سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

 شهرستان ساوجبلاغ

سایت «فساد در سینمای ایران» از ساوجبلاغ مدیریت می شد

رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات استان البرز از دستگیری گردانندگان سایت «فساد در سینمای ایران» در شهرستان ساوجبلاغ خبر داد.

احداث پژوهشکده باستان شناسی در محوطه باستانی ازبکی

محمدرضا پوینده مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز گفت: پژوهشکده باستان شناسی در محوطه باستانی ازبکی شهرستان نظرآباد واقع در استان البرز احداث می شود.

پایان مرمت کاروانسرای ینگی امام ساوجبلاغ

معاون مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز گفت: عملیات مرمت کاروانسرای تاریخی ینگی امام شهرستان ساوجبلاغ امسال به پایان می‌رسد.

احداث کتابخانه مرکزی ساوجبلاغ آغاز شد

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان ساوجبلاغ از ساخت کتابخانه مرکزی شهرستان ساوجبلاغ به مساحت دو هزار و 800 متر زمین با اعتبار 150 میلیون تومان تا دو سال آینده خبر داد.   

آغاز طرح مطالعاتی ثبت محوطه باستانی ازبکی در یونسکو

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نظرآباد گفت: طرح مستند نگاری و مطالعات جهانی محوطه تاریخی ازبکی در این شهرستان به اجرا درآمد.

* * * *

آغاز طرح مطالعاتی ثبت محوطه باستانی ازبکی شهرستان نظرآباد در یونسکو

سایت «فساد در سینمای ایران» از ساوجبلاغ مدیریت می شد

همشهری آنلاین: رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات استان البرز از دستگیری گردانندگان سایت «فساد در سینمای ایران» در شهرستان ساوجبلاغ خبر داد. سرهنگ محمد مهدی کاکوان با بیان اینکه ماموران فتا برای ارتقای ضریب امنیت در فضای مجازی اقدام به رصد اینترنتی سایت‌ها کردند، گفت: کارآگاهان در رصد اینترنتی به سایتی با عنوان «فساد در سینمای ایران» روبرو شدند که کارآگاهان پلیس فتا در بررسی این سایت دریافتند که گردانندگان این سایت اقدام به انتشار عکس‌های خصوصی بازیگران ایرانی می‌کنند که با توجه به حساسیت موضوع رسیدگی به این پرونده در دستور کار ماموران پلیس فتا قرار گرفت.

وی با بیان اینکه ماموران در بررسی‌ها آدرس گرداننده این سایت در ساوجبلاغ شناسایی شد، گفت: کارآگاهان در قراری صوری با گرداننده این سایت، وی را دستگیر کردند. کاکوان افزود: کارآگاهان با اخذ نیابت قضایی وارد مخفی‌گاه این فرد شدند که در بررسی کیس این فرد مشخص شد که او تصویر بازیگران داخلی را با تصاویر مستهجن خارجی ترکیب کرده و در سایت خود تحت عنوان «فساد در سینمای ایران» بارگذاری می‌کرده است. وی با بیان اینکه متهم در بازجویی ضمن قبول بزه انتسابی هویت دیگر خود را نیز معرفی کرد و گفت: همدست دیگر او نیز در عملیاتی پلیسی دستگیر و آنان در اعترافات خود عنوان کردند که هر کدام مبلغ 120 هزار تومان از فردی ناشناس دریافت می‌کردند تا نسبت به این عمل اقدام کنند. کاکوان با بیان اینکه ماموران در تحقیقات دریافتند که فردی که به متهمان پول می‌داده تا آنان این سایت را اداره کنند با نام جعلی اقدام به باز کردن حساب کرده است و تحقیقات برای دستگیری این فرد ادامه دارد.

احداث پژوهشکده باستان شناسی در محوطه باستانی ازبکی

خبرگزاری ایرنا: محمدرضا پوینده مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز گفت: پژوهشکده باستان شناسی در محوطه باستانی ازبکی شهرستان نظرآباد واقع در استان البرز احداث می شود. محوطه تاریخی ازبکی با 10 تپه باستانی در زمینی به مساحت یکصد هکتار واقع شده که 40 هکتار از این اراضی برای احداث پژوهشکده باستان شناسی در نظر گرفته شده است. وی اظهار داشت: تملک این مقدار از اراضی محوطه ازبکی جهت احداث پژوهشکده باستان شناسی از سوی رییس سازمان میراث فرهنگی کشور تایید شده است و پیگیری اقدامات لازم جهت ساخت این پژوهشکده به معاونت میراث ‌فرهنگی کشور محول شده است.

پوینده با اشاره به سپری کردن مراحل پایانی این طرح در معاونت میراث فرهنگی بیان داشت: تملک و آزادسازی 40 هکتار از محوطه باستانی تپه ازبکی مهمترین اقدام جهت ثبت جهانی این محوطه تاریخی و نیز تبدیل شدن آن به پژوهشکده باستان‌شناسی است. وی با اشاره به اینکه محوطه باستانی ازبکی براساس کاوش‌های انجام شده، دربر گیرنده 6هزار سال بقایای فرهنگی پیش از تاریخ و اوایل دوران تاریخی ایران از نیمه اول هزاره هفتم تا نیمه نخست هزاره اول پیش از میلاد مسیح یعنی دوران مادها است افزود: این محوطه به لحاظ باستان شناسی دارای ارزش بسیاری است. پوینده گفت: احداث این پژوهشکده در کنار این محوطه تاریخی می تواند راهگشای شناخت بسیاری از ناشناخته های علم باستان شناسی باشد. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرزبا اشاره به کشف اولین نمونه خشت دست ساز بشر در این محوطه تاریخی اظهار داشت: با توجه به ارزش باستانی این محوطه تاریخی ، پرونده 6 هزار ساله تپه ازبکی در دو سال آینده با انجام مستندنگاری و مطالعات گسترده‌، جهت ارایه و ثبت در فهرست یونسکو آماده می شود. محوطه باستانی تپه ازبکی در شهرستان ساوجبلاغ واقع شده است.  

پایان مرمت کاروانسرای ینگی امام ساوجبلاغ

خبرگزاری ایرنا: معاون میراث فرهنگی استان البرز گفت: عملیات مرمت کاروانسرای تاریخی ینگی امام شهرستان ساوجبلاغ امسال به پایان می‌رسد. عبیدی با بیان این مطلب اظهار داشت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و همچنین تامین اعتبارات لازم مرمت این کاروانسرا تا پایان سال به اتمام خواهد رسید. وی تصریح کرد: با توجه به گستردگی محوطه تاریخی ینگی امام و مساحت این کاروانسرا، تاکنون دو فصل از عملیات مرمت انجام شده و فصل سوم آن هم‌اکنون در حال پیگیری است. وی ادامه داد: برچیدن دیوارها و عناصر الحاقی، حذف اندود سیمانی، مرمت ترک‌ها و بازسازی‌ نمای آجری از جمله اقدامات مرمتی در این بناست.

عبیدی افزود: از ویژگی‌های این کاروانسرای چهارایوانی می‌توان به وجود 4 شترخانه، حوض مرکزی و قرار گرفتن آن در مسیر جاده ابریشم اشاره کرد. معاون میراث فرهنگی استان البرز یادآور شد: کاروانسرای ینگی امام که تا اواخر دوره قاجار جزو اماکن بااهمیت منطقه ساوجبلاغ محسوب می‌شد، به دستور ناصرالدین شاه عکس‌برداری شده است. وی در پایان گفت: این کاروانسرا مربوط به دوره صفوی است و در منطقه ساوجبلاغ، محله ینگی امام قرار دارد؛ اثری بی‌بدیل که در سال 77 با شماره 2175 به ثبت ملی رسیده است.

احداث کتابخانه مرکزی ساوجبلاغ آغاز شد

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): رییس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان ساوجبلاغ از ساخت کتابخانه مرکزی شهرستان ساوجبلاغ به مساحت دو هزار و 800 متر زمین با اعتبار 150 میلیون تومان تا دو سال آینده خبر داد. اعظم کرمی گفت: زمین این کتابخانه در روزهای پایانی سال گذشته از سوی شهرداری به نهاد کتابخانه‌های عمومی برای ساخت کتابخانه واگذار شده است. وی افزود: شهرداری نیز تا زمان ساخت و بهره‌برداری کتابخانه مرکزی، ساختمانی را به نهاد کتابخانه‌های عمومی طور موقت واگذار کرده است تا کتابخانه شهر در آن راه‌اندازی شود. به گفته کرمی، همچنین به زودی مراحل ساخت کتابخانه «چهارباغ» از توابع ساوجبلاغ به مساحت 735 متر و اعتبار استانی 50 میلیون تومان کنار فرهنگسرای چهارباغ آغاز می‌شود.

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان ساوجبلاغ در بخش دیگر سخنان خود از ساخت کتابخانه روستایی در «کردان» خبر داد و یادآور شد‌: این کتابخانه با اعتبار 100 میلیون تومان از محل شاخص‌های فرهنگی در متراژ 800 مترمربع ساخته می‌شود. کرمی همچنین درباره ساخت کتابخانه‌های دیگر در نواحی مختلف ساوجبلاغ اظهار کرد: برای ساخت کتابخانه‌ای در شهرک «هیو» در اطراف ساوجبلاغ یک هزار متر زمین اختصاص داده شده است و به زودی کلنگ احداث آن به زمین می‌خورد. وی یادآور شد: یک هزار متر زمین نیز در ناحیه ملک‌آباد ساوجبلاغ از سوی فرد خیری به نام مرتضی سرشار به نهاد کتابخانه‌های عمومی برای ساخت کتابخانه اهدا شده است. کرمی اظهار امیدواری کرد که با همکاری شهرداری شهر جدید هشتگرد نیز یک باب کتابخانه استاندارد در این شهر احداث شود. در شهرستان ساوجبلاغ، سه باب کتابخانه نهادی شامل یک باب روستایی و دو باب شهری فعالیت می‌کنند.

آغاز طرح مطالعاتی ثبت محوطه باستانی ازبکی در یونسکو

خبرگزاری ایرنا: رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نظرآباد گفت: طرح مستند نگاری و مطالعات جهانی محوطه تاریخی ازبکی در این شهرستان به اجرا درآمد. محمدرضا حدادیان افزود: این طرح طی دو سال به منظور ارایه اطلاعات برای ثبت در فهرست آثار تاریخی یونسکو اجرا می شود. وی ادامه داد: با توجه به قدمت شش هزار ساله و کشف نخستین خشت دست ساز بشر در محوطه باستانی ازبکی، این محوطه از اهمیت تاریخی زیادی برخوردار است. حدادیان خاطرنشان کرد: این محوطه باستانی به وسعت یکصد هکتار دارای 10 تپه تاریخی است که مقرر شده پژوهشکده باستانشناسی استان البرز در 40 هکتار از اراضی آن ساخته شود. رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نظرآباد گفت: 40 هکتار از اراضی این محوطه در تملک بخش خصوصی قرار داشت که با پیگیری های مکرر آزاد شد. وی افزود: تاکنون در محوطه تاریخی ازبکی نظرآباد آثار به جای مانده از سلسله مادها کشف شده که دارای ارزش تاریخی و تحقیقاتی زیادی است.


نوشته شده در  پنج شنبه 91/2/14ساعت  3:48 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]