سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

ساوجبلاغ اما حوادث هنری بزرگی می­ تواند در آن اتفاق بیفتد

کوشش های «گروه نمایش بهمن ساوجبلاغ» آرام آرام دارد به ثمر می نشیند. در سال های سختی فرهنگ و هنر، همیشه شکیبایی و تلاش هنری آقا مهرداد و دوستانش برای من جای شگفتی داشت. شاید ایشان این روزهای بهاری را می دید که هنرمندان جوان شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد واقع در استان البرز، یکی پس از دیگری دارند جایی برای خود در سینما و تئاتر ایران پیدا می کنند. اهل فرهنگ و هنر می دانند که آقا مهرداد کورش ­نیا (متولّد 1353ش) نویسنده، عکاس، کارگردان و موسس گروه نمایش بهمن در شهرستان ­های ساوجبلاغ و نظرآباد است. حضور در جشنواره­ های بین ­المللی تئاتر دانشگاهی ایران (1385)، تئاتر فجر (سال­ های 1384، 1386، 1387 و 1389)، آمانو در کشور ارمنستان (1385)، روهر در کشور آلمان (1387) و لاماما اسپولتو در کشور ایتالیا (1390) از جمله فعالیّت ­های هنری او است. یکی از نمایشنامه ­های کورش ­نیا با نام «آوازه ستاره ­ها» در ارمنستان ترجمه و منتشر شده ­است.

به خاطر دارم استاد گرامی جناب آقای جعفر والی (متولّد 1312ش) کارگردان، نویسنده، بازیگر و گوینده گفتار متن سینما و تئاتر ایران - که در یک خانواده اهل روستای وِلیان از توابع بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ  متولّد شده - از حامیان جدّی این گروه هنری بود. به طوری که در سال های 1385 و 1386ش در گفت­ و­ گوهای جداگانه با یک روزنامه سراسری و خبرنامه جشنواره فرهنگی هنری شهرستان ساوجبلاغ درباره هنر نمایش در ساوجبلاغ گفت: «الان من در روستایی زندگی می کنم و به تعدادی جوان، تئاتر آموزش می ­دهم. شوق و ذوق آنهاست که باعث این اتّفاق شده است... من در هشتگرد استعدادهای خوبی می­ بینم که با آنها الان کار می ­کنم... هشتگرد شهر کوچکی است در ساوجبلاغ اما حوادث هنری بزرگی می­ تواند در آن اتّفاق بیفتد. باید کوشش کنیم که چنین شود... کوشش ­ها و همدلی ­های بچّه­ های ساوجبلاغ ستودنی و باعث امیدواری است. من یک ساوجبلاغی ­ام و هر اتّفاقی که در این سرزمین بیفتد برای من پراهمیّت است. هر انسانی به محیط و فضای کودکانه ­اش دلبستگی دارد.»

در آن سال ها، درک این سخنان استاد والی و علّت شکیبایی آقا مهرداد و دوستانش برای من میسّر نبود اما امروز دارد مصداق پیدا می کند. در خبرها آمده است: «فیلم ناهید ساخته آیدا پناهنده که در جشنواره فیلم فجر امسال در بخش «نگاه نو» به نمایش درآمد در بخش «نوعی نگاه» جشنواره جهانی فیلم کن پذیرفته شده و اکران خواهد شد». آقا نوید محمّدزاده و آقا پوریا رحیمی سام از اعضای گروه نمایش بهمن ساوجبلاغ از بازیگران اصلی این فیلم هستند. فیلم سینمایی ناهید چهارمین فیلم بلند و نخستین فیلم سینمایی آیدا پناهنده محسوب می‌شود که محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است. آیدا پناهنده فیلمنامه این فیلم را با همکاری ارسلان امیری به نگارش درآورده که مضمونی عاطفی و اجتماعی دارد. ساره بیات، پژمان بازغی، نوید محمّدزاده، پوریا رحیمی‌ سام، نسرین بابایی، میلاد حسین‌ پور، فریبرز زیده ‌سرایی، فریده دریامج بازیگران این فیلم و بیژن امکانیان تهیه کننده آن است.

این موفقیت مهّم هنری را به همه هنرمندان شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد به ویژه استاد جعفر والی، نوید محمّدزاده، پوریا رحیمی سام و مهرداد کورش نیا تبریک عرض می کنم. دست مریزاد بچّه های گروه نمایش بهمن ساوجبلاغ.

______________________

 درباره نمایش آخرین نامه: تازه ترین  فعالیت گروه بهمن ساوجبلاغ  

دانلود فایل صوتی

گفت و گو با مهرداد کوروش نیا (نویسنده و کارگردان)

دانلود فایل صوتی

گفت و گو با پوریا رحیمی سام و میثم نوروزی (بازیگران)

گفت و گو کننده: محمّدرضا ایمانیان (خبرنگار وب سایت آوای تیوال)


نوشته شده در  شنبه 94/1/29ساعت  3:49 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست مطالب وبلاگ البرز پژوهی
کتاب «تاریخ هشتگرد» منتشر شد
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود پنج کتاب از حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]
 
<