سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هم موافقم هم مخالف!

مهرداد کورش نیا

نویسنده و کارگردان تئاتر

درخصوصمهردا کورش نیا تغیر نام شهرستان نظرآباد که نامش را از شهر نظرآباد وام گرفته چند صباحی است که بحث در بین موافقان و مخالفان تغییر این نام درگرفته است و چون بحث تغییر نام نظرآباد در میان است و نام نظرآباد در حال حاضر هم بروی شهر و هم بروی شهرستان قرار دارد باید تغییر نام این مکان را با دلایل متقن و مختلفی  مورد بررسی قرار داد نه حذف اسم نظرآباد با سلیقه و نظر شخصی افراد. از این رو من دلایل خود را در دو بخش موافقم و مخالفم مطرح می کنم باشد که مفید و موثر در این موضوع باشد.

با تغییر نام شهر نظرآباد مخالفم: چرا به نام احتیاج داریم؟ برای هویت بخشیدن؟ برای شناسایی؟ برای معرفی؟ و... نظرآباد را از وقتی می شناسیم با این نام به ما معرفی شده. هویت و گذشته این شهر با این نام عجین است و در تمام مکتوبات و اسناد و یادها با این نام حک و ثبت شده. حال چرا باید نامش را تغییر داد ؟ دوستی می گفت چون اینجا وقتی از روستا به شهر تبدیل شد و رو به پیشرفت قرار گرفت این نام تداعی کننده یک روستاست تا شهر و بازدارنده است برای پیشرفت شهر. مزید اطلاع دوستان این چنینی باید عرض کنم در هیچ جای دنیا برای پیشرفت و توسعه و آبادانی و ترقی با تغییر نام اتفاق نیفتاده بلکه با تغیرات بنیادین مانند فرهنگ سازی برای ارتقا مدنیت و شهر وندی. توسعه اقتصادی شهر. پاکیزگی و نظام مندی قوانین شهر و بخصوص حضور شهروندان آگاه و فرهیخته به هویت و روند رو به رشد یک منطقه کمک می کند . اگر پسوند « آباد» نشانه دهات و فضای غیر مدرن و بی کلاس ... است پس چطور منطقه جنت آباد و سعادت آباد و دارآباد در شمال شهر تهران جزو گران ترین و با کلاس ترین مناطق تهران محسوب می شود و کسی به فکر تغییر نام این مناطق نیفتاده آنهم برای توسعه و پیشرفت و جذب آدمهای متمول بیشتر!!! حتی یوسف آباد و عباس آباد که این آخری حتی استانداری و فرمانداری تهران که متولی تغییر نامند را هم در خود جا داده و از طرفی فکر می کنید با آثار باستانی  یافته شده  از نظرآبادتغییر نام یافت آباد به الاهیه و زعفرانیه شاهد تحول و پیشرفت و رفاه و هجوم سرمایه گذران یافت آباد پیشین خواهیم بود.

 باید یادمان باشد با عوض کردن نام ژیان به بنز هیچ تغییری در طراحی بدنه، قدرت موتور ، سیستم ایمنی و طراحی داخلی ژیان ایجاد  نمی شود و حتی یک ریال به قیمت این ماشین افزوده نمی شود فقط امکانی برای تولید جوک ها و بهانه های استهزا آمیز مخالفان ایجاد می شود. برای توسعه و پیشرفت، ما نیاز به چیز های دیگری داریم که باید درباره آن نداشته ها بحث کنیم و در جستجوی آنها باشیم نه در حذف و تغییر هویت و پیشینه یک منطقه به بهانه توسعه و پیشرفت. و باز یادآوری می کنم در هیچ جای دنیا رسم نیست برای پیشرفت و توسعه نام شهر یا روستای را تغییر دهند و یک شبه دچار پیشرفت شوند مانند آن دسته از تازه به دوران رسیده های که دیروز نامشان را فریدون و ابراهیم و سلیمان انتخاب کرده اند و امروز برای پرهیز از اُمل جلوه کردن نام شان را فری و ابی و سولی صدا می کنند.

با تغییر نام شهرستان موافقم : شهر نظرآباد از بدو پیدایش (یک روستای کوچک تا مرحله شهر یکصد هزار نفری) نام خود را داشت اما شهرستان نظرآباد در چند سال اخیر متولد شد و چون نامی نداشت نام مرکز آن را برویش گذاشتند مانند سنّت بعضی از مردان ایرانی در گذشته که وقتی اولین پسرشان بدنیا می آمد همسرشان را با نام پسر  صدا می کردند... به هر حال شهرستانی متولد شده که جغرافیای آن فراتر از یک شهر است و تاریخ و هویت و پیشینه این شهرستان فقط به نظرآباد خلاصه نمی شود؛ از نجم آباد با آن پیشینه و تاریخچه و حوزه علمیه و آیت الله نجم آبادی گرفته تا تنکمان و تحصیل کرده هایش و احمدآباد و تپه ازبکی و قریه ها و امام زاده ها و....

انصاف و رفتار صحیح این است که اولا" ما باید نامی برای این شهرستان جوان در تقسیمات کشوری پیشنهاد دهیم که مقبولیت و جامعیتی داشته باشد که مبادا چند صباحی دیگر باز وقت و انرژی و هزینه جوانان و مسئولان این شهرستان برای ناکارآمد بودن این نام صرف تغییر مجدد آن شود: الف) نامی که معرّف هویت فرهنگی، تاریخی و اجتماعی منطقه باشد. ب) نامی که معرّف ویژگی های جغرافیایی منطقه باشد. ج)این نام تداعی کننده کل منطقه باشد نه بخشی از شهرستان. د) نامی که به لحاظ آوا و بیان، صوت مناسبی داشته باشد. ترجیحا" از نام های با سیلاب کمتر (مانند رشت یک سیلابی، کرج دو سیلابی در مقابل نظرآباد که چهار سیلابی است) استفاده کنیم. به عنوان مثال یک پیشنهاد می تواند نامی مانند «مهردشت» باشد که از طرفی تاکید بر روی دشتی بودن جغرافیای این شهرستان دارد و از طرفی واژه مهر نشانه ای دیگر برای عطوفت و همدلی مردم این دشت است که در در سالیان اخیر میزبان اقوام مختلفی در کنار هم بوده است و البته دو سیلاب هم بیشتر ندارد.

 مبانی زبان شناختی واژه گزینی درست

عادل نورزاده

کارشناس ارشد آموزش زبان انگلیسی

بدون تردید، گزینش یک واژه خوب و با مسمّا برای هر پدیده ای و به ویژه برای نام یک شهرستان از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است، زیرا که آن واژه باید عادل نورزادهبیانگر ابعاد گوناگون آن شهرستان از نظر ویژگی های فرهنگی ،تاریخی، اقلیمی، جغرافیایی و موارد دیگر باشد. اما از نظر زبان شناسان، علاوه بر این موارد، یک واژه مناسب واژه ای است که ویژگی های دیگری هم دارد.

اولا" آن واژه، از نظر تلفظ و نحوه ادای آن باید آسان باشد. مثلا" بهتر است که آن واژه دارای سیلاب ها یا بخش های کمتر یعنی یک، دو یا حداکثر سه بخش باشد. برای نمونه، بیشتر شهرهای بزرگ ایران مانند تهران، تبریز، شیراز، مشهد، اهواز، ایلام، ساری، سمنان، زنجان، یاسوج و... دارای دو سیلاب و شهرهایی مثل رشت، قم، لار، یزد، ری، خوی، شوش و بم دارای یک بخش هستند. این مثال ها حاکی از کم بودن تعداد سیلاب های نام شهرها و آسان بودن تلفظ آنها است. ثانیا" معنای صریح (denotative) آن اسم باید روشن و شفاف باشد. به عبارت دیگر آن معنایی که در فرهنگ لغت زبان مورد نظر آمده است، به سهولت برای شنونده و بیننده قابل درک و فهم باشد. ثالثا" آن واژه باید دارای معنای ضمنی ((connatative باشد. منظور از معنای ضمنی یک کلمه عبارت است از تصورات، ایده ها و احساسات و عواطفی که همراه آن واژه تداعی می شود. به عنوان مثال در زبان انگلیسی هر دو کلمه skinny و slender از نظمحوطه باستانی ازبکی شهرستان نظرآبادر معنای صریح، معنای مشابه یعنی «لاغر» دارند. اما در معنای ضمنی متفاوت هستند.skinny (لاغر مردنی) تداعی کننده معنای منفی است ولی slender (لاغر زیبا) بار معنایی مثبت را به دنبال خود دارد.  

بنابراین در انتخاب نام شهرستان باید دقت لازم را داشت که آن واژه دارای تلفظ آسان، سیلاب کمتر، معنای صریح خوب و نهایتا" تداعی کننده احساسات و عواطف مناسب که در شأن نام آن شهرستان و ساکنان آن باشد. با در نظر گرفتن این مؤلفه های زبان شناختی احتمال می رود که واژه برگزیده بتواند در کوتاه مدت در وهله اول در سطح شهرستان و به دنبال آن در سطح کشور جای خود را پیدا کرده و بالاخره بر شناخته شدن شهرستان نظرآباد کمک کند.


نوشته شده در  شنبه 87/12/10ساعت  6:35 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست مطالب وبلاگ البرز پژوهی
کتاب «تاریخ هشتگرد» منتشر شد
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود پنج کتاب از حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]
 
<