سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

مردم: سلامت مردم و کشاورزی به مخاطره افتاده است

فرماندار ساوجبلاغ: هفت هزار هکتار از اراضی زراعی ساوجبلاغ آسیب دیده است

فرماندار نظرآباد: سفره های زیرزمینی و آب شرب نظرآباد در خطر آلودگی است

مدیر شهرک صنعتی هشتگرد: شرکت عمران شهر جدید هشتگرد مقصر است!

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد: موضوع را مورد بررسی بیشتر قرار می دهیم!

سازمان محیط زیست: متأسفیم!

خبرگزاری ایرنا: رها شدن پسماندهای خروجی واحدهای فعال در شهرک صنعتی هشتگرد در اراضی کشاورزی شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد در استان البرز سبب به مخاطره افتادن سلامت مردم و آلایندگی زیست محیطی در این دو شهرستان شده است. بیش از 26 سال از تاسیس شهرک صنعتی هشتگرد می گذرد و در این سال ها پسماندهای واحد های فعال در آن از ضلع جنوبی به خارج از شهرک هدایت و در اراضی کشاورزی و بایر ساوجبلاغ و نظرآباد بدون توجه به مسائل بهداشتی و زیست محیطی رها می شود. شهرک صنعتی هشتگرد در قسمت شمالی و ورودی شهر هشتگرد قرار دارد که تا کنون بیش از 100 واحد تولیدی و صنعتی در بخش های مختلف از جمله صنایع غذایی، بهداشتی، الکتریکی، برق، پمپ های صنعتی و کشاورزی، رایانه، گیرنده های دیجیتالی استقرار یافته که پسماندهای این واحدها بدون انجام عملیات تصفیه ای به خارج از محدوده شهرک صنعتی هدایت شده است.

 این شهرک صنعتی در یک فضای 25 هکتاری احداث شده که متاسفانه به دلیل بی توجهی مدیران واحدهای تولیدی و صنعتی فعال در آن به مسائل بهداشتی و زیست محیطی زمینه ساز مشکلات مختلفی برای مردم در شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد شده است.به دلیل شیب زمین از سمت شمال به جنوب شهر هشتگرد خروجی پسماندهای واحدهای این شهرک صنعتی در اراضی ساوجبلاغ و نظرآباد جاری می شود که برخی از کشاورزان از آن برای آبیاری محصولات کشاورزی استفاده می کنند و حتی در فصول گرم نیز کودکان و نوجوانان در آن اقدام به بازی های آبی و شنا می کنند. براساس اعلام کارشناسان، روزانه حدود 2 هزار متر مکعب فاضلاب تصفیه نشده از شهرک صنعتی هشتگرد خارج و به سمت اراضی کشاورزی و بایر ساوجبلاغ و نظرآباد هدایت می شود.    حال ورود این میزان خروجی پساب صنعتی تصفیه نشده بصورت روزانه در شبکه آبیاری و زندگی مردم در این سال ها چه مشکلات بهداشتی و زیست محیطی را در پی داشته است از سوالات مهمی است که خبرنگار ایرنا در گفت و گو با مسوولان ذیربط در شهرستان ساوجبلاغ برای آن پاسخی بجز «من متاسف هستم» دریافت نکرد. در این سال ها تا کنون از طریق رسانه ایرنا بارها گزارش هایی مبنی بر بی توجهی مدیران ساوجبلاغی و واحدهای فعال در شهرک صنعتی هشتگرد نسبت به بهداشت و مسائل زیست محیطی تهیه و انتشار یافته ولی متاسفانه هنوز این مشکل که ارتباط مستقیم با سلامت مردم دارد همچنان به قوت خود وجود داشته و مدیران ذیربط این مشکل مهم را به زمین یکدیگر پاس می دهند تا میز مدیریتشان حفظ شود و در این راه گویا دیگر وجدان کاری در مقابل مردم برایشان اهمیت ندارد.

مریم پیشگاهی یکی از شهروندان هشتگردی است که در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: بیش از 35 سال است که ساکن این شهر می باشد که از زمان شروع بکار این شهرک صنعتی با مشکلات مختلفی به دلیل نزدیکی سکونت مردم به شهرک صنعتی هشتگرد مواجه شده اند. وی که خانه دار است ادامه داد: فاصله شهرک صنعتی با خانه های مسکونی مردم در شهر هشتگرد تنها 20 متر است که این فاصله کم سبب شده تا مردم در قسمت شمال و جتوب شهر هر کدام به نوعی با معضلات غیر بهداشتی این شهرک صنعتی دست و پنجه نرم کنند. محرمعلی رزاقی از دیگر ساکنان شهر هشتگرد گفت: نیمه های هر شب زمان خروج پسماندهای شهرک صنعتی هشتگرد به سمت بیرون است که در همان زمان بوی نامطبوعی فضای شهر را فرا می گیرد و مردم ناچار می شوند نه تنها در و پنجره ها خانه های حود را ببندند بلکه در فصل گرما کولرهای منازل خود را خاموش کنند و این وضعیت برای شهروندان هر شب ادامه دارد و چندین ساعت طول می کشد تا هوای بیرون قابل تحمل شود.

 وی اظهار کرد: در این سال ها چندین بار برای رسیدگی به این مشکل با در دست داشتن طومارهای چند صفحه ای بصورت انفرادی و گروهی به شورای اسلامی شهر هشتگرد ، فرمانداری ، دادگستری، اداره محیط زیست مراحعه کرده ایم ولی تا کنون نتیجه ای نگرفته ایم. زهرا دهقان آزاد نیز از دیگر شهروندان هشتگردی است که دراین زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه بهداشت محیط این شهر به دلیل خروج پسماندهای شهر ک صنعتی هشتگرد به بیرون کاملا غیر بهداشتی است و به همین دلیل فرزندان ما امکان بازی کردن در فضای خارج از خانه را ندارند. وی با اشاره به بوی نامطبوع این پسماندها صنعتی افزود: سلامت مردم در این شهر در خطر است و این مهم را در ملاقات با مسوولان شهر و شهرستان مطرح کرده ایم ولی تا کنون مورد رسیدگی قرار نگرفته است .

فرماندار ساوجبلاغ ضمن تائید مشکلات مردم و معضلات ناشی از خروج پسماندهای صنعتی شهرک صنعتی هشتگرد در اراضی ساوجبلاغ و نظرآباد به ایرنا گفت: خروج پسماندهای صنعتی هشتگرد یکی از چالش های مهم این شهرستان در حوزه سلامت و ریست محیطی است که پس از پیگیری های مکرر به خصوص در دولت تدبیر و امید شاهد حل شدن این مسله در منطقه هستیم. ابولقاسم پالیز گیر توجه به سلامت مردم و محیط زیست را از محورهای اصلی توجه به کرامت انسان دانست و افزود: بیش از دو دهه از فعالیت شهرک صنعتی هشتگرد در این شهرستان می گذرد ولی تا کنون علی رغم پیگیری های صورت گرفته این مشکل به دلیل عدم همکاری مدیران واحدهای فعال در این شهرک صنعتی برطرف نشده است.

 وی اظهار کرد: در طول دو سال گذشته ساماندهی مشکلات بهداشتی و زیست محیطی شهرک صنعتی هشتگرد در ردیف اولویت های کاری فرمانداری ساوجبلاغ قرار گرفت که نتیجه آن کلنگ رنی تصفیه خانه شهرک صنعتی هشتگرد در شهریورماه 94 شد. فرماندار ساوجبلاغ ادامه داد: در این سال ها نه تنها سلامت مردم به خطر افتاده بلکه 7 هزار هکتار از اراضی زراعی ساوجبلاغ و بخشی از اراضی کشاورزی نظرآباد نیز آسیب دیده است. وی تاکید کرد: هیات مدیره جدید شهرک صنعتی هشتگرد که دارای روحیه کاری و احساس مسوولیت خاصی در مقابل آسیب های جدی ناشی از خروج پسماندهای صنعتی این شهرک هستند هم اکنون کمر همت بسته اند با مشارکت مدیران واحدهای فعال در این شهرک ظرف دو سال تصفیه خانه آماده بهره برداری شود

 فرماندار نظرآباد نیز در این زمینه ضمن قدر دانی از توجه ایرنا به این موضوع مهم گفت: گزارش هایی از سوی دستگاههای اجرایی ذیربط مبنی بر آلایندگی ناشی از خروج پسماندهای صنعتی شهرک صنعتی هشتگرد در بخشی از اراضی کشاورزی و سفره های زیر زمینی این شهرستان به فرمانداری داده شده که فرمانداری نیز به دنبال حل این مشکل هستیم. حجت الله صادفی افزود: سلامت مردم و محیط زیست از مسائل مهم این شهرستان است که برای پیشگیری از هر نوع آلایندگی در این دو بخش مهم مسائل مختلف را پیگیری می کنیم .وی تاکید کرد: ما در جلوگیری از آلوده شدن محیط از جمله سفره های زیرزمینی که منبع تامین آب شرب شهرستان است جدی هستیم و این مشکل باید توسط مدیران ذیربط در شهرستان ساوجبلاغ برطرف شود.

 رئیس هیات مدیره شهرک صنعتی هشتگرد نیز در این زمینه به ایرنا گفت: در این سال ها مدیران واحدهای تولیدی و صنعتی فعال در این شهرک در این زمینه کوتاهی نکرده اند و این شرکت عمران شهر جدید هشتگرد است که در این خصوص باید مقصر شناخته شود .سید حسن علیزاده افزود: اگر در حال حاضر راضی به اجرای ساخت تصفیه خانه شدیم فقط به خاطر انجام یک کار خداپسندانه است در حالی که سال هاست از طریق قانونی پیگیر هستیم که چرا شرکت عمران طبق قرارداد واگذاری در این شهرک نصفیه خانه احداث نکرده است. وی بیان کرد: ساخت این تصفیه خانه حداقل دو سال با هزینه ای بالغ بر 60 میلیارد ریال طول می کشد و چاره ای جز خروج پسماندها نداریم اما این دلیل نمی شود که برخی از واحدها فاضلاب خود را به صورت فاضلاب خام به بیرون هدایت کنند.

مدیر عامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد در گفت و گوی تلفنی با خبرنگار ایرنا، گفت: سال ها از واگذاری زمین های شهرک صنعتی هشتگرد می گذرد که زمین ها در اختیار مدیران واحدهای تولیدی و صنعتی است و این شهرک به صورت هیات مدیره ای اداره می شود. محمد رضا توکلی ادامه داد: این موضوع را مورد بررسی بیشتر قرار می دهد.

شهرک صنعتی هشتگرد در ضلع شمالی و ورودی شهر هشتگرد مرکز شهرستان ساوجبلاغ قرار دارد که 8 هزار نفر در 100 واحد تولیدی و صنعتی فعال در آن اشتغال دارند. شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد به ترتیب با 270 و 150 هزار نفر جمعیت در 35 و 45 کیلومتری غرب کرج مرکز البرز قرار دارند.


نوشته شده در  دوشنبه 94/6/23ساعت  10:22 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]