سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

 

شهید نورالله نوروزی  

تاریخ تولّد: 16 خرداد 1347 

محل تولّد: شهرک فخرایران از توابع شهرستان نظرآباد واقع در استان البرز

شغل: کارشناس امور اقتصادی سرکنسولگری ایران در مزارشریف

تاریخ آغاز مأموریت در افغانستان: 6 خرداد 1377

شهادت: 17 امرداد 1377 در کنسولگری ایران در مزارشریف

مزار: گلزار شهدای امامزاده محمّد کرج

در هفدهم امرداد 1377رسانه های گروهی ایران و جهان، خبر هولناک هجوم مسلحانه گروهی از طالبان پاکستان به سرکنسولگری ایران در مزارشریف افغانستان را مخابره کردند. در آن جنایت هولناک، 9 تن از دیپلمات ها و کارمندان کنسولگری از جمله نورالله نوروزی دیپلمات ساوجبلاغی به شهادت رسیدند. محمود صارمی (خبرنگار خبرگزاری ایرنا) هم از شهدای مظلوم آن واقعه دردناک بود.

1. شهید نوروزی در شانزدهم خرداد 1347 در شهرک فخر ایران از توابع شهرستان نظرآباد واقع در استان البرز زاده شد. تحصیلات ابتدایی و راهنمایی را در زادگاهش به پایان رساند و به هنرستان فنی شهید بهشتی کرج رفت. با پیروزی انقلاب اسلامی وارد فعالیّت  های انجمن اسلامی و بسیج شد. با سنّ اندکش داوطلبانه در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران شرکت کرد و در عملیات بیت  المقدّس مجروح شد. پس از جنگ تحمیلی، در رشته مدیریت دولتی و مخابرات دانشکده وزارت امور خارجه به تحصیل پرداخت. پس از پایان تحصیلات، با عنوان کارشناس امور اقتصادی به مزار شریف افغانستان رفت و به هنگام اشغال نظامی این شهر به وسیله گروه طالبان به شهادت رسید. پیکر او در گلزار شهدای امامزاده محمد کرج در کنار مادرش، به خاک سپرده شده است.

2. محسن پاک آیین سفیر وقت جمهوری اسلامی ایران در ازبکستان همسایه شمالی افغانستان و هم مرز با مزارشریف در کتاب خاطرات خود، فصلی رابه چگونگی ماجرای مزار شریف و شهادت دیپلمات های ایرانی و خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) اختصاصدادهاست: «روز 13 امرداد 1377با آقای ناصر ریگی سرکنسول ایران در مزار شریف صحبت کرده و گفتم ما نگران جان شما هستیم به همین دلیل روادید ورود شما به ترمذ (نقطه مرزی میان دو کشور افغانستان و ازبکستان) را گرفته ایم و بهتر است در اولین فرصت و تا امن شدن شهر، شما و بقیه همکاران از جمله آقای صارمی به ترمذ بیایند. آن روزها، با وجود پیشروی طالبان، سرکنسولگری جمهوری اسلامی در شهر مزار شریف در شمال افغانستان دایر بود و کارکنان به وظایف معمول خود ادامه میدادند. این وضعیت ما را حسابی نگران کرده بود چرا که برخی رسانهها اعلام کرده بودند به دلیل سقوط شبرغان و احتمال کشیده شدن درگیری ها به مزار شریف، وضعیت این شهر به شدّت نا امن است. آقای ریگی گفت نه ما باید اینجا بمانیم چون اگر سرکنسولگری تعطیل شود مردم می ترسند و از مقاومت دست می کشند. صحبت های آقای ریگی که نشانه ای از ایمان و ایثار داشت، حاکی از این بود که وی و همکارانش، مصمّم به حضور در کنسولگری و انجام وظایف خود هستند.اما پانزده مرداد، در آخرین ساعت های شب، آقای نوروزی یکی از همکارانمان در کنسولگری در آخرین تماس تلفنی به من گفت که طالبان وارد مزار شریف شده و ده نفر از رانندگان کامیون ایرانی را به اسارت گرفته و کامیون ها را غارت کرده اند. وی گفت آنها در نزدیکی کنسولگری هستند و به شدّت به طرف کنسولگری شلیک می کنند. من که صدای شلیک گلوله را از پشت تلفن می شنیدم از آقای نوروزی خواستم در اولین فرصت کنسولگری را ترک کرده و به طرف ترمذ حرکت کنند. وی در حالی که با عجله خداحافظی می کرد گفت خیلی سخت است ببینم چکار می توانیم بکنیم. روز 17 امرداد 1377، تلفنی، خبر تلخ و ناباورانه شهادت دیپلمات های ایرانی در مزار شریف را دریافت کردم. ظاهراً یک واحد از نیروهای طالبان، به فرماندهی فردی به نام دوست محمّد، به طور غیرقانونی و به زور وارد کنسولگری ایران در مزارشریف شده و پس از بازداشت دیپلماتها و خبرنگار ایرانی و انتقال آنها به اتاقی در زیر زمین، ماشین ها و اموال ارزشمند کنسولگری را غارت کرده و ساعتی بعد، آنها را به شهادت رسانده اند... شهید محمود صارمی خبرنگار ایرنا نیز در آخرین پیام خود مطلب نیمه تمام زیر را می گوید: اینجا محل کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در مزار شریف است. من محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران هستم. گروه طالبان از چند ساعت پیش وارد مزار شریف شده اند این شهر به دست طالبان سقوط کرده است. عده ای از افراد طالبان در حیاط کنسولگری دیده می شوند به من بگویید که چه وظیفه ای... در این هنگام ارتباط تلفنی قطع می شود...»

3. شبکه اطلاع رسانی افغانستان در 5 امرداد 1391 طی خبری نوشته است: «جاده ای در شهر مزارشریف به نام دیپلمات های ایرانی که چهارده سال پیش توسط طالبان کشته شده اند، نام گذاری شده است. این جاده به آرامگاه حضرت علی وصل می شود و نام گذاری آن به نام دیپلمات های ایرانی، با انتقاد شدید برخی از اعضای مجلس سنا روبرو شده است. زیرا آنان می گویند که این دیپلمات ها توسط طالبان کشته شده بودند و آن ها بیشتر به جنگ های قومی در افغانستان دامن می زدند. اما سخنگوی والی بلخ می گوید که نام گذاری این جاده به خاطر گسترش روابط نیک با ایران صورت گرفته است و ایرانیان نیز یک جاده را بنام قهرمان ملّی کشور احمدشاه مسعود نام گذاری کرده اند. جاده ای که در شهر مزارشریف به نام دیپلمات های ایرانی نام گذاری شده است، کنسولگری ایران در آن قرار دارد.»

 منبع: روزنامه پیام آشنا، سال سوم، ش 724، چهارشنبه 27 مرداد 1395، ص 8.

 مقاله در وب سایت روزنامه پیام آشنا


نوشته شده در  پنج شنبه 95/5/28ساعت  2:58 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]