سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

نیروگاه شهید رجایی قزوین سبب آلودگی هوای نظرآباد می‌شود 

خبرگزاری تسنیم: فرماندار نظرآباد با بیان اینکه نیروگاه شهید رجایی قزوین سبب آلودگی هوای نظرآباد می‌شود، گفت: وجود نیروگاه شهید رجایی با توجه به وزش باد از غرب به شرق آلودگی‌های زیادی برای این شهرستان به همراه دارد. حجت‌الله صادقی در جلسه فوق‌العاده شورای ترافیک استان البرز که امروز در استانداری البرز برگزار شد، اظهار داشت: دو مشکل اساسی برای آلودگی هوا در شهرستان نظرآباد وجود دارد که یکی از این موارد وجود نیروگاه شهید رجایی در استان قزوین است . وی آلودگی هوای ناشی از خودروها را یکی دیگر از منابع آلوده کننده این شهرستان دانست و افزود: همه رانندگان این خودروها ساکن استان البرز نیستند و به صورت عبوری از آن گذر می‌کنند اما آلودگی‌های زیادی برای استان البرز به همراه دارند.

فرماندار نظرآباد با بیان اینکه خودروهای بسیار زیادی از طول استان البرز گذر می‌کنند و از اتوبان به سمت غرب کشور می‌روند، تصریح کرد: تمامی خودروهایی که از سمت شرق به غرب کشور می‌روند از این مسیر استفاده می‌کنند که آلودگی‌های زیادی برای استان و شهرستان نظرآباد به همراه دارند. وی با بیان اینکه وجود اتوبان کرج - قزوین در کنار شهرستان نظرآباد در افزایش آلودگی هوای آن تاثیرگذار است، گفت: وجود نیروگاه شهید رجایی نیز با توجه به وزش باد از غرب به شرق برای این شهرستان آلودگی‌های زیادی به همراه دارد. صادقی افزود: در عین حال کویرهایی در شهرستان نظرآباد قرار دارد که منبع بخشی از آلودگی‌ها نیز این ریزگردها محسوب می‌شود. وی اظهار داشت: روزانه 2 هزار و 500 کامیون برای حمل بار و کالاهای صنایع موجود در این شهرستان از داخل شهر نظرآباد عبور می‌کنند که باید راهکارهایی برای برطرف کردن این آلودگی‌ها در شهرستان نظرآباد اتخاذ شود.


نوشته شده در  سه شنبه 94/10/1ساعت  9:54 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

جزئیات قطع 1800 اصله درخت از زبان دادستان نظرآباد

خبرگزاری مهر:  دادستان عمومی و انقلاب شهرستان نظرآباد روز سه شنبه 5 آبان 1394 جزئیات قطع یکهزار و 800 اصله درخت در یکی از باغ های شخصی این شهرستان را اعلام کرد. محمد قیومی گفت: طبق گزارش رسمی اداره جهاد کشاورزی شهرستان نظرآباد روز گذشته تعداد یک هزار و 800 اصله درخت در یکی از باغ های شخصی این شهرستان قطع شده است. قیومی در ادامه اقدام سربُری یک هزار و 800 اصله درخت توسط مالک باغ را طبق ماده یک قانون حفظ و گسترش فضای سبز جرم اعلام کرد و گفت: شهرداری شهرستان نظرآباد اعلام کرده است که این باغ در حریم شهر قرار دارد. دادستان عمومی و انقلاب شهرستان نظرآباد با تاکید بر اینکه مالک حق بُریدن درختان بدون مجوز از نهادهای مربوطه را نداشته است، گفت: قطع درختان باغی که در حریم شهر واقع شده است باید با مجوز شهرداری باشد و طبق قانون مالک باید در ازای درختان قطع شده دو برابر درخت بکارد. قیومی در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر این پرونده در شعبه 2 بازپرسی دادسرای این شهرستان در حال رسیدگی است و به احتمال زیاد حکم بازداشت متهم صادر خواهد شد. به گزارش خبرنگار مهر، روز گشته خبر قطع درختان یک باغ در ورودی جاده بادامک و حاشیه جاده قدیم هشتگرد به آبیک در استان البرز در رسانه منتشر شد. برخی از رسانه ها تعداد درختان قطع شده را 700 و برخی دیگر 800 اصله درخت اعلام کردند. مالک این باغ که به گفته اداره جهاد کشاورزی شهرستان نظرآباد یکی از بهترین باغداران این منطقه است دلیل قطع درختان را کهنسالی و کمبود آب برای آبیاری اعلام کرده است.

ادامه مطلب...

نوشته شده در  سه شنبه 94/8/5ساعت  6:55 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


قطع ناجوانمردانه 800 اصله درخت در نظرآباد

دادستان: عامل قطع درختان، تحت پیگرد قانونی قرار می گیرد

عضو شورای شهر: یک هکتار از این باغ سیزده هکتاری نابوده شده است

مدیر جهاد کشاورزی: قطع درختان بدون مجوز قانونی صورت گرفته است

خبرگزاری ایرنا:  دادستان عمومی و انقلاب شهرستان نظرآباد از قطع 800 اصله درخت مثمر توسط یک فرد در این شهرستان خبر داد. محمد قیومی شامگاه دوشنبه چهارم آبان 1394 گفت: این درختان در یک باغ 13 هکتاری در ورودی جاده بادامک شهرستان نظرآباد در یک اقدام خودسرانه و شبانه به دور از چشم مردم و مسئولان قطع شده است. دادستان عمومی و انقلاب نظرآباد گفت: عامل قطع درختان، کهنسالی و کمبود آب را علت نابود کردن آنها ذکر کرده است در حالی که این دلایل وجاهت قانونی ندارد و طبق قانون باید با این فرد برخورد شود. دادستان نظرآباد گفت: ساعت 7:15 صبح روز یکشنبه هفته جاری عازم محل کار بودم که متوجه قطع درختان شدم. قیومی بیان کرد: بلافاصله با مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تماس گرفتم تا این موضوع مهم را مورد بررسی قرار دهد. وی حفظ اراضی کشاورزی و باغات را یکی از وظایف اصلی جهاد کشاورزی دانست و یادآور شد: عامل قطع درختان این باغ باید در دستگاه قضایی شهرستان تحت پیگرد قانونی قرار گیرد.

یک عضو شورای اسلامی شهر نظرآباد نیز در این زمینه به ایرنا گفت: باغ آسیب دیده در ورودی جاده بادامک و حاشیه جاده قدیم هشتگرد به آبیک قرار دارد که از مناظر سرسبز منطقه محسوب می شود. علی عزتی اظهار کرد: طبق بررسی ها، درختان یک هکتار از این باغ 13 هکتاری نابوده شده است.وی بیان داشت: مالک اصلی باغ یک خانم مقیم خارج از کشور بوده که نگهداری از باغ خود را به یک فرد سپرده است.

مدیر جهاد کشاورزی نظرآباد در این زمینه به ایرنا گفت: در کنار دو طرف جاده بادامک اراضی کشاورزی و باغات وجود دارد که باغ حادثه دیده یکی از باغات قدیمی و تولید کننده بوده که به صورت خودسرانه توسط یک فرد خسارت دیده است. تورج محمدی افزود: قطع درختان این باغ بدون مجوز قانونی صورت گرفته است. وی ادامه داد: بلافاصله پس از تماس تلفنی دادستان نظرآباد، مدیریت و کارشناسان جهاد کشاورزی موضوع را در دست بررسی قرار دادند. مدیر جهاد کشاورزی نظرآباد خاطرنشان شد: 8 درصد از مجموع 18 هزار و 885 هکتار اراضی کشاورزی این شهرستان را باغ ها تشکیل می دهد که سالانه بیش از 50 هزار تن میوه از جمله سیب درختی از این باغات برداشت می شود. وی گفت: فرد خاطی، بی آبی و کهنسال بودن درختان علت قطع آنها ذکر کرده در حالی که چاره بی آبی در بخش کشاورزی تخریب اراضی کشاورزی، باغی یا تغییر کاربری آن نیست بلکه مدیریت کردن آب، استفاده از روش های نوین آبیاری در مزارع و باغات است. شهرستان نظرآباد با 150 هزار نفر جمعیت در 45 کیلومتری غرب کرج مرکز البرز قرار دارد.  


نوشته شده در  سه شنبه 94/8/5ساعت  12:42 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

مردم: سلامت مردم و کشاورزی به مخاطره افتاده است

فرماندار ساوجبلاغ: هفت هزار هکتار از اراضی زراعی ساوجبلاغ آسیب دیده است

فرماندار نظرآباد: سفره های زیرزمینی و آب شرب نظرآباد در خطر آلودگی است

مدیر شهرک صنعتی هشتگرد: شرکت عمران شهر جدید هشتگرد مقصر است!

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد: موضوع را مورد بررسی بیشتر قرار می دهیم!

سازمان محیط زیست: متأسفیم!

خبرگزاری ایرنا: رها شدن پسماندهای خروجی واحدهای فعال در شهرک صنعتی هشتگرد در اراضی کشاورزی شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد در استان البرز سبب به مخاطره افتادن سلامت مردم و آلایندگی زیست محیطی در این دو شهرستان شده است. بیش از 26 سال از تاسیس شهرک صنعتی هشتگرد می گذرد و در این سال ها پسماندهای واحد های فعال در آن از ضلع جنوبی به خارج از شهرک هدایت و در اراضی کشاورزی و بایر ساوجبلاغ و نظرآباد بدون توجه به مسائل بهداشتی و زیست محیطی رها می شود. شهرک صنعتی هشتگرد در قسمت شمالی و ورودی شهر هشتگرد قرار دارد که تا کنون بیش از 100 واحد تولیدی و صنعتی در بخش های مختلف از جمله صنایع غذایی، بهداشتی، الکتریکی، برق، پمپ های صنعتی و کشاورزی، رایانه، گیرنده های دیجیتالی استقرار یافته که پسماندهای این واحدها بدون انجام عملیات تصفیه ای به خارج از محدوده شهرک صنعتی هدایت شده است. ادامه مطلب...

نوشته شده در  دوشنبه 94/6/23ساعت  10:22 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

ارزیابی اثرات زیست محیطی تجمعی شهرک های صنعتی شهرستان نظرآباد 

آزاده دبیری، سیّدمسعود منوری، سیّدمحمود شریعت، پروین فرشچی، «ارزیابی اثرات زیست محیطی تجمعی شهرک های صنعتی شهرستان نظرآباد»، فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست، فصلنامه دارای رتبه علمی - پژوهشی (علوم پایه)، دوره 15، ش 2،  تابستان 1392،   صص 91 - 104.

چکیده: ارزیابی اثرات تجمعی به بررسی آن دسته از اثرات پروژه می پردازد که در ارزیابی اثرات زیست محیطی به طور مستقیم نادیده گرفته می شود.در این روش اثراتی که در نتیجه اضافه شدن یک فعالیت در ترکیب و تقابل با اثرات دیگر فعالیت ها و پروژه های منطقه در گذشته، حال و پروژه های توسعه جدید و قابل پیش بینی در آینده به وجود می آید، مورد بررسی قرار می گیرد.شهرک صنعتی نظرآباد با مساحت 194 هکتار، در موقعیت جغرافیایی 50° 35’ طول شرقی و 35° 58’ عرض شمالی شهرستان نظرآباد واقع شده است. در مجاورت این شهرک، شهرک صنعتی سپهر قرار گرفته است که برخی از واحدهای صنعتی آن در حال بهره برداری هستند. به منظور انجام ارزیابی اثرات زیست محیطی تجمعی در این مقاله از روش ماتریس منوری 2001 استفاده گردید و 2 گزینه عدم اجرا و اجرا در نظر گرفته شد. پیش بینی و ارزیابی اثرات حاصل از احداث و بهره برداری شهرک های صنعتی بر محیط زیست اطراف آن ها تا حد مرزهای شهرستان نظرآباد صورت گرفت. در گزینه عدم اجرا اثرات زیست محیطی حاصل از فعالیت پروژه های توسعه با فرض اجرا نشدن پروژه شهرک صنعتی نظرآباد و در گزینه اجرا، اثرات زیست محیطی تجمعی حاصل از فعالیت شهرک های صنعتی سپهر و نظرآباد مورد بررسی قرار گرفت. معدل جمع جبری اثرات فازهای ساختمانی و بهره برداری در گزینه عدم اجرا -1.78 و در گزینه اجرا + 2.04 به دست آمد و گزینه اجرای پروژه به عنوان گزینه نهایی انتخاب گردید. اما اجرای پروژه مشروط به رعایت جدی تمهیدات پیشنهادی برای کاهش اثرات تجمعی و پیامدهای ناگوار زیست محیطی حاصل از فعالیت شهرک های صنعتی در منطقه و اجرای برنامه های مدیریت، پایش و آموزش زیست محیطی است.

واژه های کلیدی: ارزیابی اثرات زیست محیطی تجمعی، شهرک صنعتی، نظرآباد، روش منوری.


نوشته شده در  پنج شنبه 94/2/10ساعت  11:5 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 «باریجه» صمغ تند بوی چند گیاه از جنس فرولا (تیره چتریان) است که در کوه های منطقه ساوجبلاغ یافت می شود.

گیاهی در کوهستان ساوجبلاغ که مضرت کژدم را دفع می کند !

«باریجه» صمغ تند بوی چند گیاه از جنس فرولا (تیره چتریان) است که در کوه های منطقه ساوجبلاغ یافت می شود. باریجه از روزگاران بسیار قدیم، در خاورمیانه و نزدیک، صمغی شناخته شده بوده و در بین النهرین باستان، استعمال دارویی آن بسیار رواج داشته است. دو تن از قدیمترین گیاهداروشناسان اروپا، پلینیوس رومی (23 - 79 میلادی) و دیسقوریدوس یونانی (قرن اوّل میلادی)، نیز آن را به عنوان ماده ای دارویی وصف کرده اند ولی شاید کاربرد قدیمتر باریجه به عنوان یکی از مواد خوشبو (عطریات) بوده است. احتمالا" خواص دارویی گوناگون آن بعدها به تدریج کشف شده است. این گیاهداروشناسان رویشگاه آن نوع باریجه ای را که می شناختند سوریه ذکر کرده اند. احتمال داده اند که گیاه باریجه، که هنوز هم گونه هایی از آن بومی ایران و افغانستان است، از طریق بین النهرین به سوریه و فلسطین برده شده باشد. حکمای قدیم چند گونه باریجه ذکر کرده اند. از جمله، جالینوس می گوید: «دو نوع است، یکی سرشیر مانند و سبک و سفیدتر [از گونه دیگر]؛ دیگری غلیظ تر و چسبناک تر، و این دومی بهتر است و شایسته استعمال». دیسقوریدوس می گوید: «بهترین باریجه آن است که شبیه به کندر است، تکه تکه شونده و صافی و چسبناک، که در آن، [ریزه های] چوب بسیار نباشد...» (گفته این دو را ابن سینا در قانون، ج 1، ص 421، نقل کرده است). انطاکی دو گونه آن را ذکر می کند: «یکی زرد، و این بهتر است، و [دیگری] سفید سبک؛ با آرد باقلا و صمغ بنه و اشق در آن غش می کنند، و فرق میان باریجه طبیعی و تقلبی سبکی و رنگ [ آن دو] است.»

ادامه مطلب...

نوشته شده در  دوشنبه 91/1/7ساعت  2:42 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

نجات جان یک روباه که به خانه یکی از اهالی شهرستان نظرآباد وارد شده بود 

نجات جان یک روباه در شهرستان نظرآباد

خبرگزاری ایرنا: سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نظرآباد از نجات جان یک روباه که به خانه یکی از اهالی وارد شده بود، خبر داد. علی ناصری افزود: «پیرو گزارش تلفنی یکی از اهالی شهرستان نظرآباد مبنی بر ورود یک قلاده روباه به منزل مسکونی ایشان در روستای دنگیزک از توابع آن شهرستان که برای رفع گرسنگی و تامین غذا وارد شده بود، تیم کارشناسی این اداره با هماهنگی های به عمل آمده با آتش نشانی، دانشکده دامپزشکی و نیروی انتظامی در محل حضور بهم رساندند.»

وی اظهار داشت: «کارشناسان پس از حضور در محل متوجه شدند که اهالی به دلیل وحشت، حیوان مذکور را به شدت مصدوم نموده که در حال تلف شدن بود.» ناصری گفت: «با هماهنگی های به عمل آمده از سوی محیط زیست شهرستان نظرآباد، تیم اعزامی دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج متشکل از (رییس بیمارستان شماره یک، اساتید بخش جراحی و رادیولوژی، کارشناسان بخش های جراحی و رادیولوژی همچنین کارمند بخش مذکور ) جهت نجات جان حیوان آسیب دیده آماده درمان شدند که بلافاصله پس از بیهوشی اقدام به معاینه عمومی کردند.» وی افزود: «به دلیل جراحات وارده شامل پارگی های بالا و پایین ناحیه زبان، پزشکان نسبت به بخیه زدن محل جراحت اقدام کرده، همچنین از ناحیه شکم و قفسه سینه حیوان تصاویر رادیو لوژی تهیه شد که پس از انجام کامل درمان، حیوان مداوا شده به طور موقت تحویل مجتمع فرهنگی و تفریحی ایثار شهرستان ساوجبلاغ شد.» سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ضمن بیان اهمیت موضوع و لزوم حفظ حیات وحش بویژه در فصل سرما از ریاست دانشکده دامپزشکی، ریاست بیمارستان و کمیته پزشکی یاد شده داشگاه آزاد اسلامی که برای انجام رسالت پزشکی در نجات جان حیوان نهایت تلاش و همکاری داشتند قدردانی کرد.


نوشته شده در  پنج شنبه 90/10/22ساعت  10:16 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 ...اما اینک حضور سودجویان در منطقه و قطعه قطعه کردن اراضی حاصلخیز ساوجبلاغ و تغییر کاربری بخشی از این اراضی سبب نگرانی دوستداران طبیعت و چشم اندازهای زیبای کشاورزی و باغداری این خطه سرسبز شده است.

ویلاهای سودانگارانه؛ بلای جان کشاورزی ساوجبلاغ

دشت سرسبز ساوجبلاغ در دامنه جنوبی البرز همواره منشاء خیر و برکت برای مردم این دیار مسافران و ساکنان شهرهای پرجمعیت کرج و تهران است. چهار فصل سال این دشت وسیع با تلاش شبانه روزی کشاورزان و باغداران همیشه محصول ده بوده و مردم حتی در روزهای سرد و برفی سال از برکت این سفره خدادادی این دشت بی بهره نیستند. اما اینک حضور سودجویان در منطقه و قطعه قطعه کردن اراضی حاصلخیز ساوجبلاغ و تغییر کاربری بخشی از این اراضی سبب نگرانی دوستداران طبیعت و چشم اندازهای زیبای کشاورزی و باغداری این خطه سرسبز شده است. اگرچه طبیعت زیبای ساوجبلاغ همه ساله پذیرای میلیون ها مسافر از اقصی نقاط کشور به ویژه پایتخت است اما مزه میوه ها و سبزی های تازه ساوجبلاغ که با آب گوارا و زلال به بار می نشینند در ذهن گردشگران فراموش ناشدنی است. همین زیبایی های طبیعی و وفور نعمت کشاورزی و باغداری است که پای خونشینان تهران و البرز را به ساوجبلاغ بازکرده و سبب تغییر کاربری اراضی شده است. طبق آمارهای رسمی شهرستان ساوجبلاغ دارای 30 هزار هکتار زمین کشاورزی و باغی است. اغلب این اراضی از سفره های زیرزمینی و آب رودخانه کردان سیراب می شود که این امر افزایش تولید محصول در اراضی باغی و کشاورزی به دنبال داشته است.

ادامه مطلب...

نوشته شده در  دوشنبه 90/10/5ساعت  7:36 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

هشدار ... هشدار ... هشدار

 

سیمان آبیک روزانه 46 میلیارد متر مکعب هوای سالم را آلوده می کند

خبرگزاری ایرنا: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین اعلام کرد: کارخانه سیمان آبیک روزانه 46 میلیارد متر مکعب هوای سالم این استان را از حالت استاندارد خارج می کند ...

40 کوره آجرپزی محیط زیست شهرستان نظرآباد را تهدید می کنند

روزنامه جمهوری اسلامی: رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نظرآباد از آغاز اجرای طرح کنترل آلایندگی کوره‌های آجرپزی در این شهرستان خبر داد ...

 70 نفر دعوت کردیم20 نفر آمدند!

خبرگزاری ایسنا: سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نظرآباد گفت: 75 درصد منابع آلاینده هوا از منابع متحرک و 25 درصد مربوط به واحدهای صنعتی است ...

* * * * * *

جهت مطالعه متن کامل خبرهای فوق، اینجا را کلیک کنید...

نوشته شده در  پنج شنبه 89/11/7ساعت  11:50 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 

فعالیت کارخانه سیمان آبیک با قانون اساسی مغایر است !

بخش اول

وبلاگ ساوجبلاغ پژوهی: کارخانه سیمان آبیک در سال 1347 خورشیدی در شهرستان نظرآباد تاسیس شد و از اردیبهشت 1352 سیمان تولیدی آن به دست مصرف کنندگان رسید. این کارخانه هر چند باعث ایجاد اشتغال برای صدها نفر و تامین بخش قابل توجهی از سیمان مورد نیاز کشور شده اما آلایندگی ناشی از آن موجب بروز مشکلات متعددی برای اهالی شهرستان های نظرآباد، ساوجبلاغ و آبیک شده است. این کارخانه به دلیل استفاده از فیلترهایی با تکنولوژی گذشته، هر روز مقدار فراوانی ذرات آلوده و بیماری زا را وارد محیط زیست این سه شهرستان می کند. مسئولان شهرستان های نظرآباد و ساوجبلاغ به این فاجعه زیست محیطی واکنشی نشان نمی دهند؛ اما مسئولان شهرستان آبیک، قاطعانه پیگیر این معضل هستند. گزارش زیر روایت «آبیکی ها» از آلودگی های زیست محیطی کارخانه سیمان آبیک است که خواستار واکنش جدی دستگاه قضایی در این باره هستند. آفرین بر همت بلند مسئولان شهرستان آبیک که زحمت مدیران ساوجبلاغی و نظرآبادی را هم بر دوش می کشند! گزارش زیر را خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» تهیه کرده است.

* * * * * *

آلودگی های زیست محیطی کارخانه سیمان آبیک از نگاه آبیکی ها

نوشته شده در  شنبه 89/11/2ساعت  6:30 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

<      1   2   3      >

فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]