سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

 ایالات متحده آمریکا 

امور را به سمت انگلیسی ها سوق می دهد

سند شماره 1

فرخ نجم آبادی - معاون وزیر اقتصاد

خیلی محرمانه

فرخ نجم آبادی در سال 1931 در یک خانواده بزرگ و ثروتمند تهران متولد شد. او از دانشگاه بیرمنگام در علوم مهندسی مدرکی دریافت نمود. در مدت چهار سال خدمت وی در شرکت الکتریکی مترو پولیتان ویکرز، او در دانشگاه منچستر ادامه تحصیل داد و فوق لیسانس در مدیریت صنایع گرفت. آقای نجم آبادی ازدواج نموده است و دو فرزند دارد و به روانی انگلیسی و فرانسه صحبت می کند. در سال 1957 آقای نجم آبادی به ایران بازگشت و رئیس اداره بررسی های آماری و فنی در شرکت ملی نفت ایران شد. او بعدها رئیس اداره امور نفتی در بخش اکتشاف و تولید شرکت ملی نفت ایران گردید. در 1964 آقای نجم آبادی به مدیر کلی امور نفتی در وزارت دارایی و بعد (در سال 1965) به ریاست هیئت مدیره و مدیریت عامل شرکت تلفن ایران منصوب گردید. در 1967 آقای نجم آبادی در مدت وزارت علینقی عالیخانی در وزارت صنایع و معادن، معاون وزیر در امور اقتصادی شد. در مارس 1970 در مدت وزارت انصاری معاون اصلی وزیر (جانشین وزیر) گردید. نجم آبادی مغز و مرد کاری وزارت دارایی است. در زمانی که وزیر او اغلب جهت عقد قراردادهای دو جانبه و بین المللی در مسافرت است، آقای نجم آبادی بنحو مؤثری وزارتخانه را می چرخاند و مدیریت می کند. او بسیار زیرک و آگاه است و سخنران خوبی است و سخنگویی دولت ایران را برعهده دارد و احتمالاً در رده پایین تر از کابینه، با نفوذترین فرد در طراحی سیاست دولتی توسعه صنایع ایران است. آوریل 1971 - فروردین 1350.

سند شماره 2

فرخ نجم آبادی

خیلی محرمانه

نجم آبادی از یک خانواده قدیمی بسیار ثروتمند است و از شدت کندی در وزیر شدنش رنجیده است. او تا اندازه ای نظریه پرداز است که با این وصف، طرف مذاکره ای بی نهایت توانا در دستیابی به توافق های مشترک با شرکت های خارجی می باشد. من او را طرف مذاکره ای بسیار جدّی و مرد عمل یافته ام. او همچنین در هنگام مورد سؤال قرار گرفتن درباره رفتار خاص برای تجارت ایران، صریح است. در مورد وی شایع شده است که شاید بیش از حد به تمایلات برخی از مقاطعه کاران سرشناس در ایران، بطور مشخص امیال رضائی، پاسخ دهنده و حساس می باشد. همچنین شایع است که وقتی فرصت و موقعیتی بیابد، چیزها را به سمت انگلیسی ها سوق می دهد، ولی من شخصاً نشانه واضحی ندیده ام. او با یک خانم ایرانی ازدواج کرده است که فرانسه را به روانی و انگلیسی را تا اندازه ای صحبت می کند. 18 مارس 1975-27/12/53 لهفلدت.

سند شماره 3

یادداشت

تاریخ: 18 فوریه 1976-29/11/54

از: بخش اقتصادی - راجر سی. بروین

به: بخش سیاسی - آقای جان استمپل

موضوع: اطلاعات بیوگرافیک - فرخ نجم آبادی، وزیر صنایع و معادن

مدیرکل جنرال موتورز (ایران) که از اوت 1974 در ایران بود، با آقای نجم آبادی، در ارتباط با برنامه های گسترش جنرال موتورز در چند ماه گذشته، بطور قابل ملاحظه ای ارتباط داشته است. او نظریات زیر را در مورد نجم آبادی به من گفت: هر چند نجم آبادی فردی دوست داشتنی و قابل دسترسی است، جنرال موتورز ایران، او را قادر به انجام اهداف بزرگ تولیدی شاه، در ارتباط با واقعیت اقتصادی، نمی داند. این گونه که، وقتی نجم آبادی از شاه یک هدف تولیدی برای اواسط دهه 1980 را با تولید 580000 محور چرخ (AXLE) دریافت نمود، نجم آبادی با کارخانه آمریکایی بورگ - واریز تماس گرفت تا از آنها برای هماهنگ نمودن ایجاد کارخانه ای با ظرفیت تولیدی فوق الذکر دعوت به عمل آورد. بورگ واریز به سرمایه گذاری برای ایجاد چنین کارخانه ای در ایران علاقمند بود، ولی گفت که رقم 580000 خیلی بیش از مصرف داخلی و بازارهای کشورهای همسایه است. وزیر به جای این که نزد شاه برود تا او را جهت رسیدن به یک رقم واقع گرایانه تری قانع نماید، همان رقم بالا را حفظ نمود. در انتها، بحث بین دو گروه بی نتیجه و عقیم ماند. مدیرکل جنرال موتورز عقیده دارد که این گونه احساس غیرواقع بینانه در نجم آبادی، که قبلاً نیز از او سر زده است و در آینده نیز احتمالاً وجود خواهد داشت، فقط صنعتی شدن ایران را به تأخیر خواهد انداخت.

سند شماره 4

فرخ نجم آبادی وزیر صنایع و معادن

خیلی محرمانه

عنوان خطاب: آقای وزیر

فرخ نجم آبادی، 52 ساله، وزارتخانه جدیدالتشکیل صنایع و معادن را در 27 آوریل 1974 تحویل گرفت. او قبلاً از مارس 1970 به عنوان معاون اول وزارت دارایی، تحت وزارت هوشنگ انصاری، وزیر فعلی اقتصاد و دارایی خدمت کرده بود. در آن موضع او نفر دوم وزارتخانه بود. نجم آبادی فردی بی نهایت با کفایت و طرف مذاکره ای سرسخت در دستیابی به توافق های مشترک با شرکتهای خارجی است. نجم آبادی از یک خانواده قدیمی و خیلی ثروتمند است. او مهندس برق از دانشگاه بیرمنگام است و پس از پایان تحصیل در انگلستان به کار پرداخته است. او متعاقباً درجه فوق لیسانس مدیریت صنعتی را از دانشگاه منچستر دریافت نمود. در بازگشت وی به ایران، در 1957، او رئیس اداره بررسی های فنی و آماری و سپس رئیس اداره امور نفتی در شرکت ملی نفت ایران شد. در سال 1964 او مدیر کل امور نفتی در وزارت دارایی و در سال 1965 مدیرعامل شرکت تلفن ایران گردید. در 1967 او معاون وزیر در امور فنی وزارت دارایی شد. در سپتامبر 1972، نجم آبادی بطور همزمان مأمور به خدمت در شورای پول و اعتبارات در بانک مرکزی ایران گردید. نجم آبادی ریاست هیئت اعزامی به اتحاد جماهیر شوروی در 1971، مصر در 1974، سریلانکا در 1975 و یوگسلاوی در 1976 را به عهده داشت. در می 6791 او رئیس هیئت ایرانی اعزامی به کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل در نایروبی بود. او انگلیسی و فرانسه را به روانی صحبت می کند. او ازدواج کرده است. همسر وی فرانسه را به روانی و کمی انگلیسی صحبت می کند. 27 نوامبر 1976-6/9/55.


نوشته شده در  شنبه 91/5/28ساعت  10:35 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]