سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

مکانی برای آرامش معنوی هشتگردی ها

حدود بیست سال است که دوستی بنده و آقای حسین علی پور دوام پیدا کرده است. گرچه روحانی است اما دستی در هنر و ادبیات هم دارد. البتّه عکاس خوبی هم است. به خاطر دارم که در دیدار با جناب دکتر یوسف مجیدزاده به هنگام نخستین فصل کاوش های باستان شناختی در محوطه باستانی اُزبکی شهرستان نظرآباد، ایشان عکس های خوبی تهیّه کرد که در سال 1377 و سال های پس از آن در نخستین نشریه محلّی شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد یعنی «تصویر ساوجبلاغ» منتشر شد. حسین آقا علی پور متولّد 1356 و دانش آموخته حوزه علمیه امام جعفر صادق علیه السلام هشتگرد است. در 10 خرداد 1394 به عشق امامزاده جعفر هشتگرد، وبلاگ بقعه را در فضای مجازی راه اندازی کرده است.

در نخستین یادداشت این وبلاگ، آمده است: «سلام. حسّم اینه که اغلب ما در انتقاد کردن از اطرافیان و خصوصاً حکومت و مسؤولین ید طولایی داریم و کمتر به این نکته توجّه می کنیم که حالا با وجود این انتقادهای به جا، بنده چه کاری هر چند کوچک در این راستا از دستم برمیاد و می تونم انجام بدم . با این مقدّمه می خواستم انگیزه خودم رو از ایجاد این وبلاگ بگم. وبلاگی در مورد امام زاده جعفر ـ علیه السّلام ـ هشتگرد، که برای من یادآور روزهای خوب نوجوانی و جوانی است که هر وقت به هر بهانه ای خصوصاً ایام تاسوعا و عاشورای محرّم که با دسته عزاداری به این مکان مشرف می شدم آرامش و نشاط خاصّی در درونم احساس می کردم تا شاید در این روزگار پر هیاهو و پر اضطراب و سراسر بی توجّهی بتونم معرف مکانی برای آرامش تمام شهروندانم بالاخص سکنه جدید و هموطنان عزیز باشم. در این مسیر دست تمام دوستان رو برای انجام این کار صمیمانه می فشارم.»

ایشان همچنین در 19 خرداد 1394 نامه ای را خطاب به رییس شورای شهر هشتگرد در وبلاگش منتشر کرده است: «هشتگرد، شهری است که خیلی نمی توان اماکن زیارتی آن را با راهنمایی تابلوهای شهری پیدا کرد. یا باید خودت بلد باشی یا باید از این و آن بپرسی. چندی پیش نامه ای به مسؤولان شهرمان نوشتم و از آنان خواهش کردم تابلوهای استاندارد راهنمایی رانندگی در جاهای مناسب شهر برای راهنمایی زوّار نصب کنند. متن نامه ام را در پایان این نوشته آورده ام. ببینیم مسؤولان ارجمند چه خواهند کرد.

بسمه تعالی

ریاست محترم شورای اسلامی شهر هشتگرد

سلام علیکم

از آن جا که وجود بقاع متبرکه در سراسر ایران عزیز اسلامی یکی از نشانه های شاخص توجّه ایرانیان مسلمان و مسلمانان ایرانی به معنویت و زنده نگه داشتن شعائر دینی است و نیز از آن­جا که شهرستان کهن ساوجبلاغ از تلالو این خورشیدهای خاندان رسالت همیشه روشن و تابناک است خواهشمند است که دستور فرمایید اقدامات لازم جهت نصب تابلوهای استاندارد راهنمایی و راهنمایی در نقاط مختلف شهر برای شناسایی و راهنمایی زائران بومی و مسافر به سوی امامزادگان ارجمند هشتگرد صورت گیرد. محل های پیشنهادی از این قرار است: 1. ورودی غربی شهر قبل از میدان انقلاب ینگی امام؛ 2. ورودی شمالی شهر بعد از پل هوایی شهر جدید؛ 3. میدان بسیج؛ 4. ورودی شرقی شهر قبل از میدان جهاد؛ 5. مرکز شهر تقاطع خیابان امام امت (ره) با خیابان مصلی. با تشکّر. شهروند شهر هشتگرد حسین علی پور.»

گفتنی است بقعه امامزاده جعفر در جنوب شهر هشتگرد مرکز شهرستان ساوجبلاغ واقع است. داخل حرم هشت ضلعی است و در وسط هر ضلع طاقنمایی وجود دارد. ساقه گنبد بدون وجود کاربندی، با ارتفاع 1/5 متر بر روی اضلاع هشتگانه برپا شده است و بر روی آن پوشش بقعه استوار شده است.نمای اصلی بقعه در خارج قبل از افزوده شدن بناهای الحاقی دو جانب شمال و جنوب، دارای طرح چهار ضلعی بوده است. این امامزاده را فرزند امام موسی کاظم (ع) و برادر تنی حضرت رضا (ع) می دانند که در نتیجه شاهزاده حسین در قزوین، برادر زاده او به شمار می رود (به نقل از: دایره المعارف تشیّع، ج 2، ص 419).


نوشته شده در  چهارشنبه 94/3/20ساعت  12:39 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]