سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چرا با تغییر نام موافقم

 حسین کیا

دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی و مدرس دانشگاه 

موضوع دکتر حسین کیااسم و مسائل مربوط به آن امری است جذاب و دیرین و همزاد بشر، چنانکه در قصه آفرینش آدم نیز یکی از دلایل برتری آدم بر فرشتگان آگاهی آدم از اسمایی بود که خداوند بدو آموخته بود. بی گمان بخش عمده ای از موجودیت و هویت فرهنگی و اجتماعی هر شخص و مکانی در گرو نامی است که بر آن نهاده می شود و عدم تناسب و هماهنگی میان اسم و مسمّا باعث بروز مشکلاتی خواهد شد چنانکه برای ما با نام شهرستانمان ایجاد شده است. به قطع و یقین می توان گفت همگان به نام خود و نام اشیا و اماکن اطراف خود اهمیت داده به آن توجه و حساسیت نشان می دهند و ضرورت انتخاب نام زیبا و برازنده برای هر شخص و مکان بدیهی تر از آن است که بخواهیم دلیلی برای آن اقامه کنیم. به عقیده من نام شهرستان نظرآباد زیبنده و برازنده و در بر گیرنده مجموعه ویژگی های چشمگیر و متنوع این شهرستان نیست و مصداق دقیقی است برای اسم بی مسمّا. اگر به ویژگی های بارز این شهرستان نگاهی گذرا نیز بیندازیم در خواهیم یافت که نامی نامتناسب بر آن نهاده شده و این ظلمی است آشکار در حق مردم این شهرستان. اما این ویژگی ها که به نظرم هر کدام از آنها به تنهایی می تواند دلیل موجهی برای نام جدید برای شهرستان و البته مایه مباهات و تفاخر باشد، چیست؟

آنچه در نگاه اول به هر سرزمینی به چشم می آید چشم انداز طبیعی و اقلیمی آن میحط است. خوشبختانه شهرستان نظرآباد با توجه به موقعیت جغرافیایی آن یافته های باستانی شهرستان نظرآبادکه از آب و هوایی معتدل و زمینی حاصلخیز سود می برد همیشه از موهبت الهی باران برخوردار بوده و همین باعث شده شاهد دشت های سرسبز و درختان و باغ های انبوه و زیبایی در منطقه باشیم که یکی از ویژگی های بارز و اصلی منطقه به شمار می آید. به طور طبیعی و البته منطقی این خاصیت اقلیمی باعث رونق و گسترش کشاورزی شده که به عقیده من عنصر غالب و اصلی شهرستان است و با نگاهی به نام خانوادگی ساکنان قدیمی منطقه مانند خرمن بیز، کشت پور، اصل فلاح و ... که در اکثر آنها عنصری از عناصر کشاورزی وجود دارد این امر قابل اثبات است.

ویژگی مهم شهرستان که تا چندی پیش نامکشوف بود و در این چند سال به همت باستان شناسان نقاب از چهره گشوده قدمت تاریخی شهرستان و کشف منطقه باستانی موسوم به تپه ازبکی است که نه تنها افتخاری برای شهرستان بل مایه تفاخر تمامی ایران زمین است. علاوه بر این قدمت روستاهایی همچون نجم آباد، نوکند، تنکمان، فیروز آباد و ... حکایت از دیرینگی این مرز و بوم دارد. گرایش شدید مذهبی مردم شهرستان نیز از ویژگی های قابل اعتنای این منطقه محسوب می شود. وجود چهره های بر جسته ای همچون آیت الله نجم آبادی و آیت الله قارپوزآبادی و علاقه مردم به انجام شعائر و مراسم های مذهبی شاهدان صدقی بر این مدعایند. ویژگی دیگر قابل ذکر شهرستان تکلّم اکثر ساکنان شهرستان به زبان آذری است. وجه صنعتی و امنیت اجتماعی شهرستان نیز از ویژگی های در خور اعتنا و قابل ذکر در این منطقه هستند.

به نظرم موارد مذکور اهم ویژگی های شهرستان محسوب می شوند هر چند می توان مواردی دیگر نیز بر آنها افزود. اما هیچ کدام از موارد یاد شده نیز در نام این شهرستان لحاظ نشده است و متأسفانه این نام هیچ بار فرهنگی و اجتماعی ندارد و تا آنجا که اطلاع دارم در هیچ یک از کتب تاریخی و جغرافیایی نامی از آن ذکر نشده است. علاوه بر این امروزه پسوند آباد در اسامی اماکن افاده معنی روستا و آبادی می کند حال آنکه سخن از شهرستانی بزرگ و شهری چون نظرآباد است. به هر حال تمام تلاشی که تاکنون برای یافتن وجه تسمیه این شهرستان شده ره به جایی نبرده و دلیلی قانع کننده نیز برای حفظ نام فعلی ارائه نشده است. با توجه به مطالب گفته شده پسندیده و البته ضروری می نماید که نامی در خورد و زیبنده این شهرستان با تمام ویژگی های خاص آن انتخاب شود.     


نوشته شده در  شنبه 87/12/10ساعت  6:43 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]