سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

امامزاده علی اکبر (تکیه اغشت ساوجبلاغ)

امامزاده کمال الدین و شعیب الدین (رامجین ساوجبلاغ)

امامزاده مهراب (کش رود طالقان)

امامزاده یحیی (دوزعنبر ساوجبلاغ)

امامزادگان موسی و سلیم (آسفاران طالقان)

امامزاده قاضی میر سعید (حسنجون طالقان)

  امامزاده جعفر شهر هشتگرد

---------------------------

امامزاده علی اکبر (تکیه اغشت ساوجبلاغ)

این امامزاده از نوادگان حضرت موسی بن جعفر (ع) است. بقعه ایشان در تکیه اغشت شهرستان ساوجبلاغ در 35 کیلومتری شمال غرب کرج در منطقه ای خوش آب و هوا و کوهستانی واقع شده است. محوطه آن حدود 3000 متر با زیربنای 60 متر، دارای گنبدی خشتی و هلالی شکل است و قدمت آن به دوره صفویه بازمی گردد. این بقعه فاقد الحاقات است و به صورت منفرد ساخته شده است. قبرستان عمومی در بخشی از محوطه آن قرار دارد.

امامزادگان کمال الدین و شعیب الدین (رامجین ساوجبلاغ)

این بقعه در روستای رامجین شهرستان ساوجبلاغ قرار دارد .ساخت این بنا به دوره صفویه و ملحقات آن به دوره قاجاریه بر می گردد. امامزاده فاقد گلدسته، دارای گنبدی تقریبا تخریب شده، رواق، غسالخانه و قبرستان پیرامون آن است.

امامزاده مهراب (کش رود طالقان)

امامزاده مهراب یا مسعود از نوادگان امام موسی بن جعفر (ع) است. این بقعه که در منطقه کوهستانی روستای کش رود طالقان واقع شده، فاقد گلدسته و گنبد است. مسجدی به نام چهارده معصوم، ضمیمه این بقعه شده است. این امامزاده دارای ایوان اصلی و شبستان است و قدمت اولیه آن به قرن دهم و یازدهم هجری بازمی گردد. گورستان عمومی پیرامون آن قرارد دارد .

امامزاده یحیی (دوزعنبر ساوجبلاغ)

وی از نوادگان امام موسی بن جعفر (ع) است. این امامزاده در جوار امامزاده سکینه در روستای دوزعنبر شهرستان ساوجبلاغ و در مکانی مرتفع قرار دارد. در جنب آن مسجدی دارای شبستان احداث شده است .این امامزاده دارای بناهای الحاقی دیگر چون کتابخانه و محوطه جهت رفاه زائران و امکانات اولیه است. این بنا فاقد گلدسته و دارای گنبدی است که جزو آثار تاریخی به ثبت رسیده است. داخل حرم دارای گچ کاری و نقاشی های سنتی است. قبرستانی نیز جنب این امامزاده قرار دارد. بنای امامزاده در زمان صفویه احداث شده است .

امامزادگان موسی و سلیم (آسفاران طالقان)

این امامزادگان یکی موسی از نوادگان امام محمدتقی (ع) و دیگری سلیم از نوادگان امام جعفر صادق(ع (است. این بقعه در روستای آسفاران و در منطقه کوهستانی طالقان در محوطه ای حدود 3000 متر با زیربنای 100 متر مربع واقع شده است. بنای اولیه بقعه متعلق به قرن هفتم یا هشتم هجری قمری و حرم آن دارای ضریحی چوبی است و گنبد آن اخیرا" مرمت شده است. جنب بقعه مسجدی احداث گردیده و داخل حرم سفیدکاری شده است. پیرامون بقعه را قبرستان عمومی با انبوه درختان تنومند و بلند دربر گرفته است.

امامزاده قاضی میر سعید (حسنجون طالقان)

این بقعه متعلق به قاضی میرسعید بن سید علاالدین الحسینی از نوادگان امام محمدباقر (ع) است. بقعه در یکی از زیباترین مناطق کوهستانی طالقان، در ضلع غربی روستای حسنجون و سیدآباد و در حدود 20 کیلومتری  شهر طالقان که بسیار سرسبز و خوش آب و هواست، واقع شده است. این امامزاده فاقد گلدسته، دارای گنبد و همچنین سنگ قبری است که طبق نوشته روی آن، ایشان در سال 926 هجری قمری می زیسته است. بنا با مساحتی حدود 120 مترمربع فاقد الحاقات جانبی است و در بخشی از محوطه گورستان عمومی قرار گرفته است. تاریخ اولیه بنا به قرن نهم و دهم هجری قمری بازمی گردد.


نوشته شده در  چهارشنبه 89/6/10ساعت  11:32 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست مطالب وبلاگ البرز پژوهی
کتاب «تاریخ هشتگرد» منتشر شد
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود پنج کتاب از حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]
 
<