سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

تعیین مقادیر مقاومتی مؤثر در جداسازی میوه گردو از دمچه در مناطق کن، دماوند و ساوجبلاغ

حسین مبلی، علی رجبی پور، شاهین رفیعی، مجید خانعلی، حسن اخلاقی فر، «تعیین مقادیر مقاومتی مؤثر در جداسازی میوه گردو از دمچه»، فصلنامه مهندسی بیوسیستم ایران، سال 40، ش 2، پاییز و زمستان 1388، ص 163.

چکیده مقاله: برای طراحی ماشین های برداشت میوه، عموماً خواص فیزیکی و مکانیکی اجزای درخسنجش ها در سه منطقه دماوند، کن و ساوجبلاغ بر روی چهار رقم کاغذی، خوشه ای، سوزنی و بادامی با 15 تکرار در دو سال متوالی توسط آزمایش فاکتوریل با دو فاکتور رقم و منطقه در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی انجام شد. ت و میوه آن مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. برخی از این خواص شامل نیروهای مؤثر در برداشت میوه و مقاومت به جدا شدن آن هنگام تکاندن تنه درختان می باشند. در پ‍ژوهش حاضر پارامترهای مقاومت کششی، پیچشی و خمشی میوه گردو اندازه گیری و تجزیه و تحلیل شدند. سنجش ها در سه منطقه دماوند، کن و ساوجبلاغ بر روی چهار رقم کاغذی، خوشه ای، سوزنی و بادامی با 15 تکرار در دو سال متوالی توسط آزمایش فاکتوریل با دو فاکتور رقم و منطقه در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی انجام شد.

نتایج نشان داد که بالاترین میانگین مقاومت کششی، پیچشی و خمشی به ترتیب مربوط به ارقام بادامی (12/31 نیوتن)، سوزنی (54/9 نیوتن سانتی متر) و کاغذی (13/50 نیوتن سانتی متر) و کمترین میانگین به رقم خوشه ای به ترتیب با مقادیر 73/21 نیوتن، 41/7 نیوتن سانتی متر و 42/21 نیوتن سانتی متر تعلق داشت. نتایج تجزیه واریانس نشان داد که منطقه و اثر متقابل رقم- منطقه در سطح احتمال 5 درصد تنها بر مقاومت خمشی تاثیر معنی داری داشت در حالی که اثر ارقام مختلف گردو در سطح احتمال یک درصد بر روی تمامی نیروهای کششی، پیچشی و خمشی میوه گردو معنی دار شد. با توجه به آزمون های انجام شده، رقم خوشه ای کمترین مقادیر مقاومت مؤثر در برداشت را در سه منطقه مذکور از خود نشان داد. لذا می توان نتیجه گرفت که برداشت مکانیزه این رقم نسبت به سه رقم دیگر با سهولت بهتری انجام خواهد شد.

واژگان کلیدی: مقاومت مؤثر در جداسازی، گردو، برداشت مکانیزه، دماوند، کن، ساوجبلاغ.


نوشته شده در  چهارشنبه 90/4/29ساعت  7:59 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

کاربرد برنامه ریزی چندهدفه در مدیریت منابع آب سطحی و زیرزمینی منطقه ساوجبلاغ

سمیه شیرزادی لسکوکلایه، محمود صبوحی صابونی،«کاربرد برنامه ریزی چندهدفه در مدیریت منابع آب سطحی و زیرزمینی منطقه ساوجبلاغ»، فصلنامه اقتصاد کشاورزی، شماره 9، 1388، ص 5.

چکیده مقاله: یکی از چالش های موجود در مدیریت منابع آب، تخصیص بهینه آن بین بخش ها و مصارمنابع آب زیرزمینی ف مختلف است. این مساله با افزایش جمعیت و تقاضا روز به روز حادتر می شود. در این مطالعه، مدیریت منابع آب در شهرستان ساوجبلاغ با استفاده از مدل برنامه ریزی چندهدفه بررسی شد. بر اساس مدل، میزان تخصیص بهینه آب در منطقه مشخص و درصد تغییرات آن با شرایط موجود مقایسه شد. نتایج نشان داد که مقدار بهینه پمپاژ در ماه های گرم سال افزایش می یابد. افزون بر آن، سطح زیرکشت محصولات زراعی در سال خشک نسبت به مرطوب به طور محسوسی کاهش نشان داد. مقادیر بهینه پمپاژ نیز در ماه های مختلف سال کمتر از میزان پمپاژ فعلی منطقه بود. با توجه به یافته ها، برای پرهیز از آسیب بیش تر به سفره آب های زیرزمینی منطقه لازم است سیاست های مدیریت منابع آب منطقه مورد تجدید نظر و مدیریت عرضه و تقاضای آب با هم مورد توجه قرار گیرد.

واژگان کلیدی: برنامه ریزی چندهدفه، پمپاژ بهینه، مدیریت منابع آب، سطح زیرکشت، ساوجبلاغ.

بررسی قابلیت شاخص های مختلف دورسنجی در بارزسازی پوشش های سطح زمین منطقه نجم آباد

میترا شیرازی، غلامرضا زهتابیان، حمیدرضا متین فر، «بررسی قابلیت شاخص های مختلف دورسنجی در بارزسازی پوشش های سطح زمین در مناطق خشک (مورد مطالعه: نجم آباد ساوجبلاغ)»، فصلنامه تحقیقات مرتع و بیابان ایران، شماره 39، تابستان 1389، صص 256- 275.

چکیده مقاله: این مطالعه جهت امکان سنجی استفاده از چهارگونه هالوفیت یکساله به نام های،Kochia scoمناطق خشک نجم آباد در جنوب شهرستان نظرآبادparia ،Atriplex arcuata ،Suaeda dimorphestegia و Salsola crassa به عنوان گیاه علوفه ای در شرایط آبیاری با آب شور در طی سال های 1382، 1383 و 1384 انجام شد. آزمایش ها در مزرعه در قالب طرح کرتهای خرد شده با سه تکرار انجام شد که در آن سه تیمار شوری، آب و آبیاری (5/1، 5/9 و 0/26 دسی زیمنس بر متر) به عنوان کرت های اصلی و چهارگونه به عنوان کرت های فرعی انتخاب شدند. اختلاف معنی داری بین هالوفیت ها در محیط بوته، نشت املاح محلول به سطح برگ، عملکرد علوفه و ارتفاع مشاهده شد. به طوری که تولید ماده خشک Suaeda (11850 کیلوگرم در هکتار) نیز حداقل بیش از دو برابر بالاترین عملکرد گونه های دیگر بود. در حالی که پس از Suaeda گونه های Kochia و Salsola و Atriplex به ترتیب 4725، 5136 و 3616 کیلوگرم در هکتار عملکرد ماده خشک داشتند. نسبت وزن برگ به اندام های هوایی این گیاهان در زمان برداشت از 39 درصد در Atriplex تا 56 درصد در Salsola متغیر بود. بنابراین می توان نتیجه گرفت که رفتارهای جوانه زنی و سبز شدن، نیازهای اکولوژیکی و زراعی گونه های مورد مطالعه نیاز به بررسی گسترده تر دارد. ولی تولید ماده خشک رضایت بخش در شوری بیش از دو سوم آب دریا نشانگر استعداد مناسب این گونه ها برای تولید با استفاده از منابع آب و خاک شور غیرقابل بهره برداری در گیاهان زراعی متداول است.

واژگان کلیدی: شاخص های شوری، شاخص های گیاهی، پوشش سطح زمین، نجم آباد.


نوشته شده در  جمعه 90/4/24ساعت  2:28 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 شهرستان ساوجبلاغ

اندازه گیری فرونشست دشت هشتگرد ناشی از استخراج آب های زیرزمینی

پریسا حقیقت مهر، دکتر محمد جواد ولدان زوج، دکتر محمود رضا صاحبی، دکتر مریم دهقانی، «اندازه گیری فرونشست دشت هشتگرد ناشی از استخراج آب های زیرزمینی با استفاده از تکنیک تداخل سنجی راداری»، مقاله ارایه شده به همایش ژئوماتیک 89، 1389.

چکیده مقاله: نشست زمین به علت استخراج منابع آب زیرزمینی همچون آب، نفت و گاز در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران مشاهده می گردد. بررسی سطح زمین در مناطقی که احتمال فرونشست در آنها می رود بسیار حائز اهمیت است. امروزه توانایی تکنیک تداخل سنجی راداری در کشف و تشخیص جابجایی های زمین به اثبات رسیده است. این تکنیک در میان روش های زمینی و فضایی به عنوان کاراترین روش برای اندازه گیری تغییرات سطح زمین با دقت بسیار بالا پوشش وسیع و قدرت تفکیک مکانی بالا محسوب می گردد. در این مطالعه از تکنیک تداخل سنجی راداری برای تعیین نرخ فرونشست زمین در دشت هشتگرد ناشی از استخراج آب های زیرزمینی استفاده شده است. نرخ فرونشست با استفاده از تصاویر راداری ماهواره ای ENVISAT ASAR در بازده زمانی 4 ماه محاسبه گردید. بیشینه مقدار نرخ فرونشست در این دشت 35 میلیمتر در ماه می باشد. با توجه به فرونشست شدید زمین در این دشت نیاز به مدیریت صحیح و نظارت کافی بر استخراج آب زیرزمینی آشکار می گردد.

طراحی بهینه سیستم مونیتورینگ آب زیرزمینی دشت هشتگرد

دکتر محمد نخعی، احسان احدی دولتسرا، «طراحی بهینه سیستم مونیتورینگ آب زیرزمینی دشت هشتگرد با استفاده از روش کلنی مورچگان»، مقاله ارایه شده به اولین کنفرانس بین المللی مدل سازی گیاه، آب، خاک و هوا، 1389.

چکیده مقاله: با توجه به هزینه های بالای نمونه برداری و آنالیزهای آزمایشگاهی، مدیریت و بهینه سازی و کمینه نمودن تعداد نقاط نمونه برداری از اهمیت و حساسیت بسیار زیادی برخوردار است. برای اعمال یک مدیریت صحیح نیاز به شناسایی و بهینه سازی تعداد محل های برداشت داده ها در سفره های آب زیرزمینی در دشت ها جهت برنامه ریزی های بلند مدت و کاهش هزینه ها می باشد. در این مقاله به بهینه سازی و کمینه نمودن نقاط نمونه برداری در سفره آب زیرزمینی دشت هشتگرد با استفاده از الگوریتم بهینه سازی کلنی مورچگان (Ant Colony Optimization-ACO) پرداخته شده است.


نوشته شده در  جمعه 90/3/6ساعت  10:11 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

مطالعات مکان یابی و مدیریت دفع بهینه مواد زائد جامد شهر جدید هشتگرد

عباسه سرپرست، مرتضی فرامرز، «مطالعات مکان یابی و مدیریت دفع بهینه مواد زائد جامد شهر جدید هشتگرد»، مقاله ارایه شده به نخستین همایش کشوری دانشجویی عوامل موثر بر سلامت، 1389.

چکیده مقاله: باتوجه به رشد روزافزون جمعیت بشر از یکسو و افزایش مصرف و توسعه صنایع از سویدفع بهینه مواد زائد جامد شهری دیگر تولید انواع پسماندها امری اجتناب ناپذیر جلوه می نماید. هدف این تحقیق تعیین مناسب ترین مکان جهت دفن زباله و پیشنهاد رویه مدیریت مطلوب دفع پسماندهای جامد شهر جدید هشتگرد می باشد. لایه های مربوط شامل پوشش گیاهی، کاربری اراضی، توپوگرافی، زمین شناسی، خاک و از رقومی کردن نقشه های PCI GEOMATICA 50000 و Arc veiw  زمین شناسی، شیب، طبقات ارتقاعی و به کمک نرم افزارهای 1/250000 تهیه گردید سپس با استفاده از روش الک کردن منطقه ای و محلی و روی هم گذاری نقشه هاه اقدام به تولید جداول نهایی مربوط به وزندهی لایه ها نموده و پس از هم پوشانی لایه های مکانی سه منطقه با بیشترین پارامتر مورد نظر انتخاب و از این میان منطقه ای واقع در جنوب شهر جدید هشتگرد به مساحت تقریبی 163 هکتار با بیشترین پارامتر مناسب به عنوان بهترین مکان جهت عملیات دفن پیشنهاد گردید.

واژگان کلیدی: مکان یابی، پسماند، مدفن، شهر جدید هشتگرد، بازیافت، آنالیز.


نوشته شده در  پنج شنبه 90/2/29ساعت  5:32 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 

بررسی زمین ریخت شناسی حوزه آبخیز ورده در شمال باختری کرج

شیما قلی پوری، دکتر پرویز غضنفری، شهین بلوطی، فاطمه احمدی فرد، «بررسی زمین ریخت شناسی حوزه آبخیز ورده در شمال باختری کرج»، مقاله ارایه شده نخستین گردهمایی و همایش ملی بررسی دستاوردهای پژوهشگران علوم زمین ایران، 1389.

چکیده مقاله: حوضه آبخیز ورده با مساحتی برابر با 68/97 کیلومتر مربع در شهرستان ساوجبلاغ واقع شده است. در منطقه، سازندهای گوناگون وابسته به دوران دیرینه زیستی، میانه زیستی و نوزیستی رهنمون دارد. سازند کهر به سن پرکامبرین قدیم یترین سنگ های موجود در حوضه را تشکیل داده اند و جدیدترین واحدهای سنگی نیز متعلق به کواترنر است. منطقه عموماً از واحدهای سازند کرج با لیتولوژی شیل، توف شیلی و ماسه سنگ تشیکل شده است. با توجه به این که هدف اصلی طرح به دست آوردن اطلاعاتی در ارتباط با زمین ریخت شناسی منطقه است و بررسی نقش عوامل زمین شناختی و اقلیمی در شکل دهی زمین ریخت شناسی منطقه و می توان از روی آن میزان رسوب دهی و مناطق حساس به فرسایش شناخته شود. در این پژوهش پس از مطالعات کتابخان های، مطالعات پیشین، بررسی های میدانی، تفسیر عکس های هوایی و ماهوار های و با درنظر گرفتن 6 عامل گوناگون مانند اقلیم، شیب، پوشش گیاهی، بلندی، هوازدگی، شکستگی ها، حوزه ورده به 3 واحد کوهستان (M,m) تپه ماهور (h,H) و پادگان ه های آبرفتی (Qal,Qt) و تیپ و رخساره تقسیم گردیده است و در نهایت نقشه زمین شناسی و زمین ریخت شناسی حوضه ورده در محیط Arc GIs تهیه شده است.

واژگان کلیدی: حوضه آبخیز ورده، زمین ریخت شناسی، واحد کوهستان، فرسایش، رسوب دهی، تپه ماهور، ساوجبلاغ.


نوشته شده در  سه شنبه 90/2/27ساعت  8:19 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 شهر جدید هشتگرد

نقش  طراحی شهری در میزان سلامت شهروندان شهر جدید هشتگرد

دکتر سید حسین بحرینی، حسین خسروی، «سلامت جسمی شهروندان در شهرهای جدید، بررسی نقش طراحی شهری در میزان فعالیت های فیزیکی، نمونه موردی: شهر جدید هشتگرد»، مقاله ارایه شده به نخستین همایش توسعه شهری پایدار، 1389.

چکیده مقاله: مشکلات و عوارض فزاینده ناشی از چاقی مفرط و کم تحرکی در جهان و ایران محققان را به چاره جویی در این زمینه انداخته است. در دورانی که محدودیت های زندگی مکانیکی به انسان اجازه در نظر گرفتن زمانی مشخص برای ورزش را نمی دهد، پیاده روی در فضاهای شهری و به اهدافی همچون خرید و یا رفت و آمد، بهترین محل سرمایه گذاری برای فعالیت های فیزیکی است. از طرف دیگر تحقیقات نشان دهنده تاثیرات محیط ساخته شده بر میزان پیاده روی اشخاص است. بر این اساس هدف تحقیق یافتن کیفیات کالبدی - فضایی موثر بر میزان پیاده روی در فضاهای شهری ایران بوده و در چند بخش صورت گرفته است. در مرحله اول از طریق پرسشنامه میزان پیاده روی هفتگی ساکنین اندازه گیری شده، در مرحله بعد، با روش تحقیق اکتشافی و از طریق مصاحبه عمیق، موانع پیاده روی از نظر مردم استخراج و نهایتا" در مرحله بعد میزان همپیوندی بین موانع مستخرج و میزان پیاده روی مردم اندازه گیری شد. در آخر نتایج تحقیق نشان میدهد که مهم ترین کیفیات کالبدی - فضایی موثر در میزان پیاده روی پیوستگی فضایی، پیچیدگی فضایی و مقیاس انسانی است. در صورتی که این کیفیات در طراحی و برنامه ریزی شهرهای جدید لحاظ شود می توان به محیط های پیاده - محور دست یافت.

واژگان کلیدی: پایداری، سلامت، فعالیت های فیزیکی، شکل شهر (کیفیات فضایی - کالبدی)، شهر جدید هشتگرد.


نوشته شده در  سه شنبه 90/2/27ساعت  8:15 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

میزان شیوع انگل های روده ای در بیماران مبتلا به دیابت در شهرستان ساوجبلاغ

دکتر لامع اخلاقی، دکتر محمد جواد غروی، دکتر امیر حسین فقیهی، مظفر جباری، «بررسی میزان شیوع انگل های روده ای در بیماران مبتلا به دیابت در شهرستان های کرج و ساوجبلاغ (استان تهران از تیرماه 1380 تا 1381)»، مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران، سال 12، شماره 45، بهار 1384، صص 23- 29.

* * * * *

چکیده مقاله: بیماری «دیابت شیرین» یکی از مهم ترین بیماری های مستعد کننبیماری «دیابت شیرین» یکی از مهم ترین بیماری های مستعد کننده جهت ابتلا به عفونت های فرصت طلب از جمله پارازیت های روده ای است. ده جهت ابتلا به عفونت های فرصت طلب از جمله پارازیت های روده ای است. از آن جا که شیوع آلودگی بیماران دیابتی به انگل های روده ای تقریبا" ناشناخته می باشد و تعیین روش درمان یا پیش گیری در این گروه از بیماران مشخص نیست، مطالعه حاضر با هدف بررسی حساسیت و شیوع عفونت های انگلی روده ای در بیماران دیابتی در دو شهرستان کرج و ساوجبلاغ از استان تهران صورت گرفت و با گروه سالم (شاهد) مقایسه گردید. در این مطالعه توصیفی و مقایسه ای 500 نمونه مدفوع که شامل 250 نمونه مربوط به گروه شاهد(158 نفر زن و 92 نفر مرد) و 250 نمونه مربوط به گروه بیماران دیابتی (159 نفر زن و 91 نفر مرد) بود با روش های معمول آزمایشگاهی از تیرماه 1380 تا 1381 جمع آوری شد. روش تغلیظ فرمالین - اتر برای جست و جوی تمام انگل های روده ای و رنگ آمیزی اسید فست تغییر یافته برای تشخیص اووسیست کریپتوسپوریدیوم و سایر انگل های گروه کوکسیدیا به کار برده شد. نتایج این مطالعه نشان داد که بیماران دیابتی از نظر آلودگی به انگل های روده ای در مقایسه با گروه سالم (شاهد) متفاوت بوده به طوری که در گروه بیماران 39 مورد (6/15 درصد) و در گروه شاهد 25 مورد (10 درصد) آلودگی داشتند و در مورد کریپتوسپوریدیوم که یک انگل فرصت طلب می باشد، این تفاوت معنی دار بوده است (05/0>P  ). در گروه بیماران حداقل 1 مورد انگل روده ای مشاهده شد که عبارت بودند از: ژیاردیالامبلیا 9 مورد (6/3 درصد)، آنتامباکلی 9 مورد (6/3 درصد)، کریپتوسیوریدیوم 6 مورد (4/2 درصد)، بلاستوسیتس هومنیس 6 مورد (4/2 درصد)، یودامبابوچیپلی 2 مورد (8 درصد)، آسکاریس لومبریکوئیدس 2 مورد (8 درصد)، هیمنولپیس نانا 2 مورد (8 درصد)، کیست 4 هسته ای 1 مورد (4 درصد)، اندولیماکس نانا 1 مورد (4 درصد) و تریکوموناس هومنیس 1 مورد ( 4 درصد).

کلید واژگان: دیابت شیرین، انگل های روده ای، فرمالین- اتر، رنگ آمیزی اسید فست، ساوجبلاغ، کرج.


نوشته شده در  جمعه 90/2/23ساعت  1:1 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

در ارتباط با روش های انتقال ایدز و پیش گیری از آن و روش های جلوگیری از بارداری، آگاهی دانش آموزان اندک بود و به نظر می رسد که جهت آموزش این مطالب باید تدبیری اندیشیده شود.

بررسی آگاهی و نگرش دانش آموزان دبیرستانی از بیماری ایدز در ساوجبلاغ

دکتر ناصر حاجیان مطلق، دکتر سوسن فرشی، عشرت عبدالهی، دکتر علی ارون تاج، آزاده کردستانی، دکتر سیروس احمدی یزدی، دکتر آناهیتا خرمی بنارکی، علی اسدی، دکتر معصومه کیان پیشه، دکتر رزاق بیات و دکتر محمدرضا نرمانی، «بررسی آگاهی و نگرش دانش آموزان دبیرستانی از بیماری ایدز در شهرستان ساوجبلاغ»، مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران، سال یازدهم، شماره 41، فوق العاده یک، 1383.

چکیده مقاله فوق

نوشته شده در  جمعه 90/2/23ساعت  12:58 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

<      1   2      

فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]