سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

 

اعتراض عالم البرزی به آتش کشیدن مسجد الاقصی در 49 سال پیش

کد خبر: 83008455 | تاریخ خبر: 30/05/1397 - 15:43  

کرج - ایرنا - نویسنده و پژوهشگر البرزی با بیان اینکه 49 سال پیش مسجد الاقصی نخستین قبله مسلمین توسط اشغالگران به آتش کشیده شد، گفت که عالم البرزی در اعتراض به این تعدی دردناک، با سرودن شعری اعتراض خود را نشان داد. حسین عسکری روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: مسجد الاقصی (به‌ معنی دورترین مسجد) واقع در فلسطین اشغالی، نخستین قبله مسلمانان جهان و یکی از مقدس‌ترین مکان‌های مورد احترام ادیان آسمانی است. وی با بیان اینکه نام این مسجد در آیه اول سوره اسراء آمده ‌است که اشاره به معراج پیامبر اعظم (ص) از مسجد الحرام به مسجد الاقصی دارد، اظهار داشت: در 49 سال پیش، این مکان مقدس در 30 مرداد 1348 توسط اشغالگران صهیونیست به آتش کشیده شد. وی ادامه داد: در این تعدی دردناک، حدود 200 متر مربع از سقف مسجد به طور کامل منهدم شد و گنبد مسجد در 5 نقطه سوخت، همچنین یکی از آثار متبرک مسجد و یک منبر مخصوص که 800 سال سابقه داشت نیز کاملاً از بین رفت. عسکری گفت: به این فاجعه، علمای مسلمان واکنش های مختلفی نشان دادند که از آن جمله یکی از علمای استان البرز به نام آیت الله شیخ علاءالدین علوی شهیدی (درگذشت 1353شمسی) است که با سرودن شعری در همان سال، اعتراض خود را این گونه نشان داد:

مسجدالاقصی که در اَسری خدایش یاد کرد

بین که خصم بدمنش با وی چسان بیداد کرد

آتشی افروخت از کین بر مبارک خانه ای

که سلیمان نبی آن خانه را بنیاد کرد

قوم بی شرم یهود از بهر ملک و عزّ و جاه

کرد آن کاری که هم نمرود و هم شدّاد کرد

جایگاه انبیاء و مرقد جمعی رُسل

مسجد و محراب و منبر جملگی بر باد کرد

عالم اسلام از این غم تا قیامت داغدار

عیسی اندر چرخ چارم زین اَلَم فریاد کرد

وقت آن شد، دست ها از آستین آید برون

نهضتی برپا بسان نهضت حدّاد کرد

پرچم نصر و من الله را برافرازیم ما

جوی خون، هر سو روان چون دجله بغداد کرد

کاخ استعمار را از بیخ و بُن ویران کنیم

آن چنان ویران که نتوان دیگرش آباد کرد

حمله ور گردیم چو شیران به خیل روبهان

جیش شان را منهزم بنیادشان برباد کرد

این پژوهشگر اضافه کرد: آیت الله شیخ علاءالدین علوی شهیدی از فقیهان و حکیمان معاصر است که در سال 1273 شمسی در روستای برغان از توابع شهرستان ساوجبلاغ واقع در استان البرز زاده شد. وی گفت: در مدرسه صالحیّه قزوین، صرف و نحو و منطق را از شیخ آقا طالقانی و سیّد عبدالرّحمان تقوی و فقه و اصول را از شیخ ملاعلی طارمی و شیخ محمّد طارمی و شیخ فضل علی مهدوی قزوینی فراگرفت. در حدود سال 1295 به تهران رفت و حکمت و فلسفه را از آخوند شیخ علی نوری، شیخ محمود قمی و آخوند علی محمّد حکمی قزوینی فراگرفت. وی افزود: ریاست انجمن شهر قزوین، ریاست حوزه انتخاباتی مجلس شورای ملّی در قزوین، نگارش مقاله در نشریه وظیفه به مدیریت سیّد محمّدباقر موسوی حجازی و روزنامه اطلاعات و اقامه نماز جماعت و تفسیر قرآن کریم در مسجد حاج ابراهیم قزوین از فعالیّت های فرهنگی و اجتماعی شیخ علاءالدین است.

عسکری اظهار داشت: ترجمه و تعلیق رسایل اخوان الصّفا (دایره المعارفی شیعی از سده چهارم هجری قمری)، ترجمه ضیافه الاخوان و هدیه الخلان نوشته آقارضی قزوینی و عقاید العلائیه (درباره فلسفه و کلام اسلامی در بیش از هزار صفحه) از جمله آثار مکتوب شیخ علاءالدین علوی شهیدی است؛ او همچنین دستی در ادبیات داشت و شعر می سرود.  6156/1535 انتهای پیام /*




مطلب فوق در وب سایت خبرگزاری ایرنا


نوشته شده در  سه شنبه 97/5/30ساعت  7:31 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست مطالب وبلاگ البرز پژوهی
کتاب «تاریخ هشتگرد» منتشر شد
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود پنج کتاب از حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]
 
<