سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

امامزاده محمود (اهوارک طالقان)

امامزاده محمد (دنگیزک نظرآباد)

امامزاده موسی (سرهه ساوجبلاغ)

امامزادگان محمد باقر و سید اسماعیل (جزینان طالقان)

امامزاده یوسف (وشته طالقان)

امامزاده موسی (هیو ساوجبلاغ)

امامزادگان هادی و علی النقی (ینگی امام ساوجبلاغ)

امامزاده هفت تن (آجین دوجین ساوجبلاغ)

امامزاده هاشم (عرب آباد کوه ساوجبلاغ)

امامزاده یوسف (وشکین ساوجبلاغ)

 امامزاده هارون واقع در روستای جوستان منطقه طالقان

---------------------------

امامزاده محمد (دنگیزک نظرآباد)

 اهالی بر این نظرند که نسبت ایشان به امام زین العابدین  علیه السلام می رسد. این بقعه در روستای دنگیزک شهرستان نظرآباد و در دشت واقع شده است. امامزاده  فاقد گلدسته و دارای گنبدی خشتی و مدور و ضریح فلزی است که به تازگی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. این بنا فاقد الحاقات جانبی و به صورت منفرد است. مساحت کل بقعه حدود یک هکتار و زیربنای آن یکصد متر مربع است. قبرستان عمومی در بخشی از محوطه امامزاده قرار دارد .

امامزاده موسی (سرهه ساوجبلاغ)

این بقعه در روستای سرهه در منطقه کوهستانی شهرستان ساوجبلاغ واقع شده است. راه ارتباطی به این روستا، شوسه است. این امامزاده فاقد الحاقات جانبی و گلدسته است. بقعه دارای گنبدی (مخروطی) رک است که مسجد و قبرستانی نیز در بخشی از محوطه آن قرار دارد.

امامزادگان محمد باقر و سید اسماعیل (جزینان طالقان)

ایشان از نوادگان حضرت امام موسی کاظم علیه السلام است. روستای جزینان در منطقه ای کوهستانی از توابع طالقان واقع شده است. بقعه دارای زیربنایی حدود 100 متر، گنبدی گلی و رک و فاقد گلدسته و ضریح آن چوبی است. این امامزاده جزو  آثار به ثبت رسیده است و قبرستانی عمومی در بخشی از محوطه آن قرار دارد.

امامزاده یوسف (وشته طالقان)

ایشان یکی از فرزندان امام موسی کاظم علیه السلام به شمار می رود. امامزاده در منطقه ای کوهستانی و در روستای وشته طالقان که به بادامستان نیز معروف است، واقع گردیده و پیرامون آن را درختان بادام فرا گرفته است. از نظر معماری، این بنا منفرد و بدون الحاقات و فاقد ضریح و گلدسته است. قدمت بقعه به دوره صفویه بازمی گردد. گنبد آن مخروطی یا رک و با کاشی های متاخر آبی رنگ تزیین شده است .اخیرا این بقعه مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

امامزاده موسی (هیو ساوجبلاغ)

این امامزاده در منطقه کوهپایه ای دره سیراب در روستای هیو ساوجبلاغ که مکانی بسیار پر رفت و آمد است، قرار دارد .قدمت اولیه بنا مربوط به دوره صفویه است که به مرور زمان نوسازی شده است .

امامزاده محمود (اهوارک طالقان)

روستای اهوارک در منطقه ای خوش آب و هوا از توابع طالقان قرار دارد. بقعه امامزاده محمود در شرق روستا واقع شده و مطابق فهرست آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی، متعلق به اواخر دوره تیموری است.

امامزادگان هادی و علی النقی (ینگی امام ساوجبلاغ)

این بقعه در دشتی سرسبز با درختان سر به فلک کشیده در روستای ینگی امام در شرق شهر هشتگرد واقع شده است. بنای آن منفرد و بدون الحاقات با گنبد مخروطی 12 ترک و کاشی های سفید و آبی خشتی است. بنای این بقعه متعلق به دوره قاجاریه است و از خشت ساخته شده و دارای ایوانی اصلی با تزیینات گچ کاری شده است. این بقعه به شماره 3504 جزو آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .

امامزاده هفت تن (آجین دوجین ساوجبلاغ)

بنای بقعه به صورت منفرد، بر روی صفه ای و در دامنه صخره ای در روستای آجین دوجین ساوجبلاغ قرار گرفته و گورستانی در اطراف آن وجود دارد. حسینیه بنا از داخل، هشت وجهی و از بیرون چهارگوش است و دارای گنبد رک، تک پوش و بسیار زیبا است. بنا با لاشه سنگ ساخته شده و به هیچ وجه تراش داده نشده است و صندوقی بدون نقشه و کتیبه بر روی مقبره قرار دارد. سطح خارجی گنبد با سیمان سفید اندود شده و در داخل بنا با قشری از گچ پوشیده شده است.

امامزاده هاشم (عرب آباد کوه ساوجبلاغ)

این امامزاده در روستای عرب آباد کوه از توابع بخش مرکزی شهرستان ساوجبلاغ، در منطقه کوهپایه ای بسیار سرسبز و خوش آب و هوا واقع شده است.

 امامزاده یوسف (وشکین ساوجبلاغ)

نسب ایشان به امام موسی کاظم علیه السلام می رسد. این امامزاده در منطقه کوهپایه ای در روستا وشکین ساوجبلاغ قرار دارد. بنای امامزاده فاقد گلدسته و الحاقات جانبی است و گنبد آن مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. جرزهای بقعه از سیمان سفید و داخل آن گچ کاری شده و ضریح آن چوبی است. این امامزاده جزو آثار تاریخی به ثبت رسیده است. گورستان عمومی در بخشی از محوطه آن قرار گرفته است .


نوشته شده در  جمعه 89/6/19ساعت  9:56 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست مطالب وبلاگ البرز پژوهی
کتاب «تاریخ هشتگرد» منتشر شد
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]
 
<