سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

روستایی برای سادات

اورازان از جمله روستاهای سرسبز و بکر منطقه طالقان در شهرستان ساوجبلاغ است که تنها سیدزادگان حق سکونت درآن دارند. روستای اورازان مدفن دو امامزاده به نام های سید شرف الدین و سیدعلاءالدین از نوادگان امام محمدباقر علیه السلام است و اهالی این روستا نیز همگی سید زاده و از نوادگان این امامزاده ها هستند.

براساس تحقیقات به عمل آمده این دو امامزاده، فرزندان امامزاده سیدنصرالدین - واقع در خیابان خیام تهران -  هستند که شخص امامزاده سید نصرالدین فرزند امامزاده علی در مشهد اردهال کاشان و او نیز فرزند بلافصل امام محمدباقر علیه السلام است. به دیگر سخن امامزادگان روستای اورازان نتیجه های امام محمدباقر هستند. از سوی دیگر امامزاده قاضی میرسعید در روستای سیدآباد حسنجون طالقان، از فرزندان این دو امامزاده می باشند. قدمت زیارتگاه اورازان مربوط به اواخر صفویه یا اوایل زندیه است.

همه پسران و دختران دم بخت ساکن این روستا باید همسران سید زاده انتخاب کنند و در صورتی که همسرانشان غیر سید باشند باید از روستا خارج شده و جایی دیگر را برای زندگی برگزینند. اورازان از جمله روستاهای پر آب منطقه طالقان است و به واسطه چشمه های جوشان که حتی در سال های خشکی نیز پر آب بوده اند باغات وسیع گردو دارد. روستای اورازان همچنین زادگاه مشاهیری بزرگی از جمله 45 نویسنده و کاتب قرآن و نیز جلال آل احمد نویسنده چیره دست معاصر است و حتی یکی از آثار تک نگاری جلال نیز با عنوان اورازان در باره ویژگی های این روستا، نحوه زندگی و آداب و رسوم مردم آن نگارش شده است.

ولی الله دهقانی سانیچ رییس اداره میراث فرهنگی و گردشگری ساوجبلاغ، روستای اورازن را روستایی پر جاذبه برای گردشگران و مسافران در فصل تابستان دانست و گفت: «در قسمت ورودی این روستا تپه ای واقع شده که با قدمت 4 هزار ساله نشان از سابقه طولانی این روستا دارد.» دهقانی سانیچ یاد آور شد: «با توجه به مسافت طولانی این روستا با شهر و جاده های پر پیچ و خم و صعب العبور که در گذشته داشته، جای شگفتی است که مردانی بزرگ و عالم از این روستا برخاسته اند روستای اورازان در صد کیلومتری شمال شهرستان ساوجبلاغ واقع شده است و در فصل تابستان حدود 180 خانوار سکنه دارد.


نوشته شده در  جمعه 89/6/19ساعت  9:50 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست مطالب وبلاگ البرز پژوهی
کتاب «تاریخ هشتگرد» منتشر شد
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود پنج کتاب از حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]
 
<