سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

محمد حسین کیان پور

مادرِ همه چیز کتاب است

استاد محمّدحسین کیان پور در سال 1335 خورشیدی در روستاى فشند از توابع شهرستان ساوجبلاغ متولد شد. در سال 1361 وارد رادیو شد و در گروه کودک و نوجوان کار نویسندگى را آغاز کرد. کار وى در این زمان نوشتن مطالب گوناگون از جمله نمایش هاى رادیویی، خاطره نویسی و قصه را براى گروه کودک و برنامه بچه هاى انقلاب رادیو بود که همه روزه پخش مى شد. کیان پور در سال 1367 به سردبیرى قصه ظهر جمعه منصوب شد و از همان سال نیز نوشتن داستان را به طور حرفه اى آغاز کرد. از وى تاکنون نزدیک به بیست جلد کتاب در زمینه داستان کوتاه و بلند به چاپ رسیده است. داستان بلند «ستاره توس» او در سال 1379 در جشنواره کتاب رشد موفق به دریافت جایزه شد. کیان پور هم اکنون نویسنده برخی برنامه های رادیویی است. 

* * *

گفت و گوی باشگاه خبرنگاران جوان با استاد محمّدحسین کیان پور

تمام میراث ما از مطالعه و کتاب است و از نظر من می‌توان گفت مادر همه چیز کتاب است. به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد‌حسین کیانپور نویسنده حوزه کودک و نوجوان که از مجموعه آثار وی می‌توان به «بالای کوه... حکایت آن مرد» اشاره کرد، در ادامه می‌توانید گفتگوی ما را با وی بخوانید...

* آقای کیانپور نقطه اوج داستان‌نویسی از دید شما؟

- وقتی داستان به اون قسمت گره که باید داشته باشه می‌رسه، می‌شه نقطه اوج داستان که هر چی غافلگیر‌کننده‌تر باشه بیشتر مخاطب رو پای داستان نگه می‌داره.

* رابطه شما با جمع‌های ادبی؟

- جسته و گریخته عضو این جمع‌ها و گروه‌ها هستم. سالیانه، ماهانه، روزانه. تا جایی که بتوانم در این جمع‌ها حضور دارم و دوستان هستند که دعوت می‌کنن برای نشست‌ها و جمع ‌های ادبی.

* کودک درونتون چقدر روی کارهاتون اثر می‌گذارد؟

- هنوز خیلی از ویژگی‌های کودکیم در من باقی مانده است. خیلی نوستالژیک زندگی می‌کنم و اشکم به راحتی در می‌آید از دیدن تصویر‌های دلخراش که این یکی از ویژگی‌های کودکی هر انسانی است. صادق بودنم، اعتماد کردنم جزو ویژگی‌هایی است که از کودکی به همراه دارم و به لحاظ دیگر می‌توانم بگم کودکیم رهایم نمی‌کند.

*کتاب‌های مورد علاقتون (خارجی، ایرانی)؟

- ایرانی: «کلیدر» دولت‌آبادی؛ خارجی‌: «قلعه حیوانات» جورج اورول.

* نویسنده‌های مورد علاقه شما (ایرانی، خارجی؟)

- از خارجی‌ها، تولستوی را خیلی دوست دارم. از ایرانی‌ها هم، دولت‌آبادی و احمد‌ محمود را.

* اگر کتاب نبود و مطالعه نبود؟

- کتاب‌های آسمانی و مذهبی همیشه می‌گن ما قلم را آفریدیم تا دنیای روشنی خلق کرده‌ باشیم، به نوعی انسان‌ها بتوانند راه و چاه را از هم تشخیص دهند. هر میراثی که ما داریم از کتاب داریم. مادرِ همه چیز کتاب است. تمام اختراعات ما با مطالعه بوده است. اگر کتاب و مطالعه نبود ما یک نابینا بودیم.

* آخرین اثری که نگارش کردید؟

- کتاب «پسر رودخانه» مربوط به داستان داراب‌نامه بازآفرینی از داستان داراب به زبان کودکانه است.

* در حال حاضر اثری در دست نگارش دارید؟

- چند مجموعه مثل‌های فارسی که قبلاً از رادیو صدای آشنا پخش شده بود، در حال یک بررسی و آمده شدن برای چاپ است که شامل مثل‌هایی از الف تا ی را در این کتاب جمع‌آوری کرده‌ام.

* نظر شما درباره نشر در حال حاضر؟

- خوب نیست، زنده یاد شاملو گفت: اگر چیزی رو می‌خوانید، پنهان کنید. بذارید بین کتاب. یادمه یک ده تومنی گذاشتم بین کتاب حافظ که عیدی بدهم به یک کودک. چند روز پیش وقتی آمدم برای دوستانم حافظ بخوانم، به آن برخوردم احساس تأسف کردم. مردمی که کتاب نمی‌خوانن، از دنیا عقب می‌مانن. مردم ما تقاضایی نسبت به کتاب ندارن و بیشتر رو آوردن به فضاهای مجازی ما در حال حاضر تبلیغ‌هایی درباره کتاب نداریم که بتونه به اوضاع نشر کمک کند. قبلا یک برنامه داشتیم به اسم آقای مطالعه. یک برنامه بود که هر شب نشون می‌داد و به کتابخونی خیلی کمک می‌کرد.

* حوزه کودک و نوجوان چه کمبود‌هایی دارد؟

- کم و بیش همون مشکلاتی را داره که بزرگسال داره. ناشرانی که می‌یایند، سرمایه‌گذاری می‌کنند ببینند کارهای فاخر و معنوی فروش آنچنانی ندارند. می‌روند سراغ کارهای عامه‌پسند، چون مردم ما بیشتر به رنگ لعاب و کتاب توجه می‌کنند نه محتوای آن.

* آینده ادبیات‌ ما از دید شما با توجه به ورود نویسنده‌های نوپا؟

- نویسنده‌های خوبی داریم. نویسندگان جوان در دهه اخیر کارهای قابل توجهی نوشتن. پیش‌نهاد من این است که کتاب‌های فاخر قدیمی چون به ما کمک می‌کنند و سرمایه ادبی ما هستند و مغز ما رو شارژ می‌کنند بخوانند، بدون کتاب خواندن و بدون مطالعه و بدون آموزش نمی‌شه وارد کاری شد، باید بخوانند تا آینده ادبیات ما روشن باشد.

گفتگو از: سعیده سادات احمدی 


نوشته شده در  پنج شنبه 94/7/30ساعت  4:27 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]