سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

 

ارزیابی عملکرد نظام ارجاع در برنامه پزشک خانواده در شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد

ارزیابی عملکرد نظام ارجاع در برنامه پزشک خانواده در دانشگاه علوم پزشکی ایران: 1387، سیدداود نصرالله پورشیروانی، دکتر پوران رئیسی، دکتر محمداسماعیل مطلق، مهندس محمدجواد کبیر، دکتر حسن اشرفیان امیری، فصلنامه حکیم، شماره 49، بهار 1389، ص 19، مشاهده متن  [PDF301kb ].

مقدمه: نظام ارجاع به عنوان پل ارتباطی سطوح ارایه ‌دهنده خدمات در کاهش هزینه و ایجاد دسترسی به خدمات تخصصی‌تر نقش اساسی دارد. این مطالعه جهت ارزیابی عملکرد نظام ارجاع در طرح پزشک خانواده و نظام شبکه دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام گرفت.

روش کـار: این مطالعه از نوع توصیفی -تحلیلی بود که به صورت مقطعی در زمستان 87 انجام گرفت. 27 (52درصد) مرکز از کل مراکز مجری طرح پزشک خانواده و بیمه روستایی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران، در پنج شهرستان شهریار، رباط‌کریم، کرج، ساوجبلاغ و نظرآباد به صورت تصادفی سیستماتیک به عنوان خوشه‌های پژوهش انتخاب و در هرکدام 7 تا 10 بیماری که با ارجاع پزشک خانواده به سطح دو مراجعه و خدمات مورد نیاز را دریافت داشتند، بررسی شدند.

یافته‌ها: از میان 225 بیمار، 9/60درصد زن بودند. 78 نفر (7/34درصد) در هنگام مراجعه به پزشک خانواده، فرم ارجاع از خانه‌های بهداشت را به همراه داشتند. از میان این بیماران، ارجاع 146 نفر(9/64 درصد) بنا به تشخیص پزشکان خانواده بود اما پزشکان خانواده در 79 مورد ارجاع (28 درصد) در انتخاب پزشک متخصص سطح دو نقش داشتند. پزشکان متخصص سطح دو نتایج ویزیت 68 بیمار (2/30 درصد) را در قالب پسخوراند به پزشکان خانواده ارجاع‌دهنده ارایه نمودند. از بین بیماران مراجعه‌کننده به سطح دو، 57 نفر (3/25 درصد) بعد از دریافت خدمات، نزد پزشک خانواده خود بازگشتند و 127 نفر (6/75 درصد) از بیمارانی که بعد از دریافت خدمات سطح دو به سطح اول بازنگشتند، علت اصلی را عدم آگاهی ذکر نمودند. نتیجه‌گیری: عملکرد نظام ارجاع در برنامه پزشک خانواده در حد انتظار نبوده و نیاز به ارتقاء دارد.

کلید واژگان: نظام ارجاع، پزشک خانواده، مرکز بهداشتی درمانی، ساوجبلاغ، نظرآباد.


نوشته شده در  پنج شنبه 89/12/5ساعت  5:33 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
کتاب «تاریخ هشتگرد» منتشر شد
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]