سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

 تبارشناسی منتقدان مدیریت فرهنگ و هنر شهرستان ساوجبلاغ

.... منتقدان حداکثری .... منتقدان حداقلی .... امام جمعه منتقد ....

.... منتقدان مهاجر .... منتقدان اصلاح طلب ....

پس از درج مجموعه مطالب انتقادی در وبلاگ «ساوجبلاغ پژوهی»، روز شنبه 26 تیر 1389 به همراه مسوولان انجمن های فرهنگی و هنری به گفت و گوی رودررو با آقای امیر شمس رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ساوجبلاغ پرداختیم. در آن جلسه به نسبت صریح، بنده به تبارشناسی منتقدان مدیر محترم اداره ارشاد، اشاره کوتاهی کردم اما مجال شرح و بسط آن فراهم نگردید. به گمان نگارنده، منتقدان مدیریت فرهنگ و هنر شهرستان را می توان در پنج جریان «حداکثری»، «حداقلی»، «امام جمعه منتقد»، «مهاجر» و «اصلاح طلب» صورت بندی کرد:

1) منتقدان حداکثری

این جریان انتقادی حول محور حسین زودبین (مسوول پیشین انجمن نمایش ساوجبلاغ) شکل گرفته است. وی از دوستان گرمابه و گلستان آقای شمس بود که به دلایل نامعلوم چند صباحی است که به یکی از منتقدان جدی و آتشین وی تبدیل شده است. این جریان ویژگی هایی به این شرح دارد: 1. غلبه وجه سیاسی و نگاه معطوف به قدرت؛ 2. دسترسی به رسانه مکتوب (ویژه نامه محلی روزنامه جوان)؛ 3. بهره گیری از گفتمان اصولگرایانه در ارایه انتقادات؛ 4. استفاده از چهره های جوان و کم تر شناخته شده؛ 5. ارتباط و رایزنی با برخی از مسوولان محلی و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران جهت تغییر مدیریت اداره ارشاد. به همین جهت مطالبه آنها، «حداکثری» است.

2) منتقدان حداقلی

این جریان انتقادی همان مسوولان فعلی انجمن های فرهنگی و هنری شهرستان ساوجبلاغ شامل انجمن های نمایش، شعر و ادب، پژوهش، هنرهای تجسمی، خوشنویسی، موسیقی و کانون فیلم و عکس هستند که حول یک جمع شورایی متکثر شکل گرفته است. ویژگی های این منتقدان عبارتند از: 1. بهره گیری بیشتر از گفتمان فرهنگی در ارایه انتقادات؛ 2. خواستار تغییر مدیریت فرهنگسرای امام علی علیه السلام شهر هشتگرد هستند. به همین دلیل مطالبه آنها، «حداقلی» است؛ 3. هنرمندان و فعالان فرهنگی دلبسته به این جریان، دارای سابقه و تجربه منسجم فرهنگی و هنری هستند و تولیدات قابل توجهی در این زمینه دارند؛ 4. وجود تکثر و تنوع سلیقه در بین آنها؛ 5. تاکید بر نقد و گفت و گوی انتقادی با مدیریت اداره ارشاد؛ 6. دسترسی به رسانه های مجازی همانند سایت و وبلاگ و گاهنامه «نوبت پنجره ها»؛ 7. تاسیس مراکز فرهنگی و هنری غیردولتی؛ 8. ارتباط صمیمی با هنرمندان شناخته شده استان و کشور.

3) امام جمعه منتقد

حجت الاسلام و المسلمین «مهدی قاسمی نیت» امام جمعه بخش چهارباغ شهرستان ساوجبلاغ به دلیل فقدان فعالیت های فرهنگی در حوزه جغرافیایی مسوولیت خویش، از طریق گفت وگو با رسانه های جمعی، نقدهای تندی را متوجه آقای شمس می کند. وی در بخشی از انتقاداتش چنین گفته است: «طی یک سال گذشته اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ساوجبلاغ تنها تعدادی کتاب به ارزش 35 هزار تومان به این بخش اختصاص داده است که این امر بیانگر بی توجهی آنان بوده و جای تاسف دارد...متاسفانه مدیریت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور کمرنگی در این بخش دارد و علیرغم تذکرات بنده همچنان به این بخش بی توجه هستند که خدمت مدیرکل محترم ارشاد استان نیز شفاها گفته ام که ما اثری از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش چهارباغ نمی بینیم.»

4) منتقدان مهاجر

این جریان همان «گروه تئاتر خیابانی مردم» به مدیریت «علی نوریان» است. هم اکنون این جمع هنری شش ساله، به دلیل نامهربانی های رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ساوجبلاغ به شهرستان نظرآباد مهاجرت کرده اند. این مهاجران، همزمان و به شدت منتقد رئیس اداره ارشاد ساوجبلاغ و «منتقدان حداکثری» هستند و انتقادات ملایمی را نیز متوجه «منتقدان حداقلی» می کنند. گروه تئاتر مردم دارای وبلاگی فعال است. جهت آشنایی بیشتر با دیدگاه های این جریان هنری، رجوع کنید به متن نامه نوریان به نویسنده وبلاگ ساوجبلاغ پژوهی.

5) منتقدان اصلاح طلب

هم اکنون این جریان در انزوا به سر می برد و چهره های اصلی آن جذب فعالیت های سیاسی و اقتصادی شده اند. برگزاری چندین جلسه گفت و گو با مدیرکل سابق ارشاد استان تهران (عرب اسدی) و  آقای شمس در اوایل مسوولیت اش، تنها مشارکت آنها در فعالیت های فرهنگی شهرستان به شمار می رود. بیشتر به مطالعه و فعالیت های فردی و غیرانتفاعی علاقه نشان می دهند و از منظر جناحی و سیاسی به مدیریت فعلی اداره ارشاد نقد دارند.

به نظر شما کدام یک از جریان های پنجگانه پیش گفته (به عبارت دقیق تر چهارگانه) پیروز میدان نقد مدیریت فرهنگ و هنر شهرستان ساوجبلاغ خواهد شد؟ بنده در ادامه این نوشتار به این پرسش پاسخ خواهم داد....

--------------     ---------------

دیدگاه خوانندگان

- کیهان: من کاری به انتقادات جریان های چهارگانه مورد اشاره در مقاله آقای عسگری ندارم اما چند سوال من را به شدت اذیت می کند. چرا مسوولان شهرستان ساوجبلاغ به اعتراضات هنرمندان اعتنایی نمی کنند؟ چرا امور فرهنگی ساوجبلاغ فلج است؟ چرا امیدی در هنرمندان باقی نمانده است؟ چرا فرهنگسرا شبیه قبرستان است؟ چرا برای اوقات فراغت جوانان برنامه جذابی در فرهنگسرا وجود ندارد؟

- هنرمند ساوجبلاغی: ممنونم آقای عسگری تحلیل روش مند و منطقی از شرایط حاکم بر فرهنگ و هنر ساوجبلاغ ارایه دادید. فقط قسمت منتقدان اصلاح طلب کمی مرا گیج کرد. نفهمیدم منظورتان از اصلاح طلب کیست و چه کسی این نام را به آنها داده.

- ک. م: این تقسیم بندی کاذب شما مبنی بر انتقاد به آقای شمس رییس محترم اداره ارشاد، حاصل توهم توطئه ذهن مریض شما است و گرنه همه هنرمندان اصیل و واقعی با ایشان موافق هستند. دست بردارید از این جوسازی و انتقادهای دروغین. نقد، حیله کثیف کشورهای غربی برای مبارزه با کشورهای شرقی و جهان سوم است.

- علی فلاح نژاد: سلام. ممنون که دوباره به این مشکلات فرهنگی پرداختید. نمی دونم اما فکر می کنم جرقه کار رو منتقدان حداکثری زدند. ادامش با بقیه گروه ها.

- بهنام: امروز امام جمعه محترم بخش چهارباغ بار دیگر در ویژه نامه روزنامه جوان از عملکرد نامناسب اداره ارشاد ساوجبلاغ انتقاد کرده است. متن آن را هم درج کنید. من اتفاقا" این جریان امام جمعه منتقد را از همه جریان ها قوی تر می دانم.

- هنرمند شاکی: من فکر می کنم که جریان منتقد «حداقلی» به خاطر دفاع آقای شمس از مدیر فرهنگسرای امام علی(ع) به همان نگاه «حداکثری» برسد. آن موقع است که همه بچه های فرهنگی و هنری شهرستان باهم علیه مدیریت ضعیف اداره ارشاد متحد می شوند و تحولی در این باره صورت می گیرد. از آقای عسگری بابت این تحلیل درست و دقیق متشکرم.

- مجتبی: ممنون آقای عسگری. این صراحت لهجه شما و پیگیری برای رسیدن به نتیجه گفتمان انتقادی اتان دل ما را برده. امیدوارم بعضیا یاد بگیرن که پی گیری و ثبات رویه داشتن یعنی چی. نه این که دوتا دست انداز دیدن بپیچن تو جاده خاکی.

- ماهان حسینی: اگر نمی شود ریشه علف های هرز را نابود کرد. باید تن به هرس آنها داد.

- حیدریان: آقای اصل روستا یک کارمند است و بین تمام کارمندان اداره ارشاد از روابط عمومی بالاتری برخوردار است. کارهای اداری و بوروکراسی اداره را به خوبی انجام می دهد.  دست راست آقای شمس است و تاکنون هر کاری که کرده یا می کند به دستور مستقیم ایشان است. اگر یک مدیر توان مند باشد، از توانایی های کارمندانش به نحو احسن استفاده می کند نه اینکه همراه او شود. اگر خرده عقلی برای هنرمندان قایل شویم به این نتیجه واضح می رسیم که تمام این اعتراض ها متوجه شخص ریاست هست نه صرفا" آقای اصل روستا.

- دانشجوی بد شما: استاد عسگری، چند روز پیش این مقاله را خواندم، نام «استاد نادری» در آن نوشته شده بود اما ظاهرا" نام ایشان را از سر سلسله دار بودن «جریان منتقدان حداقلی» حذف کردید... چرا؟


نوشته شده در  یکشنبه 89/4/27ساعت  8:4 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
کتاب «تاریخ هشتگرد» منتشر شد
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]