سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

 

شهید یکه زارع استاد همه دانشجویان دانشگاه قم است

پیکر پاک شهید «ستار یکه زارع» پس از 32 سال از طریق  آزمایش  DNA شناسایی شد. این شهید متولّد سال 1345 روستای احمدآباد از توابع شهرستان نظرآباد و اعزامی از شهرستان ساوجبلاغ واقع در استان البرز است که سال 1362 به عنوان نیروی بسیجی به جنگ اعزام و در عملیات خیبر، منطقه عملیاتی مجنون به درجه رفیع شهادت نایل آمد. پیکر شهید یکه زارع به عنوان «شهید گمنام» در 28 آذر 1391 در دانشگاه قم (قسمت خواهران) تشییع و به خاک سپرده شده بود. به گزارش روابط عمومی دانشگاه قم، روز دوشنبه 13 مهر 1394 مراسم استقبال از خانواده شهید ستار یکه زارع با حضور گسترده دانشگاهیان، استاندار و فرماندهان سپاه قم، خانواده معظم شهدا و تعدادی از مسئولان استان‌های قم و البرز در دانشگاه قم برگزار شد. ضمن اینکه حضور مادر شهید زین الدین نیز در این مراسم از نکات قابل توجه بود. در ابتدای این مراسم جمع زیادی از دانشجویان و مسئولان استانی، دانشگاهیان از مقابل دانشگاه قم همراه با خانواده و بستگان شهید یکه زارع به سوی محل تدفین این شهید دفاع مقدس با در دست داشتن شاخه ‌های گل حرکت کردند. حرکت حاضران به سوی محل تدفین شهید با مدیحه سرایی مداحان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) همراه بود و مردم شهید پرور قم پدر و مادر این شهید را تا مزار فرزندشان همراهی کردند.

در ادامه مراسم پس از رسیدن جمع به محل تدفین شهید یکه زارع، حجت الاسلام عسکر دیرباز رییس دانشگاه قم ضمن خیر مقدم، تدفین شهید ستار یکه زارع در دانشگاه قم را مایه خیر و برکت دانست و همه دانشجویان را خدمتگزار شهیدان عنوان کرد. رییس دانشگاه قم نیز در این مراسم ادامه داد: تا آخرین نفس در راه دفاع از آرمان‌های شهید ایستادگی می‌ کنیم. وی افزود: شهید یکه زارع استاد و مدرس همه دانشجویان دانشگاه قم است و هر روز شمار زیادی برای این شهید فاتحه می ‌‌خوانند.

استاندار قم نیز در سخنان کوتاهی استقبال از خانواده شهید را مایه افتخار برای استان قم ابراز کرد. سید مهدی صادقی احراز هویت شهیدان گمنام را پایانی بر سال ‌ها چشم انتظاری خانواده‌ های معظم شهدا دانست و با اشاره به صبر و استقامت ستودنی این عزیزان در طی این سال ‌ها تصریح کرد: این صبر و استقامت می‌ تواند الگوی خوبی برای همه جامعه باشد. استاندار قم ضمن خیرمقدم به پدر و مادر شهید یکه زارع و تمامی مهمانان حاضر در این مراسم از جمله مسئولان استان البرز، گفت: میزبانی از این شهید گرانقدر، افتخار بزرگی برای مردم شهید پرور قم محسوب می ‌شود. وی شهر مقدس قم را متعلق به تمام جهان اسلام و تشیع عنوان و با اشاره به آثار و برکات وجود شهیدانی همچون یکه زارع در خاک قم افزود: شهدا و خانواده‌ های معظم آن‌ها، صاحبان اصلی این انقلاب بوده و تکریم و بزرگداشت آن ‌ها بر همه ما فرض است.

خواهر شهید در حاشیه این مراسم در سخنان کوتاهی میان خبرنگاران با اشاره به توصیه شهید به حفظ حجاب اسلامی گفت: انتظار این اندازه استقبال پرشور حاضران را نداشتیم و از همه حاضران در جمع بسیار سپاسگزاریم. وی افزود: مادر من در سال‌ های انتظارمان برای یافتن برادرم بسیار صبوری می ‌کرد اما پدرم بی ‌قرار بود. برادر بزرگ شهید ستار یکه زارع نیز در مراسم با اشاره به فعالیت ‌های این شهید ابراز کرد: برادرم زمانی که سن کمی داشت در مبارزات انقلابی رابط بود و زمانی که انقلاب شد و پس از آن جنگ تحمیلی آغاز شد در آستانه عملیات خیبر به جبهه اعزام و سرانجام به شهادت رسید. وی با اشاره به وصیت نامه شهید ابراز داشت: تا جان در بدن دارید از ولایت فقیه حمایت کنید که آن‌‌‌ همان اطاعت از امام معصوم و خدا است.

در ادامه این مراسم پدر شهید یکه زارع از همه حاضران و مسئولان تقدیر کرد و عنوان داشت: پسرم فقط برای خدا و دین اسلام شهید شد و چیزی نخواست. پدر این شهید گفت: اگر همه فرزندانم فدای امام حسین (ع) شوند نیز ذرهای ناراحت نخواهم شد زیرا این فرزندم نیز برای اسلام رفت؛ از شما هم می خواهم که تا آخر پشتیبان ولایت باشید. مادر شهید یکه زارع نیز با اشاره به زمان شنیدن خبر یافتن فرزندش عنوان کرد: زمانی که شنیدم پسرم پیدا شده از خداوند بسیار سپاسگزاری کردم و از پروردگار می ‌خواهم نزد شهدا شرمنده نشویم. وی با بیان اینکه من داغ پسرم را احساس نکردم، افزود: از خداوند می ‌خواهم همه کسانی که چشم انتظار فرزندان شهید گمنامشان هستند را از انتظار رهایی بخشد. وی ابراز کرد: چند روز گذشته برای یافتن فرزندم نذری کردم و زمانی که خبر پیدا شدن پسرم را شنیدم بسیار خوشحال شدم و نذرم را ادا می ‌کنم.

در حاشیه مراسم استقبال از خانواده شهید تازه احراز هویت شده تابلوی «عهدی با شهدا» نصب شده بود که در آن تعدادی از دانشجویان نوشته ‌های خود را بر روی تابلو  قرار می ‌دادند. در این مراسم از سوی دانشگاه قم سفر به کربلای معلی به پدر و مادر شهید ستار یکه زارع اهدا شد و سپاه قم نیز سفر به مشهد مقدس را به این خانواده شهید تقدیم کرد. مراسم گرامیداشت شهید ستار یکه زارع طی روزهای آینده در دانشگاه قم برپا می ‌شود و همچنین عصر روز جمعه 17 مهر 1394 مراسم گرامیداشتی در روستای احمدآباد استان البرز برگزار می‌ شود.

گزارش خبرگزاری دفاع مقدس

پس از 32 سال در قم صورت گرفت

وصال یعقوب وار پدر شهید ستار یکه زارع بر مزار یوسف گمگشته خویش


مراسم استقبال از خانواده شهید ستار یکه ‌زارع در دانشگاه قم برگزار شد و پدر شهید پس از 32 سال، یعقوب وار بر مزار یوسف گمگشته خویش حاضر گشت.  به گزارش خبرنگار خبرگزاری دفاع مقدس از قم، مراسم استقبال از خانواده شهید ستار یکه‌ زارع با عنوان بوی پیراهن یوسف، روز دوشنبه با حضور استاندار قم، فرماندار، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، فرمانده سپاه علی بن ابی طالب (ع)، رییس دانشگاه قم، فرماندار قم، جمعی از مسئولان شهرستان نظرآباد استان البرز و گروه کثیری از مردم شهیدپرور و دانشجویان و دانشگاهیان در دانشگاه قم برگزار شد.

در حدود ساعت 10 صبح بود که پدر، مادر، برادران و خوهران و بستگان شهید و اهالی روستای احمدآباد و مسئولان شهرستان نظرآباد استان البرز در قالب هفت دستگاه اتوبوس وارد قم شدند و پس از توقف در میدان شهدای ارتش و اجرای مراسم اولیه به مقابل دانشگاه قم رسیدند. اجتماع عظیم عاشقان شهدا و فرهنگ ایثار و شهادت بخصوص دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه و ابراز محبت آنان به پدر و مادر شهید تا حد زیادی تردد و حرکت به سمت مزار شهید را با کندی مواجه کرد. ضمن آنکه بوی اسپند، ذبح قربانی، اهدای گل، برپایی ایستگاه صلواتی و نوحه خوانی هادی خادم در وصف شهدا، فضای اعزام رزمندگان اسلام را به زیبایی تجسم و تداعی می کرد.

پس از طی مسافت 1200متری تا مزار شهید، اجتماع عظیم حاضران در مراسم همه منتظر لحظه دیدار خانواده شهید با فرزند خویش بودند. لحظات فراموش ناشدنی که از طواف پدر و مادر به گرد قبر فرزند خویش پس از 32 سال و اشک و سوز و درد دل محبت آمیز خواهران و برادران با برادر شهید خود خلق شد، در هیچ قالبی قابل توصیف نیست هر چند اصحاب رسانه و گروه خبری استان های البرز، قم و تهران صحنه های نابی از این لحظه دیدار ثبت کردند. گرمای هوا و طولانی شدن مراسم استقبال هیچیک از اراده سیل مشتاقان حاضر در مراسم کم نکرد بخصوص آنکه ذکر مصیبت اهل بیت (ع) و سخنان مسئولان، پدر، مادر و برادران شهید، تواضع و خلق نیکوی پدر و مادر شهید و همچنین قرائت وصیتنامه شهید یکه زارع، بر زیبایی و معنویت مراسم افزوده بود.

پدر شهید ستار یکه ‌زارع در این مراسم اظهار کرد: من فرزندم را در راه خدا به جنگ با دشمنان دین خدا فرستادم و این افتخاری است که خداوند شامل حال من کرده، زیرا فرزند من از فرزند حسین (ع) عزیزتر نبود. پدر شهید در حالی‌ که اشک می ‌ریخت از مردم قم بابت محبت و مهمانوازی که انجام دادند تشکر کرد و ادامه داد: من خوشحالم که فرزندم در شهری به خاک سپرده شده که کریمه اهل بیت (س) در آن مدفون است و فرزند من لیاقت این را داشته که در جوار حضرت معصومه (س) آرمیده است. اسماعیل یکه زارع بیان کرد: پس از شنیدن این موضوع که فرزندم شهید شده خدا را شکر کردم که جوان من خونش را برای خدمت به نظام و رهبری فدا کرده و این بهترین سرنوشت برای او بود که دارای اخلاق خوب و فردی با ایمان بوده است. وی ادامه داد: فرزند شهیدم چنان نسبت به حجاب مقید بود و سفارش می کرد که حتی پیرزن ها هم با دیدن او، حجاب خود را به طور کامل مراعات می کردند.

خانم ربانی مادر شهید ستار یکه ‌زارع نیز گفت: من سال‌ ها انتظار کشیدم تا از سرنوشت فرزند خود مطلع شوم و به این خاطر نذری انجام دادم و از خدا خواستم که من را از سرنوشت فرزندم مطلع سازد و اکنون خوشحالم که خداوند پس از 10 روز حاجت من را بر آورده کرد و فرزندم را به من باز گرداند. وی بیان کرد: فرزند شهیدم 6 خواهر و 2 برادر دارد و امروز با این استقبال می بینم در این محل اصلا تنها نیست؛ ما مادران شهید صبر را از حضرت زینب (س) فرا گرفته ‌ایم و در فراق عزیزان خود باید استواری پیشه کنیم، زیرا زینب کبری (س) رنج ‌ها و سختی ‌های زیادی متحمل شد، اگر من یک فرزند را از دست دادم، او سه فرزند و برادر خود را از دست داد و من فرزندم را در راه خدا به خاطر اسلام هدیه کردم.

حضور بر سر مزار دیگر شهید گمنام دانشگاه قم، اهداء تابلوی نقاشی شهید، اهداء فیلمی که توسط دانشجویان دانشگاه اراک قبل از اعلام احراز هویت شهید ساخته شده بود، طنین شعار مرگ بر آمریکا در حین سخنان پدر شهید، همچنین هدیه سفر کربلا و مشهد مقدس از سوی سپاه استان قم و دانشگاه قم به پدر و مادر شهید یکه زارع، از دیگر حاشیه های مراسم بود. سخنان حجت الله صادقی فرماندار نظرآباد در باره توصیه شهید به حجاب، از بخش های مهم و تاثیر گذار این مراسم بود. استاندار و رئیس دانشگاه قم مسئولانی بودند که دقایقی در این مراسم سخنرانی کردند. مراسم شام غریبان شهید ستار یکه زارع غروب دوشنبه با حضور دانشجویان و دانشگاهیان قم بر سر مزار شهید برگزار شد.

شهید ستار یکه زارع در 14 آذر سال 62 در پادگان امام حسن(ع) آبیک قزوین دوره آموزشی را فرا گرفت و سپس عازم جبهه شد. با تشکیل لشکر 17 متشکل از شهرهایی چون قزوین، رباط کریم و قم، شهید یکه زارع نیز در جمعی این لشکر به فرماندهی شهید زین الدین قرار گرفت و در همان سال در عملیات خیبر در جزیره مجنون به شهادت رسید. گروهی از مسئولان و کارشناسان از کمیته جستجوی مفقودین، اداره کل حفظ آثار قم، دانشگاه قم، صدا و سیمای قم و مسئولان محلی روز شنبه 11 مهر با حضور در منزل شهید، احراز هویت شهید ستار یکه زارع را به اطلاع خانواده وی رسانیدند.



نوشته شده در  چهارشنبه 94/7/15ساعت  8:12 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
کتاب «تاریخ هشتگرد» منتشر شد
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]