سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

از راست به چپ: حاج شیخ عیسی شهیدی (فرزند شیخ محمدتقی برغانی معروف به شهید ثالث)، آفسینکوف (کنسول روسیه تزاری در قزوین)، حاج میرزا هدایت‌الله شهیدی معروف به حاج مجتهد (نوه شهید ثالث) و حاج میرزا تقی دیمجی معروف به مجدالاسلام.

چند روحانی ساوجبلاغی در کنسولگری دولت روسیه

توضیح تصویر: سال 1288 خورشیدی / باغ کنسولگری روسیه در قزوین/ عکاس: ناشناس/ از راست به چپ: حاج شیخ عیسی شهیدی (فرزند شیخ محمدتقی برغانی معروف به شهید ثالث)، آفسینکوف (کنسول روسیه تزاری در قزوین)، حاج میرزا هدایت‌الله شهیدی معروف به حاج مجتهد (نوه شهید ثالث) و حاج میرزا تقی دیمجی معروف به مجدالاسلام.

* * * * *

روایت تاریخی عکس: به دنبال گشوده شدن (فتح) قزوین در پانزدهم فروردین ماه سال 1288 خورشیدی به وسیله مشروطه‌خواهان گیلانی، که با قتل حاج میرزا مسعود شیخ‌الاسلام (روحانی بلندپایه قزوینی نزدیک به دربار قاجاریه) در منزلش همراه بود، شماری از روحانیون طراز اول قزوین که در اصل از خاندان برغانی و ساوجبلاغی هستند، از بیم انتقام مشروطه‌خواهان به کنسولگری روسیه تزاری در قزوین پناه بردند. نام این افراد به این شرح است: «حاج شیخ عیسی شهیدی، حاج میرزا هدایت‌الله شهیدی معروف به حاج مجتهد و حاج میرزا تقی دیمجی معروف به مجدالاسلام، حاج میرزا ابوتراب ثقه‌الاسلام و میرزا حسین شهیدی برغانی (نماینده دوره نخست مجلس شورای ملی) که طرفدار مشروطه مشروعه بود.

زنده‌یاد سرهنگ سید محمدعلی گلریز در کتاب «مینودر یا باب الجنه قزوین» در این باره نوشته است: «از این عده تنها آقا میرزا حسین شهیدی پس از یک‌ شب توقف در کنسولگری از کار خود پشیمان شد و روز بعد به خانه خود بازگشت و مورد تکریم مجاهدین و مردم قرار گرفت.» 


نوشته شده در  چهارشنبه 90/1/10ساعت  2:54 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست مطالب وبلاگ البرز پژوهی
کتاب «تاریخ هشتگرد» منتشر شد
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود پنج کتاب از حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]
 
<