سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

هر دم از این باغ بری می رسد

به مرحمت جناب فرماندار، ساوجبلاغ پایتخت دود و دم کشور می شود !

روز 24 فروردین 1390 در سایت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) خواندم: «فرماندار ساوجبلاغ از سالانه 70 هزار نفر در ایران بر اثر مصرف دخانیات یا عوارض ناشی از آن می میرند. انتقالعلی حدادی فرماندار شهرستان ساوجبلاغ شرکت دخانیات ایران به شهرستان ساوجبلاغ خبر داد .علی حدادی با اعلام این خبر گفت: 10 هکتار زمین برای آماده سازی مکان مورد نیاز این شرکت در شهرستان ساوجبلاغ اختصاص یافته است. وی در پایان افزود: پس از آماده شدن ساختمان مورد نیاز شرکت دخانیات، شهرستان ساوجبلاغ امسال پذیرای دو هزار کارمند این شرکت خواهد بود.»

این در حالی است که نام شهرستان ساوجبلاغ بر «تاریخ و مدنیت هفت هزار ساله»، «کشاورزی و باغداری پررونق» و «صنعت و صادرات چشمگیر» دلالت می کند. رنج آور است که با بی تدبیری و شتابزدگی مسئولان اجرایی، این نام همزاد سیگار - عامل سرطان - معرفی گردد و به قطب این صنعت شوم و ویرانگر تبدیل شود. مدیریت به اصطلاح «دودی» شهرستان چرا در پی استقرار وزارتخانه ها، نهادها و سازمان های متناسب همانند میراث فرهنگی و گردشگری، حفاظت محیط زیست، صنایع، جهاد کشاورزی، فرهنگ و ارشاد اسلامی و... در ساوجبلاغ نیست؟

درباره آسیب های سیگار در ایران فراوان سخن گفته شده است. ضررهایی که لرزه بر اندام مخاطب می اندازد. وقتی به مرور زمان، لطف دودی مسئولان ساوجبلاغ، کارگر افتد و نام «ساوجبلاغ» معادل «سیگار» پنداشته شود آن وقت است که وجدان ساوجبلاغی ها در مواجهه با این آسیب های غیر قابل جبران، برای همیشه احساس مسئولیت و حقارت خواهد کرد. در روزنامه خراسان (شماره 1779، 22 اسفند 1389) از قول محمدرضا معدنی - دبیر اجرایی جمعیت مبارزه با دخانیات - خواندم که متاسفانه سالانه 70 هزار نفر در ایران بر اثر مصرف دخانیات یا عوارض ناشی از آن می میرند. دکتر محمدرضا مسجدی - دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات - هم درباره هزینه ها و زیان های مصرف سیگار می گوید: «بیش از 59 بیماری به طور مستقیم در اثر سیگار به وجود می آیند یا سیگار، عوارض آنها را دوچندان می کند. همچنین افرادی که به صورت تحمیلی در معرض دود سیگار قرار می گیرند مانند زنان [و فرزندان] فرد سیگاری، گاهی بیش از دیگران در معرض سرطان قرار می گیرند.»

در پایان امیدوارم آقای فرماندار به طور صریح پاسخ دهند که به هنگام تلاش برای انتقال شرکت دخانیات به این شهرستان فرهنگی آیا از موارد تکان دهنده زیر آگاهی داشتند یا نه؟

- سالیانه نزدیک به 70000 نفر به علت عوارض سیگار در ایران می میرند.

- سیگاری ها موقع بیماری 8 روز دیرتر از افراد عادی خوب می شوند.

- سیگار حجم اکسیژن ریه‌ها را کاهش می‌دهد.

- سیگار 4000 ماده سمی با آثار آنتی ژنی و جهش زایی و 40 عنصر سرطان زا دارد.

- مصرف هر یک نخ سیگار، 5/5 دقیقه از عمر انسان می کاهد.

- افراد سیگاری 2 برابر غیر سیگاری ها احتمال ابتلا به زخم معده را دارند.

- استعمال سیگار در زنان باردار سبب مرگ تقریبا 4000 نوزاد در سال می شود.

- دود سیگار موجود در محیط، بیش‌‌تر از مصرف مواد قندی در پوسیدگی دندان‌های کودکان نقش دارد.

- درآمد سالانه یک کارخانه سیگار آمریکایی معادل 15 سال فروش نفت ایران است.

- سیگار کشیدن خطراتی وخیم برای سلامت مادر و جنین ایجاد می‌کند و می‌تواند باعث زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد و مرگ ناگهانی نوزاد شود.

- در افرادی که فشارخون یا کلسترول بالا دارند، مصرف سیگار احتمال مرگ را به 2 برابر افزایش می دهد.

- افراد سیگاری به طور متوسط 5 تا 8 سال زودتر از افراد غیر سیگاری (در شرایط یکسان)، جان خود را از دست می دهند.

- خطر بیماری‌ قلبی و سرطان ریه در افراد سیگاری که در خانه در معرض دود سیگار اطرافیان خود هستند، 25 ‌‌درصد بیش‌تر از دیگران است.

- پنجاه درصد از زنان سیگاری که به جهت مضرات سیگار جان خود را از دست می دهند، بر اثر حمله قلبی است.

 خبر انتقال شرکت دخانیات به شهرستان ساوجبلاغ

http://www.isna.ir/isna/NewsView.aspx?ID=News-1747168


نوشته شده در  پنج شنبه 90/1/25ساعت  10:11 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست مطالب وبلاگ البرز پژوهی
کتاب «تاریخ هشتگرد» منتشر شد
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود پنج کتاب از حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]
 
<