سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

 

 

ادامه تخریب یک مسجد تاریخی در البرز 

یکشنبه 31 فروردین 1399 / 10:04 - دسته‌بندی: البرز -  کد خبر: 99013118215 - خبرنگار: 50022

خبرگزاری ایسنا/ البرز: یک فعال فرهنگی و البرزپژوه با اشاره به ادامه تخریب سقف مسجد تاریخی نجم‌آباد در شهرستان نظرآباد استان البرز گفت: این مسجد در اوایل دوران قاجاریه توسط یکی از وزرای فتحعلی شاه ساخته شده و در سال 1396 به ثبت ملی رسیده است اما در حال حاضر وضعیت خوبی ندارد. دکتر حسین عسکری در گفت و گو با ایسنا، گفت: مسجد تاریخی نجم‌آباد شهرستان نظرآباد توسط میرزا عبدالکریم ساوجبلاغی از وزرای فتحعلیشاه قاجار ساخته شده و براساس پژوهش‌های تاریخی، برخی علمای خاندان علمی و فرهنگی نجم آبادی مانند آیت الله شیخ هادی نجم آبادی، روحانی نواندیش و قرآن پژوه عقل گرای روزگار قاجار و ملا ابراهیم نجم آبادی، حکیم صدرایی دوره قاجار در آن نماز خوانده‌اند. وی خاطرنشان کرد: البته اهالی منطقه ساخت بنای اصلی این مسجد را مربوط به 700 سال قبل می‌دانند. عسکری افزود: متأسفانه آبان ماه سال گذشته بخشی از سقف این مسجد بر اثر بارندگی فرو ریخت و اخیراً دو مرحله دیگر هم سقف مسجد ریزش کرده و بنا وضعیت خوبی ندارد. وی ادامه داد: در حال حاضر امکان ورود به مسجد وجود ندارد و در صورت ادامه این وضعیت احتمال ریزش باقی سقف نیز دور از انتظار نیست. این البرزپژوه افزود: میراث فرهنگی در قبال تخریب سقف این مسجد تاریخی عنوان می‌کند که بنا به هیئت امنا سپرده شده است اما بحث اینجاست که امکان واگذاری یک مسجد ثبت ملی شده که جایگاه تاریخی دارد و در آن نماز جماعت برگزار نمی‌شود به هیئت امنا وجود ندارد. وی خاطرنشان کرد: در هر حال با ادامه چنین روند بحرانی برای مسجد تاریخی نجم‌آباد، احتمال تخریب این بنا وجود دارد.

متن خبر فوق در وب سایت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

_____________________________________

 

 

مسجد تاریخی نجم آباد به زودی مرمت می شود

31 فروردین 1399،‏ 17:37-  کد خبرنگار: 2239، کد خبر: 83756949

کرج خبرگزاری ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز با اشاره به تخریب بخشی از سقف مسجد تاریخی نجم آباد شهرستان نظرآباد بر اثر بارندگی های سال گذشته و فروردین ماه جاری، گفت: این بنای تاریخی به زودی مرمت و مقاوم سازی می شود. فریدون محمدی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: این مسجد براثر بارندگی های سال گذشته دچار آسیب شده بود که بارش های فروردین ماه جاری بر میزان این آسیب ها افزود. وی بیان داشت:  در هفته جاری پس از بازدید و بررسی کارشناسانه، برنامه ریزی برای مرمت و مقاوم سازی فوری این بنای تاریخی مذهبی به عمل می آید. محمدی افزود: با توجه به وجود آثار ارزشمند 9 هزار ساله در شهرستان نظرآباد، این منطقه از نگاه تاریخی، فرهنگی و گردشگری اهمیت بالایی دارد. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز گفت: مسجد تاریخی نظرآباد مربوط به دوره قاجاریه بوده که بخشی از سقف آن بر اثر بارندگی های اواخر سال گذشته و فروردین ماه جاری تخریب شده است. همچنین به گفته دکتر حسین عسکری فعال فرهنگی و البرزپژوه مسجد تاریخی نجم‌آباد شهرستان نظرآباد توسط میرزا عبدالکریم ساوجبلاغی از وزرای فتحعلیشاه قاجار ساخته شده است، البته اهالی منطقه ساخت بنای اصلی این مسجد را مربوط به 700 سال قبل می‌دانند. وی، مرمت و مقاوم سازی سریع این بنای تاریخی را ضروری دانست . شهرستان نظرآباد دارای آثار تاریخی ارزشمندی است و نمونه خشت 9 هزار ساله این شهرستان در مقر سازمان ملل متحد نگهداری می شود.

متن خبر فوق در وب سایت خبرگزاری ایرنا

 

_____________________________________


گزارش روزنامه جام جم درباره تخریب مسجد تاریخی نجم آباد

مسجد تاریخی نظرآباد در حال تخریب کامل 

شهرستان نظرآباد استان البرز یک مسجد تاریخی دارد که قدمتش به دوران قاجار برمی گردد و گفته می شود توسط یکی از وزرای فتحعلیشاه ساخته و ثبت ملی هم شده است. البته اهالی منطقه ساخت بنای اصلی این مسجد را مربوط به 700 سال پیش می دانند. در هر صورت  فرقی نمی کند چه 200 سال و چه 700 سال، مسجد نجم آباد نظرآباد تاریخی است و واجد ارزش ملی. این بنای ارزشمند اما هم اکنون در حال تخریب شدن است، بارش های پیشین  باعث شده بخشی از سقف آن فرو بریزد و این ریزش با ادامه بارندگی ها ظاهرا همچنان ادامه دارد. این را حسین عسکری، فعال فرهنگی و البرزپژوه به ایسنا گفته و با اشاره به ادامه تخریب سقف مسجد یادآور شده: مسجد تاریخی نجم آباد توسط میرزا عبدالکریم ساوجبلاغی از وزرای فتحعلی شاه قاجار ساخته شده و براساس پژوهش های تاریخی، برخی علمای خاندان علمی و فرهنگی نجم آبادی مانند آیت الله شیخ هادی نجم آبادی، روحانی نواندیش و قرآن پژوه عقل گرای روزگار قاجار و ملا ابراهیم نجم آبادی، حکیم صدرایی دوره قاجار در آن نماز خوانده اند. عسکری افزود: متاسفانه آبان سال گذشته بخشی از سقف این مسجد بر اثر بارندگی فروریخت و به تازگی دو مرحله دیگر هم سقف مسجد ریزش کرده و بنا وضعیت خوبی ندارد، به حدی که در حال حاضر امکان ورود به آن وجود ندارد و در صورت ادامه این وضعیت، احتمال ریزش باقی سقف نیز دور از انتظار نیست. این البرزپژوه گفت: میراث فرهنگی در قبال تخریب سقف این مسجد تاریخی عنوان می کند که بنا به هیات امنا سپرده شده، اما بحث اینجاست که امکان واگذاری یک مسجد ثبت ملی شده که جایگاه تاریخی دارد و در آن نماز جماعت برگزار نمی شود به هیات امنا وجود ندارد. وی خاطرنشان کرد: در هر حال با ادامه چنین روند بحرانی برای مسجد تاریخی نجم آباد، احتمال تخریب این بنا وجود دارد.

- منبع: روزنامه جام جم، چهار‌شنبه 3 اردیبهشت 1399، شماره 5641، ص 16.

گزارش فوق در وب سایت روزنامه جام جم

_____________________________________

مطالب مرتبط:

بار دیگر ریزش سقف مسجد قاجاری نجم آباد در استان البرز 

 


نوشته شده در  یکشنبه 99/1/31ساعت  10:24 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست مطالب وبلاگ البرز پژوهی
کتاب «تاریخ هشتگرد» منتشر شد
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود پنج کتاب از حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]
 
<