سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

در ارتباط با روش های انتقال ایدز و پیش گیری از آن و روش های جلوگیری از بارداری، آگاهی دانش آموزان اندک بود و به نظر می رسد که جهت آموزش این مطالب باید تدبیری اندیشیده شود.

بررسی آگاهی و نگرش دانش آموزان دبیرستانی از بیماری ایدز در ساوجبلاغ

دکتر ناصر حاجیان مطلق، دکتر سوسن فرشی، عشرت عبدالهی، دکتر علی ارون تاج، آزاده کردستانی، دکتر سیروس احمدی یزدی، دکتر آناهیتا خرمی بنارکی، علی اسدی، دکتر معصومه کیان پیشه، دکتر رزاق بیات و دکتر محمدرضا نرمانی، «بررسی آگاهی و نگرش دانش آموزان دبیرستانی از بیماری ایدز در شهرستان ساوجبلاغ»، مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران، سال یازدهم، شماره 41، فوق العاده یک، 1383.

* * * * *

چکیده مقاله فوق: هدف از این مطالعه سنجش نگرش و تعیین آگاهی دانش آموزان دبیرستانی از بیماری ایدز بوده است. این مطالعه مقطعی توصیفی روی دانش آموزان دبیرستان های شهرستان ساوجبلاغ انجام شد. بدین منظور 1224 نفر از دانش آموزان دبیرستانی از 58 مدزسه شهری و روستایی ساوجبلاغ طبق جدول اعداد تصادفی انتخاب شدند. سپس پرسش نامه هایی شامل 23 سوال توسط آنها تکمیل گردید. این سوالات در مورد این که دانش آموزان مهم ترین تهدید علیه سلامتی را چه می دانستند و نیز روش های پیش گیری از ایدز، راه های انتقال بیماری و منابع اطلاع رسانی بود. پردازش داده ها توسط نرم افزار  SPSS صورت گرفت. براساس نتایج به دست آمده 7/29 درصد دانش آموزان ایدز را مهم ترین تهدید علیه سلامتی می دانستند در حالی که 5/19 درصد آنها آلودگی محیط زیست و 9/11 درصد آنها اعتیاد را مهمترین تهدید علیه سلامتی می دانستند. در 3/84 درصد موارد اطلاعات دانش آموزان در رابطه با ایدز از طریق تلویزیون و تنها در 5/15 درصد موارد از طریق متون درسی کسب شده بود. دانش آموزان در 9/34 درصد موارد افراد بی بند و بار از نظر جنسی و در 1/ 33 درصد موارد معتادان تزریقی را بیشترین مبتلایان به ایدز می دانستند. در زمینه راه های انتقال ایدز 93 درصد تیغ سلمانی مشترک را عامل انتقال ذکر کرده بودند. پنجاه و هشت درصد معتقد بودند که بیمار مبتلا به ایدز باید در مکانی جدا از اجتماع نگهداری شود. 39 درصد آنها کاندوم را در پیش گیری از ابتلا به ایدز و 81 درصد آنها واکسیناسیون در مقابل ایدز را از راه های موثر در پیش گیری می دانستند. در 64 درصد موارد دانش آموزان ترجیح می دادند که اطلاعات مربوط به ایدز را از طریق کادر پزشکی دریافت کنند و 91 درصد آن ها با اجباری شدن تست ایدز قبل از ازدواج موافق بودند. در 7/50 درصد از موارد، دانش آموزان در طی سال گذشته درگیری بدنی و فیزیکی نداشته و 1/76 درصد آنها اصلا" سیگار نکشیده بودند. این مطالعه نشان داد که تلویزیون در افزایش آگاهی های دانش آموزان بسیار موثر بوده است در حالی که کتاب های درسی به علت کمبود اطلاعات، نقش اندکی در افزایش آگاهی دانش آموزان درباره بیماری ایدز داشتند. اغلب دانش آموزان ترجیح داده بودند که اطلاعات را از طریق کادر پزشکی دریافت کنند. در ارتباط با روش های انتقال ایدز و پیش گیری از آن و روش های جلوگیری از بارداری، آگاهی دانش آموزان اندک بود و به نظر می رسد که جهت آموزش این مطالب باید تدبیری اندیشیده شود.

واژگان کلیدی: آگاهی و نگرش، منابع اطلاع رسانی، ایدز، دانش آموزان، شهرستان ساوجبلاغ.


نوشته شده در  جمعه 90/2/23ساعت  12:58 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]