سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 


  

 

کرج 142 (ناسالم برای گروه های حساس) - نظرآباد 155 (ناسالم برای تمام گروه ها) - فردیس 158  (ناسالم برای تمام گروه ها) - ساوجبلاع 151 (ناسالم برای تمام گروه ها)

 

متاسفانه وضعیت هوای استان البرز روز دوشنبه 25 آذر 1398 بار دیگر ناسالم گزارش شده است. این روزها داریم خفه می شویم و هیچ راه حلی غیر از تعطیلی مدارس روی میز دولت فخیمه نیست! از همه عجیب تر اینکه هوای فردیس، نظرآباد و ساوجبلاغ ناسالم تر از کلانشهر کرج است. در میان این خفگی حاصل از هوای آلوده، به ناگاه راز مدیران روزانه (پروازی) نظرآباد و دیگر شهرستان های استان را متوجه شدم. مدیران روزانه کسانی هستند که در محل ریاست خود زندگی نمی کنند و منزل در شهرهای خوش آب و هوا و به اصطلاح توسعه یافته دارند. این دوری گزیدن از مردم محل ریاست، به جهت آن است که مبادا سکته و سرطان، خاطر عزیز و ژن خوب آنها و خانواده شان را آزرده خاطر کند. بیچاره مردم که منتظر امداد دولتی هستند. شوربختانه مدتی است به مهاجرت از زادگاهم البرز عزیز فکر می کنم چون نه محیط زیستی برای آن مانده نه تدبیر و مدیریتی مردم مدارانه و اخلاقی...

حسین عسکری

25 آذر 1398

- به نقل از کانال البرزپژوهی https://t.me/alborzology

 


نوشته شده در  دوشنبه 98/9/25ساعت  2:28 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 

گوسفند نژاد فشندی یکی از نژادهای گوسفند موجود در ایران و خاستگاه آن ساوجبلاغ است. نژاد آن گوشتی - شیری است و رنگ آن عموماً در بدو تولد قهوه‌ای روشن تا قهوه‌ای تیره و در بلوغ از کرم، کهربایی روشن و قهوه‌ای روشن تا قهوه‌ای تیره  است. این گوسفند که تا حد زیادی به گوسفند زندی شباهت دارد دارای جثه ای بزرگ است. جمعیت این نژاد در حدود 250 هزار راس است. ییلاق نژاد فشندی در کوهستان های مرتفع طالقان، کندوان، کرج، شمیرانات و قشلاق آن در حاشیه دشت قزوین، ساوجبلاغ و شهریار  است.  از نظر تولید پشم نیز پشم این گوسفند از نوع پشم نسبتاً ضخیم محسوب می شود

ویژگی های ظاهری

گوسفند فشندی جثه ای متوسط تا بزرگ دارد و در رنگ‌های کرم، قهوه‌ای سیر، قهوه‌ای روشن و قرمز روشن ‌دیده می‌شود. در این گوسفند عموماً چهار قلم، زیر شکم و سر حیوان رنگ تیره ‌تری دارند. در این نژاد سر دارای لکه سفید کوچک و با نوار سراسری مشاهده می شود که گاهی روی پیشانی قرار دارد. بیشترین تجمع این حیوان در شهرستان ساوجبلاغ است. نژاد گوسفند فشندی از نظر مقاوم بودن در برابر سرما و عوامل محیطی مشهور بوده و تولید مثل و سرعت رشد خوبی دارد. این نژاد به دلیل سازگاری بالا با محیط، هم در کوهستان های مرتفع و هم در دشت ها تولید مثل و شیردهی خوبی دارد. این نژاد معمولاً اگر در دشت ها چرا کند جثه بزرگتری پیدا می کند. علاوه بر شیردهی خوب، این نژاد از نظر تولید گوشت نیز آمار قابل توجهی دارد و به همین دلیل یک نژاد گوشتی - شیری است. بره های این نژاد خیلی سریع به فروش می رسند. در این نژاد میش بدون شاخ، و قوچ ها در مواردی شاخ دار و گاهی بدون شاخ هستند.

وضعیت دنبه

این نژاد دارای دنبه ای بزرگ با شکاف 5 تا 7 سانتی متری و دنبالچه افتاده به طرف پایین است.

ویژگی های تولیدمثلی

فصل زایش در این نژاد زمستان است و درصد باروری آن 95 درصد است. در گوسفند فشندی درصد زایش 94/2 و درصد بره زایی 4/108 می باشد. درصد چندقلوزایی نیز 0/5است.

ویژگی های تولیدی

این نژاد که یک نژاد گوشتی - شیری است در هر دوره شیردهی حدودا 85-100 kg شیر تولید می کند. طول دوره بارداری آن 147 روز بوده و طول دوره شیردهی 132 روز است. در نژاد فشندی گوسفند ماده در هنگام تولد 3/77 kg و در پایان شیرخوارگی 24/65 kg و در شش ماهگی حدودا 35/31 kgوزن دارند. در حالی که گوسفند نر در هنگام تولد 4/29 kg و در پایان شیرخوارگی 26/4 kg و در شش ماهگی در حدود 37/50 kg وزن دارند. پس از پایان یک سال گوسفند ماده تقریبا 53/54 kg و گوسفند نر 73/30 kg وزن خواهند داشت. در زمینه تولید پشم نیز، گوسفند نر نژاد فشندی در یک سالگی تقریبا 1/5kg  و گوسفند ماده این نژاد 1/1kg  تولید پشم خواهند داشت.


نوشته شده در  سه شنبه 96/12/1ساعت  6:35 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

متاسفانه شاخص کیفیت هوا در شهرستان نظرآباد به 189 رسید

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز اعلام کرد که شاخص کیفی هوا در پایش لحظه ای که تا ساعت 11 صبح امروز (12 دی 1395) انجام شد ، وضعیت هوا به مرز اضطرار رسید.حسین محمدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: براساس گزارش ایستگاه های سنجش کیفیت هوای این استان شاخص کیفیت هوا در شهرستان نظرآباد 189 اعلام شده است.وی اظهار داشت: همچنین براساس این گزارش، شاخص کیفی هوا در پایش لحظه ای انجام شده در شهرستان های کرج، ساوجبلاغ و فردیس به ترتیب 152، 123 و 164 است که در ساوجبلاغ وضعیت ناسالم برای گروه های حساس و 2 شهرستان دیگر ناسالم برای تمام گروه ها و هشدار است. وی گفت: در پایش 24 ساعته تا ساعت 11 صبح شهرستان های کرج، ساوجبلاغ، نظرآباد و فردیس به ترتیب شاخص های 167، 171، 177 و 158 را دارا بوده اند.در نشست کمیته اضطرار آلودگی هوای استان البرز که عصر روز گذشته در استانداری البرز برگزار شد، مهدهای کودک، پیش دبستانی ها و مقطع ابتدایی شهرستان های استان البرز به جز طالقان و اشتهارد امروز تعطیل شده اند.


نوشته شده در  یکشنبه 95/10/12ساعت  8:4 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 

زیبایی های تالاب فصلی صالحیه

تالاب فصلی روستای صالحیه در شهرستان نظرآباد تنها تالاب استان البرز است که با بارش های چند ماه اخیر پر آب شده و پرندگان نادری را به سوی خود کشانده است.   بیش از سی گونه از انواع پرندگان در این تالاب مشاهده شده که میتوان به پرندگان نادری همچون دورنا، لک لک سیاه و پلیکان سفید اشاره کرد. از گونه های دیگری که در این تالاب مشاهده شده اند انواع کاکایی، انواع حواصیل، فلامینگو، آنقوت و دیگر پرندگان هستند.کارشناسان معتقدند اگر آب ورودی به این تالاب از سمت کردان قطع نشود شاهد این خواهیم بود که در سال بعد پرندگان بیشتری در تالاب صالحیه حضور پیدا کنند و حتی این مکان را به عنوان زیستگاه و اقامتگاه خود برگزینند. تصاویری که در این گزارش مشاهده می کنید توسط آقای شاهرخ رخش خورشید عکاسی و ارسال شده اند (به نقل از پیام آنلاین).



نوشته شده در  پنج شنبه 95/2/9ساعت  5:42 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

  

اثرات فاضلاب های رها شده شهری بر ناپایداری اقتصادی روستاهای ساوجبلاغ

محمودرضا میرلطفی، نسرین صادق بیگی،«ارزیابی اثرات فاضلاب های رها شده شهری بر ناپایداری اقتصادی روستاهای ساوجبلاغ»، دو فصلنامه جغرافیا و توسعه ناحیه ای، ش 24، بهار و تابستان 1394، ص 235.

 اهداف: از آنجایی که فاضلاب های رهاشده شهری در مناطق روستایی، یکی از عوامل مهم در ناپایداری روستاها به شمار می آیند، هدف این پژوهش، ارزیابی تاثیر فاضلاب های رهاشده شهری بر ناپایداری اقتصادی روستاهای بخش ساوجبلاغ است. روش: تحقیق حاضر براساس روش توصیفی - تحلیلی، مبتنی بر منابع اسنادی، بررسی های میدانی و تکمیل پرسش نامه انجام شده است. روش میدانی شامل انجام مشاهده مستقیم برای بررسی اثرات فاضلاب های رها شده شهری در روستاهای مورد مطالعه و بررسی منطقه و تکمیل پرسش نامه با استفاده از دو گروه است. گروه اول سرپرست خانوارهای تحت تاثیر فاضلاب هستند و گروه دوم، سرپرست خانوارهای بدون تاثیر فاضلاب هستند که هر دو گروه در روستاهای مطالعه شده ساکن بوده اند. برای تحلیل یافته ها از نرم افزار SPSS و آزمون های mann-whitney  و مدل ماتریسی موریس استفاده شده است که در این بین، داده ها با استفاده از نرم افزار spss تجزیه و تحلیل شده اند.

کلیدواژگان: توسعه پایدار، ناپایداری اقتصادی، فاضلاب های رهاشده شهری، ساوجبلاغ.

دانلود متن کامل مقاله


نوشته شده در  پنج شنبه 95/2/9ساعت  5:10 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

نظرآباد آلود‌ه‌ ترین شهر استان البرز / نیروگاه شهید رجایی قزوین عامل آلودگی هوای نظرآباد 

کارشناس محیط زیست استان البرز گفت: شهر نظرآباد هم اکنون به عنوان آلود‌ه‌ ترین شهر، استان البرز شناخته شده که دلیل آن نیروگاه شهید رجایی قزوین است. رشیدی کارشناس محیط زیست اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز در گفتگو با خبرنگاران جوان، درباره آلوده ترین شهر استان البرز، اظهار داشت: شهر نظرآباد به عنوان آلوده ترین شهر استان البرز شناخته شده و دلیل آن تنها نیروگاه شهید رجایی قزوین است که باد غالب آلاینده‌های ناشی از فعالیت این نیروگاه را بر سر این شهر سوار کرده و باعث آلودگی هوای این شهر می‌شود.

وی ادامه داد: البته در پی درخواست سازمان حفاظت محیط زیست اداره کل محیط زیست استان البرز و مجموعه استانداری در حال حاضر نیروگاه شهید رجایی قزوین مصرف مازوت خود را به عنوان منبع آلوده کننده شناخته که از 3.5 میلیون لیتر در روز به 1.5 میلیون لیتر رسانده است.  کارشناس محیط زیست اداره  کل حفاظت محیط زیست استان البرز افزود: قرار بر این است که نیروگاه شهید رجایی قزوین تا پایان 6 ماهه نخست سال 95 به طور کامل گاز سوز شود که در پی این اتفاق آلودگی شهر نظرآباد رفع خواهد شد.

رشیدی گفت: یکی از منابع آلوده کننده هوای شهر کرج، فردیس و حتی شهر تهران؛ نیروگاه شهید منتظر القائم شناخته شده و نیروگاه شهید منتظر القائم به دلیل اینکه طی یکی دو سال گذشته مازوت را به عنوان سوخت خود مصرف می‌کرد باعث شده بود که شهر فردیس، آلوده ترین شهر البرز محسوب شود که با جایگزینی سوخت گاز به جای سوخت مازوت هم اکنون فردیس نام خود را از شهرهای آلوده حذف کرده و اگر این روزها گاهی نام آن به عنوان شهر آلوده مطرح می‌شود منشاء آن تنها ورود ریزگردها است.

19 فروردین 1395 هوای شهرستان نظرآباد ناسالم است

قابل توجه نامزدهای انتخابات مجلس در ساوجبلاغ و نظرآباد

 پژوهشی درباره دفع مواد زاید در شهر هشتگرد

شهرک صنعتی هشتگرد بلای جان شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد

مقاله ای به زبان انگلیسی درباره میزان آلودگی خاک هشتگرد + دانلود

مقاله علمی - پژوهشی درباره محیط زیست شهرستان نظرآباد

شناسایی عامل آلودگی هوای شهرستان نظرآباد

پرونده قطع 1800 درخت در شهرستان نظرآباد

سیمای محیط زیست شهرستان نظرآباد

ساوجبلاغ و نظرآباد در آستانه فاجعه زیست محیطی

تحلیلی درباره آلودگی های زیست محیطی کارخانه سیمان آبیک - 1

تحلیلی درباره آلودگی های زیست محیطی کارخانه سیمان آبیک - 2


نوشته شده در  شنبه 95/1/28ساعت  8:42 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

وضعیت کیفی هوای شهرستان نظرآباد بازهم ناسالم

خبرگزاری ایرنا: معاون مرکز پایش هوای حفاظت محیط زیست استان البرز وضعیت کیفی هوای شهرستان نظرآباد را ناسالم اعلام کرد. کیوان رحیمی روز پنج شنبه 19 فروردین 1395 افزود: پس از گذشت روزها از داشتن هوای پاک و سالم در استان البرز، صبح امروز شاهد هوایی ناسالم در شهرستان نظرآباد با شاخص کیفی هوای 128 هستیم. وی، وضعیت کیفی هوا در دیگر شهرستان ها را سالم اعلام کرد و اظهار داشت: میزان ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون که شاخص کیفی هوا براساس آن برآورد می شود، در ایستگاه های دانشگاه محیط زیست، مترو و فرهنگسرا به ترتیب 59، 69 و 78 اعلام شده است. وی همچنین شاخص کیفی هوا در شهرستان فردیس را 92 و در ایستگاه های فرمانداری و گلسار ساوجبلاغ نیز به ترتیب 85 و 89 اعلام کرد. در استان البرز 8 ایستگاه سنجش آلودگی هوا مستقر است. گفتنی است از سوی کارشناسان و مسئولان محلی، کارخانه سیمان آبیک و نیروگاه شهید رجایی قزوین منابع آلودگی هوای شهرستان نظرآباد اعلام شده است.

نیروگاه شهید رجایی قزوین  کارخانه سیمان آبیک

قابل توجه نامزدهای انتخابات مجلس در ساوجبلاغ و نظرآباد

 پژوهشی درباره دفع مواد زاید در شهر هشتگرد

شهرک صنعتی هشتگرد بلای جان شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد

مقاله ای به زبان انگلیسی درباره میزان آلودگی خاک هشتگرد + دانلود

مقاله علمی - پژوهشی درباره محیط زیست شهرستان نظرآباد

شناسایی عامل آلودگی هوای شهرستان نظرآباد

پرونده قطع 1800 درخت در شهرستان نظرآباد

سیمای محیط زیست شهرستان نظرآباد

ساوجبلاغ و نظرآباد در آستانه فاجعه زیست محیطی

تحلیلی درباره آلودگی های زیست محیطی کارخانه سیمان آبیک - 1

تحلیلی درباره آلودگی های زیست محیطی کارخانه سیمان آبیک - 2


نوشته شده در  پنج شنبه 95/1/19ساعت  4:23 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

هوای خطرناک نظرآباد در هیاهوی های انتخاباتی  

طبق اعلام اداره کل حفاظت‌ محیط‌ زیست استان البرز در روز دوشنبه 3 اسفند 1394 کیفیت هوای شهرستان ‌های نظرآباد و فردیس در وضعیت خطرناک قرار گرفت. حسین محمدی در گفت و گو با خبرگزاری مهر با اعلام وضعیت کیفی هوای استان البرز، شاخص کیفیت هوای شهرستان فردیس را 307 اعلام کرد و گفت: کیفیت هوا در این شهرستان در وضعیت خطرناک قرار دارد. وی در ادامه شاخص کیفیت هوای شهرستان نظرآباد را 332 اعلام کرد و گفت: کیفیت هوای در این شهرستان نیز در وضعیت خطرناک قرار دارد. مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان البرز شاخص کیفیت هوای شهرستان کرج را 146 اعلام کرد که برای گروه‌های حساس ناسالم است. وی شاخص کیفیت هوای شهرستان ساوجبلاغ را 152اعلام کرد و گفت: کیفیت هوا در این شهرستان برای همه گروه‌ ها ناسالم است و در حال حاضر آلودگی هوا به مرز هشدار رسیده است. محمدی در پایان با تاکید بر اینکه وقتی شاخص کیفیت هوا بین 300 تا 500 قرار می گیرد یعنی وضعیت به حالت خطرناک درآمده است، گفت: از همه شهروندان استان البرز به ویژه شهروندان نظرآبادی و فردیسی در خواست می کنیم از سفرهای غیرضروری درون شهری جداً اجتناب کنند. تشدید ریزگردها در استان و بالا رفتن میزان غلظت آلودگی هوا مدارس مقطع ابتدایی و پیش دبستانی شهرستان های اشتهارد، نظرآباد و فردیس را امروز به تعطیلی کشاند.

- وبلاگ ساوجبلاغ پژوهی: متاسفانه همچنان مقوله «محیط زیست شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد» در رقابت های نامزدهای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، امری مغفول و مساله ای حاشیه ای است. به نظر بنده مهمتر از نزاع های ملال آور سیاسی و محلّی موجود، بایستی به مقوله های مهم و حیاتی پرداخت. خوانندگان گرامی! اگر نامزدی درباره وضعیت خطرناک روز دوشنبه سوم اسفند 1394 همان روز موضع گرفته و اعلام برنامه کرده، خبر کنید تا صرف نظر از گرایش سیاسی اش به او رای دهیم. به خدا، امروز در شهر نظرآباد مُردیم و زنده شدیم و سیاست گرهی نگشود...


نوشته شده در  دوشنبه 94/12/3ساعت  7:50 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 

 

ثبت یک گونه جدید پرنده در ساوجبلاغ

یک گونه جدید پرنده توسط کارکنان یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز به ثبت رسید. کارکنان یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست در اجرای ماموریت گشت و پایش در روستای ولیان شهرستان ساوجبلاغ، موفق به تصویربرداری از یک گونه جدید پرنده در استان شدند. این پرنده به نامه سهره دمگاه سفید به نام علمی Fringilla montifringilla است.سهره دمگاه سفید پرنده گنجشک سان کوچکی است از خانواده سهرگان، این پرنده 15 سانتی متر طول دارد و تا حدودی شبیه سهره جنگلی است، اما به واسطه سینه نارنجی، خطوط روی بال ها، روتنه نقطه نقطه و دمگاه سفیدش، که در پرواز مشخص است، متمایز می شود. در زمستان، در پس سر، لکه بی رنگی دیده می شود و پرنده نر دارای منقار زرد با نوک تیره است. اغلب به صورت گروهی و همراه با سهره جنگلی و زرد پره ها به سر می برد. پروازش شبیه سهره جنگلی اما مستقیم تر است، در ایران زمستان ها در شمال فراوان است و گاهی تا ناحیه مرکزی، فارس و بلوچستان نیز دیده شده است.


نوشته شده در  جمعه 94/11/30ساعت  8:36 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

پژوهشی درباره دفع مواد زاید در شهر هشتگرد 

شهرک صنعتی هشتگرد بلای جان شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد

مقاله ای به زبان انگلیسی درباره میزان آلودگی خاک هشتگرد + دانلود

 مقاله علمی - پژوهشی درباره محیط زیست شهرستان نظرآباد

شناسایی عامل آلودگی هوای شهرستان نظرآباد

 پرونده قطع 1800 درخت در شهرستان نظرآباد

سیمای محیط زیست شهرستان نظرآباد

ساوجبلاغ و نظرآباد در آستانه فاجعه زیست محیطی

تحلیلی درباره آلودگی های زیست محیطی کارخانه سیمان آبیک - 1

تحلیلی درباره آلودگی های زیست محیطی کارخانه سیمان آبیک - 2


نوشته شده در  سه شنبه 94/10/1ساعت  10:17 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

   1   2   3      >

فهرست مطالب وبلاگ البرز پژوهی
کتاب «تاریخ هشتگرد» منتشر شد
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود پنج کتاب از حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]
 
<