سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

 تعزیه در طالقان  داروی گیاهی

یادنامه عاشورای قدیم طالقان منتشر شد

عدم مدیریت فرهنگی: مانع اصلی توسعه فرهنگی ساوجبلاغ و نظرآباد

فعالیت های پژوهشکده گیاهان دارویی ساوجبلاغ

قلعه دختر طالقان به پیشواز مرگ می رود

تفصیل خبرهای فوق

یادنامه عاشورای قدیم طالقان منتشر شد   
به کوشش علی بالایی لنگرودی کتاب «گاهشماری در بالا طالقان: یادنامه عاشورا قدیم مهران» در 34 صفحه به وسیله انتشارات همگامان منتشر شد. در این کتاب آیین دویست ساله عاشورای قدیم که براساس گاهشمار دیلمی محاسبه گردیده، مورد بررسی قرار گرفته است. یادآوری می شود پیش از این مقاله ای کوتاه درباره عاشورای قدیم به قلم حسین عسکری در دایره المعارف تشیع جلد یازدهم صفحه 19 به چاپ رسیده است.

عدم مدیریت فرهنگی: مانع اصلی توسعه فرهنگی ساوجبلاغ و نظرآباد

نتایج به دست آمده از نخستین نظرسنجی دو ماهه «وبلاگ ساوجبلاغ پژوهی» درباره مانع اصلی توسعه فرهنگی شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد به شرح ذیل اعلام گردید: عدم مدیریت فرهنگی: 30.3 درصد /  غلبه سیاست بر فرهنگ: 21.2 درصد / امکانات ناکافی: 3 درصد/ نابردباری مدیران فرهنگی: 12.1 درصد / عدم نظارت: 6 درصد/ غلبه نگاه ایدئولوژیک: 15.1 درصد / عدم مشارکت NGO ها: 6 درصد / نوپا بودن نهادهای فرهنگی: 6 درصد.

فعالیت های های پژوهشکده گیاهان دارویی شهرستان ساوجبلاغ

خبرگزاری فارس: مدیر پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی  شهرستان ساوجبلاغ گفت: در‌ آینده‌ای نزدیک فعالیت‌های پژوهشی این پژوهشکده به 400 نوع گیاه می‌رسد. به گزارش روابط عمومی این پژوهشکده، محمدرضا دهقانی با اعلام این خبر اظهار داشت: این مرکز در حال حاضر کار پژوهش 25 نوع گیاه دارویی را در دست اجرا دارد و قرار است فعالیت‌های آن در آینده‌ای نزدیک به تحقیق روی 400 نوع گیاه دارویی افزایش یابد .وی اضافه کرد: این مرکز با تجهیز به آزمایشگاه پیشرفته و چهار گروه پژوهشی در زمینه انتقال ژن، مارکرهای مولکولی، سیتو ژنتیک و بافت فعالیت می‌کند.
مدیر پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی ساوجبلاغ تصریح کرد: نتایج بررسی‌ها و تحقیقات این پژوهشکده به عنوان راهکارها و اصول علمی برای جامعه علمی و تولیدی کشور قابل استفاده است. دهقانی افزود: این مرکز علاوه بر فعالیت‌های تحقیقاتی و خدمات ‌دهی به جامعه علمی از سراسر کشور، کار تولید، فرآوری، کشت و بسته‌بندی سالانه 25 تن انواع گیاهان دارویی در قالب دم نوش، قطره، پماد و دیگر فرآورده‌های دارویی برای مصرف داخل و صادرات به خارج کشور را نیز بر عهده دارد.         
وی خاطرنشان کرد: تاکنون تولیدات این مرکز به کشورهای هندوستان، چین، انگلیس و کانادا صادر شده و در سه سال اخیر نزدیک به 600 هزار دلار ارزآوری به همراه داشته است. مدیر پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی ساوجبلاغ افزود: کشت و فراوری گیاهان دارویی که سابقه درمان بیماری‌ها با آن به تاریخ زیست انسان در کره زمین برمی‌گردد در عصر کنونی که خواص درمانی آن بیش از گذشته مورد شناسایی قرار گرفته از اهمیت بالایی برخوردار است. تولید گیاهان دارویی در حالی مورد توجه قرار گرفته که کارشناسان کشاورزی اعتقاد دارند، کشت اینگونه گیاهان در اراضی کم بازده، فقیر، خرد و پراکنده به عنوان موفق‌ترین الگوی کشت محسوب می‌شود.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ساوجبلاغ نیز در این‌باره گفت: اینگونه گیاهان به دلیل مقاوت بالا و توجیه اقتصادی مناسب در اراضی کوهستانی، کمتر حاصل‌خیز و حتی بیابانی هم قابل کشت است. محمد تاج‌الدینی یادآور شد: اداره ترویج جهاد کشاورزی ساوجبلاغ در سال‌های اخیر کار آموزش کشت و تولید انواع گیاهان دارویی را بین کشاورزان و بهره‌برداران علاقه مند این شهرستان آغاز کرده است و در قالب ارایه تسهیلات از محل بنگاه‌های اقتصادی زودبازده و کارآفرین از فعالیت آنها حمایت می‌کند. وی تصریح کرد: تشویق و ترغیب کشاورزان برای فعالیت در این زمینه نیاز به فرهنگ‌سازی از سوی دولت و رسانه‌ها دارد. 
مدیر اداره جهاد کشاورزی ساوجبلاغ خاطرنشان کرد: ساوجبلاغ با تولید سالانه 9 میلیون نشا، انواع گیاهان دارویی مقام نخست تولید این نوع محصولات را در استان تهران به خود اختصاص داده است و سعی دارد با اجرای برنامه‌های آموزشی و حمایتی فعالیت در این بخش کشاورزی و اقتصادی را گسترش دهد. شهرستان ساوجبلاغ با 30 هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی یکی از قطب‌های کشاورزی استان تهران به شمار می‌رود.
قلعه دختر طالقان به پیشواز مرگ می رود

خبرگزاری میراث فرهنگی: قلعه دختر روستای گته ده طالقان بعد از عمری 700 ساله به دلیل بی توجهی مسئولان مربوطه در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران به پیشواز مرگ می رود. این در حالی است که به گفته «ناصر پازوکی»، کارشناس بررسی و شناسایی آثار تاریخی منطقه طالقان، این قلعه به شماره 7048 در تاریخ 12 بهمن 81 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مشاهدات خبرنگار CHN نشان می دهد ابعاد دیوارهای باقی مانده حدود 30/1 الی 5/1 متر بوده و بقایای معماری در داخل آن به صورت پراکنده دیده می‌شود. حفاران غیر مجاز در پیکر این بنای تاریخی حفره های متعددی ایجاد کرده اند. به گفته رییس سابق اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران این بنا به شدت بر اثر عوامل طبیعی و انسانی آسیب دیده و باید طی عملیات مرمت وساماندهی حیات را به پیکر فرسوده آن باز گرداند. در داخل قلعه و در سمت راست دیوار بین دو برج بقایای معماری در جهت شرقی ـ غربی دیده می‌شود که با توجه به برخی شواهد، کارشناسان می گویند می‌توان آن را حوض آب نامید. بخشی از این حوض در داخل صخره سنگی قرار گرفته و قسمت‌هایی از آن نیز با مصالح سنگ و ملات و اندود ساروج تکمیل شده است.

 پازوکی درباره قدمت این بنای تاریخی می گوید :«در ضلع شرقی قلعه و به فاصله حدود 250 متری آن و در سطح مسطحی که حدود 100×150 متر وسعت آن قرار دارد که آثار و بقایای قبرستانی در آن دیده می‌شود .تشخیص اسلامی با غیراسلامی بودن آن به علت تخریب بیش از حد دشوار است اما با توجه به فرسودگی بیش از حد استخوان‌ها و نمونه سفال‌های یافت شده، می‌توان آنها را متعلق به دستکم 600 یا 700 سال پیش دانست.» ضلع جنوب و جنوب غربی صخره پرتگاه مرتفعی است که امکان دسترسی به قلعه را دشوار می کند. در حال حاضر قلعه یاد شده در ضلع شمال و شمال شرق دارای بقایای دو برج مدور بوده که حد فاصل آنها با دیواری مسدود شده و امکان ورود به قلعه غیرممکن کرده است. به گفته پازوکی مصالح بنا از سنگ لاشه و سنگ‌های کف رودخانه‌ای و ملات آن از ساروج و در برخی از نقاط نیز گچ سنتی نیمکوب است.


نوشته شده در  پنج شنبه 88/11/15ساعت  8:48 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست مطالب وبلاگ البرز پژوهی
کتاب «تاریخ هشتگرد» منتشر شد
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود پنج کتاب از حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]
 
<