سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چرا «کهن دشت» زیبنده است؟

حسین جوادان

وکیل پایه یک دادگستری و مدرس دانشگاه

پاییز سال هشتاد و هفت بود که زمزمه­ هایی شنیدم مبنی بر اینکه کمیته ­ای برای تغییر نام شهر نظرآباد تشکیل شده است. با شنیدن نام اعضای این کمیته، خاطرم آسوده شد که کار به دست کاردان سپرده شده و این کمیته نتایج خوب و ارزشمندی در پی خواهد داشت و به بیراهه نخواهد رفت. حسین عسکری را از سالیان قبل می­ شناختم و می ­دانستم که در انجام چنین پروژه ­هایی جدیّت و تخصّص و دلسوزی را همزمان دارد. همچنین با دکتر حسین کیا، دوست فاضل و اندیشمندم، ارتباط دیرینه و صمیمی داشتم و می­ دانستم با وجود چنین دوستانی و البته سایر اعضایی که همگی از بهترین متخصصان منطقه در رشته ­های خود بودند، این کمیته می­تواند نقش مثبت و سازنده­ ای در حلّ این معضل اجتماعی و انتخاب نامی بایسته و تازه برای مولودی شایسته و دیرینه ایفا کند.

شنیده بودم که نام پیشنهادی باید شاخصه هایی داشته باشد، از آن جمله: شیوایی و روان بودن، تلفظ آسان، فارسی و ایرانی بودن، در نظر داشتن ویژگی های تاریخی و جغرافیایی شهر و غیره. بر همین اساس با ذوق مختصری که در این زمینه داشتم، شبانه روز به این موضوع فکر می­ کردم و نام جدید نظرآباد تبدیل شده بود به مهمترین دغدغه ذهنی ­ام. با توجه به شاخصه ­هایی که مدّ نظر اعضاء کمیته بود چند اسم در ذهنم تداعی شده بود و مدام در حال چکش کاری و صیقل دادن به اسامی انتخابی بودم.

می­ دانستم که نظرآباد، امروزه دارای یک هویت باستانی و جهانی است و محلّ پیدایش نخستین خشت دست ساز بشر است و این یعنی محلّ چیدن نخستین دیوار در طول تاریخ تمدن بشری تا به امروز، و باز یعنی محلّ شکل گیری نخستین مجموعه مدنی و به هم پیوسته انسانی در طول تاریخ. شاید بعدها تمدّن کهن­ تری کشف شود، ولی تا به امروز نظرآباد نخستن جایی است که آغازگر شهرسازی و خانه سازی و مدنیّت بوده است. همه اینها باعث می­ شد که در انتخاب نام جدید، وسواس و حساسیت داشته باشم و نامی را برگزینم که بتواند معرِّف این تمدن «کهن» در این «دشت» پر ماجرا باشد. پس از چندروز در بین نام ­های مختلف، سرانجام روی نام «کهن دشت» توقف کردم. این نام هم یک تشخّص باستانی و هویتی دارد، هم خوش آهنگ است، هم با ذهن و ذائقه جامعه ایرانی مأنوس و آشناست، هم ظاهراً بی­ تکرار و منحصر به فرد است و تا جایی که معلوم است در جای دیگری این اسم به کار برده نشده و این موضوع می­ تواند حق اولویت و حق تقدّمی برای این شهر در خصوص این نام ایجاد نماید، هم واژه «کهن» در این نام، بیانگر ویژگی­ های تاریخی و باستانی منطقه است و هم واژه «دشت» بیانگر ویژگی ­های جغرافیایی و اقلیمی آن، و هم با اسلوب و رویه رایج نامگذاری در ایران منطبق و سازگار است.

پس بی­ درنگ گوشی را برداشتم و با آقای دکتر حسین کیا تماس گرفتم و تازه فهمیدم که این دل غافل! کجای کاری؟ قبل از این که این نام با این همه داستان و خاطره که تعریف کردم، به ذهن من رسیده باشد، توسط آقای دکتر کیا انتخاب، و حتی پیشنهاد شده است. این موضوع البته مرا خوشحال ­تر کرد، زیرا دانستم که اولاً این انتخاب، انتخاب دور از ذهن و غریبی نبوده است و به ذهن دیگر عزیزان هم همین نام خطور کرده است. ثانیاً از اینکه با آقای دکتر کیا به عنوان یک پژوهشگر توانا در حوزه ادبیات و به عنوان یک استاد مسلّط به زوایای تاریخ ادبیات و اسلوب ­های ادبی در نام گزینی، ذهنیت مشترک داشته ­ام احساس شادمانی داشتم، ثالثاً از اینکه شنیدم این نام با توضیحات و توجیهاتی که اشاره شد، مورد استقبال و خوشایند اعضای کمیته و تعداد کثیری از مسئولان و شهروندان و نخبگان فرهنگی و هنری قرار گرفته شادمانی ­ام مضاعف گردید.

به هر حال باید توجّه داشته باشیم که همان گونه که انتخاب یک نام و یک برند تجاری مناسب و با مفهومی رسا و جذّاب می­تواند در استقبال مصرف کنندگان و شهروندان از یک کالا تأثیر داشته باشد، به همان میزان انتخاب یک اسم وزین و متناسب برای یک شهر تاریخی مهم مثل نظرآباد می ­تواند یکی از موانع توسعه را از پیش روی شهر و شهروندان بردارد و به این شهر به عنوان یک موجود زنده اما بی زبان و بی دفاع، هویت فراموش شده ای را بازگرداند و یادآوری نماید.

با توجّه به مطالعاتی که این بنده در خصوص موضوع انتخاب و تغییر نام و نام خانوادگی داشته ام و حتّی موضوع پایان نامه کارشناسی ارشدم نیز در همین راستا بوده است، باید به عرض برسانم که هر چه قدر وجود ثبات در نام جای ها و مکان­ ها و شهرها ضروری است و باعث جلوگیری از سردرگمی شهروندان در آدرس دادن و جلوگیری از گم شدن خاطرات نسل ­ها در پشت تغییر نام­ های پیاپی می ­شود و حتّی به نظم عمومی جامعه نیز مربوط می­ شود، اما به همان میزان هم باید حق برخورداری از یک نام مناسب و درخور را برای مردم یک منطقه به رسمیت بشناسیم و آن را جزء حقوق شهروندی آنان بدانیم که ارتباط مستقیمی با افزایش حس آرامش روانی، تفاخر به زادگاه و حبّ الوطن و ایجاد توازن بین اسم و مسمّا دارد. حتّی اگر ما شهروندان هم چنین مطالبه ­ای نداشته باشیم، بی­شک خود نظرآباد با این پیشنه دور و دراز و با این سینه پر ماجرا و پرخاطره­ ای که دارد و با این خاکی که زادگاه و یادگاه مفاخر و مشاهیر و بزرگان و زنان و مردان پر تلاش بسیاری بوده است، از ما انتظار دارد که او را به نامی بنامیم که زیبنده اوست.

سرانجام نکته ­ای که می­­ خواهم به عنوان کلام پایانی بیان کنم این است که زمین، مادر ماست و از جهات گوناگون با مادر شباهت دارد، زیرا زاینده است، ما را در دامن خود بزرگ می­کند، به ما آرامش می ­بخشد، قوت و غذای ما را می رویاند و سرانجام این خاک، خاکِ پذیرنده، اشارتی است به آرامش و همه ما را برای همیشه در بر خواهد گرفت و در خود خواهد آمیخت به نحوی که همه ما دوباره جزئی از خاک زادگاه و سرزمینمان خواهیم شد. در طول تاریخ، همواره والدین برای فرزندان خود نام اتخاب کرده­ اند و همه سفارش ­های دینی و فرهنگی خطاب به والدین بوده است که برای فرزندان نام مناسبی انتخاب کنند، اما اکنون فرصتی دست داده است تا ما فرزندان برای مام پر افتخار خود و زادگاه کهن خود، نامی را برگزینیم. بیاییم با نگاهی به این پیشینه پر افتخار و با نگاهی به آینده­ای که پیش روی ماست و ما را در مورد وظایف و عملکردمان مسئول خواهد شناخت، این فرصت تاریخی را قدر بدانیم و این «کهن دشت» زیبا را پاس بداریم.

دیگر یادداشت های های مربوط به تغییر نام شهرستان نظرآباد


نوشته شده در  چهارشنبه 94/4/10ساعت  9:8 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]