سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

 

فعالیت کارخانه سیمان آبیک با قانون اساسی مغایر است !

بخش دوم

کوثری با بیان اینکه از مقامات قضایی،‌ دادستان شهرستان نظرآباد و بازپرس  پرونده تقاضا داریم که فکری به حال شهرستان 55 هزار نفری آبیک کنند، تصریح می‌کند:  فعالیت این واحد صنعتی مغایر با اصل 50 قانون اساسی بوده و عجیب است که چرا  مدیرعامل این واحد با انبوهی از مشکلات و معضلات زیست محیطی، تنها به پرداخت مبالغ  بسیار کم محکوم می‌شود؛ قانون اساسی به عنوان میثاق ملی و مذهبی ماست و طبق اصل 50این قانون، فعالیت واحدی که محیط زیست را آلوده ‌کند، ممنوع است؛ تصور می‌کنم که  مقامات قضایی باید قاطعانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر با این مسئله برخورد کنند چرا که در غیر این صورت، حقوق 55 هزار شهروند شهرستان آبیک پایمال می‌شود. مدیر حفاظت محیط زیست شهرستان آبیک با تأکید بر اینکه هر شهروند آبیکی که احساس می‌کند در این خصوص، مشکل جسمی برایش پیش آمده است یا حقوق شهروندی او پایمال می‌شود، می‌تواند در محاکم قضایی، اقامه دعوی کند، ادامه می‌دهد: در طول سه سالی که بنده مدیر حفاظت محیط زیست شهرستان آبیک هستم، طی تماس‌های تلفنی یا با تردد در سطح شهر، دائماً شهروندان آبیکی خواستار رسیدگی به رفع آلودگی این مجموعه هستند و این در حالی است که حتی خط بهینه‌سازی شده این واحد صنعتی نیز دارای آلایندگی است.

امیر طاهرخانی - نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی - در خصوص مسائل پیرامون کارخانه سیمان آبیک اظهار می‌کند: کارخانه سیمان آبیک ضمن اینکه بخش زیادی از نیاز کشور را تأمین کرده، فرصت اشتغال قابل توجهی را نیز ایجاد کرده است و بخش زیادی از اقتصاد کشور را سامان می‌دهد؛ متأسفانه این کارخانه از لحاظ آلودگی هوا، بهینه‌سازی نشده و شاهد افزایش روزافزون آلودگی آن هستیم و هیچ اقدامی هم از سوی مسئولان صورت نمی‌گیرد؛ گرچه تذکرات زیادی به این مجموعه داده شده اما این واحد صنعتی موجب آلودگی بسیار شهرستان آبیک و بخش زیادی از استان قزوین و دیگر مناطق شده است. وی با تأکید بر اینکه به هیچ عنوان، اداره حفاظت محیط زیست نباید در این خصوص کوتاه بیاید و باید با قاطعیت تمام، مسئله آلودگی مجموعه را پیگیری کند، اضافه می‌کند: قوانینی این که محیط زیست در خصوص برخورد با واحد‌های آلاینده دارد، بسیار محکم و قاطع بوده و لازم است تا برای حفظ سلامتی هزاران انسانی که در شهرستان آبیک زندگی می‌کنند، به چنین مجموعه‌هایی اخطار داده شود چرا که این موضوع بسیار حاد است و به‌خصوص کودکان و سالمندان ساکن در چنین مناطقی، بیش از همه در معرض خطر آلودگی قرار دارند.

طاهرخانی در ادامه با بیان اینکه مسئله آلودگی کارخانه سیمان آبیک، فاجعه‌ای بزرگ است، تصریح می‌کند: متأسفانه قبل از مدیریت علی فرهادی، مدیرکل فعلی حفاظت محیط زیست استان قزوین، مسئولان دیگری مدیریت این اداره کل را بر عهده داشتند و با توجه به اینکه هیچ اقدام عملی در خصوص رفع آلایندگی این واحد صنعتی انجام نشد، کار تا حدود بسیاری برای مدیریت جدید سخت شده است اما پیگیری‌های مدیریت جدید اداره حفاظت محیط زیست بسیار جدی است که امیدواریم نتیجه خوبی داشته باشد .وی با اشاره به اینکه موضوع آلایندگی کارخانه سیمان آبیک در حال تبدیل شدن به یک موضوع ملی است، می‌گوید: تلاش می‌کنیم تا این موضوع را طی مکاتباتی با رئیس قوه ‌قضاییه در میان گذاشته و از او بخواهیم در این خصوص فکری اساسی شود.

علی فرهادی - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین - در همین خصوص می‌گوید: از آنجایی که متولی اصلی تشخیص‌ میزان‌ آلودگی هوای کارخانه سیمان آبیک، محیط زیست است، گزارش میزان آلودگی آن را بیش از 10 بار به مراجع قضایی اعلام کرده‌ایم اما تاکنون هیچ رأیی در این خصوص صادر نشده است. وی با تأکید بر اینکه مسئولان خط دو کارخانه سیمان آبیک متخلف هستند، بیان می‌کند: هر زمانی که برای بازدید از خط دو این کارخانه می‌رویم، مسئولان آن، خط را می‌بندند و به بازرسان اجازه نمونه‌برداری نمی‌دهند. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین با اشاره به اینکه تقاضای تعطیلی این کارخانه را داشته و خواهیم داشت، خاطرنشان می‌کند: گرچه اداره محیط زیست استان قزوین، رسالت خود را انجام داده است اما از تقاضای خود برای تعطیلی کارخانه سیمان آبیک منصرف نخواهیم شد. وی با اشاره به اینکه بر اساس ماده 688 قانون مجازات اسلامی، تشخیص آلودگی واحدها بر عهده اداره محیط زیست است، ادامه می‌دهد: با توجه به آنالیزها،‌ نمونه‌برداری‌ها و فیلم‌برداری‌های انجام‌شده، نظر صریح خود مبنی بر لزوم تعطیلی کارخانه سیمان آبیک را اعلام کرده‌ایم؛ در این خصوص ما تنها تصمیم‌ساز هستیم و تصمیم‌گیرنده اصلی مراجع قضایی هستند. فرهادی با اشاره به اینکه این کارخانه، سیستم کنترل آلایندگی را در خط دو خود نصب نکرده است، می‌گوید: میزان تولید آلاینده‌‌ها در خط یک این کارخانه نیز به هیچ عنوان استاندارد نبوده و درخواست ما از مراجع قضایی، برخورد قاطعانه و تصمیم‌گیری در این خصوص است.

مارال حسین‌خانی - کارشناس محیط زیست استان قزوین - در خصوص مشکل آلایندگی کارخانه سیمان آبیک می‌گوید:‌ آلودگی کارخانه سیمان آبیک، محرز است و این کارخانه یکی از عوامل آلاینده‌های زیست ‌محیطی هوا خصوصاً از نظر آلودگی و گرد و غبار است. وی در ادامه اظهار می‌کند: با توجه به پایش‌ها و اندازه‌گیری‌هایی که توسط کارشناسان اداره محیط زیست استان قزوین و شهرستان آبیک انجام شده است می‌توان گفت این واحد صنعتی در طی سال اکثر روزها آلاینده است و از آنجا که آلودگی هوا مربوط به یک منطقه نیست نمی‌توان گفت آلودگی کارخانه سیمان آبیک تنها منجر به آلودگی هوای شهرستان آبیک می‌شود. کارشناس محیط زیست استان قزوین با اشاره به اینکه آلودگی هوا یک پدیده فرابخشی است اظهار می‌دارد: آلودگی کارخانه سیمان آبیک در مناطق مجاور نیز پابر‌جاست و از نظر زیست‌محیطی نه تنها به شهرستان آبیک بلکه به استان‌های قزوین، کرج و تهران نیز آسیب‌های زیست‌محیطی جدی وارد می‌کند.

 وی با بیان اینکه سالها است اداره محیط زیست استان پیگیری‌های بسیاری انجام داده است، می‌گوید: محیط زیست استان با پایش‌ها، پیگیری‌های حقوقی اعم از تصویر‌برداری، فیلمبرداری‌ها و نمونه‌برداری‌های بسیاری که همه‌گی گواه بر آلوده بودن خط 2 این مجموعه است، تلاش زیادی برای رفع آلایندگی آن را داشته است. حسین خانی در ادامه بیان می‌دارد: قطر دودکش‌های این واحد صنعتی 5/5 الی 6 متر است و آلودگی این واحد از این مقدار قطر بالا می‌آید و فضای محیط را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد. وی همچنین با اشاره به اینکه اداره محیط زیست در حد وظایف خود پیگیری‌های حقوقی لازم را انجام داده است، اضافه می‌کند: محیط زیست این مجموعه را به مراجع قضایی نیز معرفی کرده ولی متأسفانه تاکنون اقدام خاصی توسط مراجع قضایی صورت نگرفته است گرچه که این واحد صنعتی تا پایان سال از اداره محیط زیست استان جهت نصب سامانه کنترلی فرصت خواستند اما تا به حال تمام اقدامات این واحد در حد مکاتبات بوده و عملاً هیچ کاری انجام نداده‌اند.

کارشناس محیط زیست استان قزوین اظهار می‌دارد: اداره محیط زیست در صورتی خواهان فعالیت کارخانه است که به مسئله رفع آلودگی زیست‌محیطی خود توجه داشته و برای بهبود صد در صدی آن اقدام کند و این درخواست نیز یک درخواست غیر ممکن نیست چرا که می‌تواند با پرداخت هزینه‌ای و با نصب سامانه کنترل آلودگی هوا و نصب فیلتر‌ها این مشکل را برطرف کند. وی همچنین در ادامه می‌گوید: اداره محیط زیست استان قزوین از رسانه‌ها می‌خواهد در این خصوص به مردم اطلاع‌رسانی کنند و از مراجع قضایی تقاضا داریم در راستای رفع آلودگی به محیط زیست کمک کنند اداره محیط زیست استان قزوین حداکثر تلاش خود را انجام داده است و مستندات لازم را تهیه کرده و به مراجع قضایی ارایه داده است. حسین‌خانی بیان می‌کند: کارخانه‌های سیمان کشورهای دیگر در مرکز شهر فعالیت می‌کنند و هیچ آلودگی هم ندارند در صورتی که آلودگی این کارخانه مناطق بسیاری را فرا گرفته و خسارت‌های جبران‌ناپذیر زیادی برجا گذاشته است.


نوشته شده در  شنبه 89/11/2ساعت  6:11 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست مطالب وبلاگ البرز پژوهی
کتاب «تاریخ هشتگرد» منتشر شد
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود پنج کتاب از حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]
 
<