سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

 کاروانسرای ینگی امام در شهرستان ساوجبلاغ متعلق به دوره صفویه

 

 تاریخ مکتوب ساوجبلاغ منتشر شد

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): کتاب «تاریخ مکتوب ساوجبلاغ» با نگاهی به موقعیت جغرافیایی این شهرستان به قلم نویسنده ساکن کرج تدوین شد. این کتاب از سوی انتشارات رهام اندیشه منتشر شده است. بهزاد رضایی، مولف این کتاب گفت: این کتاب با استخراج مطالبی درباره شهر ساوجبلاغ و پیشینیه تاریخی و فرهنگی آن نگاشته شده است. وی افزود: در این کتاب تاریخچه این شهرستان از قرن هفتم تا پایان دوره قاجار با نگاهی به سفرنامه‌ها، خاطره‌نویسی‌ها، کتاب‌های تاریخی و شرح مشاهدات به رشته تحریر درآمده است. رضایی با بیان این‌که برای نگارش کتاب از 50 منبع مختلف استفاده کرده است گفت: کتاب حاضر سه بخش است که قسمت نخست درباره طبیعت و موقعیت جغرافیایی، قسمت دوم آب و هوا و قسمت سوم کاروانسراهای موجود در ساوجبلاغ را شامل می‌شود.  

وی اظهار کرد: یکی از کاروانسراهای مشهور و قدیمی ساوجبلاغ، کاروانسرای شاه‌عباسی متعلق به دوره قاجار است که در ابتدای جاده هشتگرد قرار دارد و در این کتاب درباره اهمیت این کاروانسرا توضیحاتی ارایه شده است به گفته رضایی، قدمت شهرستان ساوجبلاغ از نظر جغرافیایی به سه هزار سال پیش بازمی‌گردد اما از قرن هفتم هجری از ملک ری جدا شده است. وی درباره اهداف خود از نگارش این اثر، عنوان کرد: منابع مکتوب و مدون بسیار محدودی درباره این شهرستان وجود دارد و پیش از این افراد برای نگارش کتاب در این حوزه پیشقدم نشده بودند و احساس کردم یکی از نیازهای اصلی ساوجبلاغ به شمار می‌آمد. رضایی با اشاره به کتاب آتی خود توضیح داد: در حال جمع‌آوری کتابی درباره تاریخچه شهرستان طالقانم و اگر مسوولان محلی و دولتی حمایت کنند، نگارش این کتاب را به زودی آغاز خواهم کرد. به گفته وی، شهرستان ساوجبلاغ در قسمت غرب استان البرز و 45 کیلومتری شهر کرج واقع شده است.

 

  نقاش نظرآبادی برگزیده جشنواره ملی نقاشی شد

خبرگزاری مهر: ابوطالب قادری نقاش نظرآبادی در جشنواره ملی سوره های قرآنی با خلق آثار نقاشی الهام گرفته از دو سوره قرآن توانست رتبه نخست را در کشور کسب کند. ابوطالب قادری درباره حضور خود در جشنواره ملی نقاشی قرآنی و کسب رتبه برگزیده این جشنواره گفت: جشنواره ملی قرآنی 9 بهمن ماه دراستان ایلام و با موضوع آیات قرآنی دو سوره «انسان و عصر»برگزار شد. وی افزود: در این جشنواره توانستم رتبه برتر را از آن خود سازم و نام استان البرز را در سطح کشور مطرح سازم.

قادری کارشناس ارشد رشته نقاشی است و از سال 77 فعالیت خود را در سبک های آبستره، اکسپرسیونیسم، پست مدرن و... آغاز کرده است. این نقاش رمز موفقیت خود را در این جشنواره خلق اثری منبعث از حس هنرمندانه خود ذکر کرد و گفت: آنچه نظرهیئت داوران این جشنواره را به خود ماطوف ساخت حس درونی ام  بود که توانسته بودم از قاب نقاشی به آنها منعکس کنم. قادری درباره نقاشی سوره عصر و خلق این اثر توضیح داد: آیه نخست سوره عصر دستمایه خلق تابلوی نقاشی ام بود؛ در نظرگرفتن دو بعد انسانی و حیوانی بشر که می تواند تا بی نهایت به اعتلا رود و یا تا قعرها تنزل کند سوژه اصلی این نقاشی بود. وی ادامه داد: مصداق های انسانی مسخ شده در قالب چهره هایی درهم و با به کار گیری رنگ های تیره و گرم، ایجاد روابط بین کادر و فرم که به هارمونی و چیدمان عناصر کمک می کرد نوعی ارتباط  و کمپوزیسیون بین کلیه عناصر این نقاشی ایجاد ساخت و توانست نظر هیئت دوران را به خود جلب کند. قادری انسان و موضوع وقف را عنوان دوم نقاشی خود برگرفته از سوره انسان ذکر کرد. این نقاش با ترکیب اکرلیک و رنگ روغن و تلفیقی از سبک پست مدرن و اکسپرسیونیسم  بر روی بوم آثار فاخری را خلق کرده است؛ او در جشنواره ملی نقاشی قرآنی استان سمنان رتبه نخست کشوری را از آن خود ساخته است.


نوشته شده در  دوشنبه 91/11/16ساعت  5:38 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

افتتاح ساختمان جدید دانشگاه علمی کاربردی خانه کارگر ساوجبلاغ 

 

موافقت با تاسیس دانشگاه تخصصی دارویی در ساوجبلاغ

مدیر عامل شهرک های صنعتی استان البرز گفت: به تازگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاسیس دانشگاه تخصصی دارویی در شهرستان ساوجبلاغ موافقت کرده است.

 

آغاز فعالیت دوباره «کتابخانه قلم» در شهر نظرآباد

با واگذاری حق انتفاع کتابخانه «قلم شهرداری» شهر نظرآباد به مدت 10 سال به اداره کتابخانه های عمومی، فعالیت این مرکز فرهنگی به زودی از سر گرفته خواهد شد.

 

افتتاح ساختمان جدید دانشگاه علمی کاربردی خانه کارگر ساوجبلاغ

با حضور دکتر احمدی‌نژاد مدیرکل خدمات آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی، ساختمان جدید دانشگاه علمی کاربردی خانه کارگر شهرستان ساوجبلاغ به بهره‌برداری رسید  .

متن خبرهای فوق

نوشته شده در  دوشنبه 91/10/4ساعت  6:21 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

این روزهای دشوار در فراق کوچ مادر می سوزم. 

خاطر که حزین باشد...

غروب سه شنبه 27 دی 1390 روح نازنین مادر مهربانم از این دنیای خاکی به دیار باقی شتافت. چند وقت پیش، از استاد فرزانه جناب حکمت الله ملاصالحی شنیدم که در ادب پارسی واژه «مرد» با «مرگ» و واژه «زن» با «زندگی» همریشه است. زن ها هستند که در موقعیت های دشوار، با صبر و فداکاری، زندگی را از بن بست خودخواهی ها نجات می دهند. مرگ گرچه در نگاه اهل ایمان، آغاز زندگی دیگری است اما فراق آن گریزناپذیر است. رنج مرگ وقتی دوچندان می شود که زنی بمیرد که «مادر» است؛ کسی که زندگی با او نسبت مستقیم دارد. هر چند مرگ مادر، داغی بی تسلی است اما مهربانی دوستان بزرگوار در مراسم سوگ آن عزیز از آتش فراق او کاست. از این همه مهربانی بی شمار، خاضعانه سپاسگزارم و برای همه عافیت آرزو می کنم. این چند جمله را نوشتم که عرض کنم این روزهای دشوار در فراق کوچ مادر می سوزم و حوصله نوشتن ندارم. گمان کنم مدتی «وبلاگ ساوجبلاغ پژوهی» به روز نشود. به قول خواجه شیراز «کی شعر تر انگیزد خاطر که حزین باشد»... دعایم کنید...


نوشته شده در  پنج شنبه 90/10/29ساعت  11:29 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 «خانم هاله محمد ناصر» وزیر مسکن و آبادانی سوریه در راس هیاتی، از طرح های مسکن مهر در شهر جدید هشتگرد بازدید کرد.

تپه ازبکی شهرستان نظرآباد ظرفیت ثبت جهانی دارد

محمد رضا پوینده گفت: «تپه ازبکی نظرآباد کرج با قدمتی بالغ بر هشت هزار سال، نخستین خشت های دست ساز بشر را دارا بوده و یکی از کهن ترین دوره های روستا نشینی کشور است.»

دیدار وزیر مسکن و آبادانی سوریه از شهر جدید هشتگرد

«خانم هاله محمد ناصر» وزیر مسکن و آبادانی سوریه در راس هیاتی، از طرح های مسکن مهر در شهر جدید هشتگرد شهرستان ساوجبلاغ بازدید کرد.

بقعه امامزاده جواد ساوجبلاغ مرمت می شود

بقعه متبرکه امامزاده جواد قاسم آباد آقا که جزو بناهای باستانی و تاریخی شهرستان ساوجبلاغ است، به همت اداره میراث فرهنگی و کردشگری مرمت می‌شود.

صدور مجوز کاوش باستان شناسی در محوطه تاریخی ینگی امام ساوجبلاغ

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان البرز گفت: «با صدور مجوز سه ماهه، فاز دوم عملیات اکتشاف محوطه تاریخی ینگی امام در استان البرز آغاز می‌شود.»

متن کامل خبرهای فوق را هم بخوانید

نوشته شده در  دوشنبه 90/9/14ساعت  10:53 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

فرودگاه آموزشی و تفریحی آزادی شهرستان نظرآباد، نخستین مجموعه پروازی بخش خصوصی در کشور و حتی خاورمیانه استبیش از 33 هزار تبعه بیگانه در شهرستان ساوجبلاغ زندگی می کنند که با توجه به جمعیت خود شهرستان رقم قابل توجهی است.

ایجاد کمربند حفاظتی در ولیان ساوجبلاغ

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز از ایجاد کمربند حفاظتی به طول 15 کیلومتر در «ولیان» از توابع ساوجبلاغ خبر داد.

درخواست فعالان مذهبی و فرهنگی ساوجبلاغ و نظرآباد

26 فعال مذهبی و فرهنگی شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد در نامه‌ای سرگشاده به امامان جمعه و روسای شوراهای فرهنگ عمومی این شهرستان‌ها خواستار احیای سنتی فراموش شده شدند.

33 هزاراتباع بیگانه در ساوجبلاغ زندگی می کنند

بیش از 33 هزار تبعه بیگانه در شهرستان ساوجبلاغ زندگی می کنند که با توجه به جمعیت خود شهرستان رقم قابل توجهی است.

نخستین فرودگاه خصوصی کشور در نظرآباد مهجور مانده است

فرودگاه آموزشی و تفریحی آزادی شهرستان نظرآباد به عنوان نخستین مجموعه پروازی بخش خصوصی در کشور و حتی خاورمیانه، به خوبی معرفی و از آن بهره گیری مناسب نشده است.

متن کامل خبرهای فوق

نوشته شده در  شنبه 90/8/21ساعت  9:14 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

نمایش کمدی اکتشافات به نویسندگی «امیر طاهری» و کارگردانی «جواد رنجبرزاده» علاوه بر کرج در شهرستان نظرآباد نیز به روی صحنه رفت.   

9 شرکت تولیدی و صنعتی در ساوجبلاغ بحران زده شدند

فرماندار ساوجبلاغ گفت: 9 شرکت تولیدی و صنعتی بحران زده در این شهرستان وجود دارد که با مشکل کمبود نقدینگی روبرو هستند.

ساوجبلاغ جوایز جشنواره تئاتر مهر البرز را تصاحب کرد

هنرمندان تئاتر شهرستان ساوجبلاغ بهترین جوایز نخستین جشنواره تئاتر مهر البرز را تصاحب کردند و نمایش «چند برش کوچک از کیک تولد الیاس» به جشنواره منطقه ای تئاتر راه یافت.

کارتن خواب ها در ساوجبلاغ ساماندهی می شوند

با همکاری فرمانداری، بهزیستی، شبکه بهداشت و درمان، اداره کار و امور اجتماعی و ستاد مبارزه با مواد مخدر، ساماندهی کارتن خواب ها در شهرستان ساوجبلاغ آغاز شد.

تشکیل انجمن حفاظ قرآن در ساوجبلاغ و نظرآباد

کارشناس امور قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان نظرآباد از تشکیل انجمن حفاظ قرآن در شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد خبر داد.

«آهو» در هشتگرد به روی صحنه رفت

نمایش «آهو» به کارگردانی و نویسندگی «فوزیه قره گوزلویی» در فرهنگسرای امام علی (ع) هشتگرد در دو سانس به روی صحنه رفت.

«اکتشافات» در نظرآباد و کرج اجرا شد

نمایش کمدی اکتشافات به نویسندگی «امیر طاهری» و کارگردانی «جواد رنجبرزاده» علاوه بر کرج در شهرستان نظرآباد نیز به روی صحنه رفت.

متن کامل خبرهای فوق را بخوانید

نوشته شده در  جمعه 90/8/6ساعت  6:1 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

کاروانسرای ینگی امام ساوجبلاغ متعلق به دوران صفویه است  در مراسم اختتامیه ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، از علی نوریان نویسنده و کارگردان نظرآبادی نمایش «پینوکیو» تقدیر شد.

مرمت کاروانسرای ینگی امام ساوجبلاغ

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان البرز گفت: «مرمت بدنه‌ها، جداره‌ها، فضای بیرونی و داخلی کاروانسرای ینگی امام که مربوط به دوران صفویه است در سال جاری به صورت پیمانی انجام خواهد شد.»

تئاتر خیابانی شهرستان نظرآباد خوش درخشید

در مراسم اختتامیه ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، از علی نوریان نویسنده و کارگردان نظرآبادی نمایش «پینوکیو» تقدیر شد.

خودداری اداره میراث فرهنگی ساوجبلاغ از مرمت امامزاده‌ها

رئیس اداره اوقاف شهرستان ساوجبلاغ گفت: «به دلیل ثبت امامزاده‌های شهرستان ساوجبلاغ به عنوان اثر فرهنگی، اداره میراث فرهنگی ساوجبلاغ از مرمت آنها خودداری می‌کند.»

آشنایی با دبیرستان علوم و معارف اسلامی صدرا در شهرستان نظرآباد

حوریه فرهنگ ‌فلاح مدیر دبیرستان علوم و معارف اسلامی صدرا نظرآباد گفت: «مدارس علوم و معارف اسلامی صدرا زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی و با همکاری آموزش و پرورش اداره می‌شود.»

هزار قطعه جوجه در ساوجبلاغ معدوم شد

وحید صالحی رئیس اداره دامپزشکی شهرستان ساوجبلاغ گفت: «هزار قطعه جوجه مرغ و خروس و اردک رنگی مشکوک به بیماری در شهرستان ساوجبلاغ معدوم شد.»

ثبت جهانی چهار گونه گیاهی در ساوجبلاغ

محمدصادق تارودی مدیر مجتمع تحقیقاتی جهاد دانشگاهی در شهرستان ساوجبلاغ گفت: «ایران برای اولین بار چهار گونه گیاهی به نام های«فلورا هزار لاله زاریکا»، «لاتیوس لاموت تنیس»،«سلسیو سابیلو آلیس» و «کاژاآلکسی» را به ثبت جهانی رساند.»

بسیاری از دویست رقبه شهرستان نظرآباد بدون سند است

مدیر کل اوقات و امور خیریه استان البرز بر تشکیل هیات امنا در نظرآباد به منظور رسیدگی به امور وقفی و ساماندهی وضعیت امامزاده های این شهرستان تاکید کرد.

متن کامل خبرهای فوق را هم بخوانید

نوشته شده در  پنج شنبه 90/7/28ساعت  9:25 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

طبق برنامه قرار است «ساوجبلاغ پژوهی» به وسیله نویسنده این وبلاگ در روز شنبه 23 مهر 1390 در «بخش پایگاه های اینترنتی و وبلاگ ها» به علاقه مندان معرفی شود. 

حضور «ساوجبلاغ پژوهی» در پنجمین جشنواره بین المللی رسانه های دیجیتال

پنجمین جشنواره بین المللی رسانه های دیجیتال به همت مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) در حال برگزاری است. این جشنواره و نمایشگاه، مهم ترین رویداد فرهنگی حوزه دیجیتال در کشور شناخته می شود. از جمله بخش های نه گانه جشنواره، بخش پایگاه های اینترنتی و وبلاگ ها است. طبق برنامه قرار است «ساوجبلاغ پژوهی» به وسیله نویسنده این وبلاگ در روز شنبه 23 مهر 1390 در «بخش پایگاه های اینترنتی و وبلاگ ها» به علاقه مندان معرفی گردد. یادآوری می شود که وبلاگ های ثبت شده در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی ایرانی امکان حضور در این جشنواره را دارند. شناسایی و معرفی توانمندی های فعالان اینترنتی در حوزه های فرهنگی و کمک به جریان سازی برای تولید محتوای فرهنگی مناسب در فضای مجازی از جمله اهداف این بخش از جشنواره است.


نوشته شده در  دوشنبه 90/7/18ساعت  10:26 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

چاپ 27 مقاله از نویسنده وبلاگ «ساوجبلاغ پژوهی» در جلد چهاردهم دایره المعارف تشیع

جلد چهاردهم «دایره المعارف تشیع» زیرنظر استادان بهاالدین خرمشاهی، احمد صدر حاج سیدجوادی و کامران فانی در شمارگان 3000 نسخه به وسیله موسسه انتشارات حکمت منتشر شد. در این جلد از دایره المعارف، 27 مقاله از حسین عسگری به چاپ رسیده است: «کرت امام حسین (ع)، کرکبود، شیخ حسین کرودی طالقانی، کریم کشاورز، سید محمدعلی کشاورز صدر، کشف الآیات المشکله، کشف الاسرار (نوشته ملا کمال الدین حسین الهی اردبیلی)، کشف الاسرار (نوشته امام خمینی)، کشف حجاب، کفایه المهتدی فی معرفه المهدی (عج)، کفو، الکلمه الغرا فی تفضیل الزهرا (س)، حیدرعلی کمالی، کمره، نقی کمره ای، کوی منتظران، زین الدین کیایی ن‍ژاد، گروه فرقان، علی گلزاده غفوری، گلیرد، سید ابوالحسن گلیردی طالقانی، حاج شیخ علی گنبدی همدانی، گودال قتلگاه، سید صادق گوهرین، حسین لرزاده، سید مرتضی لنگرودی، لؤلؤ و مرجان.» یادآوری می شود که دایره المعارف تشیع، نخستین دایره المعارف فارسی پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که از سال 1361 خورشیدی با موضوع فرهنگ، تاریخ و معارف شیعه منتشر می شود.

روستای ایستای طالقان، عکس از محمد خدادادی

جهت مطالعه مقاله «کوی منتظران» رجوع کنید به:

http://savojbolaghi.blogfa.com/post-49.aspx


نوشته شده در  سه شنبه 90/7/5ساعت  10:28 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

اسدالله روحی (81 ساله): برای اولین بار کشاورزی مکانیزه را در شهرستان ساوجبلاغ راه اندازی کردم و به کشت مکانیزه روی آوردم.  

کشاورزی مکانیزه را من در ساوجبلاغ راه اندازی کردم

کار، تلاش و مطالعه میراثی است که از سال ها قبل به ارث برده است. پدر برای او الگویی است که با وجود کهولت سن هیچگاه دست از فعالیت نکشید و به او آموخت در صحنه رقابت قلم موی تلاش را برداشته و بر بوم زندگی نقش امید را ترسیم کند. اسدالله روحی، دی ماه سال 1309 خورشیدی متولد شد. او با گذراندن روزهای پرفراز و نشیب و کسب تجربه های ارزشمند، در آزمون کنکور مقطع دکتری در سال 1389 شرکت کرده و عنوان مسن ترین شرکت کننده را به خود اختصاص داده است. او در گفت و گو با روزنامه ایران (شماره 4824، صفحه 14) خاطرات خود را این گونه بیان کرده است:

ادامه مطلب...

نوشته شده در  یکشنبه 90/6/27ساعت  6:36 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

   1   2   3      >

فهرست مطالب وبلاگ البرز پژوهی
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
کتاب «تاریخ هشتگرد» منتشر شد
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]
 
<