سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

تصویر شهر هشتگرد در دانشنامه ویکی پدیا 

هشتگرد شهر آرزوها نیست

باشگاه خبرنگاران صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران: طی سال های اخیر، با توجه گران شدن مسکن و اینکه خرید مسکن و زندگی زیر سقفی که برای خود عروس و داماد باشد، به آرزوی محال زوج های جوان تبدیل شده و از طرفی، توانایی پرداخت اجاره بها هم دارد به سرنوشت خریدش دچار می شود، دولت نهم طرح مسکن مهر را پیشنهاد داد. هدف اصلی این طرح، خانه دار کردن زوج های جوانی بود که آرزوی یک سقف مشترک داشتند و استقبال خوبی هم از طرح کردند. نزدیک سه میلیون نفر در مسکن مهر شهرهای پرند، پردیس و هشتگرد ثبت نام کرده اند ، اما نیمی از آنها واجد شرایط نبودند و نیمی دیگر هم هنوز منتظر زندگی زیر سقفی هستند که برای خودشان باشد. طرح مسکن مهر که با وعده های رویایی مسئولین حدود 5سال از آغازش می گذرد اما، کسانی که در آرزوی رسیدن به مسکن، در این طرح ثبت نام کردند. کم کم دلسرد می شوند.

«ما در نیمه اول سال 90 متقاضی فاقد مسکن نخواهیم داشت و به زودی می توانیم جشن خانه دار شدن همه ایرانیان را برگزار کنیم و تنها باید به نیاز های سالانه ازدواج پاسخ دهیم.» وزیر مسکن به طرح مسکن مهر امیدوار است. او با امیدواری از سرانجام این طرح صحبت می کند و حتی بحث جشن خانه دار شدن را هم پیش می کشد. اما واقعیت کمی با رویاهای آقای وزیر تفاوت دارد. در حالی که تعدادی از واحدهای این طرح، آماده بهره برداری اند اما به علت مشکلات زیربنایی نظیر مشکلات تامین آب و برق و گاز امکان سکونت ندارند و آنهایی هم که مشکلات زیربنایی ندارند، مشکل در ارائه خدمات حداقلی برای زندگی نظیر بانک و بیمارستان و مدرسه و رفت و آمد دارند. پای درد دل های متقاضیان مسکن مهر در شهرهای جدید که بنشینی، هیچ امیدی به آینده ندارند. اصلا" فرض کنیم واحدها آماده شده و بخواهیم برویم در واحدهای مسکن مهر ساکن بشویم.

شما به شهر جدیدهشتگرد سر بزنید، مرکز شهر مشکلات خدماتی و کمبود امکانات دارد، واحدهای مسکن مهر که در فاز 4 و 5 و در حاشیه هستند، اصلا" امکانات ندارند که بخواهد امکاناتش کم باشد! روح الله، 28 ساله کسی بود که همان ابتدای طرح از طریق سایت مسکن مهر، ثبت نام کرده و هزینه های اولیه را هم پرداخت کرده، اما بعد از چند سال انتظار، سال گذشته انصراف داده است. اگر خیلی خوش شانس باشید و بعد از ثبت نام و غربالگری، شما در اولویت در اختیار قرار دادن زمین قرار بگیرید. و بعد تعاونی و پیمانکار، کار را آغاز کنند و شما هم 10 میلیون هزینه ساخت را بپردازید و دولت هم تسهیلات ساخت را در اختیار پیمانکارِ پروژه قرار دهد، می شوید جزو کسانی که از راه مسکن مهر صاحب خانه شد اند. این، تازه شروع ماجرای جدیدی است و مشکلات طرح وارد فاز جدیدی می شود!

مکان قرار گیری خانه های مسکن مهر، اکثرا در حاشیه شهرهای جدید قرار گرفته است، مشکلات مرکز شهرهای جدید هنوز حل نشده است. به عنوان مثال، تهران که یک پنجم کل ثبت نام کنندگان را در خود قرار داده است، واحدهای مسکن مهر آن در شهرهای جدید هشتگرد و پردیس و پرند، قرار گرفته که هر سه شهر مشکل رفت و آمد دارند. از طرفی امکانات این شهرهای جدید، با شهرستان های کوچک هم قابل قیاس نیست. هنوز مردم هشتگرد مشکل آب و گازرسانی دارند، اما با این همه، واحدهای مسکن مهر که در فاز 4 و در حاشیه این شهر ساخته شده اند، به عنوان واحدهای تمام شده به متقاضیان واگذار شده اند. واحدهایی که هنوز مشکل آب دارند و به علت عدم تامین آب آشامیدنی شان، غیرقابل استفاده اند، علاوه بر مشکلات آب و گازرسانی، تزئینات داخلی واحدها هم بر عهده متقاضی است.

ساکنان شهرجدید و 50 هزار نفری هشتگرد از توابع شهرستان ساوجبلاغ می گویند: این شهر در روزهای اخیر باقطعی و کمبود آب آشامیدنی مواجه شده است. مریم شیرخانی یکی از ساکنان این شهر در خصوص مشکلات این شهر گفته است :شهرستان ساوجبلاغ با برخورداری از چند رودخانه پرآب و سفره های زیر زمینی مناسب، یکی از مناطق پرآب استان البرز است. وی ادامه داد: همچنین شبکه بزرگ انتقال آب سد طالقان به کرج و تهران از نزدیکی شهر جدید هشتگرد ساوجبلاغ می گذرد. این شهروند در ادامه گفته است: با این حال ساکنان شهر جدید هشتگرد حدود یک ماهی است که با مشکل کم آبی مواجه هستند. ابوالفضل اصل روستا شهروند دیگرمی گوید: درطول شبانه روز بیش از 12 ساعت آب آشامیدنی شهرجدید هشتگرد قطع است. وی ادامه داد: مردم برای تامین آب به روستاها و مناطق دور دست مراجعه می کنند که این امر با مشکلاتی همراه است. اصل روستا در ادامه توضیح می دهد: با توجه به فصل گرما، قطعی مکرر و طولانی مدت آب آشامیدنی علاوه بر هدر رفتن وقت مردم ،بهداشت شهروندان را به مخاطره انداخته است. وی افزود: انعکاس گلایه های مردمی دراین زمینه به مسوولان تاکنون راه به جایی نبرده است. حسین رضایی از دیگر ساکنان شهر جدید هشتگرد گفت: نظارت مستمر و مستقیم ازطرف دستگاههای خدمات رسان از جمله آب فاضلاب برنحوه خدمات رسانی دراین شهر وجود ندارد. وی اظهار داشت: فراهم آوردن امکانات زیربنایی نظیر آب، برق، گاز، تلفن، مدرسه، مسجد، مراکز درمانی بهداشتی، حمل و نقل عمومی و فضاهای فرهنگی از جمله نیازهای اسکان جمعیت شهری در هر منطقه را تشکیل می دهد. وی گفت : قرار است جمعیت شهرجدید هشتگرد با ساخت مسکن مهر طی سالهای آینده از 500 هزار نفر فراتر رود و این درحالی است که هنوز بسیاری از زیر ساخت ها نظیر آب کافی ،فراهم نشده است. به گفته وی، قطعی طولانی مدت آب برای خانواده هایی که دارای کودک و افراد سالمند و بیمار هستند به مراتب مشکل ایجادکرده است.

رییس شورای اسلامی شهر جدید هشتگرد در خصوص این مشکل گفته است: قطعی آب در این شهر ناشی از اجرای طرح توسعه زیر ساخت ها در بخش آبرسانی است. علیرضا بیدار افزود: این طرح از چندروز پیش آغاز شده و برای تامین آب مورد نیاز مردم از تانکرهای سیار آبرسانی استفاده می شود. وی بیان داشت: با پیگیری های مختلف شورای اسلامی شهر جدید هشتگرد، حفاری چهار حلقه چاه آب جدید در برنامه کاری قرار گرفته است. به گفته وی، ساکنان فازهای یک، دو و سه شهر جدید هشتگر با مشکل قطعی آب روبرو هستند که با برنامه ریزی انجام شده در آینده ای نزدیک با پایان یافتن طرحهای توسعه شبکه آب و حفر چاه های جدید این مشکل بر طرف می شود. وی گفت: اکنون جمعیت شهر جدید هشتگرد 50 هزار نفر است که با توجه به ساخت مسکن مهر در این شهر باید ، طرحهای زیربنایی در کمترین زمان اجرا شود.

اما در این بین جمشید نورصالحی، معاون سابق وزیرراه وشهرسازی با صراحت از مشکل آب به عنوان مولفه‌ای اصلی در جهت وقفه در جذب سرریز جمعیت تهران در شهرهای جدید نام برد و گفت: مشکل آب در شهرهای پرند، هشتگرد و پردیس باعث شده که اقبال مردم برای اسکان در این شهرها کاهش فزاینده ای پیدا کند. وی در عین حال از برگزاری جلسات متعدد بین وزارت نیرو و مسکن به منظور حل این معضل در شهرهای جدید خبر داد و گفت: در شهر جدید هشتگرد برای جمعیت فعلی ساکن در این شهر تصفیه خانه‌ای راه افتاده است که برای بخش دیگری از جمعیت آن که در فاز 2 ساکن خواهد شد تا پایان سال‌جاری نیز یک تصفیه خانه جدید راه‌اندازی خواهد شد. از سوی دیگر در شهر جدید هشتگرد نیز اوضاع اجاره به تبع سایر شهرهای جدید با تغییراتی مواجه شده و بنا به گفته بنگاه‌داران این شهر، رهن کامل یک واحد 100 متری در سال جاری تقریبا" 13 میلیون تومان است که این رقم در سال گذشته حدود 9 میلیون تومان بود که این مساله حاکی از افزایش قیمت اجاره در این شهر است. جعفر رشیدی، مدیر بنگاه املاک رشیدی در خصوص جزئیات قیمت معاملات ملک در این شهر گفت: در حال حاضر حداقل و حداکثر قیمت هر متر آپارتمان نوساز در شهر جدید هشتگرد به ترتیب 600 هزار و 900 هزار تومان است که در قیاس با سال قبل تغییری نکرده است. وی گفت: در شهر جدید هشتگرد تقریبا 10 هزار واحد مسکونی وجود دارد که حدود دو هزار واحد آنها خالی از سکنه است؛ چرا که عمده آنها فاقد امکانات اولیه زیر ساختی نظیر آب، برق و گاز هستند. وی یادآور شد: قطعا توسعه امکانات زیر ساختی نقش فزاینده‌ای در رشد شهرهای جدید نظیر هشتگرد خواهد داشت.

در اطراف مجتمع 1002 واحدی به جز کارگاه ساختمانی پروژه‌های مجاور و رفت‌وآمد کارگران و مصالح‌ساختمانی، خدماتی از جمله فروشگاه مواد غذایی، لبنیاتی، نانوایی، مدرسه و سایر خدمات مورد نیاز سکونت وجود ندارد و فاصله این مجتمع تا مرکز شهر جدید هشتگرد با خودرو حدود 15 دقیقه است که ساکنان باید این مسافت را برای امور روزانه طی کنند. در چنین شرایطی چه کسی حاضر می‌شود در این مجتمع ساکن شود؟! مدیر عامل شهر جدید هشتگرد گفت: ریل گذاری خط مترو برای حل مشکل حمل و نقل هشتگرد از سه هفته آینده آغاز می شود. بر اساس این گزارش  احمد غلامی با بیان اینکه طرح توسعه شهر جدید هشتگرد برای ساماندهی سرریز جمعیت در کلانشهرها در فاصله 65 کیلومتری شهر تهران در حال اجراست، گفت: متاسفانه طی دو دهه اخیر به دلیل کم توجهی به زیر ساخت های این شهر به خصوص در بخش حمل و نقل، توسعه در این شهر جدید صورت نمی گیرد. وی ادامه داد: علی رغم پیش بینی 500 هکتاری محدوده ی شهری هشتگرد از سال 72 شروع مسکن مهر، قریب به 15 درصد از سطح شهر مورد ساخت و ساز قرار گرفت. غلامی با اشاره به اینکه شروع پروژه مسکن مهر شهر جدید هشتگرد از سوی دولت مورد حمایت های جدی واقع شد، گفت: از این رو به منظور مشکل حمل و نقل نیز ریل گذاری برای ایجاد خطوط مترو ظرف سه هفته آینده آغاز می شود. مدیر عامل شهرجدید هشتگرد از تامین اعتبار تصفیه خانه فاضلاب شهر جدید هشتگرد خبر داد و افزود: در گذشته سه میلیارد تومان و در دو هفته اخیر نیز 15 میلیارد تومان اعتبار برای ساخت تصفیه خانه فاضلاب شهر جدید هشتگرد تامین اعتبار شد و در اختیار وزارت نیرو قرار گرفت. وی در پایان اظهار داشت: ساخت 55 هزار واحد مسکن در شهر جدید هشتگرد برنامه ریزی شده است. غلامی خاطر نشان کرد: چهار هزار واحد در حال حاضر آمادگی تحویل به متقاضیان هستند و ما نیز بحث فضاهای خدماتی مورد نیاز را دنبال می کنیم.


نوشته شده در  شنبه 91/4/31ساعت  8:4 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]