سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

آزادسازی محوطه نه هزار ساله ازبکی نظرآباد پس از نوزده سال  

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز گفت: ‌تپه ازبکی در نظرآباد پس از 19 سال از تصرف مالک خارج شد و مالکیت آن به میراث فرهنگی سپرده شد و در نظر داریم این منطقه به قطب گردشگری البرز تبدیل شود.به گزارش خبرگزاری تسنیم، عبدالناصر میرچی در نشست خبری با اصحاب رسانه از آزاد شدن تپه ازبکی در نظرآباد پس از 19 سال خبر داد و اظهار داشت: این اقدام با همکاری همه مسئولان ذیصلاح و نیز پیگیری و انعکاس خبری اهالی رسانه انجام شد. وی با بیان اینکه تپه ازبکی تنها به البرز و ایران تعلق ندارد، بلکه موضوعی جهانی است، افزود: در سال‌های گذشته پیگیری‌هایی برای آزادسازی این تپه انجام شد اما ما به این نتیجه رسیدیم که این موضوع باید به صورت چندجانبه پیگیری شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز با بیان اینکه فضاسازی عمومی و انعکاس اخبار مناسب از سوی اهالی رسانه برای آزادسازی این تپه بسیار مهم و تاثیرگذار بود، گفت: بدون وجود اصحاب رسانه اجرایی شدن این کار به هیچ وجه میسر نبود. وی با تاکید بر اینکه موضوع بازپس گیری تپه ازبکی در شورای حفظ حقوق بیت‌المال نیز مطرح شد، گفت: درصورتی که این موضوع از کانال‌های پیگیری شده به سرانجام نمی‌رسید، در نظر داشتیم از سوی مقام معظم رهبری اقدام کنیم. میرچی تصریح کرد: مجموعه این اقدامات سبب شد سه شنبه هفته گذشته تفاهم نامه خوبی بدون ریالی هزینه از سوی میراث، میان مالک زمین و میراث فرهنگی منعقد شود که متن آن به زودی در اختیار اصحاب رسانه قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه با تاسیس فضای گردشگری در قسمت حریم محوطه ازبکی، در آینده نزدیک، توسط مالک اراضی نسبت به تکمیل پکیج گردشگری و تاریخی این مجموعه اقدام می‌کنیم، گفت: این امر به گونه‌ای صورت می گیرد که امکان اقامت برای گردشگران خارج از استان مهیا شود. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز با بیان اینکه تعبیر «تخت جمشید البرز» برای تپه ازبکی بی‌انصافی است، خاطرنشان کرد: این تپه بسیار بزرگ‌تر از تخت جمشید است و قدمت تاریخی این تپه از تخت جمشید و شهر تاریخی شوش که به تازگی به ثبت جهانی رسیده بسیار بیشتر است و نخستین خشت‌های دست ساز بشر به این جا تعلق دارد. وی با تاکید بر اینکه شهرستان نظرآباد به سبب وجود این تپه به شهر «کهن خشت» شهرت دارد، بیان کرد: نخستین هدف پس از آزادسازی، ثبت جهانی این تپه است چراکه استعداد بی‌نظیری برای این امر دارد.

میرچی خاطرنشان کرد: عمق تاریخی، منحصر به فرد بودن و تنازع ملی از جمله شرایطی است که یک اثر باید برای رسیدن به ثبت ملی داشته باشد که این تپه با آزادسازی، حائز همه این شرایط است و با رفع مانع ملکیت، دفتری در اداره کل میراث فرهنگی تشکیل می‌شود که ماموریت آن ترسیم ابعاد مختلف جهانی شدن تپه ازبکی باشد. وی با اشاره به مشکلات ملکی این تپه، گفت: اختلافی که با متصرف این تپه داشتیم سبب شده بود که این شخص به استناد اسنادی که در دست داشت، از سال 1375 با ورود به محوطه نسبت به تخریب میله‌گذاری مبادرت کرده و این محوطه را به تصرف خود درآورد.

مدیرکل میراث فرهنگی البرز گفت: امید است از این پس بتوانیم از ظرفیت این شخص نه به عنوان معارض میراث، بلکه به عنوان خادم میراث استفاده کنیم. وی اظهار داشت: با توجه به وجود جاذبه‌های گردشگری فراوان در شهرستان نظرآباد از جمله این تپه و نیز فرودگاه آزادی، انتظار می‌رود این منطقه به قطب گردشگری البرز تبدیل شود.


نوشته شده در  پنج شنبه 94/6/5ساعت  10:7 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
کتاب «تاریخ هشتگرد» منتشر شد
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]