سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

سفال های باستانی به دست آمده از شهرستان نظرآباد واقع در استان البرز 

آغاز مطالعه سفال های فرهنگ چشمه علی در شهرستان نظرآباد

مدیر کل میراث فرهنگی استان البرز از آغاز نخستین کاوش های باستان شناسی در محدوده تاریخی معروف به تپه گازرسنگ به سرپرستی آتوسا مومنی خبر داد و گفت: تپه تاریخی گازرسنگ از مناطق باستانی و بسیار ارزشمند کشور به شمار می آید. با توجه به بررسی های میدانی  کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی استان البرز و همچنین شواهد به دست آمده، این سایت باستانی متعلق به دوره مس سنگی (کالکولیتیک) است و سفال های آن به فرهنگ چشمه علی تعلق دارد. بر اساس تقسیمات جغرافیایی و تعیین محدوده های کشوری، این محوطه باستانی در حوزه جغرافیایی شهرستان نظرآباد از مهم ترین شهرستان های البرز قرار داشته که شاخص ترین آثار بر جای مانده در این محدوده، امامزاده ابوالحسن (ع) مسکین آباد و همچنین تپه معروف به گازرسنگ است که به دو محدوده شرقی و غربی تقسیم می شود. امامزاده ابوالحسن (ع) شامل یک ایوان شرقی و کاشی کاری های بی نظیر که نشان دهنده گوشه ای از هنر معماری اسلامی است، می شود.

گنبدخانه امامزاده فوق نیز، پشت ایوان جای دارد که بنایی است چهارگوش که در قسمت بالا به وسیله سکنج هایی به چند ضلعی و سپس دایره تبدیل شده و گنبد دو پوش امامزاده روی آن احداث شده است. همچنین تپه گازرسنگ در 18 کیلومتری شهر نظرآباد واقع شده و نکته مهم این است که با وجود شواهد مستندات بسیاری مبنی بر قدمت تاریخی این محدوده که حتی هشت هزار سال تخمین زده می شود، هیچ کار کارشناسی مهمی در آن صورت نگرفته است. اما چندی پیش اعلام شد که یک گروه از باستان شناسان با مجوز اداره میراث فرهنگی استان البرز به زودی نخستین کاوش ها را در این محدوده تاریخی آغاز خواهند کرد.

در همین رابطه خبرنگار خبرگزاری فارس در کرج با مدیر کل میراث فرهنگی استان البرز تماس گرفت و از وی درباره نحوه و جزییات اجرای طرح پژوهشی فوق پرسید. محمدرضا پوینده با بیان اینکه محدوده تاریخی تپه گازرسنگ از جمله ارزشمند ترین آثار باستانی استان البرز و شهرستان نظرآباد به شمار می آید، گفت: برای شناسایی آثار باستانی و تاریخی استان البرز برنامه های متعددی با فواصل زمانی مشخص اجرا کرده و این طرح ها تداوم دارد. وی ادامه داد: یکی از این برنامه ها مربوط به تپه گازرسنگ است که به زودی نخستین فصل کاوش های باستان شناسی در این محدوده آغاز خواهد شد. مدیر کل میراث فرهنگی استان البرز هدف از آغاز نخستین کاوش های باستان شناسی در این محدوده را، گمانه زنی برای تعیین عرصه، حریم و لایه نگاری عنوان و گفت: برای این منظور یک تیم خبره و محقق از باستان شناسان و اساتید و دانشجویان دانشگاه تشکیل شده است. پوینده یادآور شد: برای انجام هر پژوهش باستان شناسی نیازمند ابزار و مقدماتی هستیم که برای انجام فعالیت گروه پژوهشی فوق این شرایط فراهم شده است.

وی افزود: به زودی نخستین فصل باستان شناسی در تپه گازرسنگ استان البرز با هدف شناسایی و حریم نگاری آغاز می شود. مدیر کل میراث فرهنگی استان البرز در پاسخ به این پرسش که کاوش های فوق تا چه زمانی تداوم خواهد داشت؟ گفت: کاوش های باستان شناسی دارای اصول و قواعدی است و در ابتدا محققان و تیم های پژوهشی اقدام به شناسایی محدوده و حریم نگاری می کنند. پوینده متذکر شد: هیچ زمانی نمی توان زمان مشخصی برای پایان کاوش های فوق پیش بینی کرده و تداوم آنها براساس یافته ها و مشاهدات عینی و جمع آوری آثار توسط باستان شناسان طراحی و اجرا می شود. وی در پایان تاکید کرد: نخستن فصل باستان شناسی در تپه گازرسنگ اقدام ارزشمندی است و میراث فرهنگی تا پایان اجرای طرح فوق از آن حمایت خواهد کرد. یادآوری می شود محوطه گازرسنگ یک سایت باستانی نویافته است که در چهارمین همایش شورای سیاستگزاری ثبت آثار در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است (به نقل از خبرگزاری های فارس و مهر).


نوشته شده در  یکشنبه 91/5/1ساعت  9:39 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست مطالب وبلاگ البرز پژوهی
کتاب «تاریخ هشتگرد» منتشر شد
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود پنج کتاب از حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]
 
<