سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

 

فعالیت کارخانه سیمان آبیک با قانون اساسی مغایر است !

بخش اول

وبلاگ ساوجبلاغ پژوهی: کارخانه سیمان آبیک در سال 1347 خورشیدی در شهرستان نظرآباد تاسیس شد و از اردیبهشت 1352 سیمان تولیدی آن به دست مصرف کنندگان رسید. این کارخانه هر چند باعث ایجاد اشتغال برای صدها نفر و تامین بخش قابل توجهی از سیمان مورد نیاز کشور شده اما آلایندگی ناشی از آن موجب بروز مشکلات متعددی برای اهالی شهرستان های نظرآباد، ساوجبلاغ و آبیک شده است. این کارخانه به دلیل استفاده از فیلترهایی با تکنولوژی گذشته، هر روز مقدار فراوانی ذرات آلوده و بیماری زا را وارد محیط زیست این سه شهرستان می کند. مسئولان شهرستان های نظرآباد و ساوجبلاغ به این فاجعه زیست محیطی واکنشی نشان نمی دهند؛ اما مسئولان شهرستان آبیک، قاطعانه پیگیر این معضل هستند. گزارش زیر روایت «آبیکی ها» از آلودگی های زیست محیطی کارخانه سیمان آبیک است که خواستار واکنش جدی دستگاه قضایی در این باره هستند. آفرین بر همت بلند مسئولان شهرستان آبیک که زحمت مدیران ساوجبلاغی و نظرآبادی را هم بر دوش می کشند! گزارش زیر را خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» تهیه کرده است.

* * * * * *

حکایت کارخانه سیمان  آبیک سؤال ‌برانگیز است؛ کارخانه‌ای که اکثر مسئولان از نماینده مجلس گرفته تا کارشناسان، مدیران کل و ساکنان شهر آبیک، خواهان تعطیلی آن هستند ولی سؤال اینجاست که چه مسئله‌ای موجب شده است تا سال‌ها تلاش و ارایه مدارک هیچ نتیجه‌ای نداشته باشد .

کارخانه سیمان آبیک که در کیلومتر 80 اتوبان تهران ـ قزوین  قرار دارد در سال 1348 تأسیس و واحد اول آن در سال 1352 با ظرفیت اسمی 3 هزار و 500  تُن کلینکر در روز و واحد دوم آن در سال 1358با ظرفیت اسمی 4 هزار تُن کلینکر به بهره‌برداری رسید که ظرفیت خط یک آن در نیمه دوم سال 1388از ظرفیت پایه 3 هزار و 500  تُن در روز به ظرفیت نهایی 8 هزار و 500 تُن رسید. متأسفانه در برخی  مواقع، آلایندگی این کارخانه که در ایجاد اشتغال، سهم قابل توجهی برای جامعه داشته است بیشتر از 500 میلی گرم در هر متر مکعب بوده و این در حالی است که براساس استانداردهای زیست محیطی، این آلایندگی باید 200 میلی گرم در هر مترمکعب باشد.

سال‌ها است که از گوشه و کنار، روزنامه‌ها و مجلات، سایت‌ها و خبرگزاری‌ها، خبرهای بسیاری با تیترهای مختلف مانند «احتمال تعطیلی کارخانه سیمان آبیک »، «آلودگی کارخانه سیمان آبیک بسیار بالاتر از حد استاندارد»، «کارخانه سیمان آبیک تعطیل می‌شود»، «مشکلات زیست محیطی سیمان آبیک پابرجاست»، «مدیرکل محیط زیست استان قزوین خواستار تعطیلی سیمان آبیک» و ده‌ها و شاید صدها تیتر و خبر دیگر، حاکی از آن است که کارخانه سیمان آبیک، یکی از معظلات بزرگ زیست محیطی است و زندگی را نه‌تنها بر اهالی شهر آبیک بلکه بر ساکنان استان قزوین، کرج و تهران زهر کرده است .از قدیم می‌گویند کسی که کارش را خارج از نوبت انجام دهند، خونش از دیگران رنگین‌تر است و حال، حکایت کارخانه سیمان آبیک نیز به همین شکل است؛ کارخانه‌ای که اکثر مسئولان از نماینده مجلس گرفته تا کارشناس، مدیران کل و ساکنان شهر آبیک، خواهان تعطیلی آن هستند ولی اینکه چه مسئله‌ای جز رنگین‌تر بودن خون این کارخانه موجب شده تا سال‌ها تلاش و ارایه مدارک هیچ نتیجه‌ای نداشته باشد.

حشمت الله کوثری - مدیر حفاظت محیط زیست شهرستان آبیک - در همین رابطه می‌گوید: در سال 1387 جلسه‌ای با همکاری فرمانداری، شورای شهر آبیک و مدیریت محیط زیست استان قزوین برگزار شد؛ این جلسه در خصوص واحدهای آلاینده‌ای بود که در حوزه جغرافیایی و سیاسی استان تهران هستند ولی تأثیرات زیست محیطی و اثرات آنها در آبیک دیده می‌شود. وی اضافه می‌کند: کارخانه سیمان آبیک تحت عنوان برَند آبیک اما در حوزه جغرافیایی و سیاسی استان البرز قرار دارد؛ با دستور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست، مقرر شد که پایش و نظارت بر واحدهایی که در این حوزه قرار دارند اما آلایندگی آنها در شهرستان آبیک دیده می‌شود به اداره محیط زیست استان قزوین و شهر آبیک واگذار شود.

کوثری با اشاره به اینکه در این جلسه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از مدیر عامل کارخانه سیمان آبیک تعهد گرفت که خط یک این کارخانه را تعطیل کند، ادامه می‌دهد: به دلیل آنکه بار آلایندگی خط یک این واحد، 4 تا 5 برابر بالاتر از حد استاندارد بود، مدیرعامل این واحد تعهد داد تا پایان شهریور 1387، خط یک کارخانه را تعطیل کند اما متأسفانه به تعهد خود عمل نکرد و خط یک کارخانه تعطیل نشد بنابراین اداره محیط زیست مجدداً از طریق مراجع قضایی اقدام کرد و بالاخره خط یک کارخانه را در تاریخ 30 آبان 87 تعطیل کرد و خط دو به فعالیت خود ادامه داد. مدیرحفاظت محیط زیست شهرستان آبیک با بیان اینکه در همان زمان، اداره حفاظت محیط زیست، پایش و نظارت خود را بر این مجموعه آغاز کرد، اظهار می‌کند: این اداره، نظارت خود را بر مجموعه سیمان، معدن، خط 2 و سایر خطوطی که احتمال داده می‌شد، بار آلایندگی داشته باشند، آغاز کرد و مجموعه‌ای از الزامات قانونی را برای رفع آلایندگی به این واحد صنعتی اعلام کرد که از جمله آنها می‌توان به آب‌پاشی معابر در فصول تابستان و پاییز، اصلاح انبارهایی که گرد و غبار زیادی تولید می‌کرد، ساماندهی خط 2 و رفع آلودگی‌های صوتی که به دلیل انفجارها ایجاد می‌شد، اشاره کرد.

وی در ادامه می‌گوید: در مجموع و در پی چندین مورد پایش‌ و سنجش‌ مستمر اداره حفاظت محیط زیست از خروجی‌های این واحد که بالاتر از حد استاندارد محیط زیست بود، پرونده‌ مختومه این واحد صنعتی به جریان گذاشته شد و نتایج پایش‌ها و سنجش‌های تهیه‌شده را در اختیار مراجع قضایی گذاشتیم و به سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز اعلام کردیم که با توجه به نتایج به دست آمده، این واحد به شدت آلوده است؛ به این ترتیب در سال 1387 از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، این واحد صنعتی به عنوان یک واحد آلاینده شناخته شد و از سوی مراجع قضایی نیز برای مدیرعامل این کارخانه، محکومیتی در نظر گرفته شد اما آنچه که خواسته محیط زیست بود و باید به وضعیت مطلوب می‌رسیدیم، محقق نشد بنابراین به طور مجدد پرونده را به جریان انداخته و طرح دعوی کردیم اما همچنان پرونده آن مفتوح است.

کوثری بیان می‌کند: مشکلی که اداره حفاظت محیط زیست آبیک با مسئولان این کارخانه دارد، این است که نه تنها روند ساماندهی آلایندگی کارخانه سیمان آبیک، بسیار کُند است بلکه خط یک مجموعه که گفته می‌شود، بهینه‌سازی شده، افزایش ظرفیت یافته است که خود این مسئله نیز باعث ایجاد تبعات زیست محیطی منفی است؛ در حالی که همان خط بهینه‌سازی شده نیز دارای آلایندگی است. وی در ادامه می‌افزاید: هر زمانی که گروه سنجش و پایش محیط زیست به کارخانه سیمان آبیک مراجعه کرده‌اند، مسئولان کارخانه هر بار به روشی مجموعه تیم پایش را معطل کرده و با دستکاری سیستم کوره‌ها و خطوط، خروجی کارخانه را به حد استاندارد می‌رسانند البته از تمامی این مراحل نیز فیلمبرداری شده که فیلم آن علاوه بر اداره کل حفاظت محیط زیست شهرستان آبیک، در اختیار مقامات قضایی قرار دارد. مدیر حفاظت محیط زیست شهرستان آبیک اضافه می‌کند: در بحث آن‌لاین کردن سیستم‌های این واحد نیز علی‌رغم مکاتبات و تذکرات اداره محیط زیست، مسئولان کارخانه برای انجام آن امروز و فردا می‌کنند و در واقع هنوز بحث آن‌لاین شدن این مجموعه انجام نشده است. وی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست بر وضعیت زیست محیطی کشور نظارت می‌کند، می‌افزاید: طبق قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، به علت آلایندگی بسیار کارخانه سیمان آبیک، بار دیگر سازمان محیط زیست برای این واحد، دستور تعطیلی صادر کرده که این موضوع به مقامات قضایی نیز ارجاع داده شده است حتی در سال جاری، حکم جلب مدیرعامل این کارخانه را دریافت کرده و برای جلب او نیز مراجعه کردیم ولی وی در مجموعه حاضر نبود و خود به مقامات قضایی مراجع کرد و با بیان اظهاراتش تبرئه شد ... ادامه مطلب را در همین وبلاگ بخوانید ....


نوشته شده در  شنبه 89/11/2ساعت  6:30 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]