانگر سابقه استقرار و سکونت انسان از هزاره های پنجم و چهارم پیش از میلاد تا هزاره های اول پیش از میلاد در این شهرستان است.

نکته قابل ملاحظه این که در دوره میانی اسلامی به ویژه در حکومت سلاطین  صفوی با توجه به نزدیکی ساوجبلاغ به شهر قزوین که پایتخت اول صفویان بوده، توجه خاصی به این منطقه شده است. ساخت حسینیه و پل شاه عباسی در روستای برغان تائید کننده این موضوع است. این شهرستان در کنار طبیعت چشم نوازش دارای 126 اثر تاریخی است که از این میان می توان به تپه و کاروانسرای ینگی امام، برج آرامگاهی کردان، حسینیه برغان، امامزاده عبدالقهار (ع) ورده، امامزاده یحیی (ع) دوزعنبر، پل تاریخی برغان و امامزاده موسی (ع) آجین دوجین به عنوان شاخص ترین آثار تاریخی این شهرستان اشاره کرد. این شهرستان زیبا و تاریخی به دلیل عبور بزرگراه تهران - قزوین و نزدیکی آن به کلان‌شهرهای تهران و کرج دارای موقعیت ممتازی از نظر جذب گردشگر است. همچنین دارای 6 روستای هدف گردشگری و 5 منطقه نمونه گردشگری است که در آینده به یکی از مراکز زیبای گردشگری استان تبدیل خواهد شد.

باغ پرندگان چهارباغ

بزرگترین باغ مسقف پرندگان خاورمیانه با پنج هزار گونه از انواع پرندگان کنار آبزی، طوطی ها و شکاری های سراسر جهان در شهر چهارباغ ساوجبلاغ استان البرز واقع است. علاوه بر باغ پرندگان اصفهان که مجموعه ای دیدنی از پرندگان در آن نگهداری می شود، شهرستان ساوجبلاغ استان البرز هم دارای باغ پرندگانی رویایی از انواع پرندگان کم نظیر جهان است. این باغ یکی از زیباترین و در نوع خود کم نظیرترین مجموعه های نگهداری پرندگان و بزرگترین نمایشگاه پرندگان زینتی و کمیاب در خاورمیانه است که پنج هزار پرنده نادر از 65 کشور جهان را در خود جای داده است.

این مجموعه با گردآوری 5 هزار گونه انواع پرندگان نادر و رو به انقراض از مجموعه های کم نظیر جهان است و دارای سالن های سرپوشیده همچنین برکه و جزایر متعدد به عنوان یک مرکز علمی آموزشی وتفریحی به منظور نگه داری از گونه های نادر و رو به انقراض طراحی و ساخته شده است. این نمایشگاه بزرگترین کلکسیون کبوتران و ماکیان زینتی در جهان را دارا بوده و مجموعه ای بی نظیر از پرندگان کنارآبزی، شکاری ها، طوطی ها و غیره را در خود جای داده است. باغ پرندگان در اتوبان کرج - قزوین، خروجی کردان، شهر چهارباغ، نبش گلستان نهم واقع است و علاقه مندان می توانند یک روز تعطیل خود را به تماشای پرندگان گوناگون و کم نظیر این باغ اختصاص دهند.

برج آرامگاهی روستای کردان

گردشگرانی که به دیدن بناهای تاریخی علاقه مندند محال است به ساوجبلاغ سفر کنند از این بنای متعلق به قرن 7 هجری که در 10 کیلومتری هشتگرد در روستای کردان واقع شده، بازدید نکنند. این اثر تاریخی دارای پلانی مدور همراه با شیار در قسمت بیرونی و پلانی هشت ضلعی در داخل بوده، مدفن امامزاده حسین (ع) از نوادگان امام زین العابدین (ع) است. برج آرامگاهی روستای کردان در سال 88 به شماره 3828 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بنای امامزاده جعفر(ع) هشتگرد

بنای تاریخی امامزاده جعفر (ع) در جنوب شهر هشتگرد قرار دارد. این امامزاده نیز مانند دیگر بناهای آرامگاهی، ایوانی رو به شمال دارد و  اطراف آن دارای طاق نماهایی است. گنبد بنا دو پوسته است که پوسته خارجی از بین رفته است. ساخت این بنای آجری به دوره صفوی باز می گردد.

بقعه بی بی سکینه (س) سنقر آباد

در روستای سنقر آباد بخش چهار باغ، بنای بسیار زیبایی وجود دارد که در دوره صفویه احداث شده است. بنا دارای ایوان رفیع در بخش شمالی و طاق نماهایی در اطراف است و گنبد مخروطی به آن جلوه ویژه ای بخشیده است. این بنا مدفن نوادگان امام موسی کاظم (ع) است.

روستای بَرغان

کافیست 13 کیلومتر از کرج دور شوید تا به روستای برغان برسید. برای رسیدن  به برغان دو مسیر وجود دارد یا از کرج – رجایی شهر، جاده آتشگاه به سمت  این روستا بروید و یا از بزرگراه کرج – قزوین پس از کردان به سمت برغان بروید. بافت این روستا قدیمی بوده، دارای باغ های بسیاری است که در تمام  فصول سال به ویژه بهار و تابستان می تواند پذیرای گردشگران باشد. آثار بی نظیر حسینیه اعظم با تعزیه قدیمی که در ایام محرم در آن برگزار می شود، پل تاریخی برغان، چنار کهن مسجد جامع، درخت پیر سپیدارک و تپه باستانی قلعه کش کلا در برغان جای گرفته اند. بازار برغان هم در زمره قدیمی ترین بازارهای استان است که در گذشته مرکز تجارت محصولات کشاورزی، پنبه و نظایر آن بوده است. در سفر به برغان خرید آلوی برغان را فراموش نکنید هرچند گردو، عسل، توت، گوجه برغان و لبنیات هم از سوغات معروف این منطقه هستند. لازم به ذکر است که این روستا جزء روستاهای هدف گردشگری کشور است.

آسیاب حاج رحیم، روستای هیو

آسیاب حاجی رحیم در روستای هیو، در معبر اصلی روستا واقع شده است. این اثر تاریخی در واقع آسیابی قدیمی است که در زمره آسیاب های آبی تنوره دار قرار می گیرد. بخشی از کانال آب و تنوره و اتاقک این اثر هنوز باقی مانده اند. مصالح این بنا از سنگ و آجر است. این روستا به داشتن تعداد زیادی آسیاب شهرت دارد.

پل روستای بانو صحرا

این پل که در دو کیلومتری شمال غرب روستای کردان قرار گرفته از آثار دوره صفویه است. مصالح به کار رفته در پل، سنگ و آجر همراه با ملات آهک است. بخشی از چشمه طاق و پایه های پل باقی مانده است. این پل تا اواخر دهه 50 محل ارتباط دو طرف رودخانه بوده که در پل سازی جدید بخش هایی از آن از بین رفته است. حمام  قدیمی روستا همزمان با پل ساخته شده است.

محوطه باستانی ینگی امام

این محوطه باستانی در بخش مرکزی در روستای ینگی امام و در کنار مجموعه ای  شامل کاروانسرا و بنای آرامگاهی قرار گرفته است. بر اساس کاوش های باستان شناسی که طی دو فصل و در سال های خیر انجام شده آثاری از دوره میانی اسلامی در سطوح آن کشف شده است. البته در بخش میانی تپه آثار قلعه تاریخی کشف شد که با توجه به توسعه منطقه طی این دوران حائز اهمیت است.

کاروانسرای ینگی امام

قدمت این کاروانسرا که در ابتدای جاده هشتگرد و 100 قدمی جاده کرج - قزوین در روستایی به همین نام قرار گرفته و به دوره صفویه باز می گردد و در گذشته در مسیر ری و قزوین برای استراحت مسافران ساخته شده است. تپه باستانی ینگی امام در نزدیکی این کاروانسرا قرار دارد. بنا چهار ایوانی و دارای 24 حجره است. همچنین فضای شتر خان در سراسر بنا تعبیه شده است.

روستای سنج و سیبان دره

این روستا نیز همانند سایر روستاهای ساوجبلاغ همچنان بافت سنتی خود را حفظ کرده است. روستای سنج به دلیل بافت معماری خانه های آن که دیوارهای گلی و سقف های چوبی با در و پنجره های ارسی شکل دارد و نیز به واسطه داشتن آثار تاریخی و طبیعی، قرار گرفتن در دل کوهستان در کنار باغات و رودخانه ها مناظر بدیع و چشم نوازی را برای گردشگران و دوستداران طبیعت ایجاد کرده است.

امامزاده زبیده خاتون (س) روستای خور

در شمال غربی روستای خور از بخش مرکزی ساوجبلاغ منطقه ای به نام بر چشمه است که در دامنه کوه آن می توان چشمه، کوره آهک پزی قدیمی و بقعه ای  متعلق به دوره ایلخانی را مشاهده کر. د این بقعه را زبیده خاتون می نامند. بنای سنگ و گچی این امامزاده که در نوع خود دیدنی و کم نظیر است بر پلانی هشت ضلعی ساخته شده است.

امامزاده سلیمان (ع) روستای خور

این امامزاده بر روی تپه ای در وسط روستای خور قرار دارد. قدمت بنای امامزاده به دوران ایلخانی باز می گردد که در دوران صفویه و قاجاریه الحاقاتی به آن افزوده شده است. مصالح بنا از سنگ با ملاط گل و گچ است و نوع پوشش آن از نوع گنبد مخروطی است.

امامزاده شعیب (ع) روستای رامجین

در روستای رامجین بخش چهار باغ دو بنای آرامگاهی وجود دارد که شامل امامزادگان شعیب و کمال الدین است. قدمت این بنا ها مربوط به دوره صفوی است پلان معماری این بنا ها از نوع تک ایوانه با گنبد مخروطی با مصالح خشت و آجر است که در سال های اخیر مرمت شده است.

روستای وَردِه

مگر می شود از ساوجبلاغ سخن گفت و از این روستای زیبا که در 15 کیلومتری شمال غربی شهر کوهسار در ضلع شمال اتوبان کرج قزوین قرار دارد یاد نکردبافت تاریخی و بکر این روستا آثاری نظیر حمام تاریخی دوره قاجار، آسیاب قدیمی، دو بقعه به نام های امامزاده عبدالقهار (ع) و بی بی سکینه (س) را در خود جای داده است و به دلیل  وجود رودخانه، کوهستان و چشمه های منحصر به فرد، پذیرای بسیاری از گردشگران علاقمندان در فصل های مختلف سال است. هر چند توصیه می شود در 6 ماه اول سال از این روستا بازدید کنید.

امامزاده عبدالقهار روستای وَردِه

در روستای هدف گردشگری ورده بقعه ای هرمی شکل متعلق به دوره ایلخانی قرار دارد که دارای گنبد رک است مصالح بکار رفته در این بنا آجر با گچ است. این بنا دارای درهای قدیمی ارسی است در داخل این بنا دست نوشته های از زائران به یادگار مانده که مربوط به دوره قاجار است. در کنار این بنا تعدادی چنار کهنسال قرار دارد. رودخانه پر آب ورده که از از میان روستا می گذرد، در مجموع طبیعت زیبا و بکر روستا را در ذهن تداعی می کند.

چنار برغان

این چنار در روستای برغان و در داخل مسجد قدیمی قرار دارد. درون خالی و جداره قطور این چنار ستبر از ویژگی های آن است. عمر این درخت به بیش از 700 سال می رسد.

منطقه سیراب

این منطقه در شمال روستای هیو یکی از مناطق زیبا و دیدنی شهرستان ساوجبلاغ قرار دارد که دارای طبیعت بکر و زیبایی است. همچنین بنای تاریخی امامزاده موسی در این ناحیه قرار گرفته است. درختان قدیم و دره زیبا از ویژگی های خاص این منطقه است

منبع: خبرگزاری مهر.


نوشته شده در  شنبه 95/1/14ساعت  5:57 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]