سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

آمیخته گری ن‍ژاد فشندی با رومانف روسی در شهرستان نظرآباد 

 

آمیخته گری ن‍ژاد فشندی با رومانف روسی در شهرستان نظرآباد

نژاد «رومانف» نژاد شناخته شده و برتر جهان است و این نژاد در اصل مربوط به کشور روسیه بوده که به وسیله کشور کانادا عملیات اصلاح نژادی بر روی آن انجام شده است و اسپرم های مورد استفاده در این طرح نیز از همین نژاد رومانف (کانادا) بوده که به صورت منجمد به کشور منتقل شده است. از مهمترین خصوصیات نژاد رومانف را دوقلوزایی آن که حدود 270 درصد و حتی بالاتر (در مواردی مشاهده شده که یک میش 9 بره زاییده) است.

از ویژگی های دیگر این نژاد را توانایی تولید  مثل خارج از فصل، اضافه وزن روزانه مناسب، بدون دنبه بودن آن و تعداد سه زایش در دو سال عنوان کرد.  این طرح با انتخاب گله نژاد فشندی دامداری به نام «خیل نژاد» واقع در روستای حسن آباد مجدوالدوله از توابع شهرستان نظرآباد در استان البرز به روش مصنوعی و با تزریق هورمون در زمینه فحلی و هم زمانی فحلی گله انجام گرفت که پس از طی 14 روز عملیات تلقیح مصنوعی با روش لاپاراسکوپی انجام پذیر است و استفاده از روش لاپاراسکوپی در گوسفند شیوه جدیدی است که برای نخستین بار در کشور در حال اجرا است.در این فرایند که توسط دستگاه لاپاراسکوپی انجام می گیرد با وارد کردن دو سوند از دو طرف چپ و راست پوست شکم و محیط بیرونی دستگاه تناسلی به قسمت داخلی بدن و محیط داخلی رحم گوسفند از قسمت راستگان تلقیح (وسیله حمل و تخلیه اسپرم) و از قسمت چپ آندوسکوپ چشمی که دارای یک منبع نوری است. به داخل رحم گوسفند وارد می شوند.

در این حین بخشی از دستگاه لاپاراسکوپی که وارد رحم شده به کپسول گاز دی اکسید کربن متصل است که هوا را وارد بدن گوسفند می کند، تا اعضای داخلی بدن حیوان از یکدیگر فاصله گرفته تا عمل تلقیح ساده تر صورت پذیرد که در ادامه کار اسپرم که به وسیله تخلیه اسپرم که از سمت راست وارد محیط رحم شده با مشاهده توسط آندوسکوپ یا مشاهده چشمی که از سمت چپ وارد محیط رحم شده در شاخ های رحم تخلیه می شود. پس از انجام تلقیح مصنوعی گوسفندان فشندی با اسپرم گوسفند نژاد رومانف نسل تولیدی دارای 50 درصد خصوصیات یا صفات نژاد رومانف هستند که بره های متولد شده با درصد دوقلوزایی بالاتر و چربی کم تر و فاقد دنبه و دارای دم و بهبود توان تولید مثلی مطلوب تری هستند.

در مرحله دوم طرح پس از تولد بره های نسل دوم فشندی و رومانف که دارای صفات ذکر شده هستند، بره های فشندی، رومانف را با گوسفندان نژاد مناطق گرمسیری (احتمالا" نژاد پاکستانی) در جهت تثبیت صفاتی مانند کاهش چربی (دنبه، بهبود کیفیت و افزایش تولید گوشت و افزایش سرعت رشد) تلفیق کرده که در نتیجه بره های متولد شده مذکور از تلفیق سه نژاد خواهند بود که 50 درصد خصوصیات یا صفات نژاد فشندی، 25 درصد خصوصیات یا صفات نژادی رومانف و 25 درصد خصوصیات یا صفات نژادی پاکستانی دارند و نژاد حاصل شده دارای توان تولید مثلی بالا و بارداری در فصول مختلف، فاقد دنبه و دارای دم، افزایش توان دوقلوزایی و دو بار زایی و تولید گوشت و شیر بیشتر است. یادآوری می شود «نژاد گوسفند فشندی» مهمترین گوسفند شهرستان ساوجبلاغ از لحاظ تعداد و پراکنش می باشد. (به نقل از: مجله زراعت و دام)


نوشته شده در  سه شنبه 91/11/3ساعت  7:45 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست مطالب وبلاگ البرز پژوهی
کتاب «تاریخ هشتگرد» منتشر شد
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود پنج کتاب از حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]
 
<