سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 


 

ایرانیان ششم فروردین را از دیرباز «نوروز بزرگ» می خوانده اند و در آن آیین های نوروزی را با شکوهی بیشتر برگزار می کرده اند. یک دلیل آن هم بی شک زاده شدن پیامبر ایرانی جناب زرتشت در این روز است. ششم فروردین در تقویم اساطیری ایران زمین نیز روزی ویژه بوده است. رخدادهایی مانند عروج کیخسرو به قله کوه و برانگیخته شدن جناب زرتشت به پیامبری نیز در این روز قرار گرفته و خروج جمشید از دنیای دیوان و باز آوردن جام (= پیمان) و نوسازی طبیعت و به روایتی چیرگی جمشید بر دیو سرما و یخبندان را نیز در همین روز جای داده اند. همچنین می گویند اهورامزدا در این روز، آفرینش گیتی را به پایان برد و آخرین ستاره ای که آفرید برجیس (= مشتری) بود که هورمزد هم خوانده می شود (شروین وکیلی، رام: روزشمار ایرانی معنادار، ج 1).

شادروان استاد دکتر سیف الدین نجم آبادی (درگذشت 1395خورشیدی) ایران پژوه نامدار و استاد فرهیخته زبان شناسی دانشگاه های تهران و هایدلبرگ آلمان بود. او نوه آیت الله حاج شیخ هادی نجم آبادی فقیه نواندیش صدر مشروطیت است. شادروان استاد نجم آبادی را می توان از جمله زرتشت پژوهان شناخته شده جهان دانست. «رستخیز نزد زرتشت» عنوان رساله دکتری او است. برگردان از آلمانی به فارسی کتاب‌های «زبان و ادبیات پهلوی» نوشته جهانگیر تاوادیا در سال 1348، «دین‌های ایران باستان» نوشته هنریک ساموئل نیبرگ در سال 1359و «آرمان شهریاری در ایران باستان» در سال 1355؛ تألیف کتاب های «دست نویس‌های فارسی و اوستایی در کتابخانه دانشگاه هیدلبرگ آلمان» در سال 1369از دیگر آثار مکتوب مرتبط او با فرهنگ و تاریخ ایران باستان است.

با استاد نجم آبادی در سال های پایانی عمرش مانوس بودم. یک «ایرانی مسلمان دانشمند» به معنای دقیق کلمه بود. گسستی بین ایران و اسلام نمی دید و تاریخ وطنش را پیوسته و توحیدی می دانست. ایران توحیدی تاریخش از هزاره های پیشین آغاز می شود و با آیین های زرتشت و اسلام (= تشیع)، این زیست معنوی تداوم پیدا می کند. ایرانی هیچ وقت بت پرست و مشرک نبوده است. استاد نجم آبادی بر همین مبنا، همزمان منتقد «ایران گرایان ضد اسلام» و «اسلام گرایان ضد ایران» بود. نگاهی گوهرین و چاره ساز که راه حل مسئله پر مناقشه هویت ایران و ایرانی در این سال ها است. البته آگاهی های بنده در این باره، بیشتر مدیون شاگردی با برکت نزد جناب استاد دکتر حکمت اله ملاصالحی است. روح استاد نجم آبادی قرین رحمت الهی و وجود نازنین استاد ملاصالحی به سلامت باد‌.

حسین عسکری - 6 فروردین 1400

- به نقل از کانال البرزپژوهی https://t.me/alborzology



نوشته شده در  شنبه 100/1/7ساعت  4:18 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست مطالب وبلاگ البرز پژوهی
کتاب «تاریخ هشتگرد» منتشر شد
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود پنج کتاب از حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]
 
<