سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

بازتاب یادداشت های چهارگانه

«صریح با فرماندار شهرستان ساوجبلاغ»

در 23 بهمن 1389 مطلبی در نقد انتصاب غیر کارشناسانه آقای «موسی زاده» به عنوان مشاور فرهنگی آقای «علی حدادی» فرماندار شهرستان ساوجبلاغ در وبلاگ «ساوجبلاغ پژوهی» منتشر شد. آن یاداشت با استقبال فعالان فرهنگی شهرستان مواجه شد اما فرماندار محترم به جای واکنش متناسب و منطقی، به نامه پراکنی اداری روی آورد و با بیان سخن های ناروا، نابردباری خود را به نمایش گذاشت. به نظر می رسد که ایشان می توانست با برشمردن فعالیت های فرهنگی و هنری؟! مشاور فرهنگی خود، ضمن پاسخ به مطالبه اهالی فرهنگ و هنر، حتی نویسنده وبلاگ ساوجبلاغ پژوهی را نیز به پوزش وادارد. البته این رفتار روشمند مستلزم مشاوره با کارشناسان خبره و آگاه است. با توجه به فضای پیش آمده و عدم پاسخ گویی، سخن گفتن صریح با جناب فرماندار ادامه یافت. در بخش دوم، با استناد به آمارهای اعلام شده از سوی آقای رضا رنجبرکهن رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ساوجبلاغ، «نابسامانی های حوزه کتاب و کتاب خوانی» مورد دقت قرار گرفت. در بخش سوم بدعت «دخالت عناصر غیرکارشناس و حراستی در حوزه فرهنگ و هنر» مورد کنکاش قرار گرفت. در بخش چهارم، چگونگی «لغو مصوبه فرهنگی شورای اسلامی بخش تنکمان» مبنی بر احیای اثر قرآنی «مفصل البیان فی علم القرآن» نوشته شیخ ملا آقا محمد تهرانی ساوجبلاغی از سوی فرماندار وقت شهرستان نظرآباد بررسی شده است.

خوانندگان وبلاگ هم دیدگاه های مختلف خود را در این باره بیان کرده اند که بدون هیچ دخل و تصرفی همه آن پیام ها را در ادامه مطلب بخوانید. راستی جای نظر شما بسیار خالی است. بار دیگر یادآوری می شود که این وبلاگ آماده انعکاس کامل پاسخ آقای فرماندار و دیگران است.

* * * * * *

- امیر: سلام و خسته نباشید. واقعا" از موضوعی که طرح کردین خوشحال شدم و امیدوارم جناب فرماندار جوابی برای گفتن داشته باشن ولی بعید می دانم جواب قانع کننده ای داشته باشن چون اصلا" کتاب «من و کتاب» مقام معظم رهبری رو مطالعه نکردند که از بیاناتشون متوجه فاجعه ای که نه تنها این شهرستان که بلکه کل کشور رو فراگرفته..! بهره مند بشن و حداقل در سطح شهرستان اقداماتی رو انجام بدن. یک سوالی که اهالی کتاب از جناب فرماندار دارن اینه که چه اقداماتی در این مدت که تصدی این پست رو داشتن..! انجام دادن که بشه امیدوار بود که شهرستانی پررونق در زمینه کتاب و کتاب خوانی داشته باشیم..؟ در آخر این که منتظر جواب جناب فرماندار هستم. در ضمن از شما که چنین مسئله ای رو طرح کردین تشکر می کنم. منتظر پاسخم.

- پاسخ: امیر عزیز، از ابراز نظر شما صمیمانه ممنونم. همه دلسوزان کتاب و کتاب خوانی منتظر پاسخ منطقی و متناسب جناب فرماندار هستند.

- کتاب گریز: حسین آقا بیانیز متین دی، آناماقی چتین دی. خانه از پای بست ویران است/ خواجه دربند نقش ایوان است

- پاسخ: یاشاسین آذربایجان. کتاب گریز گرامی، ما مامور به تکلیف هستیم نه نتیجه.

- جام جم: با عرض سلام خدمت استاد ارجمندم جناب آقای عسگری. این همه تلخی در فیلم های یک فیلم ساز و یا در نوشته های یک نویسنده آیا بجا است؟ مگر نه اینکه سخت می گیرد دنیا بر مردمان سخت گیر! کودک ناسازگار باید خود را با قوانین حاکم بر خانواده و جامعه وقف دهد و گرنه با تک محوری های خود در این دنیای هزار رنگ و هزار چهره و پرفتنه محکوم به شکست است. انسان های بزرگ دو دل دارند. دلی که درد می کشد و پنهان است و دلی که می خندد و آشکار است. پس با صبر و درایت باید بر مشکلات چیره شد نه با ناهنجاری...

- جوان بدبخت اما شاعر: مگر قحطی آدم است که این آقا مشاور جناب فرماندار شدن. از این مشاور، بهتر می توان دانش و هنر آقای فرماندار را شناخت. ..ای وای...در ساوجبلاغ چقدر قافیه تنگ است.

- پاسخ :شاعر خوشبخت شهر ما! با سپاس. شاید به گمان آقای فرماندار، در ساوجبلاغ قحط الرجال است!

- علی (نقاش): جناب عسگری، متاسفم برای شهرستانی که تخصص در آن هیچ ارزشی ندارد. در پاسخ به یکی پیام گفته بودید که این یادداشت انتقادی برای شما هزینه داشته است. لطف کنید آن هزینه ها را بگویید تا بدانیم که در شهرستان مظلوم ما چه می گذرد... آه که چقدر فرهنگ و هنر مظلوم شده است. 

- پاسخ: علی عزیز، به زودی درباره هزینه های آن یادداشت انتقادی در همین رسانه به طور شفاف خواهم نوشت.

- مثبت: با سلام به آقای عسگری، خدا کند مسئولان شهرستان ظرفیت نشان دهند و به جای رفع اشکال خودشان، از شما شاکی نشوند. اصلا" نکند به خاطر همین انتقادتون از مسئولیت انجمن پژوهش شهرستان عزل شده اید! درست فهمیدم؟

- پاسخ: مثبت عزیز، حدس شما درست است. در روزهای آینده بیشتر در این باره خواهم نوشت.

- حسن صیاد: سلام به استاد عزیز! دلسوزی و دغدغه فرهنگی شما قابل ستایش است. امیدوارم مسؤولین مربوطه علی القاعده بیشتر از شما همت بفرمایند و اشخاص شایسته تری را در راستای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی و تعالی فرهنگ و هنر شهرستان در این مناصب بگمارند و هر کجای راه که متوجه خطایی شدند، طبق قواعد اصولگرایی، بدون دیدن خود، اصول نظام مقدس جمهوری اسلامی را اصل قرار دهند و به اصلاح بپردازند. بار دیگر برای شما آرزوی توفیق بیش از پیش در کمک به پیشرفت فرهنگ و هنر در شهرستان و حتی کشور اسلامی مان داریم. خداوند یکتا یار و پشت و پناهتان باد.

- پاسخ :جناب آقای صیاد عزیز، از وسعت دید شما بسیار ممنونم. همان گونه که اشاره کردید این رفتارهای غیر فرهنگی آقایان را حتی دوستان اصولگرا هم تایید نمی کنند.

- ح: به نظر بنده شما یک انسان کم ظرفیت هستی که فقط دنبال جاه طلبی و مقامی. از عکس این آقا مشخص است که چه باطن خوب و آرومی دارد و شما آقای عسگری با این حرف ها فقط و فقط خودت را کوچک و ضعیف تر نشان دادی. تو در مقابل استاد زندگی من هیچ هستی. او تو را هیچ اهمیتی نمی دهد. استاد من روح خیلی بلندی دارد که روح شما شیاطین را قبضه کرده است. 

- پاسخ: جناب آقای... دارای نام های مستعار «ح»، «کم کم»، «شغال» و.... سلام بر شما. درباره صداقت جنابعالی همین بس که در زیر لوای نام های مستعار سه گانه فوق پیام های توهین آمیز ارسال می کنید. «آی پی» مشترک پیام ها، نشان دهنده این موضوع است. ای کاش به جای این همه تعصب کور و نابجا، اندکی منطقی باشید و مدعای بنده را به نقد بکشید. ای کاش کمی درباره کارنامه فرهنگی و هنری؟! استاد خویش سخن می گفتید. بی تردید این دوستی خاله خرسه است و ارزشی ندارد. این بد دفاع کردن از استاد و روح بلند او است! بنده با غلبه همین نگاه شما در فضای فرهنگی شهرستان ساوجبلاغ مشکل دارم. مرید و مراد پروری سم مهلک محافل فرهنگی است. در ضمن خوانندگان قضاوت کنند که چه کسی در پی جاه و مقام است. در هر حال شاد باشید و موفق.

- شغال: جرات نشون دادن حرفای حق رو نداری. مشخصه که نباید هم داشته باشی. همون بهتر که فقط و فقط خودت نظرات واقعی را ببینی و بخوانی. خدا دست آخر پشت سرت می زند. اینقدر بد انسان های نجیب و خدا ترس را نخواه.

- کم کم: آقای عسکری انسان به ظاهر خوش رویی هستی اما سیرت بسیار بسیار ناپاکی داری. تو تنها مشکلت این است که می خواهی خودت شخصا" فرماندار شوی اما همه نیرنگ هایت به خودت برمی گردد.

- محسن ساسانی: با تشکر از نقدهای خوبتان. این گونه سخن گفتن و نقد کردن در «حوزه عمومی» فواید بسیار زیادی در جهت روشن کردن مسایل و مشکلات فرهنگی شهرستان ساوجبلاغ دارد. اگر در این گونه موارد، طرف مورد نقد نیز به جای متهم کردن دیگران و برخوردهای شخصی و سلبی، با سعه صدر سعی در روشن کردن دیدگاه و بیان نظرات خود کند، دیالوگ شکل گرفته باعث می گردد که مخاطبان بحث نیز درگیر شده و درباره موضوع فکر کنند و نظر خود را بیان کنند و از این طریق موضوع مورد بحث، مسئله ای همگانی گشته و امکان بهتری برای رسیدن به نتایج مثبت فراهم شود. البته همان طور که گفته شد شرط لازم در این گونه موارد رعایت قواعد گفت و گو در دو طرف ماجرا است. 

- فلاح فر: جناب آقای عسگری لطف کنید نسخه ای از مقاله خود را به دفتر آقای احمدی نژاد بفرستید. حتما ایشان به مشکل پیش آمده واکنش نشان خواهند داد. امان از فرصت سوزی نیروهای اصول گرا در شهرستان ساوجبلاغ.

- پاسخ: فلاح فر عزیز، از پیشنهاد خوب شما بسیار ممنونم و به آن عمل خواهم کرد.

- محسن: استاد گرامی سلام. کیف حالک. امیدوارم که حالتون good  very باشه از مطلبتون خیلی خوشم اومد و همین طور از مطلب قبلی تون امیدوارم برای رسیدن به اهدافتون هیچ مانعی نتونه جلوتونو بگیره حتی آقای فرماندار  که البته تا الانم همین طور بوده. در این اندیشه ام که فرماندار جواب قانع کننده ای داشته باشن. واقعا" برای اهالی زحمت کش فرهنگی می بایست ناراحت بود که شخصی بدین صورت نه تنها اقداماتی انجام نمی دهد بلکه جلوی اون رو هم می گیره..؟! در مدت زمانی هم که ایشون در نظرآباد عهده دار این پست بودن نیز کاری نه تنها در زمینه فرهنگ بلکه در بسیاری از بخش ها نیز اقداماتی انجام ندادند. و واقعا" باید تاسف خورد به این سرمایه های بسیاری که در شهرستان وجود دارد ولی کسی به آن توجه نمی کند..در هر حال آرزوی موفقیت در تمام عرصه های علمی و فرهنگی و زندگی تان دارم.

- امیر: بشنو از نی چون شکایت می کند. از جدایی ها حکایت می کند. سلام و دوباره خسته نباشید امیدوارم که در این مدت که احساس می کنم با مطالبتان حرف های درونی نه تنها خود را بلکه بسیاری از اشخاصی که در این شهرستان زندگی و در حوزه فرهنگی فعالیت می کنند را می زنید البته در این مطلب واقعا" دخالت های نابجای افراد یک مقام  اجرایی بعید است ولی الان که دارم فکر می کنم می فهمم که چرا در آن روز که قرار بود جلسه نقد کتاب علی رغم اطلاع قبلی و حتی حضور افراد در محل برگزار نشد..! پس در این زمینه کسی موضوع را اداره می کرده که از پشتوانه یک مقام اجرایی برخوردار بوده و از موقعیت خود سواستفاده می کرده است.حال باید آقای فرماندار با چنین بدعت های آشکار که واقعا" اسباب آزردگی اهل فرهنگ برخورد نماید و هم چنین پاسخگوی اتفاقات افتاده باشد. هم چنین منتظر پاسخ جناب فرماندار به این موضوع و موضوع قبلی هستم.... از مطلبتونم تشکر می کنم.

- حسن شقاقی: با سلام، با آرزوی موفقیت برای شما و استاد محمد شقاقی.

- یا ستار العیوب: آقای عسگری. آیا فکر نمی کنید که وبلاگ جای مناسبی برای تسویه حساب های شخصی نیست؟ ترسم که به کعبه نرسی ای اعرابی/ این ره که تو می روی به ترکستان است. لطفا" آبروی خود و شهرستان خود را بر روی سایت نبرید. بهتر است برای تسویه حساب های شخصی خود شخصا" نزد آقای حدادی رفته و مشکلات خود را با ایشان در میان بگذارید (البته بدون لکنت زبان!!!) از باران رحمت است که همه چیز زنده می شود و از رگبار و تگرک جز نیستی هیچ ناید. سخن پایانی اینکه خوب مطلق و کمال کامل از آن خداست. من الله توفیق. 

- پاسخ: جناب ستارالعیوب. سلام بر شما. شهرستان ساوجبلاغ برای انعکاس دیدگاه های انتقادی در حوزه فرهنگ و هنر، متاسفانه رسانه ای ندارد. به همین جهت بنده و دیگران جهت انتقاد به بدعت ها و ناراستی های پیش آمده در حوزه فرهنگ و هنر شهرستان ناگزیریم از رسانه وبلاگ و فضای مجازی استفاده کنیم. سلسله مطالب «صریح با فرماندار شهرستان ساوجبلاغ» را اگر دقیق و درست خوانده باشید مربوط به «حوزه عمومی» است و هیچ هدف شخصی در آن نیست. ظاهرا" گوش شنوایی هم در مدیریت عالی شهرستان نیست که این گونه معضلات در فضای فرهنگی و هنری شهرستان، رخ می دهد. به هرحال به نظر می رسد که سکوت معنادار فرماندار محترم درباره نقدهای وبلاگ ساوجبلاغ پژوهی نشان دهنده این است که ایشان مشکلات پیش آمده را قبول دارند. سخن آخر این که این وبلاگ آمادگی آن را دارد که پاسخ ایشان را بی کم و کاست درج نماید و قضاوت در این باره را به خوانندگان فهیم واگذار کند. در هر صورت موفق و پیروز باشید.

-  بنده خدا: آقای عسگری. با سلام. از اقدام مسئول حراست فرمانداری، یا فرماندار مطلع است یا مطلع نیست در هر صورت این از ضعف مدیریت ایشان است.

- جواد: من چند سال پیش، دانش آموزان آقای موسی زاده در هشتگرد بودم. شاید ایشان معلم خوبی باشند اما مشاور فرهنگی مناسبی نیستند چون واقعا" در این امور سر رشته ندارد. به فرمایش امام علی (ع) عدالت یعنی هر چیزی سر جای خود قرار گیرد. پس انتصاب ایشان عادلانه به نظر نمی رسد.

- زارع: آقای «ح» و «شغال» و «کم کم» !؟ اولین قدم در نقد دیگران رعایت ادب و نزاکت است که در نوشته های شما وجود ندارد. آفرین بر آقای عسگری که با رعایت ادب و سلام و با حوصله پاسخ شما را داده اند. بنده اگر جای ایشان بودم اصلا" پیام عاری از آداب شما را آشکار نمی کردم. این هم از صبر ایشان حکایت می کند. همان گونه که آقای عسگری گفته اند حرف های شما مصداق بد دفاع کردن است و بیشتر به آقای مشاور فرهنگی فرماندار لطمه می زند. به جای این همه عصبیت، به فعالیت ها و سابقه هنری و فرهنگی استاد خود اشاره کنید نه اینکه با ذهنیت توهم انگیز خود همه چیز را منفی و توهم آمیز تحلیل کنید. به هر حال نقدهایی را آقای عسگری مطرح کرده است. چرا آقای فرماندار پاسخ ایشان را به صورت منطقی نمی دهد تا مشکل رفع شود. به نظرم همه این عصبانیت، بیانگر این است که آقای فرماندار و مسول حراست و مشاور فرهنگی اش حرفی برای گفتن ندارند و به جای پاسخ به رفتارهای نادرست روی آورده اند. من از همکاران آقای عسگری در دانشگاه هستم و با ایشان در برخی امور فرهنگی اختلاف نظر هم دارم اما در گفت و گوها، ایشان تاکنون از طریق انصاف و اصول نقد و گفتگو خارج نشده اند و از این نظر قابل تحسین هستند.


نوشته شده در  دوشنبه 89/12/2ساعت  8:9 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست مطالب وبلاگ البرز پژوهی
کتاب «تاریخ هشتگرد» منتشر شد
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود پنج کتاب از حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]
 
<