سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

پزشک البرزی بنیانگذار نخستین بانک اعضای پیوندی در ایران

پانزدهم شهریور، سیزدهمین سالگشت درگذشت دکتر سیّد حمید میرخانی پزشک متعهد و نامدار البرزی است. او علاوه بر راه اندازی نخستین بانک اعضای پیوندی در ایران، برای نخستین بار موفق به انجام عمل جراحی کاشت سلول های بنیادی بر قلب یک بیمار شد که از جمله پیشرفته‌ ترین تکنیک های درمان بیماری ‌های قلبی در جهان به شمار می ‌رود.

دکتر سیّد حمید میرخانی (متولّد 1330 - درگذشت 1383) جرّاح نامدار قلب و بنیانگذار نخستین بانک اعضای پیوندی در ایران است که از روستای تالیان از توابع شهرستان ساوجبلاغ واقع در استان البرز برخاسته است. او پس از دریافت دیپلم، در سال 1350 در رشته فیزیوتراپی دانشگاه تهران پذیرفته شد اما به جهت علاقه به پزشکی در سال 1351 بار دیگر در کنکور شرکت کرد و در رشته پزشکی دانشگاه تهران به تحصیل پرداخت. در سال 1359 مدرک پزشکی عمومی را دریافت کرد و بلافاصله دوره دستیاری جرّاحی را آغاز کرد و در سال 1363 آن را به پایان رساند و سپس به عضویت هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درآمد. در سال 1363 در رشته فوق تخصصی جرّاحی قفسه صدری دانشگاه علوم پزشکی تهران پذیرفته شد و به مدت سه سال در آن مقطع تحصیل کرد. در سال 1368 جهت گذراندن دوره فوق تخصصی جرّاحی قلب و عروق و پیوند قلب رهسپار کشور سوئد شد و آن دوره را در بیمارستان هرفیلد انگلستان به پایان رساند و آنگاه به ایران بازگشت.

در سال 1372 ریاست مجتمع بیمارستان امام خمینی تهران را عهده دار شد و تا پایان عمر در این مسئولیت باقی ماند. او در سال 1383 موفق به دریافت درجه استادی در رشته جرّاحی قلب و عروق گردید. دکتر میرخانی خدمات فراوان و مهمی در جهت اعتلای پزشکی ایران به ویژه در رشته جرّاحی قلب و عروق انجام داد که از آن جمله است: تأسیس نخستین بانک اعضای پیوندی در کشور، به کاربردن دریچه هوموگرافت آئورت در موقعیت میترال، انجام نخستین پیوند همزمان قلب و ریه، انجام جرّاحی باتیستا برای بیماران با نارسایی شدید قلبی که امکان جرّاحی پیوند قلب را ندارند، انجام عمل جرّاحیROSS، انجام نخستین تزریق سلول های بنیادی در قلب به هنگام عمل جرّاحی، پشتیبانی علمی از تشکیل انجمن آترواسکلروز ایران (تصلّب شرایین)، دبیر هیأت ممتحنه بورد فوق تخصصی جرّاحی قلب، دبیر کمیسیون تخصصی جرّاحی قلب سازمان پزشکی قانونی ایران، عضو فرهنگستان علوم پزشکی کشور و عضو شورای عالی نظام پزشکی تهران بزرگ.

دکتر میرخانی شامگاه پانزدهم شهریور 1383 در سن 53 سالگی بر اثر عارضه قلبی درگذشت و در آرامستان بهشت زهرا به خاک سپرده شد. او پزشکی نیکوکار، آرام، خوش رو، باادب، متواضع و در خدمت بیماران مستمند بود.

زندگی نامه و خدمات علمی و اجتماعی دکتر میرخانی در کتابی با عنوان «همه چیز برای زندگی، زندگی برای...» منتشر شده است. در این کتاب آنچه را که دکتر میرخانی داشت و هرگز به زبان نیاورد، از کلام دوستان و همکارانش روایت شده است.

منابع: وبگاه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، 10 مهر 1391؛ وبگاه انجمن آترواسکلروز ایران،10 مهر 1391؛ روزنامه رسالت، ش 6910، ص 5؛ ماهنامه مهندسی پزشکی و تجهیزات آزمایشگاهی، ش 42، ص 72؛ روزنامه شرق، ش 284، ص 26.

- نشر نخست این مقاله در: حسین عسکری، «پرشک البرزی؛ بنیانگذار نخستین بانک اعضای پیوندی در ایران»، روزنامه پیام آشنا، سال چهارم، ش 976، چهارشنبه 15 شهریور 1396، ص 8.

ادامه مطلب...

نوشته شده در  دوشنبه 96/6/13ساعت  10:18 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 

 

شهرستان ساوجبلاغ، مصلای شهر هشتگرد، شهریور 1387، کنگره بزرگداشت آیت ‌الله شیخ محمّدتقی برغانی مشهور به شهید ثالث همزمان با یکصد و شصت‌ و ششمین سالگشت شهادت این فقیه ساوجبلاغی. از راست: زکریا مهرور (نویسنده و پژوهشگر البرزی)، استاد عبدالحسین شهیدی صالحی (درگذشت 23 مهر 1393ش) از نوادگان شهید ثالث، حسین عسکری (دبیر کمیته علمی کنگره شهید ثالث)، ناصر مهرور.

زندگی و آثار استاد عبدالحسین شهیدی صالحی

زکریا مهرور و نسب برغانی برخی مشاهیر

مقاله هایم درباره شهید ثالث و نوه اش نسیم شمال


نوشته شده در  چهارشنبه 96/1/9ساعت  8:19 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 

مقاله های سید علی موسوی و محرمعلی دودانگه درباره مولوی شنیده شد

نخستین کنفرانس بین المللی مولوی پژوهی با شرکت پژوهشگرانی از کشورهای ایران، ترکیه، عربستان، عراق، تاجیکستان، ازبکستان، هند و پاکستان در تاریخ 23 تا 25 آذر 1395 برابر با 13 تا 15 دسامبر همزمان با شبهای عرس (ده روز منتهی به شب وفات حضرت مولانا) در شهر قونیه ترکیه برگزار شد. این همایش با همکاری مجمع جهانی صلح اسلامی، دانشگاه‌های آزاد اسلامی، دانشگاه علمی کاربردی و دانشگاه سلجوق قونیه با هدف تبادل و اشتراک دو کشور ایران و ترکیه در راستای ارتباطات فرهنگی و ادبیات مشترک منتسب به هر دو کشور برگزار شد. دبیر علمی کنگره، پروفسور علی تمیزال عضو هیأت علمی دانشگاه سلجوق ترکیه است. نشست‌های تخصصی مولاناپژوهی با حضور استاد کریم زمانی، مولاناپژوه، مفسر و مترجم قرآن برگزار شده و رونمایی تمبر کنگره و همچنین تمبر استاد کریم زمانی به پاس دهها سال تلاش در حوزه مولوی‌پژوهی در مراسم افتتاحیه کنگره صورت گرفت.

شرکت‌کنندگان این کنگره از کشورهای ایران، ترکیه، تاجیکستان، پاکستان، افغانستان، هند، عراق و ازبکستان بودند، که تندیس مولانا به تمام شرکت‌کنندگان به عنوان یادمان کنگره اهدا شد. در میان بیست سخنران برگزیده، دو پژوهشگر از استان البرز حضور داشتند: سید علی موسوی، (مدیر دبیرستان استعدادهای درخشان شهید باهنر شهر جدید هشتگرد، مدرس دانشگاه) با مقاله «کسب و کار و بازایابی در مثنوی مولوی». محرمعلی دودانگه (مدیر مسوول انتشارات رهام اندیشه، کتابدار و مدرس دانشگاه) با مقاله «گفتگو در مثنوی کبیر.»


نوشته شده در  شنبه 95/10/18ساعت  11:42 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

پژوهشگر فرهنگ و تاریخ البرز:

حاسب کرجی؛ مهندس گمنام البرزی در هزار سال پیش

تاریخ انتشار: یکشنبه  25 مهر 1395 ساعت 10:03کد مطلب: 9822

ابوبکر محمّد بن حسین (یا حسن) کرجی مشهور به حاسب کرجی (درگذشت بین سال های 410 و 420 قمری) ریاضی‌ دان و آب ‌شناس ایرانی هم‌ دوره ابوریحان بیرونی، زکریای رازی و بوعلی سینا بوده است اما کسی وی را به اندازه این سه تن نمی ‌شناسد. وی منسوب به کرج (مرکز استان البرز) است.

به گزارش شبکه خبر دانشجویان البرز (اسنا)، دکتر حسین عسکری پژوهشگر فرهنگ و تاریخ البرز در گفتگو با اسنا اظهار داشت: ابوبکر محمّد بن حسین (یا حسن) کرجی مشهور به حاسب کرجی (درگذشت بین سال های 410 و 420قمری) ریاضی‌ دان و آب ‌شناس ایرانی هم‌ دوره ابوریحان بیرونی، زکریای رازی و بوعلی سینا بوده است اما کسی وی را به اندازه این سه تن نمی ‌شناسد. وی منسوب به کرج (مرکز استان البرز) است.

دستاوردهای علمی وی تا چندی پیش ناشناخته بود تا اینکه در سال 1853میلادی، وپکه (مستشرق آلمانی) بخشی از کتاب «الفخری» وی را به زبان فرانسه و همراه با تحلیلی منتشر ساخت. وپکه در کتاب خود ثابت کرد که بخش عظیمی از کارهای «لئوناردو فیبوناتچی» ریاضی دان ایتالیایی در قرن سیزدهم میلادی، از ریاضی دان‌های مسلمان به ویژه حاسب کرجی اخذ شده است.

کرجی در علم حساب و جبر دارای تحقیقات و نوشته ‌های مهمی است. وی در پایه ‌گذاری اصولی در جبر، ریشه ‌یابی اعداد و حل معادلات نقش مهمی را در تاریخ علم ایران و جهان داراست. در زمینه علوم کاربردی و مهندسی نیز کرجی صاحب نظریات نو و نوشته ‌های ارزنده ‌ای می ‌باشد. از جمله اینکه به دلیل هشدار وی نسبت به تبخیر شدید آب از سطح روباز سدها، ساخت آن در ایران آن روزگار متوقف شد. حاسب کرجی بر آن بود که آب بهتر است از زیر زمین هدایت شود تا تبخیر نشود و سالم ‏تر بماند. او قنات ‏ها را بهترین شیوه تامین آب می ‏دانست و آن را توصیه کرده است.

 حاسب کرجی 600 سال قبل از کپلر، کوپرنیک و گالیله با صراحت و روشنی در کتابش گفته زمین به دور خود می چرخد. او درباره کروی بودن زمین گفته بود: «زمین با همه کوه ها، دشت ها و پستی ها و بلندی هایش کروی شکل است.خدا آن را مرکز عالم قرار داده است که تا ابد با حرکت دایمی گِرد این مرکز می چرخد». کرجی در همین کتابش به کشش عمومی زمین نیز 600 سال پیش از نیوتن اشاره کرده است. یونسکو با ارایه مستندات ناگزیر شد نامش را در کنار گالیله بنویسد چون کتاب «استخراج آب های پنهان» در قرن چهارم هجری و هزار سال قبل نوشته شده است.

در این کتاب به صراحت گفته شده برای ایران زمین با این اقلیم، بهترین روش استخراج آب های پنهان و قنات است. در این کتاب با علم مثلثات در آن زمان می توان گفت که در زیر زمین کانال قنات به کدام سمت و با چه زاویه ای حرکت می کند. وجود نام این دانشمند به مدت دو دهه در «دایره المعارف علوم نیویورک» نشان از شهرت جهانی این مرد بزرگ دارد که متاسفانه در کشور ما ناشناخته مانده است. البته از مدفن وی هم اطلاعی در دست نیست.


یادداشت فوق در وب سایت شبکه خبر دانشجویان البرز (اسنا)


نوشته شده در  چهارشنبه 95/7/28ساعت  6:14 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

علیرضا گروسی

این سه پژوهشگر جوان نظرآبادی

علیرضا گروسی (متولد شهر نظرآباد از توابع استان البرز) دانشجوی رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری گرایش برنامه ریزی مسکن در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس تهران است. وی کارشناسی خود را از دانشگاه تهران اخذ کرده است. فهرست مقالات علمی و پژوهشی علیرضا گروسی به شرح زیر است. برخی از این پژوهش ها را با همکاری دو جوان خوش ذوق نظرآبادی انجام داده است: 1. بررسی امنیت شهری با تأکید بر طراحی محیط و فضای شهری، هفتمین کنگره جغرافیای سیاسی شهر، تهران / 2. نقش فناوری اطلاعات در مدیریت شهری (شهر الکترونیک)، همایش تمرکززدایی و ساماندهی پایتخت/ 3. مسکن هوشمند، رهیافتی نو در توسعه پایدار، همایش ملّی علوم زمین و توسعه شهری، تبریز / 4. به کارگیری مدل های تصمیم گیری چند معیاره و GIS  به منظور بررسی حس امنیت اجتماعی، کنفرانس بین المللی انسان، معماری، عمران و شهر، تبریز / 5. تبیین رویکرد امنیتی در شهر الکترونیکی، کنفرانس ملّی توسعه پایدار در علوم جغرافیا و برنامه ریزی، معماری و شهرسازی، تهران / 6. برنامه ریزی و مدیریت شهری با تأکید بر کاربرد سیستم های الکترونیکی، کنفرانس ملّی توسعه پایدار در علوم جغرافیا و برنامه ریزی، معماری و شهرسازی، تهران / 7. مسکن هوشمند با رویکرد کاربرد فناوری اطلاعات، کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم جغرافیا و برنامه ریزی، معماری و شهرسازی، تهران/ 8. ارزیابی شاخص های کمی و کیفی نظرآباد با رویکرد شهر سالم، علمی پژوهشی، در حال داوری / 9. تحلیل فضایی فضای سبز شهری (شهر نظرآباد)، علمی پژوهشی، در حال داوری / 10. رتبه بندی شاخص های مسکن در شهرستان استان البرز با مدل ترکیبی  Vikor و Topsis، علمی پژوهشی، درحال داوری.

- وحید گروسی دانشجوی رشته نرم افزار کامپیوتر در مقطع کارشناسی موسسه آموزش عالی غیاث الدین جمشید کاشانی. وی در مقالات ردیف 3، 5، 6، 7 همکاری داشته است.

- سیداصغر حسینی ویه ای دانشجوی رشته نرم افزار کامپیوتر در مقطع کارشناسی موسسه آموزش عالی غیاث الدین جمشید کاشانی. وی در مقالات ردیف 5، 6، 7 همکاری داشته است.

«وبلاگ ساوجبلاغ پژوهی» به این سه جوان کوشا و پژوهشگر دست مریزاد می گوید.

سید اصغر حسینی ویه ایوحیدگروسی


نوشته شده در  سه شنبه 94/9/3ساعت  4:51 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

تدریس مهرانگیز خسروپور؛ الگوی برتر معلمان کشور

مهرانگیز خسروپور از معلمان شهرستان ساوجبلاغ در جشنواره الگوهای برتر تدریس کشور رتبه اول را به دست آورد. عیسی بابالو مدیر آموزش و پرورش شهرستان ساوجبلاغ گفت: این معلم تلاشگر در بخش یاددهی و یادگیری در گروه توانبخشی توانست رتبه اول جشنواره کشوری الگوهای برتر تدریس را به خود اختصاص دهد. وی اظهار کرد: این معلم در مدرسه استثنایی مهر هشتگرد مشغول به کار است که توانست در این جشنواره علمی - آموزشی حائز رتبه برتر شود. وی با اشاره به نقش مهم مهارت های علمی و آموزشی در فرایند تدریس در کلاس درس گفت: خوشبختانه پژوهش در بین معلمان این شهرستان که دارای تراکم دانش اموزی بالایی نیز می باشد جایگاه ویژه ای دارد. مدیر آموزش و پرورش ساوجبلاغ ادامه داد: تدریس مفاهیم درسی به روش های علمی در کلاس درس به دانش آموزان رشد کیفی درسی و ایجاد انگیزه در یادگیری بهتر و ماندگار ی مطالب و نکات درسی در ذهن دانش آموزان را در پی دارد. وی بیان کرد: در سال تحصیلی گذشته نیز تعدادی از معلمان این شهرستان در جشنواره کشوری الگوهای تدریس مقام های برتر را کسب کردند. بابالو خاطر نشان شد: پژوهش در آموزش و پرورش به دلیل نقش تاثیر گذار آن در فرایند آموزش نیاز به حمایت بیشتر دارد. شهرستان ساوجبلاغ که در 35 کیلومتری غرب کرج مرکز البرز واقع شده 43 هزار دانش آموز و 3 هزار و 700 معلم دارد. ادامه مطلب...

نوشته شده در  جمعه 94/8/15ساعت  11:13 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

محمد حسین کیان پور

مادرِ همه چیز کتاب است

استاد محمّدحسین کیان پور در سال 1335 خورشیدی در روستاى فشند از توابع شهرستان ساوجبلاغ متولد شد. در سال 1361 وارد رادیو شد و در گروه کودک و نوجوان کار نویسندگى را آغاز کرد. کار وى در این زمان نوشتن مطالب گوناگون از جمله نمایش هاى رادیویی، خاطره نویسی و قصه را براى گروه کودک و برنامه بچه هاى انقلاب رادیو بود که همه روزه پخش مى شد. کیان پور در سال 1367 به سردبیرى قصه ظهر جمعه منصوب شد و از همان سال نیز نوشتن داستان را به طور حرفه اى آغاز کرد. از وى تاکنون نزدیک به بیست جلد کتاب در زمینه داستان کوتاه و بلند به چاپ رسیده است. داستان بلند «ستاره توس» او در سال 1379 در جشنواره کتاب رشد موفق به دریافت جایزه شد. کیان پور هم اکنون نویسنده برخی برنامه های رادیویی است. 

گفت و گوی باشگاه خبرنگاران جوان...

نوشته شده در  پنج شنبه 94/7/30ساعت  4:27 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

کارمان را ان شاء الله به سرانجام می رسانیم

دکتر علی‌اکبر صالحی (زاده 4 فروردین 1328 در کربلا)، مهندس هسته‌ ای، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران و سیاستمدار ایرانی است. از سال 1389 تا 1392 وزیر امور خارجه ایران بود. او استاد دانشگاه صنعتی شریف است و دو دوره رییس این دانشگاه بوده ‌است. از سال 1998 تا 2003 نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود. وی بین سال‌های 2005 تا 2009، معاونت دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی را برعهده داشت، سپس از سال 1388 تا 1389 رییس سازمان انرژی اتمی ایران شد. دکتر حسن روحانی در روز 25 مرداد ماه 1392 وی را به ریاست سازمان انرژی اتمی برگزید. دکتر  صالحی از نوادگان شیخ محمّدصالح برغانی (فقیه نامدار و بنیانگذار مدرسه صالحیه قزوین در روزگار قاجار) است. برغان از روستاهای شهرستان ساوجبلاغ واقع در استان البرز است.

گزارشی از سخنرانی دکتر صالحی

نوشته شده در  جمعه 94/6/6ساعت  6:40 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

«حائری ‌نامه» به کوشش علی ‌اکبر صفری

استاد عبدالحسین حائری نسخه شناس، فهرست‌نویس و رئیس اسبق کتابخانه مجلس (1354 - 1374) بامداد روز یک‌شنبه، یکم شهریور 1394، دار فانی را وداع گفت. زنده‌یاد عبدالحسین حائری در خانواده‌ای یزدی در تیرماه 1306 در شهر قم دیده به جهان گشود. پدرش آقا میرزا احمد حائری از علمای روزگار خود و پدربزرگش (پدر مادرش) آیت‌الله حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی، مؤسس حوزه علمیه قم بود. وی در همان اوان کودکی قرآن و قدری خواندن و نوشتن را در مکتب فراگرفت. بعد هم نزد پدر مقدمات عربی و بعضی کتاب‌های لغت و دروس مدرسه‌ای را خواند. سپس سطوح عالی فقه و اصول را تا سن 19 سالگی نزد اساتیدی چون آیات عظام حاج شیخ مرتضی حائری (دایی‌اش)، حاج شیخ محمد صدوقی، حاج سید محمدرضا گلپایگانی به پایان رساند. ‌‌وی پس از آن در نزد آیات عظام حاج سید محمد تقی خوانساری، حاج سید صدرالدین صدر، حاج سید محمد حجت و حاج آقا حسین طباطبایی بروجردی دروس خارج را گذراند و در سن 24 سالگی به درجه اجتهاد نائل شد.

وی در سال 1330 به دلایل مختلف به تهران مهاجرت کرد. در آنجا به طور اتفاقی با تفضلی، معاون وقت کتابخانه مجلس آشنا شد و این آشنایی باب ورود وی به کتابخانه مجلس بود. زنده‌یاد حائری از آن پس به تحقیق در نسخ خطی پرداخت. پس از تأسیس اداره بررسی و تحقیق در کتابخانه، در سال 1343، مسئولیت آنجا به عهده وی گذاشته شد. وی در سال 1354 ریاست کتابخانه را عهده‌دار شد و در سال 1363 نیز ریاست کتابخانه شماره دو مجلس به وی واگذار شد. از سوی دیگر، وی 17 سال عضو هیئت مؤلفان لغت‌نامه دهخدا بود و بر چاپ چند جلد از آن نیز نظارت داشت. زنده‌یاد حائری صاحب نظریه «بازنویسى تاریخ علم بر اساس بازنویسى فهارس نسخ خطى» است که جایزه‌ای جهانی را نیز برای این محقق برجسته و نسخه‌پژوه نامدار به ارمغان آورده است. ادامه مطلب...

نوشته شده در  یکشنبه 94/6/1ساعت  11:56 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 پروفسور سیف الدین نجم آبادی در کنار پدرش شیخ مهدی نجم آبادی

پاسدار ادب در آلمان

پروفسور سیف الدین نجم آبادی استاد زبان شناسی و ایران پژوه نامدار، امسال وارد نود و دوّمین سال از زندگی پربار خود شده است. ایشان نوه آیت الله حاج شیخ‌ هادی نجم‌آبادی (م1320ق) روحانی نواندیش، آزادی خواه و قرآن پژوه عقل گرای روزگار قاجار است. آشنایی بنده با این استاد فرهیخته، برمی‌ گردد به روند تحقیقاتم درباره خاندان‌های علمی و فرهنگی که از منطقه تاریخی ساوُجبُلاغ واقع در استان البرز برخاسته‌ اند. نجم‌آباد، مهد «روستازادگانِ دانشمند» است. سرسلسله خاندان علمی نجم‌آبادی، آهنگری ساده‌دل به نام استاد باقر است که در سال‌های آغازین حکومت قاجار، در روستای نجم‌آباد از توابع شهرستان نظرآباد به آهنگری مشغول بود. آخوند ملاابراهیم سنگلجی نجم‌آبادی (م1245ق) از مدرّسان حکمت صدرایی و آیت‌الله حاج ملامهدی نجم‌آبادی تهرانی (م1273ق) پدر حاج شیخ‌هادی و از مجتهدان دوره قاجار، فرزندان او هستند. ادامه مطلب...

نوشته شده در  پنج شنبه 94/5/8ساعت  4:6 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

   1   2   3   4      >

فهرست مطالب وبلاگ البرز پژوهی
کتاب «تاریخ هشتگرد» منتشر شد
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود پنج کتاب از حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]
 
<