سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

 

دکتر حسین عسکری 

محوطه باستانی ازبکی: نماد فرهنگ و تاریخ استان البرز

روز 29 فرردین 1395 بهمناسبت «روز جهانی بناها و یادمان ‌های تاریخی»، به همت معاونت علمی - پژوهشی کانون بسیج اساتید دانشگاه پیام نور کرج و همکاری حلقه علمی میراث فرهنگی و گردشگری مرکز کرج و امور فرهنگی دانشگاه، «نخستین  نشست تخصصی  آثار تاریخی و باستانی استان البرز» در دانشگاه پیام نور مرکز کرج برگزار شد.

در این نشست، دکتر محمدرضا خزایی مسئول کانون بسیج اساتید دانشگاه پیام نور استان، دکتر مهراب رجبی رییس بنیاد ایران شناسی شعبه استان البرز، دکتر حسین عسکری پژوهشگر و عضو انجمن میراث فرهنگی استان البرز، حجت الاسلام والمسلمین مرادیان مسئول نهاد رهبری در دانشگاه پیام نور مرکز کرج، مهندس صحافی باستان شناس و  مهندس مینا کریمی باستان شناس و معاون علمی - پژوهشی کانون بسیج اساتید دانشگاه پیام نوز مرکز کرج حضور داشتند.

در آغاز نشست، دکتر خزایی ضمن خیر مقدم، درباره این گردهمایی و هدف آن که آشنایی با بناها و محوطه های باستانی بود توضیحاتی دادند. سپس مهندس مینا کریمی از مسئولان دولتی و دانشگاهی حاضر در مراسم به جهت حضور و حمایتشان تشکر کردند. سپس آقای نیما اسماعیلی دبیر حلقه علمی نیز ضمن ابراز خرسندی از شروع فعالیت های حلقه علمی به کمک مسئولین، این نکته را بیان داشت که «هدف ما در حلقه علمی این است که بتوانیم سطح علمی دانشجویان را ارتقا بخشیم.»

دکتر مهراب رجبی نویسنده مجموعه کتاب های البرزنامه، سخنران بعدی بود. وی گفت: «با استفاده از اندیشه می توان صعود کرد،در واقع برای بودن باید اندیشه داشت. از نظر من بعد از استان تهران، استان البرز مهم ترین استان کشور است، تهران مغز ایران و البرز قلب آن است و برای اینکه این قلب کار خود را به خوبی انجام دهد نیازمند آن است تا مردمان و به خصوص دانشجویان آن با اندیشه خود در استان تحولی ایجاد کنند. قطعاً با برگزاری برنامه هایی همچون نشست حلقه علمی و پیگیری جوانان، استان البرز می تواند در حدود 5 سال آینده جزء سه استان برتر کشور باشد.»

در ادامه دکتر حسین عسگری طی سخنانی گفت: «سازمان بسیج اساتید در سیزده دانشگاه و مرکز پژوهشی استان، شعبه دارد و حدود 1200 نفر از اساتید در این سازمان علمی و فرهنگی عضو هستند.» وی در ادامه، درباره شگفتی های محوطه باستانی ازبکی با عنوان «نماد فرهنگ و تاریخ استان البرز» مطالبی را بیان کرده و گفت: «میراث فرهنگی به این دلیل اهمیت دارد که نسبت مستقیم با هویت و فرهنگ و روح حماسی دارد.» وی درسخنان خود، از استاد دکتر یوسف مجیدزاده (سرپرست گروه کاوش در محوطه باستانی ازبکی) با عنوان فخر باستان شناسی ایران یاد کرد.

مهندس صحافی نیز در سخنان خود امید داشت که مسئولان همکاری کنند تا بناهای تاریخی استان البرز و محوطه های آن به ثبت جهانی برسند. حجت الاسلام والمسلمین مرادیان نیز از اینکه باستان شناسان و مرمت گران کشور آنقدر با دقت و موشکافانه تمامی آثار را بررسی می کنند، ابراز خرسندی کرد و گفت: «امروزه اگر مردم ما در برابر سختی هایی که دشمنان بر آنها روا می دارند مقاومت می کنند فقط و فقط به خاطر این است که این مردم پیشینه تاریخی دارند.»

در میانه مراسم، دو نماهنگ با عنوان «معرفی آثار باستانی شاخص ایران» و «مرزهای ایران در گذر تاریخ» پخش شد. این نماهنگ ها، حاصل تلاش های صندوق احیاء سازمان میراث فرهنگی استان بود. در پایان مهندس مینا کریمی ضمن تشکر از اساتید و همکاران میراث فرهنگی استان البرز، درباره محوطه ها و بناهای تاریخی استان البرز سخنرانی کرد. وی گفت: «بایستی جایگاه میراث فرهنگی را بهتر از آنچه که هست ارایه دهیم، همچنین باید به پر رنگ تر شدن استان البرز از جهت میراث فرهنی و بناها کمک کنیم.» در پایان، مراسم با اجرای دکلمه ای درباره ایران توسط مریم زاهدی مجری برنامه و همچنین پذیرایی و اهدای یادبودهایی به پایان رسید.

- به نقل از: وب سایت بسیج اساتید استان البرز


دکتر مهراب رجبی

 


نوشته شده در  پنج شنبه 95/2/16ساعت  4:7 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
کتاب «تاریخ هشتگرد» منتشر شد
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]