سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

تابلوی «روستای پاژ» اثر منصور وفایی

شاگرد استاد نجم آبادی، نقاش روستای فردوسی است

استاد علی اکبر (مصطفی) نجم آبادی (متولد سال 1278 خورشیدی) از شاگردان نامدار شادروان کمال الملک است. ایشان با سپری کردن تحصیلات مقدماتی به مدرسه صنایع مستظرفه رفت و به آموختن نقاشی پرداخت سپس به دبیری نقاشی در دبیرستان های تهران همت گمارد و بیش از 50 سال به تدریس ادامه داد و شاگردانش ارزشمندی تربیت کرد در آثارش شیوه استادش محمد غفاری (کمال الملک) را ادامه داد و از ارکان استحکام بخش مکتب رئالیسم کلاسیک محسوب می شود. از آثار وی کپی کارهای رامبراند رافائل و کمال استاد منصور وفایی، از آخرین بازماندهای نقاشی قهوه خانه ایالملک است که بدین جهت میان شاگردان صنایع مستظرفه متمایز بود. از جمله شاگردان زنده یاد نجم آبادی، استاد منصور وفایی آخرین بازمانده نقاشی قهوه خانه‌ای و خالق اثر «روستای پاژ» است. تابلوی روستای پاژ که سال‌ها پیش به انجمن همکاری میان ایران و آلمان اهدا شده بود، اکنون از سوی بنیان فردوسی تبدیل به کارت پستال شده است. امسال این کارت پستال که نمای بالای روستای شاهنامه سرا را نشان می‌دهد، در دسترس دوستداران فردوسی قرار می گیرد. سرانجام پس از سال‌ها رفتن تابلوی روستای پاژ از ایران به آلمان، بنیاد فردوسی دست به کار شد و این تابلوی ارزشمند را تبدیل به کارت پستال کرد. امسال این کارت پستال که نمای بالای روستای شاهنامه سرا را نشان می‌دهد، در دسترس دوستداران فردوسی قرار می گیرد. این نقاشی رنگ و روغن را منصور وفایی، از آخرین بازماندگان نقاشی قهوه خانه‌ای 10 سال پیش برای بزرگداشت فردوسی، شاعر بلندآوازه ایران که بخش مهمی از تاریخ این سرزمین را منظوم کرده، کشیده است. این تابلو حدود 4 سال پیش به انجمن همکاری میان ایران و آلمان اهدا شد.

یاسر موحدی فرد دبیر بنیاد فردوسی می‌گوید که این تابلو امسال برای نخستین بار تبدیل به کارت پستال شده و در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد. منصور وفایی که همه عمر خود را برای به تصویر کشیدن آثار فردوسی گذاشته است، درباره چگونگی به تصویر کشیدن این تابلو می‌گوید: «حدود 10 سال پیش در بزرگداشت شهریار، عکسی از روستای فردوسی بزرگ دیدم که بسیار در من تاثیر گذاشت، تا کنون نقاشی از این روستا ندیده بودم. برای همین این روستا را کشیدم.»  او به گفته خودش نقاشی را نیم قرن پیش آغاز کرده است اما برای او شروع نقاشی قهوه خانه‌ای اتفاق مهمی است که به 22 سال پیش باز می‌گردد. او نقاشی قهوه خانه‌ای را خیالی نگاری ماندگار می‌داند.  وفایی نقاشی را نزد استاد نجم آبادی که از شاگردان استاد کمال الملک بوده، فراگرفته است. درسال 1370 این هنرمند به درخواست دانشگاه تهران، تعداد ده تابلوی رنگ روغن از شاهنامه فردوسی برای تزیین دیوارهای تالار فردوسی دانشکده ادبیات به تصویر درآورد.  او هم چنین در سال 1371 به درخواست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با امکانات شهرداری تهران، داستان‌های شاهنامه را از اول دوره اساطیری تا پایان دوره پهلوی در شصت تصویر تهیه درطی هفت سال تهیه کرد و در سال 1376 توسط رییس جمهوری وقت مورد بازدید قرار گرفت. این هنرمند هم چنین تصویرگری اشعار «محشتم کاشانی» را در قالب دوازده تابلو با مضمون «باز این چه شورش است که در خلق عالم است»  برای بنیاد ایران شناسی وابسته به نهاد ریاست جمهوری کار کرد که در تالار بنیاد ایران شناسی نصب شده‌ است.


نوشته شده در  پنج شنبه 91/4/8ساعت  1:42 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]