سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

 

بررسی و اهمیت نسبی تغییرات کیفی آب زیرزمینی در دشت هشتگرد

برآورد تغذیه و تغییرات حجم مخزن آب زیرزمینی دشت هشتگرد به وسیله بیلان آبی و ردیابی شیمیایی

هدایت هیدرولیکی آبخوان، برآورد و بهینه سازی به کمک الگوریتم ژنتیک (مطالعه موردی دشت هشتگرد)

استفاده از لجن تصفیه شده‏، برای محصولات کشاورزی (مطالعه موردی شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد): بهترین گزینه قابل اجرای زیست محیط برای دفع لجن فاضلاب شهری

* * * * * *

بررسی و اهمیت نسبی تغییرات کیفی آب زیرزمینی در دشت هشتگرد

  - ذبیح الله شریفی، حمیدرضا لشکری آهنگرانی، بایرام محمودی، بررسی و اهمیت نسبی تغییرات کیفی آب زیرزمینی در دشت هشتگرد، مقاله ارایه شده به چهارمین همایش تخصصی مهندسی محیط زیست، 1389.

چکیده مقاله: استخراج بی رویه منابع آب زیرزمینی به دلیل افزایش جمعیت و افزایش مصرف در بخش های مختلف کشاورزی و شرب و بهداشت، باعث کاهش سطح سفره آب زیرزمینی وتغییر کیفیت این منابع شده است. در این پژوهش آمار اندازه گیری شده 12 پارامتر مهم کیفی آب از چاه ها و قنات موجود در دشت هشتگرد با استفاده از روش های استاندارد موجود در ایران مورد ارزیابی قرارگرفت.

واژگان کلیدی:  کیفیت آب، دشت هشتگرد، آنالیز خوشه ای، تحلیل عاملی.

برآورد تغذیه و تغییرات حجم مخزن آب زیرزمینی دشت هشتگرد به وسیله بیلان آبی و ردیابی شیمیایی

- حسین سعادتی، اباذر اسماعیلی، فرود شریفی، محمد مهدوی، برآورد تغذیه و تغییرات حجم مخزن آب زیرزمینی دشت هشتگرد به وسیله بیلان آبی و ردیابی شیمیایی، مقاله ارایه شده پنجمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری ایران، 1388.    

چکیده مقاله: در این تحقیق با روش بیلان آبی و ردیاب های محیطی سعی در ارزیابی و تعیین ارتباط فرایندهای هیدرولوژی و هیدروژئولوژی در دوره های مختلف گذشته و محاسبه تغذیه در حوضه هشتگرد شده است. محدوده مورد محاسبه بیلان، به وسیله روش تیسن براساس آمار چاه های موجود در دشت هشتگرد مشخص شد. متوسط عمق سطح آب سفره این دشت 35 متر و میانگین بارش 37 ساله دشت هشتگرد حدود240 میلیمتر در سال است. مقدار متوسط 37 ساله افت سطح آب زیرزمینی 144/0 متر در سال به دست آمد. با توجه به نتایج این روش، مقدار تغذیه دشت از طریق بارش برابر 7 میلیمتر در سال محاسبه گردید.

واژگان کلیدی: بیلان آبی، تغذیه آب زیرزمینی، تغییرات اقلیمی، ردیابی شیمیایی، ایران، هشتگرد.

هدایت هیدرولیکی آبخوان، برآورد و بهینه سازی به کمک الگوریتم ژنتیک (مطالعه موردی دشت هشتگرد)

- مهران قدرتی، مهدی نوجوان، ابوالفضل اکبرپور، هدایت هیدرولیکی آبخوان، برآورد و بهینه سازی به کمک الگوریتم ژنتیک (مطالعه موردی دشت هشتگرد)، مقاله ارایه شده به نخستین کنفرانس سراسری آب های زیر زمینی، 1388.

چکیده مقاله: ضرائب ذخیره و انتقال آب (آبگذری) از نظر مطالعه آبخوان ها برای تعیین بهترین نقاط حفر چاه و بهره برداری از آبهای زیرزمینی اهمیت زیادی دارند. برآورد این ضرایب معمولا بااستفاده از آزمون های پمپاژ چاه صورت می گیرد ولی غالباً چاه هایی که برای آزمون های پمپاژ مناسب باشند به قدر کافی وجود ندارند یا انجام آزمون های پمپاژ در تمام چاه ها عملی نیستند.

در محدوده مطالعاتی هشتگرد که در استان تهران واقع می باشد به علت نبودن چاه اکتشافی و کمبود انجام آزمایشات پمپاژ (3مورد پمپاژ) و پایین بودن دقت این آزمایش ها، آمار و اطلاعات دقیقی در مورد ضرایب هیدرودینامیکی در سطح دشت گزارش نشده است. هدف از این تحقیق ارایه یک مدل بهینه برآورد ضرایب هیدرودینامیکی آبخوان با استفاده از الگوریتم می باشد.

در این مدل تابع هدف حداقل کردن مجموع معادلان بیلان آبی در سطح کل دشت می باشد. در این تحقیق در راستای تهیه بیلان منابع آب، پارامترهای ضریب انتقال آب و ضریب ذخیره از طریق الگوریتم ژنتیک به صورت بهینه برآورد و منحنی های هم قابلیت انتقال آبخوان تهیه می شود. میزان ضریب قابلیت انتقال در سفره مرکزی دشت از حدود 300 تا 6000 متر مربع در روز و در سفره جنوب غربی دشت از حدود 1000 تا 6000 متر مربع در روز به کمک این الگوریتم براورد شد. مدل، به خوبی وجود دو سفره آب زیرزمینی در دشت هشتگرد را نشان داد و همچنین این مدل نشان داد که میزان تخلیه در 13 پلیگون بیش از مقدار واقعی آن در آمارها ارایه شده است.

واژگان کلیدی:هدایت الکترونیکی آبخوان، الگوریتم ژنتیک، دشت هشتگرد.

استفاده از لجن تصفیه شده‏، برای محصولات کشاورزی (مطالعه موردی شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد): بهترین گزینه قابل اجرای زیست محیط برای دفع لجن فاضلاب شهری

- هادی احسانی، حمیدرضا لشگری، استفاده از لجن تصفیه شده‏، برای محصولات کشاورزی (مطالعه موردی شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد): بهترین گزینه قابل اجرای زیست محیط برای دفع لجن فاضلاب شهری، ارایه شده به چهارمین همایش تخصصی مهندسی محیط زیست، 1389.

چکیده مقاله: لجن حاصل از تصفیه فاضلاب، بخش لاینفک یک تصفیه خانه فاضلاب به شمار می آید و دفع آن، قسمتی از مشکلات و هزینه های یک تصفیه خانه را دربر می گیرد. یکی از روش های دفع این لجن ها در صورتی که حاوی مواد آلی مغذی و ریزمغذی بوده و از لحاظ غلظت آلاینده هایی نظیر فلزات سنگین، پاتوژن ها و ... در حد استاندارد باشند، کاربرد آن در زمین های کشاورزی است.

این روش را می توان بهترین گزینه قابل اجرای زیست محیطی و اقتصادی دانست. در این تحقیق با بررسی فاکتورهای انتخابی در لجن حاصل از تصفیه فاضلاب در 10 کارخانه (به عنوان نمونه) در شهرستان های ساوجبلاغ هشتگرد و نظرآباد، قابلیت آنها برای استفاده در زمین های کشاورزی مورد بررسی قرار گرفته است.

شایان ذکر است، توجه به رشد روز افزون تعداد تصفیه خانه های فاضلاب در سال های اخیر، و عدم وجود دستورالعمل ها، قوانین و استانداردهایی در خصوص کاربرد لجن در زمین، انجام تحقیقات و وضع قوانین و استانداردهای مختص ایران، در سطح ملّی و منطقه ای امری ضروری به نظر می رسد.

واژگان کلیدی:  لجن فاضلاب، پسماند زیستی، بازچرخش، کشاورزی.


نوشته شده در  یکشنبه 89/9/14ساعت  8:52 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست مطالب وبلاگ البرز پژوهی
کتاب «تاریخ هشتگرد» منتشر شد
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود پنج کتاب از حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]
 
<