سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

 

یادی از نیک مرد عرصه سیاست و ادب

بخش دوم

او به هنگام تصدّی مسئولیت های دولتی در دوره پهلوی، فعالیّت‌های مذهبی و اجتماعی آگاهانه ای داشت که از این جهت با جریان انقلاب اسلامی همسو می شد:

- محمّدضیاء اولیا سردبیر ماهنامه تدبیر آینده (چاپ یزد) درباره علایق مذهبی دبیران می‌نویسد: «خصوصیاتی همچون حافظ قرآن، حافظ  نهج البلاغه… مقیّد به نماز اوّل وقت و نماز شب و دایم الوضو بودن از وی یک مسئول و خدمتگزار کم سابقه در تاریخ پیش و پس از انقلاب ساخته است.» بانو عفت محمّدی همسر دبیران در این باره می گوید: «آقای دبیران 27ساله بود و پیش از خواستگاری، من و ایشان با اینکه فامیل [دختر عمو و پسر عمو] بودیم همدیگر را ندیده بودیم! چرا که در خانواده ما رسم نبود دختر جلوی نامحرم بیاید. مرحوم دبیران فردی پاک و درست بود و توجّه جدّی به نماز و قرآن فرزندان داشت.»

- دبیران که رییس دفتر رمز و محرمانه نخست وزیر دکتر محمد مصدق (م 1345ش) بود در سال 1330ش پیش از سفر مصدق به ژنو به او این گونه توصیه می کند: ادامه مطلب + تصاویر...

نوشته شده در  چهارشنبه 96/4/14ساعت  7:50 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

پژوهشگر زنجانی  - البرزی در همسایگی استاد منزوی

به خاطر دارم روز 25 امرداد 1392 در خیابان هفتم شرقی روبروی گل فروشی آلیس در گوهردشت کرج در آپارتمانی کوچک اما با صفا، خدمت استاد کریم نیرومند (محقق) رسیدم. بیمار بود اما مهربانانه من را پذیرفت. درباره زنجان، ابهر و قیدار و نسبت فرهنگی غرب استان البرز (ساوجبلاغ و نظرآباد) با زنجان دو ساعت گفت و گو کردیم. عجیب است که استاد نیرومند، هم خودش و هم آثارش در البرز بسیار غریب است. می گفت در زنجان هم غریب است. من را با تلخی و به کنایه نصیحت کرد که دست از پژوهش و البرزشناسی بردارم چون این عرصه، دشوار و پر از بی مهری متولیان امر است و نتیجه ای غیر از خستگی، بیماری و فقر ندارد. در ورای این سخنان تلخ، پیامش را گرفتم. با اجازه، کتاب چند جلدی و چاپ نشده «تاریخ زنجان» را ورق زدم. پژوهشی دقیق و مستند است که امیدوارم به زودی منتشر شود. او در پایان آن دیدار شیرین، کتاب «مشاهیر شهرستان تاریخی خدابنده» را به بنده هدیه داد و متواضعانه در صفحه نخست آن نوشت: «این یک مجلّد از تألیفات و ترجمه های خودم را به آقای حسین عسکری می دهم که با کمال دقّت مطالعه و نکات انتقادی و ارشادی را با کمال انصاف به مولّف ابلاغ فرماید.»

شامگاه روز 16 فروردین 1396 به دلم افتاد به مناسبت نوروز، سراغی از استاد بگیرم. اما متأسفانه دریافتم که ایشان یک سال پیش در روز 8 فروردین 1395 غریبانه در شهر کرج درگذشته است. خیلی متأثر شدم. در رسانه های استان البرز هیچ خبری نبوده و در زنجان هم به خبرهایی کوتاه و کلّی اکتفا شده بود. به یاد نصیحت آن مرحوم افتادم...

این مورخ، پژوهشگر و جغرافیدان زنجانی متولد 1310 خورشیدی بود که پس از پیروزی انقلاب، در گوهردشت کرج سکونت گزید. آثار استاد نیرومند محل رجوع پژوهشگران در شناخت فرهنگ و تاریخ استان زنجان است. تذکره سخنوران و خطاطان زنجان (چاپ 1347)، شرح زندگانی دانشمندان، روات، رجال لشکری و کشوری استان زنجان (چاپ 1385)، مشاهیر (عرفا، حکما، شعرا و هنرمندان) شهرستان تاریخی خدابنده (چاپ 1388)، تاریخ پیدایش تصوف و عرفان و سیر تحول و تطور آن (بخش اوّل)، عرفا و حکمای استان زنجان (بخش دوّم) (چاپ 1364) و حاج میرزا علی اصغرخان مشیرالممالک زنجانی معروف به حاجی وزیر از جمله آثار چاپ شده استاد نیرومند است. او 14 عنوان کتاب درباره زنجان نوشته که هنوز 9 جلد آن منتشر نشده است.

استاد کریم نیرومند سال ها به معلمی مشغول بود و همزمان با آن به تحقیق در فرهنگ، هنر و تاریخ زنجان می پرداخت. پیکر این پژوهشگر زنجانی - البرزی در آرامستان پایین زنجان و در کنار آرامگاه استاد حسین منزوی غزل سرای نامدار ایران به خاک سپرده شده است. او همیشه در آثارش از نام اصیل «زنگان» به جای نام مجعول «زنجان» استفاده می کرد. روحش شاد و قرین رحمت الهی باد.

- نشر نخست این یادداشت در: حسین عسکری، «پژوهشگر زنجانی - البرزی در همسایگی استاد منزوی»، روزنامه پیام آشنا، سال سوم، ش 867، شنبه 19 فروردین 1396، ص 8.


تصاویر و اسناد...

نوشته شده در  چهارشنبه 96/1/16ساعت  2:10 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

تحویل سال 96 با طعم سیمای البرز

«بهار البرز» عنوان ویژه برنامه نوروز 1396 بود که چند ساعت مانده به تحویل سال، به صورت زنده از سیمای البرز پخش شد. بنده هم در دو نوبت پیش از تحویل سال و پس از آن، درباره مشاهیر استان البرز به ویژه هنرمندان نامدار استان صحبت کردم. امسال برای نخستین بار، به هنگام نو شدن سال، خانه نبودم. البته خوشحالم که میهمان سفره های عید البرزنشینان بودم. همچنین در حاشیه این برنامه تلویزیونی، لحظات خوش و خاطره انگیزی را به همراه برادرم علی عسگری در کنار برخی هنرمندان، پژوهشگران و نویسندگان هم استانی ام گذراندم. تجربه خوب و تازه ای بود اما مزه در کنار خانواده بودن را نداشت.

تصاویر بیشتر در این باره ...

نوشته شده در  چهارشنبه 96/1/2ساعت  9:53 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

یک روز در چنین لحظه‌ای خواهم مرد...

دکتر افشین یداللهی (زاده 21 دی 1347 در اصفهان - درگذشته 25 اسفند 1395 در ساوجبلاغ) ترانه ‌سرا و پزشک متخصص اعصاب و روان بود. او بر اثر تصادف و در حالی که از هشتگرد به تهران باز می‌گشت از دنیا رفت. شاعر و ترانه‌سرای کشورمان دو روز پیش از مرگ با اشاره به مرگ مرحوم علی معلم در اینستاگرامش نوشته بود: «هر سال/ یک بار/ از لحظه‌ی مرگم/ بی‌تفاوت گذشته‌ام/ بی آنکه/ بفهمم یک روز/ در چنین لحظه‌ای/ خواهم مرد ...»

رضا گودرزی رییس پلیس راه استان البرز در این باره گفت: «پس از وقوع تصادف فوق که حدود ساعت چهار بامداد چهارشنبه 25 اسفند رخ داد، ماموران پلیس اقدام به بررسی علت حادثه کردند.» وی افزود: «با بررسی‌های صورت گرفته مشخص گردید که خودروی سورنتو در محدوده شهرستان ساوجبلاغ، از فرعی وارد آزادراه کرج - قزوین شده و به صورت ناگهانی در لاین وسط اتوبان توقف می‌کند.» این فرمانده ارشد انتظامی تصریح کرد: «هنوز علت توقف ناگهانی معلوم نیست، اما این خودرو دارای سه سرنشین که دو نفر و یک نفر زن بوده و یکی از سرنشینان مرد که متاسفانه مرحوم افشین یداللهی شاعر جوان کشورمان است، در دم جان می‌سپارد.» گودرزی گفت: «برای یافتن علت این توقف نیاز است که با دیگر سرنشینان گفت‌وگویی انجام شود که این اقدام به فرصت مناسب و پس از بهبود آنها موکول شده است.» وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: «البته این توقف به معنی بی‌‌تقصیر بودن راننده تریلر نیست و بر اساس نظر کارشناسان پلیس راه، راننده سورنتو 50 درصد و راننده تریلر نیز 50 درصد در این حادثه مقصر بودند.»

آرش یداللهی برادر مرحوم افشین یداللهی گفت: «این اتفاق تنها یک تصادف بوده و هیچ موضوع دیگری مطرح نیست. از همه دوستداران دکتر یداللهی خواهش می‌کنم به مطالبی که در فضای مجازی مطرح می‌شود به هیچ وجه توجهی نکنند.» آرش یداللهی ضمن تشریح حادثه تصادف این هنرمند گفت: «ساعت 5 برای نماز آماده بودم که تلفن زنگ خورد و متوجه شدم که برادرم تصادف کرده است. حوالی ساعت 3 صبح افشین به همراه همسر و برادر همسرش در حال بازگشت از هشتگرد به تهران بودند که مشخص نیست می‌خواستند راننده را تعویض کنند و یا به هر دلیلی در کنار اتوبان ایست داشتند که تریلی حامل شکلات که از تبریز به مقصد مشهد در حرکت بود از پشت به شدت با ماشین آنها برخورد می‌کند.» وی افزود: «شدت تصادف به حدی بوده که برادرم در جا ضربه مغزی می‌‌شود و همسر و برادر همسرشان به بیمارستان یاس منتقل می‌شوند. با اینکه از صبح تا به حال جراحی‌های روی آنها صورت گرفته اما متأسفانه تا این لحظه در کما هستند.» یداللهی ادامه داد: «از طرفی راننده تریلی نیز به همراه همسر و خواهر همسرش برای زیارت به مشهد می‌رفتند که در حین تصادف به بیرون از ماشین پرتاب می‌شوند که هنوز وضعیت جسمانی آنان نیز مشخص نیست. این اتفاق تنها یک تصادف بوده و هیچ موضوع دیگری مطرح نیست. من از همه دوستداران دکتر یداللهی، هنردوستان و شعر دوستان خواهش می‌کنم که به مطالبی که در فضای مجازی مطرح می‌شود به هیچ وجه توجهی نکنند چرا که همه این موارد از پایه غلط است و این اتفاق تنها یک تصادف مشخص بوده است.»

وی بیان کرد: «موبایل‌های افشین و همسرش که هر دو له شده بودند نیز در ماشین پیدا شده و تنها می‌توانم بگویم که افشین به دیدار جدش حسین بن علی رفته است و از مردم انتظار دارم که اگر احترامی برای دکتر یداللهی قائل هستند شرایطی ایجاد کنند تا مراسم تشییع در شأن ایشان برگزار شود.» یداللهی در پایان گفت: «بار دیگر تأکید می‌کنم که افشین با هیچ‌کس مشکلی نداشت و هیچ قتل یا موضوع دیگری در کار نبوده است. از مردم هم می‌خواهم که برای شفای همسر و برادر همسر افشین یداللهی و همچنین خانواده راننده تریلی دعا کنند.»

دکتر افشین یداللهی فعالیت‌های حرفه‌ای ترانه‌سرایی خود را در سال 1376در سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران آغاز کرد. نخستین ترانه‌های وی با آهنگسازی فؤاد حجازی و شادمهر عقیلی و با خوانندگی خشایار اعتمادی اجرا می‌شد. شادروان یداللهی برای تیتراژ بسیاری از سریال‌های تلویزیونی، ترانه‌هایی سرود. سریال‌هایی چون شب آفتابی، مسافری از هند، فقط به خاطر تو، کمکم کن، سریال غریبانه، شب دهم، خط شکن، میوه ممنوعه، مدار صفر درجه، تبریز در مه و معمای شاه. یداللهی چندین سال بود که اداره انجمنی به نام خانه ترانه را برعهده داشت. خانه ترانه در سال 1380با همکاری ترانه‌سرایانی از قبیل عباس سجادی، سعید امیر اصلانی، بابک صحرایی، یغما گلرویی، افشین سیاهپوش، نیلوفر لاری‌پور، محمدرضا حبیبی و افشین یداللهی راه‌اندازی شد. این جلسات به خواندن ترانه، نقد ترانه و جلسات کارگاهی اختصاص می‌یافت. جلسات خانه ترانه سپس به فرهنگسرای قانون و پس از آن به فرهنگسرای شفق و فرهنگسرای ارسباران انتقال یافت.

در طی سال‌های گذشته به‌تدریج ترانه‌سراهای مؤسس خانه ترانه به دلایل مختلفی از آن جدا شدند و افشین یداللهی تنها فرد باقی‌مانده از هیئت مؤسس این انجمن بود که بعد از این اتفاق همچنان اداره خانه ترانه را بر عهده داشت. جلسات خانه ترانه در فرهنگسرای شفق از کم اثرترین جلسات اجرایی بود. مکان اجرایی خانه ترانه در گذر زمان دستخوش تغییراتی بوده است. از ترانه‌سرایان قدیمی در خانه ترانه می‌توان به اسامی: اکبر احمدی، نادر بختیاری، مونا برزویی، ساناز صفایی، علیرضا سلیمانی، روزبه بمانی، سیامک رجاور، فروه مخصوص، بامداد بامداد، کوروش سمیعی، سعید کریمی، صابر قدیمی، میثاق جوهری، وحید عربانی، مهسا سماواتی، المیرا آقازاده، نیما کوکلانی، میثم یوسفی و بسیاری دیگر از اعضای قدیمی انجمن اشاره کرد. از دکتر افشین یداللهی پنج مجموعه شعر به نام‌های «روزشمار یک عشق»، «امشب کنار غزل‌های من بخواب»، «جنون منطقی»، «حرف‌هایی که باید می‌گفتم و… تو باید می‌شنیدی» و «مشتری میکده‌ای بسته» به جا مانده است.


نوشته شده در  پنج شنبه 95/12/26ساعت  12:18 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 

 

حقوقدان البرزی صاحب نخستین نظریه حقوقی درباره تلقیح مصنوعی انسان در ایران

کد خبر: 82426899 (5832888) | تاریخ خبر: 24/11/1395 | ساعت: 10:6|

کرج - ایرنا - البرزپژوه و پژوهشگر فرهنگ و تاریخ البرز گفت: مرحوم دکتر مهدی شهیدی حقوقدان نامدار البرزی که 25 بهمن ماه سال 83 حین نگاشتن یک اثر جدیدجان به جان آفرین تسلیم کرد در واقع صاحب نخستین نظریه حقوقی درباره تلقیح مصنوعی انسان است.

دکتر حسین عسکری روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در آستانه 25 بهمن دوازدهمین سالگشت درگذشت دکتر مهدی شهیدی، افزود: از استاد شهیدی مقالات و سخنرانی های متعددی در رشته های حقوق مدنی، تجارت، بین الملل خصوصی و علوم کیفری و همچنین در موضوعات نوپدید فقهی و حقوقی همانند تلقیح مصنوعی و ناباروری، چاپ و منتشر شده است. وی اظهار داشت: او نخستین نظریه حقوقی تلقیح مصنوعی انسان را در سال 1345 در ایران مطرح کرد که مورد توجّه محافل علمی و پژوهشی قرار گرفت. وی گفت: دکتر شهیدی، مجتهد، استاد دانشگاه و حقوقدان نامدار البرزی در سال 1313 در خاندان علمی برغانی زاده شد. برغان روستایی تاریخی در شهرستان ساوجبلاغ واقع در استان البرز است.

عسکری افزود: وقتی در 12 سالگی پدرش را از دست داد، جدّ مادری اش آیت الله شیخ فتح الله شهیدی سرپرستی او را عهده دار شد، پس از گذراندن دوره دبستان و مقدّمات علوم اسلامی به همراه پدر بزرگش راهی حوزه علمیه نجف اشرف شد. وی اظهار داشت: یک سال در آنجا به تحصیل پرداخت و در سال 1329 برای ادامه تحصیل به حوزه علمیه قم رفت و در قم همزمان با تحصیل علوم حوزوی موفّق به دریافت دیپلم ریاضی شد.

البرزپژوه و پژوهشگر فرهنگ و تاریخ البرز گفت: او پس از طی دوره سطح، سالیانی در درسِ خارج فقه و اصول آیت الله سیّدحسین طباطبایی بروجردی و آیت الله سیّدمحمّد محقّق داماد یزدی و درس فلسفه و حکمت علامه سیّد محمّدحسین طباطبایی حضور یافت تا اینکه به درجه اجتهاد نایل شد. وی افزود: آیت الله شیخ محمّدتقی آملی هم اجتهاد او را تأیید کرد و در سال 1340 در آزمون ورودی دانشکده حقوق دانشگاه تهران قبول شد و پس از دریافت لیسانس، با رتبه نخست در آزمون کانون وکلای دادگستری پذیرفته شد.

عسکری بیان داشت: در پاییز 1351 پس از دریافت کارشناسی ارشد در رشته حقوق خصوصی و 3 سال وکالت، جهت ادامه تحصیل به فرانسه رفت و در طول دو سال - که در نظام آموزش عالی فرانسه کم سابقه است - گواهی D.E.S (دیپلم مطالعات عالی) در رشته های حقوق خصوصی و علوم جزایی و دکتری دولتی (Etat) در رشته حقوق خصوصی از دانشگاه مونت پلیه را اخذ کرد. وی گفت: «شرط مالکیّت موضوع عقد در حقوق اسلامی و مقایسه آن با حقوق فرانسه» عنوان رساله دکتری او بود که با نمره بسیار خوب پذیرفته شد. وی افزود: پس از بازگشت به ایران، در دانشکده حقوق دانشگاه ملّی ایران (شهید بهشتی فعلی) با عنوان استادیار تدریس خود را آغاز کرد.

این پژوهشگر البرزی ادامه داد: شهیدی در سال 1355 هجری شمسی با دکتر ایراندخت نظری (وکیل و مدرّس حقوق خصوصی) ازدواج کرد که حاصل آن 2 فرزند دختر و یک فرزند پسر است. وی گفت: استاد نمونه دانشگاه شهید بهشتی در سال 1372، استاد برگزیده دانشگاه های ایران در سال 1380، حضور با عنوان وکیل در دعاوی بین المللی، فعالیّت در کمیته استفتائات کانون وکلای دادگستری مرکز، راهنمایی بیش از 120 پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد و دکتری و آموزش قضات دادگستری تهران از دیگر موفقیّت ها و فعالیّت های علمی و پژوهشی او است.

عسکری افزود: همه دانش آموختگان حقوق در ایران، امروزه با کتاب های دکتر شهیدی به خوبی آشنایی دارند. وی اظهار داشت: آثار او عبارت است از تشکیل قراردادها و تعهدات؛ اصول قراردادها و تعهدات؛ آثار قرادادها و تعهدات؛ سقوط تعهدات؛ ارث؛ حقوق مدنی 3: تعهدات؛ حقوق مدنی 6: عقود معین؛ شروط ضمن عقد، کتاب «سقوط تعهدات» جلد دوّم کتاب «تعهدات حقوق مدنی ایران» است که در سال 1368 به وسیله انتشارات دانشگاه تهران منتشر شد. وی گفت: استاد شهیدی درباره جلد نخست این کتاب می نویسد «متاسفانه در یک مسافرت کوتاه، آن را در داخل ساک، همراه خود برده بودم. سارقی به توهّم اینکه ساک مزبور حاوی وجه نقد یا اشیای قیمتی است به سرقت برد که علی رغم تلاش مسئولان تاکنون پیدا نشده است.»

عسکری اضافه کرد: از استاد شهیدی مقالات و سخنرانی های متعددی در رشته های حقوق مدنی، تجارت، بین الملل خصوصی و علوم کیفری و همچنین در موضوعات نوپدید فقهی و حقوقی همانند تلقیح مصنوعی و ناباروری، چاپ و منتشر شده است. وی افزود: او نظریه حقوقی تلقیح مصنوعی انسان را در سال 1345 مطرح کرد که مورد توجّه محافل علمی و پژوهشی قرار گرفت. استاد شهیدی در حال تکمیل کتاب «شروط ضمن عقد و معاملات فضولی» بود که اجل مهلت نداد و در 25 بهمن 1383 درگذشت.

6156/ 6155 خبرنگار: نوشین طهماسبی ** پردازشگر: محمد عزیزپور.

خبر فوق در وب سایت خبرگزاری ایرنا

وب سایت روزنامه اطلاعات 

ادامه مطلب...

نوشته شده در  سه شنبه 95/11/26ساعت  9:12 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

قرار ابدی معمار برجسته ایرانی در روستای کردان ساوجبلاغ

خبرگزاری مهر: استاد علی‌اکبر صارمی متولد 1322 زنجان و چهره‌ای شناخته شده در عرصه معماری ایران است. او  مدرک کارشناسی ارشد معماری خود را از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران 1347 و  دکترای معماری را از دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا در سال 1355 کسب کرد  . عضویت در کانون مهندسان معمار دانشگاه تهران، عضویت در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، عضویت در انجمن صنفی مهندسان مشاور معمار و شهرساز، عضویت در جامعه مهندسان معمار ایران، رییس هیات مدیره مهندسین مشاور تجیر از 1359، مدرس در دانشگاه آزاد اسلامی، عضویت در هیئت امناء انجمن مفاخر معماری ایران، مدرس دانشگاه فارابی 1359-1355، مدرس دانشگاه تهران 1376- 1373از جمله فعالیت‌های این معمار محسوب می‌شوند.

همچنین او طرح آمفی تئاتر انستیتو پاستور، تهران، تجیر 1367، طرح سفارت جمهوری اسلامی ایران در آلبانی، تجیر 1379، طرح ساختمان تجاری و اداری برج بلور، تبریز، تجیر 1380، طرح مجموعه تجاری و فرهنگی و شورای شهر مشهد، تجیر 1383، طرح مجموعه نمایشگاهی و اداری، کیش، تجیر 1384 است. «معماری و موسیقی»، «کتاب گیلان»، «تاریخ معماری و شهرسازی»، «ارزش‌های پایدار در معماری ایران» و «طرح‌هایی از ایران» برخی از تالیفات علی اکبر صارمی هستند. ارایه طرح هنرستان هنرهای تجسمی کرج، کتاب نگاهی به مهندسی ساختمان و معماری معاصر ایران 3، انتشارات وزارت مسکن و شهرسازی 1377، ارائه طرح خانه جلفا، کتاب معماری جهان نوشته کنت فرامپتون، امریکا 1379، ارایه طرح‌های سفارت خانه‌های آلبانی و الجزایر، کتاب معماری دیپلماتیک، انتشارات وزارت امور خارجه 1383، انتشار ده‌ها مقاله در زمینه معماری و شهرسازی در مجلات تخصصی داخلی و خارجی از 1385 از دیگر فعالیت ‌های ثبت شده در کارنامه حرفه‌ای این هنرمند معمار به شمار می‌روند.

استاد علی اکبر صارمی، صبح دوم بهمن 1395 بر اثر بیماری سرطان درگذشت. مراسم تشییع پیکر او روز سه شنبه 5 بهمن‌ از مقابل خانه هنرمندان به سمت کُردان از توابع شهرستان ساوجبلاغ برگزار خواهد شد.


نوشته شده در  دوشنبه 95/11/4ساعت  7:21 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 

پروفسور حسین نجم آبادی کاشف البرزی 50 ژن جدید در جهان

کد خبر: 82390366 (5781472) | تاریخ خبر: 28/10/1395 | ساعت: 12:21| 

کرج - ایرنا - پژوهشگر البرزی گفت: پروفسور حسین نجم آبادی، دانشمند البرزی روز گذشته در بیست و دومین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی به عنوان محقق برگزیده معرفی و تقدیر شد. دکتر حسین عسکری روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در معرفی این دانشمند البرزی بیان داشت: پروفسور حسین نجم آبادی در سال 1336 در خاندان علمی و فرهنگی نجم آبادی زاده شد. وی افزود: سرسلسله این خاندان علمی و فرهنگی، باقر آهنگر است که در سال های آغازین حکومت قاجار، در روستای نجم آباد از توابع شهرستان نظرآباد واقع در استان البرز به آهنگری مشغول بود. وی گفت: دکتر نجم آبادی استاد دانشگاه و رییس مرکز تحقیقات ژنتیک ایران است که در سال 1392 جزو  یک درصد دانشمندان برتر جهان شناخته شد.

عسکری اظهار داشت: نجم آبادی همچنین یکی از دانشمندان دارای کرسی پژوهشی کشور است که نامش در سال 1394 نیز از سوی فدراسیون «سرآمدان علمی ایران» که توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاسیس شده، در فهرست گروه الف سرآمدان علمی کشور قرار گرفت. وی ادامه داد: پروفسور نجم آبادی دارای فوق تخصص ژنتیک مولکولی و پزشکی از آمریکا است و مدتی استادیار یکی از دانشگاه های آمریکا بود، در سال 1375 به ایران بازگشت و از بدو تأسیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، با راه اندازی مرکز تحقیقات ژنتیک آن دانشگاه، پژوهش های خود را ادامه داد.

وی با بیان اینکه این دانشمند در سال 1391 در حوزه علوم پایه پزشکی ایران، پژوهشگر برتر شد، افزود: پروفسور نجم آبادی در سال 2013 میلادی از سوی web of Knowledge (وبگاه مرجع و معتبر علمی جهانی) به عنوان دانشمند برتر جهان معرفی شد. این البرزپژوه گفت: معیار ورود به فهرست «یک درصد دانشمندان برتر جهان» در هر گرایش علمی، کسب تعداد معینی ارجاع به مقالات منتشر شده در پایگاه اطلاعات علمی مورد اشاره، براساس آستانه های مشخص شده برای هر گرایش علمی است.

وی بیان داشت: از پروفسور نجم آبادی تعدادی کتاب و مقاله علمی منتشر شده که از آن میان می توان به کتاب های «طنین»، «سندرم X شکننده» و «دیستروفی عضلانی دوشن وبکر» اشاره کرد. عسکری، «دستیابی به ژن های ناشناخته و جدید و بررسی عملکرد آن ها» محور بیشتر فعالیت های علمی و پژوهشی پروفسور نجم آبادی دانست و گفت: به طوری که در سال 1391 برای نخستین بار در جهان، 50 ژن جدید را کشف و گزارش آن را منتشر کرد. وی افزود: این دانشمند در گفت و گو با یکی از نشریات ایران در این باره گفته است که «بیشترین فعالیت من پیدا کردن ژن های جدید و بررسی عملکرد آنها بوده است به طوری که برای اوّلین بار در جهان، 50 ژن جدید کشف کرده و گزارش آن را منتشر کرده ام... با قاطعیت می توانم بگویم که ما در زمینه تحقیقات ناتوانی ذهنی، جزو چند کشور معدود در جهان هستیم که دستاوردهای بسیاری در زمینه ژنتیک داشته ایم.»

6156/ 6155 خبرنگار: نوشین طهماسبی ** انتشار دهنده: محمد عزیزپور

 

خبر فوق در وب سایت خبرگزاری ایرنا 


نوشته شده در  سه شنبه 95/10/28ساعت  5:29 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

تحلیل روان شناختی درباره افرادی که ادعای ارتباط با ارواح دارند

پوران محمدی:‌ «من روح پدربزرگ را هر شب می‌بینم و با او حرف می‌زنم»، «روح از من خواسته تا به تو درباره عواقب این تصمیم هشدار بدهم». شاید شما هم در اطراف‌تان با افرادی برخورد کرده‌اید که ادعا می‌کنند با دنیای ارواح، ماوراءالطبیعه و نیروهای فرازمینی در ارتباط هستند. آیا این افراد بیمارند؟ آیا باید از این افراد ترسید یا نگران‌شان بود؟ افرادی که ادعای ارتباط با ارواح را دارند دارای چه خصوصیات شخصیتی هستند؟ واکنش اطرافیان در برابر آنها باید چگونه باشد؟ دکتر شهریار شهیدی، روان‌شناس و استاد ساوجبلاغی دانشگاه شهید بهشتی معتقد است ادعای ارتباط با ارواح به نوعی ریشه در اختلالات شخصیت دارد. وی تاکید می‌کند در صورتی که این موضوع روند طبیعی زندگی فرد را تحت‌الشعاع خود قرار دهد، برای کنترل این وضع حتماً باید از یک روان‌شناس و در صورت لزوم روانپزشک کمک گرفت. گفت‌وگوی ما با دکتر شهریار شهیدی را بخوانید. ادامه مطلب...

نوشته شده در  جمعه 95/10/24ساعت  12:42 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

پروفسور سیف الدین نجم آبادی، استاد پیشین دانشگاه تهران و استاد کرسی ایران شناسی دانشگاه هایدلبرگ آلمان، پس از عمری تدریس و پژوهش و تألیف و ترجمه و تصحیح متون در بیست و دوم مهر سال 1395 درگذشت. برای گرامیداشت یاد و پاسداشت خدمات علمی و فرهنگی وی دوستان، شاگردان و خانواده ایشان جمعه بر سر مزار نیایش گرد هم خواهند آمد.

زمان: جمعه، 17 دی 1395، ساعت 15 - 17

مکان: تهران، خیابان امام خمینی، خیابان شیخ هادی نجم آبادی، مقبره حاج شیخ هادی نجم آبادی

پروفسور سیف الدین نجم آبادی درگذشت

شهرام نجم آبادی، خانم دکتر مهدخت معین (فرزند شادروان دکتر محمد معین)، حسین عسکری

یادداشت دکتر مهدخت معین درباره پروفسور سیف الدین نجم آبادی

حجت الاسلام اسماعیل آل احمد، استاد منوچهر صدوقی سها، شهرام نجم آبادی، حسین عسکری

عکس ها: علی عسگری


نوشته شده در  پنج شنبه 95/10/16ساعت  1:45 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 

کشف رموز مقالات شمس تبریزی به همت عارف و هنرمند البرزی

کد خبر: 82368041 | تاریخ خبر: 11/10/1395 - 10:8

کرج - ایرنا - پژوهشگر فرهنگ و تاریخ استان البرز با اشاره به سالروز درگذشت استاد علی اشرف والی عارف، گفت: کشف رموز مقالات شمس تبریزی به همت این شاعر، خوشنویس و نقاش معاصر البرزی محقق شده است. حسین عسکری روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: 11 دی ششمین سالروز درگذشت استاد علی‌اشرف والی عارف، شاعر، خوشنویس و نقاش معاصر البرزی است. وی با بیان اینکه مطالعه و تأمّل در ادبیات عرفانی از جمله ویژگی های استاد والی است، اظهار داشت: "کشف رموز مقالات شمس تبریزی" از سال 1352 تا 1357 حاصل آن است و نخستین جلد این مطالعات عرفانی در سال 1393 در کتابی 584 صفحه ‌ای، با عنوان "طلوع دوباره شمس" منتشر شده است. وی ادامه داد: استاد علی ‌اشرف والی در سال 1299 در روستای وِلیان از توابع شهرستان ساوجبلاغ زاده شد اما از اوان کودکی، زندگی و تحصیلات خود را در تهران گذراند و در سال 1317 به مدرسه (دانشکده) هنرهای زیبای نوین راه یافت و از تجربیات و آموزش استادانی چون میرزا علی اکبر خان نجم‌ آبادی (شاگرد البرزی استاد کمال الملک)، علی محمّد حیدریان، رفیع حالتی و ابوالحسن صدیقی بهره‌ مند شد. ادامه مطلب...

نوشته شده در  شنبه 95/10/11ساعت  5:58 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

<   <<   6   7   8   9   10   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
کتاب «تاریخ هشتگرد» منتشر شد
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]