سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

 

 

احیای سنت خوشنویسی قرآن کریم پای آبشار کرکبود طالقان

کد خبر: 82935781 | تاریخ خبر: 17/03/1397 - 9:57

کرج - ایرنا - ماه مبارک رمضان فرصتی است تا یادآوری شیرینی از خاطرات نه چندان دور نظیر خوشنویسی قرآن کریم در پای آبشار کرکبود توسط طالقانی ها صورت گیرد . به گزارش ایرنا، همواره در طول تاریخ از فرهنگ و هنر مردم طالقان یاد شده به طوری که با اندک دقت و جست و جو در فرهنگ طالقان، به افتخاراتی بر می خوریم که روایتگر عمق نفوذ هنری دلنواز در لایه های مختلف تاریخی این شهرستان است. می توان گفت که هنر خوشنویسی در ذات هر طالقانی، حضوری مداوم و مستمر داشته و دارد و به دیگر سخن، خوشنویسی همیشه با فرهنگ این خطه دیر پا گره ای مناسب و موزون خورده است و آهنگ قلم در گوش اینان نوایی آشنا است. از گذشته های دور بیشتر روستاهای طالقان از وجود مکتب خانه و دارالقرآن بهره می جستند و همین امر باعث تقویت و انگیزه در کتابت می شد، معلمین این خطه اهمیت وافری به نوشتن با خط خوش قایل بودند و این انگیزه از دوران نوجوانی در مردم طالقان بارور می گردید و کسی که خط زیبا و موزونی داشت به عنوان میرزا شناخته می شد و اهالی روستا احترام خاصی به وی قایل بودند. خوشنویسان طالقانی در نوشتن کتاب ها و بخصوص قرآن کریم همت فراوانی داشته اند به گونه ای که امروزه با توجه به فهرست های نسخ خطی در کتابخانه های بزرگ در می یابیم که بیشتر کاتبان این کتاب ها از شهرستان طالقان بوده اند. در یک جست و جوی مختصر حداقل یکصد کاتب توانا را بر این مبنا می توان شناسایی کرد که در نوع خود کم نظیر است.

از جمله سرآمدان خوشنویسان طالقان از درویش عبدالمجید طالقانی که استاد صاحب سبک خط شکسته نستعلیق در حدود 380 سال پیش و استاد غلامحسین امیرخانی معروف ترین خوشنویس معاصر و استاد بلامنازع خط نستعلیق می توان نام برد. ابراهیم بوذری کرودی (خوشنویس برجسته کتیبه آرامگاه سعدی و دروازه قرآن شیراز)، علی آقای حسینی (از شاگردان مرحوم عمادالکتاب)، زین العابدین طالقانی (از اساتید خط نسخ در قرن 12 هجری قمری)، حسین علی طالقانی (از اساتید خط نسخ در قرن 11 هجری قمری) و خلیل طالقانی (از خوشنویسان عصر صفویه) نیز از دیگر این اساتید خوشنویس در دوران های مختلف تاریخ ایران هستند.

*** کتابت و خوشنویسی قرآن کریم پای آبشار کرکبود ماه مبارک رمضان، یکی از سنت های فراموش شده

نویسنده و پژوهشگر البرزی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه ماه مبارک رمضان موسم نزول قرآن کریم و بهار کلام وحی است، گفت: یکی از سنت های فراموش شده در استان البرز، کتابت و خوشنویسی قرآن کریم پای آبشار کرکبود طالقان است که باید این سنت مذهبی و فرهنگی در استان البرز احیاء شود. حسین عسکری افزود: خوشنویسی از هنرهای سنّتی و آیینی ایران اسلامی به شمار می رود که نسبت مستقیمی با زیست حِکمی و عرفانی ایرانیان مسلمان دارد.

وی با بیان اینکه این هنر، بازتاب کلام وحی است، اظهار داشت: به همین جهت برخی هنرشناسان معاصر آن را معادل «شمایل نگاری» در مسیحیت می دانند؛ چون هم در شمایل نگاری و هم خوشنویسی، «امر قدسی» با ظرافت تمام در «امر زیبا» تجلّی پیدا کرده و در نهایت جلوه گاه زمینی «کلمه الله» و «کلام الله» می شود. وی یادآور شد: وجود سنّت حسنه کتابت قرآن کریم پای آبشار کرکبود طالقان، خود دلیلی راسخ بر تأثیر طبیعت (امر زیبا) بر رویش ذوق معنوی خوشنویسی کلام وحی (امر قدسی) است.

عسکری گفت: کرکبود یکی از روستاهای قدیمی و هدف گردشگری شهرستان طالقان در استان البرز است که 2320 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و مقبره ملا نعیما کرکبودی طالقانی (درگذشت 1160ق) فیلسوف و کتابدار نسخه های خطی دربار شاه سلطان حسین صفوی در این روستا قرار دارد. وی افزود: از دیگر آثار تاریخی کرکبود، بقعه امامزاده زید و ابراهیم از نوادگان امام موسی کاظم علیه السلام، حمام قدیمی متعلق به دوره قاجاریه و بنای یادمان محمد حنفیه (فرزند امام علی علیه السلام) در ارتفاعات شمال شرقی روستا و بر فراز کوه عقیق است. وی ادامه داد: برخی از اهالی کرکبود بر این نظرند که نام روستا برگرفته از نام دو اسبی است که به محمد حنفیه و یاران او تعلق داشته و در اصل «کهر» و «کبود» بوده که با گذشت زمان و تغییر تدریجی کلمات به «کرکبود» تبدیل شده است.

این پژوهشگر البرزی با اشاره به اینکه سفال هایی متعلق به قرون میانی اسلامی به ویژه قرن های چهارم و پنجم هجری قمری از این روستا به دست آمده، گفت: از جاذبه های این روستا در فاصله 700 متری شمال شرق آن، «آبشار کُر» است که 20 متر ارتفاع دارد (کُر در زبان محلّی به معنی صخره یا تخته سنگ است).

وی اضافه کرد: در روزگاران گذشته در پای این آبشار زیبا، اتاقک هایی وجود داشت که خوشنویسان خوش ذوق منطقه طالقان در اواخر بهار و همه تابستان، با تدارک اندک طعامی، در آنجا گرد آمده و به کتابت قرآن کریم می پرداختند، مکانی که طنین دلنواز آب با سماع دل انگیز قلم ها، لحظات معنوی ماندگاری را رقم می زده است. وی حاصل این سلوک هنرمندانه را قرآن های خطی زیبایی عنوان کرد که شهرت فراگیری در منطقه طالقان و ساوجبلاغ دارند. 6156/1535 انتهای پیام /*



خبر فوق در وب سایت خبرگزاری ایرنا


دورنمای آبشار کرکبود طالقان که متاسفانه این سال ها آبش کم شده است

 

آرامگاه ملا نعیما کرکبودی طالقانی در  آرامستان روستای کرکبود

 

بقایای یادمان محمد حنفیه در ارتفاعات روستای کرکبود طالقان


نوشته شده در  پنج شنبه 97/3/17ساعت  11:17 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست مطالب وبلاگ البرز پژوهی
کتاب «تاریخ هشتگرد» منتشر شد
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود پنج کتاب از حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]
 
<