سفارش تبلیغ
صبا ویژن

  

غلامحسین امیرخانی؛ استاد طالقانی هنر خوشنویسی ایران 

غلامحسین امیرخانی؛ استاد طالقانی  خوشنویسی ایران

استاد غلامحسین امیرخانی در زمستان سال 1318خورشیدی در روستای «شهراسر» طالقان از توابع شهرستان ساوجبلاغ که از دیرباز مهد بزرگان خوشنویسی این مرز و بوم همانند استاد درویش عبدالمجید طالقانی، برادران میرخانی، استاد بوذری و...بوده، به دنیا آمد. در پنج سالگی به همراه خانواده به تهران مهاجرت کرد و تحصیلات ابتدایی را در محله ظهیرالاسلام و بهارستان گذراند و ادامه تحصیلات هم با پذیرش مسوولیت زندگی، به صورت شبانه گذراند. در 18سالگی با مرحوم استاد الاساتید سید حسین میرخانی (خوشنویس نامدار ساوجبلاغی) که آن زمان در انجمن خوشنویسان حضور داشت، آشنا شد و خوشنویسی را که علاقه به آن از کودکی در ضمیرش وجود داشت، به صورت حرفه ای پی گرفت.

پس از سه سال کسب فیض و اخذ تعلیم از کلاس سراسر عرفان و اخلاق استاد میرخانی به استخدام وزارت فرهنگ درآمد. در سال 1344به عنوان مدرس انجمن خوشنویسان فعالیت آموزشی خود را آغاز کرد. سپس به عضویت هیات امنا انجمن و در سال 1353به افتخار استادی خوشنویسی نایل آمد. در سال 1358مسوولیت سرپرستی انجمن خوشنویسان به او سپرده شد و استاد با درایت و مدیریت درخور ستایش، این نهال نوپا را آن چنان نشو و نما داد که هم اکنون در جای جای ایران عزیز نشانه ای از این انجمن به چشم می خورد. بی تردید  هنر خوشنویسی امروز ایران تا حد زیادی خود را مدیون استاد امیرخانی می داند. استاد هم اکنون ریاست شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران را بر عهده دارد.

- بخشی از فعالیت های فرهنگی و هنری استاد امیرخانی: شاگردی در محضر استادان سید حسین و سید حسن میرخانی/ مدرس خوشنویسی با درجه استادی/ رییس شورای عالی و عضو هیات امنای انجمن خوشنویسان ایران/ عضو هیات داوران مسابقات خوشنویسی یاقوت (ترکیه) / عضو اصلی کمیسیون ملی یونسکو در ایران/ داور بیشتر مسابقات خوشنویسی داخلی و بین المللی/ عضو شورای سیاستگذاری نمایشگاه های معتبر خوشنویسی.

- مهم ترین آثار خوشنویسی استاد امیرخانی: رسم الخط امیرخانی، آداب الخط امیرخانی، کتابت جزوه استادان بزرگ نستعلیق، بهار در پاییز، ترجمه دعای کمیل، ترجیع بند هاتف اصفهانی، ترکیب بند محتشم کاشانی، تضمین گلچین سعدی، چند برگی از قرآن مجید، دیوان حافظ، رباعی های خیام، جزوه روش خوشنویسی نستعلیق، سرو سایه فکن، صحیفه هستی، طلعت حق، غزلیات خواجوی کرمانی، مشق تمنی، کتابت مقدمه ای بر دو روزنامه شرف و شرافت، کتابت مقدمه مکتب کمال الملک، یادنامه استاد محمدرضا کلهر، خوشنویسی روی جلد کتاب های مختلف و مرقعات فراوان.


نوشته شده در  پنج شنبه 89/4/31ساعت  2:8 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست مطالب وبلاگ البرز پژوهی
کتاب «تاریخ هشتگرد» منتشر شد
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود پنج کتاب از حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]
 
<