سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نام نظرآباد و اندیشه تغییر

 اسماعیل آل احمد

قرآن پژوه مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن حوزه علمیه قم

و مدیر موسسه رخسار قرآن شهرستان نظرآباد                                                                              

در آمواسماعیل آل احمدزه های قرآن، تغییرات اقوام در هر بعدی، وقتی صورت می گیرد که خود آن قوم آن را بیاغازند. (1) بی شک از آنجایی که قرآن، کتاب هدایت است بالطبع، مراد اصلی آن از تغییر، آن تغییرهایی است که مقوله هدایت آدمیان را عهده دار است اما قرآن فقط در این مقوله صرف، کارکرد ندارد و می توان و باید در همه مقولات حیات آدمی از آن الگو گرفت. آنچه در فرهنگ امروزین ما در پرده های غفلت پوشانده شده، نام هایی است که بر افراد و اشیا و مکان های اطراف خود می نهیم. نام از چنان اهمیتی برخوردار است که در آموزه های خاندان پاک قرآن - حضرات معصومین علیهم السلام- یکی از حقوق فرزندان بر والدین، تعیین نام نیک برشمرده است.(2) ارتباط نام ها با ما آدمیان می باید ارتباطی دو سویه باشد؛ اثرگذاری و اثرپذیری و این مهم در زندگی نمی تواند و نباید نادیده انگاشته شود. در نهادن نام، حکمت هایی عمیق نهفته است که بر ارباب فضلیت و فرهنگ پوشیده نیست.

چندی است که مردانی از مدیران و فرهیختگان شهرستان ما درصدد تغییر نام شهرستان نظرآباد هستند و این قلم در امتداد همین دغدغه درصدد اندیشیدن به مطالبی است از جمله: 1- آنچه در نام نهادن جدید باید بسیار جدّی تلقی شود این است که نام جدید نباید گسستی بین امروز و دیروز و پریروز این دیار ایجاد کند. اگر چنین شود مردمان فردای این دیار در یافتن هویت کهن خویش متحیّر می شوند همان تحیّری که بسیاری از انسان های بی هویت امروز را در منجلاب بی آیندگی فرو برده؛ آینده ای که بی این پشتوانه عظیم کهن خانه ای بنا شده بر آب است بی ریشه و پی. پیشنهاد تعیین نامی که غیر از نام نظرآباد باشد پیشنهاد خوبی است به این صورت که نام شهر غیر از نام شهرستان باشد مثل هشتگرد و ساوجبلاغ. 2- قطعا" این نام باید حاوی پیامی برخاسته از این دیار و پیشینه کهن آن باشد و به قول قدیمی ها اسم باید با مسمّا باشد. در این شهر، نام رجالی بزرگ در علم و صنعت می درخشد؛ روزگار این شهر، روزگاری سرشار از حضور درخت و سبزه و طبیعت دلگشا است؛ بر دامان این دیار، آثار باستانی فاخری که آبرویی بین المللی دارند زینت بسته اند. 3- این نام از زیبایی و شیوایی آوایی و خوشامد اهالی هم اگر بهره ای کامل نداشته باشد با بی مهری اهالی روبرو شده و طرد می شود و اگر نشود در طول زمانی بس دراز پذیرفته خواهد شد و این یعنی هزینه ای بس کلان اما بی نتیجه یا کم نتیجه.

حال که کار تغییر نام شهرستان به دست افرادی این کاره سپرده شده خوب است که با وسواس تمام، نامی هنرمندانه و مردم پسند و با مسمّا بر این دیار زیبا و نیک بر گزینیم. ان شاءالله

 پانوشت ها: 1. قرآن کریم، آیه 52 سوره انفال و آیه 11 سوره رعد/2. کلمات قصار شماره 403 نهج البلاغه حضرت امیر علیه السلام.


نوشته شده در  شنبه 87/12/10ساعت  6:30 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

دلایل باستان شناختی تغییر نام

 ذکرالله زنجانی

کارشناس ارشد باستان شناسی و عضو هئیت کاوش در محوطه ازبکی

درباره تغییر نام هر شهر یا شهرستان، مقوله های مختلفی از جمله مسائل تاریخی، مذهبی، جغرافیایی و… تأثیرگذار هستند. در این نوشتار سعی شده است بیشتر  مسائل مذکور با چشمی تیزبین و با استفاده از چشم اندازهای موجود در سطح شهرستان که جلودار بوده و می توانند تأثیری شگرف و اثربخشی داشته باشنزکریا زنجانید بحث گردد. اگر ساکنان خواسته باشند آماری بدست بیاورند، اصالت و قومیت می تواند همسو با انگیزه های دیگر مؤثر واقع گردد.   از آنجایی که غربی ترین شهرستان استان تهران با وسعتی مناسب به شکل هندسی می باشد و با توجه به اینکه دشت صاف و سرسبز این منطقه محوطه ها و مکان های باستانیّ، ابنیه تاریخی و فرهنگی بسیار جذاب و زیبایی را در خود جای داده است و قدمت محوطه های تاریخی این ناحیه با تنوع عالی با استناد به داده های فرهنگی و حفریات باستان شناسی به هزاره های دور، حدودا" هشت هزار سال قبل اشاره می کند و بررسی های انجام شده در این پهندشت، نشان از این دارد که انسان های ساکن در این منطقه با نقاط مختلف جهان باستان ارتباط داشته اند.

این شهرستان تازه تأسیس بیش از 50 اثر تاریخی و باستانی را در خود جای داده است: محوطه باستانی ازبکی با تپه های گوموش، مارال، جیران، تپه باستانی گازرخشت های 9هزار ساله محوطه باستانی ازبکی - شهرستان نظرآبادسنگ، تینال تپه، تپه های قزل حصار، خرم آباد... و آثاری چون قلعه های تاریخی، یخچال ها، امام زادگان شریف، آسیاب ها، حمام های قدیمی که از نظر تاریخی، از آنها اطلاعات دقیقی در دست نیست، بجز اطلاعاتی که مربوط به حفاری های باستان شناختی در محوطه ازبکی و بررسی های باستان شناسی نگارنده و همچنین کارشناسان میراث فرهنگی در دست می باشد. از داده های فرهنگی باارزش می توان به شهر و قلعه تاریخی مربوط به حدودا" سه هزار سال پیش که آثار معماری ارزشمندی را از گذشتگان به یادگار داریم و یکی از قدیمی ترین خشت های دست ساز بشر که در حال حاضر در موزه بین المللی سازمان ملل متحد نگهداری می شود اشاره نمود. از آثار دیگر می توان به قطعات شکسته لوحه های آغاز عیلامی، معبد رنگین، ملات ساروج (ساروج ملاتی است که از ترکیب موادی چون آهک،شیر، تخم مرغ، خاکستر و… تشکیل می شود) اشاره کرد. بر طبق بررسی های بعمل آمده و با توجه به سفالینه های تاریخی در شکل، رنگ و تزئینات مختلف از محوطه های تاریخی از دشت نظرآباد که حد واسط بین دشت قزوین و ری می باشد و همچنین نتیجه حفریات باستانی، ارتباط ساکنان با مناطق همجوار و دوردست را به اثبات می رساند.

همچنانکه نقوش حیوانی و گیاهی بر روی سفالینه های این شهرستان، موجودیت و سرسبزی این شهرستان را در دوران باستان هویدا می نماید. این شهرستان با داشتن مکان ها و محوطه های تاریخی و نیز داده های فرهنگی بسیار زیبا و دیدنی و همچنین چشم انداز طبیعی، توانایی آن را دارد که در لیست شهرهای باستانی و نامی کشور قرار بگیرد. آیا به نظر نمی رسد که نام شهرستان و حتّی شهر، نامی زیبا، جذاب و برگرفته از اسامی تاریخی، فرهنگی و باستانی باشد؟ با توجه به گذشته و تاریخ کهن این شهرستان می توان موجبات جذب توریست و جهانگردان را در این منطقه فراهم آورد که همّت والای مسئولان را می طلبد. امید آن می رود که در سطح شهرستان نظرآباد پارک موزه ای احداث شود و دگرباره حفاری های باستان شناختی رونق گرفته و از همه مهمتر اسمی با مسما انتخاب شود که برای آیندگان به یادگار بماند.


نوشته شده در  شنبه 87/12/10ساعت  6:25 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

ویژگی های جغرافیایی شهرستان نظرآباد

نامی برای تمام فصول

علیرضا عزیزی

کارشناس ارشد جغرافیا

در خصوعلیرضا عزیزیص اهمیت نام در جغرافیا و فرهنگ ملل سخن بسیار است. بشر از زمانی که با مکان سر و کار داشته لزوم شناسایی و نامگذاری مکان ها را دریافته است. چرا که نامگذاری سبب می شود که اولا" مکان های مختلف شناسایی شوند و ثانیا" مکان های مختلف از یکدیگر تمیز داده شوند. در واقع این اسامی جغرافیایی هستند که به مکان های مختلف هویت و شخصیت می دهند. بی تردید یکی از مناسب ترین وسایل شناخت اوضاع فرهنگی، اجتماعی ، اقتصادی، تاریخی و جغرافیایی یک منطقه در عین حال پیچیده ترین وسایل شناخت آن جامعه مسئله نام و وجه تسمیه مناطق جغرافیایی می باشد چرا که بررسی صحیح وجه تسمیه شهرها از طرفی می تواند به روشن شدن وضعیت تاریخی، فرهنگی و جغرافیایی کمک شایان کند و تعبیر اشتباه می تواند سبب گمراهی گردد. لذا با توجه به موارد فوق ضرورت دارد ویژگی ها و خصوصیات شهرستان نظرآباد به عنوان یک مکان جغرافیایی بیان شود تا سنخیت نام آن مشخص شود.

شهرستان نظرآباد یکی از شهرستان های سیزده گانه استان تهران است. این شهرستان در واقع تازه تأسیس اما از نظر تاریخی و سابقه سکونت، کهن ترین شهرستان استان تهران می باشد. شهرستان نظرآباد با وسعت 576 کیلومتر مربع که موقعیت جغرافیایی از 35درجه و 47دقیقه در جنوبی ترین نقطه شروع و تا عرض 31درجه و 1 دقیقه شمالی امتداد دارد و طول جغرافیایی آن نیز از 50 درجه و 15 دقیقه در شرق شروع و تا  50 درجه و 41 دقیقه در غرب امتداد دارد. این شهرستان از شمال و شرق به شهرستان ساوجبلاغ از جنوب به اشتهارد شهرستان کرج و از غرب به شهرستان آبیک قزوین محدود می گردد و در واقع غربی ترین شهرستان استان و دروازه ورود به تهران از نواحی غرب و شمال غرب کشور است.

از نظر توپوگرافی، این شهرستان دارای زمین های نسبتا" صاف و هموار است که حداقل اختلاف ارتفاع و ناهمواری در آن مشاهده می شود. حداکثر ارتفاع در این شهرستان در نواحی شمالی این شهرستان «نواحی اطراف مسجد فخرایران» 1305 متر و حداقل ارتفاع 1162 متر در نواحی شرقی نجم آباد مشاهده می شود که 143 متر اختلاف ارتفاع بین نواحی شمالی و جنوبی شهرستان وجود دارد که با توجه به فاصله افقی بین این دو نقطه، شیب کلّی و عمومی این شهرستان 5 درصکارخانه مقدم شهر نظرآبادد است که زمینه هر گونه فعالیت را در این شهرستان فراهم می کند و زمینه اجرای پروژه های عمرانی بدون هیچ محدودیتی قابل اجرا می باشد.

وضعیت اقلیمی این منطقه نیز تحت تأثیر چند عامل قرار دارد که مهمترین عامل تأثیرگذار در آب و هوای این منطقه بادهای غربی است که عمده ترین عامل بارش در شهرستان می باشد و عامل دیگر نسیم کوه به دشت است که این باد به ویژه در فصول سرد سال از کوه های نواحی شمالی «دامنه جنوبی کوه های طالقان» به سمت این شهرستان وزش می کند و آب و هوای منطقه را تحت تأثیر خود قرار می دهد. باد دیگر باد محلّی «راز» است که در فصول تابستان از نواحی جنوب شرقی شهرستان وارد منطقه شده و موجب افزایش محسوس دما در فصول گرم سال می شود . بررسی خاک شهرستان نشان می دهد که عمده خاک های این شهرستان رسوبات دانه درشت و دانه ریزی هستند که طی دوران مختلف زمین شناسی و دوره پر باران از مناطق مرتفع شمالی شهرستان شسته و در مناطق جنوبی رسوبگذاری شده اند که با حرکت از شمال به جنوب اغلب رسوبات از دانه درشت به دانه ریز تبدیل می گردند و خاک بسیار مناسبی از نظر جنس و عمق خاک برای کشاورزی فراهم می نماید.

عمده ترین منابع آبی این شهرستان از آب های زیر زمینی تأمین می شود که در دوره های گذشته به شکل چاه های دستی و نیمه عمیق و قنات «کاریز» از آنها بهره برداری می شد که در  سال های اخیر به شکل چاه های عمیق و نیمه عمیق از آنها استفاده می شود و منابع آب سطحی شهرستان امتداد رودهای کردان، خور و سیفدارک، هیو و شلمزار و عرب آباد و رودخانه چمبورک است که همگی آنها در محدوده شهرستان ساوجبلاغ هستند و در فصول پر آبی جریان آب این رودخانه ها وارد این منطقه شده و با توجه به شیب کلّی و عمومی شمالی- جنوبی امتداد پیدا می کند و در همان بخش شمالی شهرستان ناپدید می شود و از این میان تنها آب رودخانه کردان است که در فصول پر آبی امتداد آب این رودخانه با جهت شمال شرقی - جنوب غربی امتداد پیدا می کند و به رودخانه خررود که در سمت جنوب غرب شهرستان قرار دارد و با هم رودخانه شور را تشکیل می دهند که در منتهی الیه جنوبی شهرستان امتداد پیدا می کند و از شهرستان خارج می شود.

بررسی وضعیت جمعیت طبق آمارگیری رسمی سال 1385 نشان می دهد که این شهرستان 128725 نفر جمعیت دارد  که از ایشهرستان نظرآبادن تعداد 97722 نفر «76درصد» در تنها نقطه شهری شهرستان یعنی شهر نظرآباد و مابقی 31003 نفر در نقاط روستایی که در 44 روستای دارای سکنه این شهرستان سکونت دارند. البته در سال اخیر تنکمان تبدیل به نقطه شهری شده که باید جمعیت آن از نقاط روستایی کسر گردد. شهر نظرآباد تنها نقطه شهری شهرستان است که در ابتدا با احداث کارخانه مقدم در سال 1337 و پس از آن با آغاز روند مهاجرت ها به ویژه در چند دهه اخیر به سرعت رشد نمود و باغات و زمین های کشاورزی و روستاهای اطراف خود یعنی محمدآباد، علی آباد، سیدجمال الدین، صالح آباد را در خود بلعیده و به صورت افقی در تمامی جهات جغرافیایی توسعه پیدا کرده و در حال حاضر نیز فضاهای خالی بین این نقاط را پر نموده و با افزایش شعاع این شهر، روستاهای دیگر در معرض تهدید این شهر قرار گرفته است که همه این عوامل شهر نظرآباد را به یک شهر نسبتا" بزرگ صدهزار نفری تبدیل کرده است.

روستاهای شهرستان نیز از ویژگی های توپوگرافی شهرستان تبعیت می کند چرا که نگاهی به پراکندگی روستاهای شهرستان نشان می دهد که اغلب روستاها به صورت نسبتا" متعادل و به صورت فضایی در سطح شهرستان پراکنده شده اند و رابطه این نقاط روستایی با شهرها نیز در حال حاضر از عامل راه های ارتباطی تبعیت می کند چرا که اغلب روستاهای دهستان احمدآباد با شهر آبیک، بخش تنکمان با هشتگرد و نظرآباد و دهستان نجم آباد با شهر نظرآباد ارتباط دارند که در حال حاضر با گسترش و تعریض راه های ارتباطی تلاش بر این است که ارتباط این نقاط با مرکز شهرستان برقرار شود تا مرکز شهرستان حوزه نفوذ گسترده ای داشته باشد. شهر نظرآباد با توجه به غالب بودن جمعیت این شهر مسائل اجتماعی شهرستان را تحت تأثیر خود قرار داده است. نگاهی به مبدأ مهاجرت های ساکنان این شهر نشان می دهد که غالب مهاجرین از استان های آذربایجان شرقی، زنجان، اردبیل، قزوین، همدان، گیلان، کردستان و کرمانشاه به این شهر آمده اند که اکثر آنها از فرهنگ اصیل و بومی مناطق خود بهره می برند که در فرهنگ اجتماعی و عمومی شهرستان بی تأثیر نیست. زبان مردم شهرستان در نقاط روستایی ترکی با لهجه ساوجبلاغی و مهاجرین شهر نظرآباد نیز اکثرا" ترکی آذری می باشد.

نگاهی به وضعیت اقتصادی شهرستان نشان می دهد که دشت نسبتا" وسیع و یک دست با شیب کم، خاک حاصلخیز با افق کامل خاک و منابعاز آثار باستانی شهرستان نظرآباد آب زیرزمینی قابل توجه باعث شده که این منطقه توان بالایی را در تولید اغلب محصولات کشاورزی داشته باشد که می تواند تأمین کننده بخش قابل توجهی از مواد غذایی شهرهای پرجمعیت استان به ویژه تهران باشد. هر چند این شهرستان توسعه خود را مدیون احداث کارخانه نساجی مقدم است که با همت عبدالله مقدم در این منطقه احداث گردید که ظرفیت بالایی جذب نیروی کار به عنوان یک نقطه عطف باعث توسعه بسیار سریع این شهر گردید اما در حال حاضر بخش صنعت تحت تأثیر نزدیکی به پایتخت، راه های ارتباطی اصلی کشور، تمرکز صنایع در اطراف پایتخت و بازارهای بزرگ مصرف قرار دارد و در حال حاضر احداث چهار شهر صنعتی در این شهرستان به تصویب رسیده که در حال حاضر 2 شهر فعال می باشد که در صورت بهره برداری از واحدهای صنعتی این شهرک ها، بخش صنعت این شهرستان نیز می تواند همانند بخش کشاورزی شهرستان در استان و کشور نمونه باشد.

   پیشینه تاریخی و باستانی حکایت از قدمت کهن و بسیار طولانی این منطقه دارد چرا که موقعیت جغرافیایی و قرارگیری در مسیر ارتباطی غرب به شرق ایران و زمین های همواره باعث استقرار تمدن در این شهرستان گردیده است و در حال حاضر در این شهرستان 54 اثر تاریخی وجود دارد که از این میان 34 اثر ثبت شده ملی وجود دارد که عمده ترین و اصلی ترین آنها تپه باستانی ازبکی و تپه های همجوار آن است که طبق نظر کارشناسان قدمت نه هزار ساله را بیان می کند. همه این عوامل در کنار شخصیت های فرهنگی این شهرستان همچون ملاعلی قارپوزآبادی، خاندان نجمی و مقدم از برجسته ترین شخصیت های ملی محسوب گردیده که حاکی از موقعیت برجسته و ممتاز شهرستان در زمینه فرهنگی می باشد.

با توجه به موارد بیان شده در مورد خصوصیات جغرافیایی شهرستان نظرآباد نشان می دهد که این شهرستان دارای ویژگی ها و توانمندی های قابل توجهی است. در واقع این نام از نظر مفهوم و محتوا هیچ تفامتی با نظرآباد دهه 40 که یک روستای کوچک 446 نفری که دهخدا از آن یاد می کنند ندارد، در حالی که این شهرستان در طول نیم قرن گذشته سریعترین تحولات را پشت سر گذاشته و همچنان این تحولات ادامه دارد که نام نظرآباد بیانگر اوضاع فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، تاریخی و جغرافیایی شهرستان را ارائه نمی نماید. با این حال ضرورت دارد که با توجه به نظر ساکنان محترم و نظر کارشناسان، نام شایسته و در خور که آینه تمام نمای خصوصیات بیان شده فوق باشد انتخاب گردد.


نوشته شده در  شنبه 87/12/10ساعت  6:18 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

چیستی و چرایی تغییر نام شهرستان نظرآباد

چو ایران نباشد تن من مبادشهرستان نظرآباد اگر چه جدید است اما میراث دار فرهنگی کهن و تاریخی دیرپا است. دشتی به بلندای تاریخ که به قول استاد دکتر یوسف مجیدزاده (از چهره های ماندگار باستان شناسی ایران) سرگذشت کامل تری از رخداد های کهن سرزمین ایران را در دل نهفته داشته و در این راستا همچون نگینی گرانبها بر تارک این سرزمین اهورایی می درخشد. کشف کهن ترین خشت های دست ساز بشر با قدمت 9 هزار ساله، معبد رنگین یان تپه، دست یابی ساکنان پیش از تاریخ محوطه ازبکی به سیمان، کشف سند همکاری تجاری اهالی محوطه ازبکی و شوش باستان در اواسط هزاره چهارم پیش از میلاد، بناهای آریایی های اولیه، شهر و دژ عظیم مادی، دیوارهای دو رنگ مادی، کشف نخستین پیکره سنگی دوره مادها، فرهنگ سفال آلویی، تدفین های عجیب باستانی و سفالینه های زیبا و ... از جمله ویژگی های باستانی این شهرستان به شمار می روند که در مجموع می تواند نقش مهمی در بازسازی و روایت گوشه هایی از تاریخ زیبای ایران را داشته باشد.

بی ترد شهرستان نظرآباد ید نام شهرستان «نظرآباد» که دارای ویژگی های ارزشمندی در عرصه های تاریخی، جغرافیایی، فرهنگی و اقتصادی است، بیان کننده اوصاف این شهرستان آباد و زیبا نیست و پسوند «آباد» مانع از بازتاب این ویژگی ها در اذهان هموطنان گرامی می شود. در سال های اخیر خواست فراگیر شهروندان به ویژه نخبگان و جوانان مبنی بر تغییر نام شهر باعث گردید که شورای اسلامی شهر نظرآباد با استناد به «قانون تشکیلات، وظایف و انتخاب شوراهای اسلامی کشور مصوب سال 1375» در جلسه روز 7 مهر 1387 با تشکیل «کمیته تغییر نام شهر نظرآباد» موافقت کند. پس از تصویب آیین نامه اجرایی 11 ماده ای، کمیته مورد اشاره با ترکیب 12 نفر از کارشناسان و مؤلفان رشته های ادبیات، تاریخ، باستان شناسی، جغرافیا، روان شناسی، حقوق و ... که دارای تحصیلات دکتری و کارشناسی ارشد در این رشته ها هستند، آغاز به کار کرد. پس از برگزاری چهار جلسه علمی به جهت رعایت کامل پاره ای مسایل حقوقی و قانونی روند تغییر نام، با توافق فرمانداری نظرآباد و شورای اسلامی شهر نظرآباد سطح فعالیت این کمیته از شهر به شهرستان ارتقا یافت و هم اکنون زیر نظر فرماندار محترم به فعالیت خود ادامه می دهد.

 این کمیته پس از اطمینان خاطر از اتفاق نظر اکثریت غالب اهالی شهرستان مبنی بر تغییر نام که از طریق اجرای نظرسنجی علمی آشکار خواهد شد، تعدادی نام را براساس ضوابط مندرج در «آیین نامه نامگذاری شهرها، خیابانها، اماکن و مؤسسات عمومی مصوب سال 1375 شورای عالی انقلاب فرهنگی» به فرمانداری پیشنهاد خواهد کرد. این اسامی بایستی به تأیید شورای فرهنگ عمومی شهرستان (متشکل از نهادهای فرهنگی و اجتماعی به ریاست امام جمعه) برسد. پس از آن فرمانداری براساس «قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری مصوب سال 1362 و آیین نامه اجرایی آن» این اسامی را برای تصویب نهایی به وزارت کشور ارسال خواهد کرد.

ضوابط و معیارهای تغییر نام شهرستان نظرآباد از نظر کارشناسان و پژوهشگران عضو این کمیته به شرح ذیل است: 1- نگاه ویژه به مختصات و اوصاف دینی، تاریخی، جغرافیایی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی شهرستان در گزینش نام جدید. 2- رعایت تناسب اسم و مسمّی.3- انتخاب نامی رسا، کوتاه و روان. 4- انتخاب نامی که باعث ایجاد روحیه افتخار ملی و حماسی و انبساط خاطر و تلطیف اخلاقی و عاطفی اهالی و بیانگر غنای فرهنگ اسلامی و ایرانی باشد. 5- توجه ویژه به اسامی پیشنهادی اهالی که از طریق فراخوان و نظرسنجی جمع آوری خواهد شد.

کارشناسان عضو کمیته تغییر نام شهرستان نظرآباد

حسین باحقیقت: فرهنگی و کارشناس ارشد تاریخ ·حمید بذرپاچ: دانشجوی دکتری حقوق خصوصی و مدرس دانشگاه · محمدرضا ربانی:فرهنگی و کارشناس ارشد جغرافیا ·ذکرالله زنجانی: کارشناس ارشد باستان شناسی و مولف کتاب «شناسنامه تاریخی ساوجبلاغ»·  علیرضا عزیزی: کارشناس ارشد جغرافیا و مولف کتاب «جغرافیای ساوجبلاغ» ·حسین عسکری: کارشناس ارشد حقوق اسلامی و مولف کتاب «دشتی به وسعت تاریخ» و مسوول کمیته ·اکبر قره داغی: کارشناس ارشد روانشناسی و مدرس دانشگاه· حسین کیا: دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی و مدرس دانشگاه ·مجتبی محتشمی:فرهنگی و کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی ·اصغر محمدی: کارشناس ارشد حدیث و علوم قرآنی و مدرس دانشگاه· داوود مقدم: کارشناس علوم ارتباطات اجتماعی و دبیر کمیته ·عادل نورزاده: فرهنگی و کارشناس ارشد آموزش زبان انگلیسی.

جهت آگاهی از انعکاس خبر تشکیل کمیته تغییر نام شهرستان نظرآباد در خبرگزاری ایرنا رجوع کنید بهhttp://www4.irna.ir/View/FullStory/?NewsId=255421


نوشته شده در  سه شنبه 87/9/19ساعت  11:37 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

آیین نامه اجرایی کمیته تغییر نام شهر نظرآباد

مقدمه: بی تردید نام ها باید بامسمّا باشند و ویژگی های اماکن نامیده شده به آن اسامی را به طور کامل و دقیق بازتاب دهند. نام نظرآباد (واقع در غرب استان تهران) که دارای ویژگی های ارزشمندی در عرصه های تاریخی، جغرافیایی، فرهنگی و اقتصادی و... است، بیان کنند? اوصاف این شهر آباد و زیبا نیست. در سال های اخیر خواست عمومی و فراگیر شهروندان به ویژه نخبگان مبنی بر تغییر نام شهر باعث گردید که شورای اسلامی شهر نظرآباد با تشکیل «کمیته تغییر نام شهر» به طور روشمند به این مطالبه بنیادین شهروندان پاسخ دهد.

ماده1) کمیته تغییر نام شهر نظرآباد که در این آیین نامه «کمیته» نامیده می شود، براساس بند 9 صورتجلسه یکصد و چهل و دوم شورای اسلامی شهر نظرآباد در تاریخ 7 مهر 1387 تشکیل شد.

ماده2) این کمیته زیرنظر شورای اسلامی شهر نظرآباد فعالیت خواهد کرد.

ماده3) مدّت فعالیت کمیته از تاریخ تشکیل تا حصول نتایج مطلوب، شش ماه خواهد بود که در صورت لزوم مدّت فعالیت آن با موافقت رئیس شورای اسلامی شهر تمدید خواهد شد.

ماده4) اهداف کمیته عبارتند از:

الف) شناسایی و پیشنهاد حدود 20 نام مناسب به ترتیب اولویت جهت تصویب و انتخاب نهایی توسط شورای اسلامی شهر.

 ب) رعایت کامل اصول پژوهشی با در نظر گرفتن ویژگی های جغرافیایی، تاریخی، فرهنگی و اقتصادی و... شهر در روند پیشنهاد نام جدید.

ماده 5) ارکان کمیته به شرح ذیل است:

الف) رئیس: از بین کارشناسان و پژوهشگران شهرستان و توسط رئیس شورای اسلامی شهر انتخاب و معرفی خواهد شد.

ب) دبیر اجرایی:با پیشنهاد رئیس کمیته و تأیید رئیس شورای اسلامی شهر انتخاب و معرفی خواهد شد.

ج) اعضا: اعضای حقیقی و حقوقی کمیته عبارتند از:

الف) ده نفر کارشناس با تحصیلات فوق لیسانس یا دکتری در رشته های مرتبط با اهداف کمیته، پس از تأیید رئیس شورای اسلامی شهر.

ب) نمایندگان فرمانداری، شهرداری، شورای اسلامی شهر، دفتر امام جمعه، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره تبلیغات اسلامی، نماینده روحانیان و طلّاب شهرستان، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بنیاد شهید و امور ایثارگران، اداره میراث فرهنگی و گردشگری، آموزش و پرورش (مسئولان گروه های آموزشی جغرافیا، تاریخ و ادبیات)، اداره مسکن و شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور، انجمن شعر و ادب شهرستان، مدیر مسئول هفته نامه پیام سپیدار، خبرنگار واحد مرکزی خبر (صدا و سیما).

ماده6) فعالیت های اجرایی کمیته به شرح ذیل است:

الف) برگزاری منظّم جلسه با کارشناسان و اعضای حقوقی کمیته.

ب) تنظیم و چاپ فراخوان تغییر نام به صورت علمی و روشمند.

ج) انجام پروژه نظرسنجی علمی از شهروندان.

د) راه اندازی وبلاگ و پست الکترونیک و اخذ صندوق پستی.

ه) تبلیغ و اطّلاع رسانی گسترده فراخوان در سطح شهرستان.

و) چاپ فراخوان در نشریات کثیر الانتشار و محلّی و تعیین جایزه برای پیشنهادهای برتر.

ز) توزیع وسیع برگه های فراخوان از طریق پست.

ح) ارسال فراخوان به مراکز علمی، پژوهشی و فرهنگی مرتبط در سطح استان تهران و کشور.

ط) بهره مندی از نظرات اساتید دانشگاه ها و پژوهشگران صاحب نظر.

ماده7) مسئولیت نظارت و اجرای فعالیت های کمیته به ترتیب بر عهد? رئیس و دبیر اجرایی کمیته است.

ماده8) دبیرخانه کمیته در محل شورای اسلامی مستقر خواهد شد.

ماده9) نتایج تفصیلی تغییر نام با رعایت اصول نگارشی و پژوهشی به صورت مکتوب جهت تصویب نهایی به شورای اسلامی شهر ارسال خواهد شد.

ماده10) تصمیم درباره میزان حق الزحمه کارشناسان مدعو، بر عهده شورای اسلامی شهر خواهد بود.

ماده11) این آیین نامه که در 11 ماده تنظیم گردیده در جلسه مورخه 22/7/87 شورای اسلامی شهر نظرآباد به تصویب اعضاء رسید.


نوشته شده در  جمعه 87/9/1ساعت  11:40 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

   

 کمیته تغییر نام شهر نظرآباد آغاز به کار کرد.

در پی درخواست عمومی شهروندان نظرآبادی، طرح تشکیل «کمیته تغییر نام شهر نظرآباد» در یکصد و چهل و دومین جلسه عمومی شورای شهر به تصویب رسید. مسعود حامدی ضمن اعلام این خبر گفت: این کمیته از کارشناسان و نخبگان علوم مختلف و مرتبط تشکیل شده است که با بررسی های دینی، اجتماعی فرهنگی و اقتصادی و سوابق تاریخی شهر و نظرخواهی عمومی و همچنین فراخوانی از مراکز علمی، پژوهشی و فرهنگی نام جدید شهر نظرآباد را که معرف ویژگی های خاص این شهر می باشد، انتخاب خواهند نمود. رئیس شورای شهر نظرآباد در این جلسه حسین عسگری مؤلف کتاب «دشتی به وسعت تاریخ» را به عنوان مسوول این کمیته برگزید.

   رئیس برگزیده این کمیته در مصاحبه با خبرنگار روزنامه کارگزاران در ارتباط با خصوصیات نام جدید شهر نظرآباد گفت: بی تردید نام ها باید با مسما باشد و ویژگی های اماکن نامیده شده به آن اسامی را به طور کامل و دقیق بازتاب دهند. وی در ادامه اظهار داشت: نام شهر نظرآباد که دارای ویژگی های ارزشمندی در عرصه های تاریخی، جغرافیایی، فرهنگی و اقتصادی است، بیان کننده اوصاف این شهر آباد و زیبا نیست. عسگری در خصوص موافقت شورا با تشکیل کمیته تغییر نام به خبرنگار ما گفت: خواست عمومی و فراگیر شهروندان به ویژه نخبگان در سال های اخیر مبنی بر تغییر نام شهر، باعث گردید که شورای اسلامی شهر نظرآباد با تشکیل «کمیته تغییر نام شهر» به طور روشمند موافقت نماید. عسگری همچنین در خصوص زمان لازم برای این کار گفت: طبق آیین نامه مصوب، مدت فعالیت کمیته از تاریخ تشکیل تا حصول نتایج مطلوب، شش ماه خواهد بود که در صورت لزوم مدت فعالیت آن با موافقت رئیس شورای اسلامی شهر تمدید خواهد شد و در نهایت حدود بیست نام مناسب به ترتیب اولویت جهت تصویب و انتخاب نهایی به شورای اسلامی شهر پیشنهاد خواهد گردید.

   عسگری اعضای حقیقی و حقوقی کمیته را متشکل از  نمایندگان نهادها و ده نفر کارشناس با تحصیلات فوق لیسانس یا دکتری در رسته های مرتبط با اهداف کمیته که به تایید رئیس شورای اسلامی شهر رسیده اند برشمرد و ادامه داد: کمیته با برگزاری منظم جلسه با کارشناسان و اعضای حقوقی خود خواهد پرداخت و با فراخوان علمی از نظرات شهروندان نیز بهره خواهد برد و به پیشنهادات برتر نیز جایزه داده خواهد شد. همچنین در این خصوص ضمن اختصاص صندوق پستی و پست الکترونیکی (=رایانامه) با مراکز علمی، پژوهشی و فرهنگی مرتبط در سطح استان تهران و کشور نیز مکاتبه خواهد شد و از نظرات اساتید دانشگاه ها و پژوهشگران صاحب نظر بهره مند خواهد گردید. (به نقل از: روزنامه کارگزاران، ویژه شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد، نیمه اول آذر 1387، شماره یک، صفحه اول).    نقشه شهرستان نظرآباد

.

کارشناسان عضو کمیته تغییر نام شهر نظرآباد

· حسین باحقیقت: فرهنگی و کارشناس ارشد تاریخ.

· حمید بذرپاچ: دانشجوی دکتری حقوق خصوصی و مدرس دانشگاه.

· محمدرضا ربانی:فرهنگی و کارشناس ارشد جغرافیا.

· ذکرالله زنجانی: کارشناس ارشد باستان شناسی و مولف کتاب «شناسنامه تاریخی ساوجبلاغ».

· علیرضا عزیزی: کارشناس ارشد جغرافیا و مولف کتاب «جغرافیای ساوجبلاغ».

· حسین عسکری: کارشناس ارشد حقوق اسلامی و مولف کتاب «دشتی به وسعت تاریخ» و مسوول کمیته.

· اکبر قره داغی: کارشناس ارشد روانشناسی و مدرس دانشگاه.

· حسین کیا: دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی و مدرس دانشگاه.

· مجتبی محتشمی:فرهنگی و کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی.

· اصغر محمدی: کارشناس ارشد حدیث و علوم قرآنی و مدرس دانشگاه.

· داوود مقدم: کارشناس علوم ارتباطات اجتماعی و دبیر اجرایی کمیته.

· عادل نورزاده: فرهنگی و کارشناس ارشد آموزش زبان انگلیسی.


نوشته شده در  جمعه 87/8/17ساعت  12:29 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

<      1   2      

فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]