سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

بزرگترین نمایشگاه پرندگان زیستی و کمیاب جهان در شهرستان ساوجبلاغ

نخستین گلخانه خورشیدی کشور در ساوجبلاغ

درگذشت یکی از تعزیه خوانان منطقه ساوجبلاغ و نظرآباد

 نقشه  ساوجبلاغ

بزرگترین نمایشگاه پرندگان زیستی و کمیاب جهان در شهرستان ساوجبلاغ

 روزنامه جام جم: بزرگترین نمایشگاه پرندگان زیستی و کمیاب جهان که بزرگترین نمایشگاه از این دست در خاورمیانه است توسط بخش خصوصی در چهارباغ ساوجبلاغ واقع در غرب استان تهران راه اندازی شد. مدیر این نمایشگاه در خصوص نمایشگاه بیان کرد: این نمایشگاه بزرگترین نمایشگاه پرندگان زیستی و کمیاب در سطح خاورمیانه است و راه اندازی آن با هدف افزایش تعداد نمایشگاه ها و موزه های مربوط به حیات طبیعی صورت گرفته است. امیر محمد امیرراد ادامه داد: این نمایشگاه در واقع یک پارک مسقف است و شرایط نگهداری گونه های مختلف پرندگان در آن فراهم شده است.                                        
وی عنوان کرد: بلیت ورودی این نمایشگاه سه هزار تومان است و علاقمندان می توانند از ساعت 8 تا 20 هر روز برای بازدید مراجعه کنند. امیرراد بیان کرد: این نمایشگاه در اتوبان کرج - قزوین، خروجی کردان، شهر چهارباغ، نبش گلستان پنجم واقع است و علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره تلفن 4562525 - 0262 تماس حاصل کنند وی خاطرنشان کرد: برای راه اندازی نمایشگاه یادشده چند سال وقت گذاشته شده و چندین میلیارد تومان نیز سرمایه گذاری صورت گرفته است  2500نمونه از پرندگان سراسر دنیا در نمایشگاه نگهداری می شود.

مدیر نمایشگاه پرندگان زیستی و کمیاب چهارباغ در بخش دیگری از سخنان خود نیز یادآور شد: این نمایشگاه از نظر تعداد پرنده و محیط در خاورمیانه اول است و امیدواریم مورد استقبال مردم ایران قرار گیرد. وی افزود: این نمایشگاه در عین حال یک مرکز علمی، آموزشی و تفریحی برای نگهداری از گونه های نادر و رو به انقراض نیز محسوب می شود.

درگذشت یکی از تعزیه خوانان منطقه ساوجبلاغ و نظرآباد

روزنامه جمهوری اسلامی: حاج اسماعیل اخلاقی یکی از تعزیه خوانان معروف منطقه ساوجبلاغ و نظرآباد در شهر تنکمان در حین اجرای نقش دارفانی را وداع گفت. این پیرغلام امام حسین (ع) کار تعزیه خوانی را از سن 12 سالگی آغاز نمود و در تمامی نقش های تعزیه ایفای نقش می نمود. وی روز عاشورا 1388 پس از اقامه نماز و در حین ایفای نقش سالار کربلا در سن 70 سالگی به دیار باقی شتافت. پیکر مرحوم اخلاقی پس از تایید مرکز پزشکی در گلزار شهدای شهر تنکمان به خاک سپرده شد.

تعزیه خوانی در شهر تنکمان سابقه چند صد ساله دارد که همه ساله شیفتگان اهل بیت عصمت و طهارت در این شهرستان حضور یافته و ضمن دیدن تعزیه خوانی به عزاداری برای خاندان امام حسین (ع) می پردازند.

نخستین گلخانه خورشیدی کشور در ساوجبلاغ راه‌اندازی شد

خبرگزاری فارس: نخستین گلخانه خورشیدی کشور در مرکز آموزش شهید زمان پور منطقه ساوجبلاغ راه‌اندازی شد. این گلخانه که با هدف ایجاد اشتغال در مناطق روستایی راه‌اندازی شده بدون استفاده از انرژی گرمایی به غیر از نور خورشید به کار خود ادامه می‌دهد و در مرحله بعدی به صورت الگویی در کشور در جهت اصلاح الگوی مصرف به کار گرفته خواهد شد. 
هادی اردینی از مجریان این طرح در این باره گفـت: مساحت این گلخانه 570 متر مربع است که با هدف فقرزدایی و استفاده بهینه از انرژی خورشید بدون مصرف سوخت راه‌اندازی شده و در آن محصولات پایه‌کوتاه مانند کاهو، کلم و گوجه فرنگی کاشته می‌شود. وی گفت: این گلخانه به صورت شمالی جنوبی ساخته شده که دارای دیواره شمالی بوده که نور خورشید در آن جذب شده و در قسمت جنوبی آن به صورت پلاستیکی روبه به آفتاب قرار دارد و در حالی که دمای بیرون 10 تا 12 درجه است اما دمای داخل گلخانه در حال حاضر دارای 30 درجه سانتیگراد است. اردینی افزود: شب‌هنگام با قرار گرفتن پوششی مانند لحاف بر روی پلاستیک سمت جنوب گلخانه دمای داخل آن حفظ می‌شود و همچنین گرمای جذب شده دیواره شمالی به تدریج وارد گلخانه می‌شود. این گلخانه که به همت سازمان جهاد کشاورزی استان تهران و شرکت خصوصی صراط نور رضوان مرکب از فارغ‌التحصیلان دانشگاه های تهران، شهید بهشتی، خواجه‌نصیر طوسی و علم وصنعت تشکیل شده است اولین گلخانه خورشیدی را به صورت آزمایشی اجرا کرده‌اند.

 اردینی در مورد هزینه ساخت این گلخانه گفت: احداث این گونه گلخانه‌ها در مناطق روستایی در هر متر مربع کمتر از 10 هزار تومان و در سازه‌های معمولی کمتر از متری 20 هزار تومان هزینه دربر خواهد داشت. محمدرضا جهانسوز معاون وزیر جهاد کشاورزی در این مورد گفت: در سفر تحقیقاتی به کشور چین به توصیه سازمان خواربار ملل متحد فائو از گلخانه‌های خورشیدی بازدید به عمل آورد که در آن کشور برای فقرزدایی در مناطق روستایی بیش از 610 هزار هکتار گلخانه خورشیدی احداث شده است. وی افزود: این گلخانه با اعتبارات در اختیار وزیر جهاد کشاورزی احداث شده و در جهت ایجاد اشتغال و فقرزدایی در مناطق روستایی به کار گرفته می‌شود.     

همچنین سیدحسین محسنی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران نیز افزود: این استان با داشتن 322 هکتار زمین کشاورزی سالانه 5.7 میلیون تن محصولات کشاورزی دارد که از این رقم 3.4 میلیون تن محصولات زراعی یک میلیون و 72 هزار تن محصولات باغی و یک میلیون 238 هزار تن محصولات دامی تولید می‌شود. محسنی افزود: مرکز آموزش شهید زمان‌پور دارای 58 هکتار زمین کشاورزی است که 400 دانشجو در مقاطع کاردانی و کارشناسی در رشته‌های علوم دامی در آن تحصیل می‌کند و پروژه‌های عملی خود را بر این منطقه شامل پرورش دام و طیور و اسب و محصولات زراعی می‌گذرانند.


نوشته شده در  سه شنبه 88/10/22ساعت  1:36 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست مطالب وبلاگ البرز پژوهی
کتاب «تاریخ هشتگرد» منتشر شد
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود پنج کتاب از حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]
 
<