سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

 

 

حقوقدان البرزی صاحب نخستین نظریه حقوقی درباره تلقیح مصنوعی انسان در ایران

کد خبر: 82426899 (5832888) | تاریخ خبر: 24/11/1395 | ساعت: 10:6|

کرج - ایرنا - البرزپژوه و پژوهشگر فرهنگ و تاریخ البرز گفت: مرحوم دکتر مهدی شهیدی حقوقدان نامدار البرزی که 25 بهمن ماه سال 83 حین نگاشتن یک اثر جدیدجان به جان آفرین تسلیم کرد در واقع صاحب نخستین نظریه حقوقی درباره تلقیح مصنوعی انسان است.

دکتر حسین عسکری روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در آستانه 25 بهمن دوازدهمین سالگشت درگذشت دکتر مهدی شهیدی، افزود: از استاد شهیدی مقالات و سخنرانی های متعددی در رشته های حقوق مدنی، تجارت، بین الملل خصوصی و علوم کیفری و همچنین در موضوعات نوپدید فقهی و حقوقی همانند تلقیح مصنوعی و ناباروری، چاپ و منتشر شده است. وی اظهار داشت: او نخستین نظریه حقوقی تلقیح مصنوعی انسان را در سال 1345 در ایران مطرح کرد که مورد توجّه محافل علمی و پژوهشی قرار گرفت. وی گفت: دکتر شهیدی، مجتهد، استاد دانشگاه و حقوقدان نامدار البرزی در سال 1313 در خاندان علمی برغانی زاده شد. برغان روستایی تاریخی در شهرستان ساوجبلاغ واقع در استان البرز است.

عسکری افزود: وقتی در 12 سالگی پدرش را از دست داد، جدّ مادری اش آیت الله شیخ فتح الله شهیدی سرپرستی او را عهده دار شد، پس از گذراندن دوره دبستان و مقدّمات علوم اسلامی به همراه پدر بزرگش راهی حوزه علمیه نجف اشرف شد. وی اظهار داشت: یک سال در آنجا به تحصیل پرداخت و در سال 1329 برای ادامه تحصیل به حوزه علمیه قم رفت و در قم همزمان با تحصیل علوم حوزوی موفّق به دریافت دیپلم ریاضی شد.

البرزپژوه و پژوهشگر فرهنگ و تاریخ البرز گفت: او پس از طی دوره سطح، سالیانی در درسِ خارج فقه و اصول آیت الله سیّدحسین طباطبایی بروجردی و آیت الله سیّدمحمّد محقّق داماد یزدی و درس فلسفه و حکمت علامه سیّد محمّدحسین طباطبایی حضور یافت تا اینکه به درجه اجتهاد نایل شد. وی افزود: آیت الله شیخ محمّدتقی آملی هم اجتهاد او را تأیید کرد و در سال 1340 در آزمون ورودی دانشکده حقوق دانشگاه تهران قبول شد و پس از دریافت لیسانس، با رتبه نخست در آزمون کانون وکلای دادگستری پذیرفته شد.

عسکری بیان داشت: در پاییز 1351 پس از دریافت کارشناسی ارشد در رشته حقوق خصوصی و 3 سال وکالت، جهت ادامه تحصیل به فرانسه رفت و در طول دو سال - که در نظام آموزش عالی فرانسه کم سابقه است - گواهی D.E.S (دیپلم مطالعات عالی) در رشته های حقوق خصوصی و علوم جزایی و دکتری دولتی (Etat) در رشته حقوق خصوصی از دانشگاه مونت پلیه را اخذ کرد. وی گفت: «شرط مالکیّت موضوع عقد در حقوق اسلامی و مقایسه آن با حقوق فرانسه» عنوان رساله دکتری او بود که با نمره بسیار خوب پذیرفته شد. وی افزود: پس از بازگشت به ایران، در دانشکده حقوق دانشگاه ملّی ایران (شهید بهشتی فعلی) با عنوان استادیار تدریس خود را آغاز کرد.

این پژوهشگر البرزی ادامه داد: شهیدی در سال 1355 هجری شمسی با دکتر ایراندخت نظری (وکیل و مدرّس حقوق خصوصی) ازدواج کرد که حاصل آن 2 فرزند دختر و یک فرزند پسر است. وی گفت: استاد نمونه دانشگاه شهید بهشتی در سال 1372، استاد برگزیده دانشگاه های ایران در سال 1380، حضور با عنوان وکیل در دعاوی بین المللی، فعالیّت در کمیته استفتائات کانون وکلای دادگستری مرکز، راهنمایی بیش از 120 پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد و دکتری و آموزش قضات دادگستری تهران از دیگر موفقیّت ها و فعالیّت های علمی و پژوهشی او است.

عسکری افزود: همه دانش آموختگان حقوق در ایران، امروزه با کتاب های دکتر شهیدی به خوبی آشنایی دارند. وی اظهار داشت: آثار او عبارت است از تشکیل قراردادها و تعهدات؛ اصول قراردادها و تعهدات؛ آثار قرادادها و تعهدات؛ سقوط تعهدات؛ ارث؛ حقوق مدنی 3: تعهدات؛ حقوق مدنی 6: عقود معین؛ شروط ضمن عقد، کتاب «سقوط تعهدات» جلد دوّم کتاب «تعهدات حقوق مدنی ایران» است که در سال 1368 به وسیله انتشارات دانشگاه تهران منتشر شد. وی گفت: استاد شهیدی درباره جلد نخست این کتاب می نویسد «متاسفانه در یک مسافرت کوتاه، آن را در داخل ساک، همراه خود برده بودم. سارقی به توهّم اینکه ساک مزبور حاوی وجه نقد یا اشیای قیمتی است به سرقت برد که علی رغم تلاش مسئولان تاکنون پیدا نشده است.»

عسکری اضافه کرد: از استاد شهیدی مقالات و سخنرانی های متعددی در رشته های حقوق مدنی، تجارت، بین الملل خصوصی و علوم کیفری و همچنین در موضوعات نوپدید فقهی و حقوقی همانند تلقیح مصنوعی و ناباروری، چاپ و منتشر شده است. وی افزود: او نظریه حقوقی تلقیح مصنوعی انسان را در سال 1345 مطرح کرد که مورد توجّه محافل علمی و پژوهشی قرار گرفت. استاد شهیدی در حال تکمیل کتاب «شروط ضمن عقد و معاملات فضولی» بود که اجل مهلت نداد و در 25 بهمن 1383 درگذشت.

6156/ 6155 خبرنگار: نوشین طهماسبی ** پردازشگر: محمد عزیزپور.

خبر فوق در وب سایت خبرگزاری ایرنا

وب سایت روزنامه اطلاعات 



 وب سایت روزنامه پیام آشنا


نوشته شده در  سه شنبه 95/11/26ساعت  9:12 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست مطالب وبلاگ البرز پژوهی
کتاب «تاریخ هشتگرد» منتشر شد
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود پنج کتاب از حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]
 
<