سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

 

دیدگاه کمیته محیط زیست هیئت کوهنوردی شهرستان نظرآباد

روز جمعه 15 آبان 1394 جمعی از کوهنوردان و فعالان حفاظت از محیط زیست شهرستان نظرآباد به باغ تخریب شده در این شهرستان رفتند و از نزدیک این رویداد ناگوار زیست محیطی را مورد بررسی قرار دادند. تصویر و متن فوق از سوی کمیته محیط زیست هیئت کوهنوردی شهرستان نظرآباد جهت انتشار به وبلاگ ساوجبلاغ پژوهی ارسال گردیده است.


نوشته شده در  شنبه 94/8/16ساعت  4:48 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 

 پاسخ به نامه عامل قطع 1800 درخت در شهرستان نظرآباد 

توضیحات سیدجمال حسینی درباره قطع درختان در شهرستان نظرآباد

واکنش هوشنگ حسین زاده به قطع درختان در شهرستان نظرآباد

اطلاعیه ای درباره قطع 1800 درخت در شهرستان نظرآباد 

آخرین خبر از قطع درختان در شهرستان نظرآباد

بازتاب رسانه ای فاجعه زیست محیطی اخیر شهرستان نظرآباد

گزارش روزنامه پیام آشنا درباره قطع درختان در شهرستان نظرآباد

یادداشتی درباره شان قدسی محیط زیست

سیمای محیط زیست شهرستان نظرآباد

دغدغه مهم این روزها در شهرستان نظرآباد


نوشته شده در  چهارشنبه 94/8/13ساعت  6:46 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 ضربه‌ تبر نه بر درخت، بلکه بر جان آدمی زده شد

فرزانه یوسفیان خبرنگار روزنامه پیام آشنا 

انسان ‌ها در هر سن و با هر فرهنگی که باشند، می ‌توانند خود را با شرایط متفاوت وفق دهند. اتفاق ‌هایی که هم تلخ و هم شیرین ذهن و روح آدمی را درگیر می ‌کند و پس از مدت زمانی تسکین می‌ یابد. طرز مواجه با آن اتفاق خوش یا تلخ، در برخی مواقع تنها ذهن فرد را مشغول می ‌کند. اما گاهی تاثیرات یک اتفاق تبعاتی بیشتر از ذهن یک فرد دارد، بلکه یک خانواده، و در برخی مواقع یک جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. موج یک خبر تلخ همیشه بیشتر از خبری خوش گریبان احساسات آدمی را می ‌گیرد. اگر آن خبر، بازتاب ملی و عمومی داشته باشد، این تاثیرپذیری صدچندان می‌ شود. در هر مکان پا می ‌گذاریم، آن خبر نُقل مجلس است و سینه به سینه بین افراد می ‌چرخد. بازتاب آن خبر روزها و در برخی مواقع ماه ‌ها آن‌ چنان داغِ داغ است که گویی ضربه سنگین آن را تابِ تحمل نیست. ادامه مطلب...

نوشته شده در  چهارشنبه 94/8/13ساعت  6:39 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 

بسیار آشفته ­ام کرد

اشاره: آقای هوشنگ حسین ­زاده دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش ­شناسی و از فعالان حفظ محیط زیست در شهرستان های ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان است. ایشان در روز چهارشنبه 13 آبان 1394 با ارسال نامه زیر به نویسنده وبلاگ ساوجبلاغ پژوهی، نسبت به قطع 1800 درخت در شهرستان نظرآباد واکنش نشان داده است:   

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

جناب آقای عسگری، فرهیخته گرامی

با سلام و درود فراوان

بنده هوشنگ حسین زاده از فعالان محیط زیست هستم؛ حوزه کاری بنده در طبیعت گردی است؛ برای این کار سالیان زیادی زحمت کشیدم - کسب گواهینامه و کارت راهنمایی طبیعت گردی از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی در سال 1391 است، عضو هیئت مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان البرز 1392 - 1393، مسئول کمیته محیط زیست انجمن کوهنوردان نمایندگی شهرستان ­های ساوجبلاغ، نظرآباد، طالقان، مسئول کمیته محیط زیست هیئت کوهنوردی شهرستان نظرآباد (هم اکنون) - سخنرانی ­ها، سمینارها، همایش ­ها و فعالیت های گردشگری پایدار متعددی طی این سال ها به صورت حرفه­ای به انجام رساندم که سخنرانی ویژه «حکمت آفرینش» در همایش کوهنوردان در تاریخ 21/7/1394 در محل فرهنگسرای مهر یکی از آنها بود.

خبر قطع 1800 درخت مثمر؛ در ماه محرم؛ در شهرستانی که درخت نماد این شهر و دیار شده؛  بسیار آشفته ­ام کرد؛ بنده ضمن محکوم کردن این فاجعه که شباهت زیادی هم به فاجعه مِنا دارد درخواست رسیدگی مراجع قانونی و اطلاع رسانی شفاف نسبت به این فاجعه را دارم.

بحث کوتاهی در خصوص حکمت آفرینش دارم برای آنهایی که شأن انسانیت را پایین می آورند و نسبت به زندگی بی تفاوت هستند.

آفرینش در ساحت ها یا طبقات گوناگون اتفاق افتاده؛ که؛ اولین آن سفره زمین از قبیل خاک و  آب و باد و هوا، کوه و دشت و بیابان و... بدون هیچ گونه موجود زنده ای هست. دومین آن ساحت گیاهان از قیبل، گونه های گیاهی، گل ها، درختان و... که از ساحت اول تغذیه می کنند و زندگی آنها وابسته به طبقه اول هست سومین آن ساحت حیوانان با گونه ها­ی مختلف که؛ از ساحت های اول و دوم تغذیه می کنند و زندگی شان وابسته به آنهاست و اما چهارمین ساحت؛ ساحت انسان است - «اشرف مخلوقات»، «خلیفه الله» - به این نکته تاکید دارم؛ که؛ انسان با تمام کمالات و مقاماتی که دارد زندگیش وابسته به ساحت های اول، دوم و سوم آفرینش؛ یعنی؛ طبیعت هست؛ که؛ جهت پایداری طبیعت مسئولیت عجیب و عظیمی در گردنش نهاده شده و سلب آن در اختیار هیچ کس نیست و درک آن نیز؛ نیاز به کسب معرفت دارد. توجه داشته باشید که ساحت های دیگری هم هست که نیاز به اشاره آنها نبود.

تبیین این مسأله در این محمل اطلاعاتی مقدور نیست و جایگاهی هم ندارد بیشتر طرح مسأله و اشاره بود جهت شناخت خود و شأن و منزلت خود و جایگاهی که انسان و دیگر موجودات در طبیعت دارند. مژده ­ای هم دارم که این مسأله در قالب کتابی از بنده در دست تألیف است.

 

مطالب مرتبط:

پاسخ به نامه عامل قطع 1800 درخت در شهرستان نظرآباد

توضیحات سیدجمال حسینی درباره قطع درختان در شهرستان نظرآباد

آخرین خبر از قطع درختان در شهرستان نظرآباد

بازتاب رسانه ای فاجعه زیست محیطی اخیر شهرستان نظرآباد

یادداشتی درباره شان قدسی محیط زیست

سیمای محیط زیست شهرستان نظرآباد

دغدغه مهم این روزها در شهرستان نظرآباد


نوشته شده در  چهارشنبه 94/8/13ساعت  5:33 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

اشاره: در پی گفت و گوی اینترنتی نویسنده «وبلاگ ساوجبلاغ پژوهی» با آقای سیدجمال حسینی درباره قطع 1800 درخت مثمر در شهرستان نظرآباد واقع در استان البرز، ایشان روز سه شنبه 12 آبان 1394 توضیحاتی را به شرح ذیل درباره علل فنی قطع این درختان ارسال کردند که متن کامل آن بدون هیچ دخل و تصرفی منتشر می شود. انتشار این نامه در راستای گسترش فرهنگ نقد و گفت و گو و همچنین روشن شدن زوایای این واقعه زیست محیطی در شهرستان نظرآباد انجام می شود. گفت و گوی پیشین را در اینجا بخوانید. البته باب گفت و گو در این باره همچنان باز است. از آنجا که آقای حسینی نامه خود را با شعر آغاز و به پایان رسانده اند، بنده هم این قطعه از شادروان فریدون مشیری را به ایشان و خوانندگان گرامی پیشکش می کنم: «صحبت از پژمردن یک برگ نیست / فرض کن مرگ قناری در قفس هم مرگ نیست / فرض کن یک شاخه گل هم در جهان هرگز نرست / فرض کن جنگل، بیابان بود از روز نخست / در کویری سوت و کور / در میان مردمی با این مصیبت ها صبور / صحبت از مرگ محبت، مرگ عشق / گفت و گو از مرگ انسانیت است.»

ـــــــــــــــــــــــــــــــ

شهدالله که من هم نیتم خیر است

بسمه تعالی. شکر و سپاس ایزد منان را که ردای سبز نبات را برازنده قامت حیات نمود و شکر و سپاس دیگر اینکه بندگان صالحی را به شکرانه این موهبت آسمانی رهنمون فرمود. نیک باشم لیک نیک بدنما...
من سیدجمال حسینی هستم همان کسی که درخت ها را قطع کرد. همان کسی که تریبونی برای ذکر دلایلش نداشت. البته به جز وبلاگ همشهری عزیزم آقای عسگری. اگرچه با خودستایی مرزبندی جدی دارم و آن را ناپسند می دانم. لیکن شما بزرگواران مطالب اینجانب را حمل بر خودستایی نفرمایید. در شرایط خاصی هستم: اولاً تلاش برای کسب برائت از طرق مشروع مجاز است که شاید از این زاویه‌ موجه باشد. و دیگر اینکه صادقانه عرض کنم اغلب همشهری های عزیز دید کارشناسانه نسبت به درخت و فضای سبز ندارند لذا بعید نیست موجبات تشویش اذهان عمومی شده باشد. امید آن دارم انتشار و مطالعه مطالب ذیل مفید واقع گردد.  ادامه مطلب...

نوشته شده در  سه شنبه 94/8/12ساعت  10:11 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

رئیس اداره محیط زیست نظرآباد:

پرونده قطع درختان نظرآباد در دادستانی باز است

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رییس اداره محیط زیست شهرستان نظرآباد روز 9 آبان 1394 گفت: تعداد درختان قطع شده دریکی از باغات این شهرستان بیش از هزار و 500 اصله است. رضا قاسم پور اظهار کرد: هفته گذشته اخباری مبنی بر قطع 800 درخت دریکی از باغات شهرستان نظرآباد انتشار یافت. وی خاطرنشان کرد: تعداد واقعی درختان قطع شده در این باغ هزار و 500 هزار اصله برآورد می‌ شود. قاسم پور افزود: در گفت وگوهای انجام شده با صاحب این باغ مشخص شد درختان قطع شده به علت کهولت سن باروری خود را از دست داده بودند. وی ادامه داد: علاوه بر این به گفته صاحب باغ این درختان آب زیادی مصرف می‌ کردند که در شرایط کم آبی شهرستان نظرآباد، آبیاری آنها به هیچ وجه از لحاظ اقتصادی به صرف نبود. این مسئول یادآور شد: صاحب این باغ قصد داشت پس از قطع این درختان، به جای آنها درختان تازه توت که مصرف آب کمی دارند و بیشتر از سایر درختان میوه عمر می کنند، بکارد. وی گفت: متاسفانه این فرد قبل از انجام این کار، طرح تعویض درختان باغش را به جهاد کشاورزی ارایه نداده بود و به نوعی خودسرانه دست به قطع درختان زد. قاسم پور تصریح کرد: ‌بدون شک اگر باغدار طرح مذکور را به جهاد کشاورزی ارایه می ‌داد بدون هیچ مشکل می ‌توانست درختان جدید را جایگزین قبلی ‌ها کند. رییس اداره محیط زیست نظرآباد افزود: جهاد کشاورزی از این باغدار شکایت کرده و پرونده این تخلف در دادستانی در حال بررسی است. وی در پایان اظهار کرد: با توجه به این که جهاد کشاورزی مستقیماً دراین موضوع ورود کرده، محیط زیست از مداخله در این پرونده خودداری کرده است.


نوشته شده در  شنبه 94/8/9ساعت  6:41 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

محیط زیست طبیعی و انسانی «کهن دشت» البرز

شهرستان نظرآباد از توابع استان البرز با وسعتی معادل 576 کیلومتر مربع، در دامنه جنوبی رشته کوه های البرز حد فاصل منطقه خشک بیابانی و شوره زار در فاصله 95 کیلومتری غرب پایتخت در موقعیتی بین طول جغرافیایی 20َ:?50 الی  40َ:?50 شرقی و عرض های جغرافیایی  40َ:?35 الی  20َ:?36 شمالی و در ارتفاع 1340 متری از سطح دریا واقع است. میانگین بارش شهرستان 300 میلی متر و متوسط سالیانه رطوبت نیز 45 درصد است. مهمترین منبع آبی این شهرستان، رودخانه های فصلی کردان، خررود و رودخانه محلی آجی چای، شط و... است که نهایتاً به رودخانه شور در منتهی الیه ضلع جنوبی شهرستان می ریزند.

1. محیط زیست طبیعی

1.1. پوشش گیاهی

شهرستان نظرآباد از نظر تقسیمات جغرافیای گیاهی به ناحیه ایران تورانی تعلق دارد. این شهرستان از لحاظ ترکیب پوشش گیاهی به سه ناحیه تقسیم می شود: الف) در دامنه ها و در اراضی سنگلاخی و بر روی خاک های واقع در شمال منطقه گیاهانی نظیر ورک، درمنه، جامه گون و بوته های جغجغه مشاهده می شود. ب) در ناحیه دشت رسوبی گیاهانی نظیر شیرین بیان، سله، فرفیون، تاج ریزی، پنجه غازی، علف آبی و اسفند خارشتر رویش دارند. ج) در ناحیه جنوبی با خاک های شور و قلیایی به طور یکدست یا همراه با فرفیون واشنان زار، همراه با درختچه های گز مشاهده می گردند. گیاهان مرتعی منطقه عمدتاً مورد مصرف چرای بی رویه و شرایط اقلیمی وضعیت مراتع در محدوده منطقه فقیر بوده و سیر قهقرایی دارد. ادامه مطلب...

نوشته شده در  جمعه 94/8/8ساعت  3:24 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

رسول مهربانی حضرت مصطفی (ص):

درختان را آتش نزنید، آنها را با آب ویران نکنید، درختان میوه‌ دار را قطع نکنید، مزرعه‌ ها را نسوزانید.

به مناسبت فاجعه قطع 1800 درخت در شهرستان نظرآباد، استان البرز


نوشته شده در  جمعه 94/8/8ساعت  12:2 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

در محضر خدا

* معصومه رحیم ­زاده

"همدلی بین انسان و جهان بر پایه عشقی که در شریان ­های عالم ساری است، نهاده شده است. خداوند متعال خود هم عشق است و هم عاشق و هم معشوق؛ عشقی که خداوند برای مخلوقات خود دارد در تمام مراتب هستی جریان دارد و در هر مرتبه ­ای به نحوی متجلّی است..."

ما ایرانیان به عنوان نخستین ملّت یکتاپرست در عهد باستان، همواره احترام به طبیعت و مظاهر آن و نیالودن و پاک نگهداشتن ­اش جزء لایَتجزّای اعتقاداتمان بوده آن هم در روزگارانی که نه جمعیّت به این افزونی بود و نه مصرف ­زدگی و مصرف ­گرایی و استفاده افسار گسیخته از ماده و انرژی تا به این حد. با تشرّف به دین رحمت ­بخش اسلام و انتخاب آگاهانه آن توسط ایرانیان نه تنها احترام به طبیعت بیش از پیش مورد تأکید قرار گرفت بلکه با تقدّس ­بخشی به آن موجب حفظ و حراست ­اش نیز گردید. برای مثال آب این عنصر حیات­ بخش که از دیرباز در آیین­ های ایران باستان از حرمت برخوردار بود در عهد اسلامی به عنوان مهریه حضرت زهرا (س) تلقّی شد و یا چشمه­ های مختلف با نام ­های چشمه خِضر یا چشمه علی از قداست سرشار شدند و همین طور در روایات و احادیث پرشمار از حضرت محمّد (ص) و ائمه گرامی خاک و هوا لبریز از فرشتگانی شدند که موکّل و نگاهبان آنها به شمار می ­آمدند. هر قطره ­ای از باران­، هر ذره­ای از خاک و هر برگی از درختان و گیاهان فرشتگان موکّلی داشتند که تعرّض به آنها به مثابه تعرّض به فرشتگان خداوند بود و گناه محسوب می ­شد. ادامه مطلب...

نوشته شده در  جمعه 94/8/8ساعت  11:48 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

اشاره: قطع غیرقانونی و ناجوانمردانه 1800 درخت مثمر در شهرستان نظرآباد واقع در استان البرز، با هوشیاری آقای محمد قیومی دادستان محترم شهرستان نظرآباد و همراهی خبرنگاران بیدار و حساس به مسایل اجتماعی و زیست محیطیی، چند روزی است که در صدر اخبار خبرگزاری ها و پایگاه های خبری - تحلیلی قرار گرفته است. در ادامه، متن خبر «وب سایت تابناک البرز» و سیزده سایت دیگر را بخوانید. البته این اخبار، بخشی از بازتاب این رویداد ناگوار است. در ضمن، متن نامه آقای سیدجمال حسینی (عامل قطع درختان) و پاسخ نویسنده «وبلاگ ساوجبلاغ پژوهی» را هم اینجا بخوانید.  

 

فاجعه زیر گوش مسئولان نظرآباد / قطع شبانه بیش از 1800 درخت

به گزارش تابناک البرز: دو سال قبل در تعطیلات نوروز و زمانی که اکثر مردم استان البرز به مسافرت رفته بودند، ناگهان خبر رسید که چند هزار قطعه درخت در محوطه باغ سیب کرج قطع شده است. این خبر نگرانی‌ های زیادی را به دنبال داشت و در اعتراض بسیاری از مردم کرج چند روز مقابل باغ سیب تجمع کردند.نکته مهم در خبر فوق این بود که متولیان باغ سیب کرج از تعطیلی رسانه‌ ها و ادارات در ایام نوروز سوء استفاده کرده و نمی ‌دانستند که اعتراضات مردمی منجر به صدور حکم بازداشت متولی باغ از سوی دستگاه قضایی می‌ شود.        

حال امروز خبر رسید که همزمان با ایام سوگواری سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) مال یک باغ در شهرستان نظرآباد به اصطلاح خود همین ترفند را به کار برد و اقدام به قطع بیش از 1800 اصله درخت کرده است. این باغ حدود 13 هکتار وسعت داشته و از جمله مرغوب ‌ترین باغ‌ های نظرآباد است. در همان لحظات ابتدایی انتشار خبر، ‌مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان البرز ضمن تایید این خبر گفته بود که به تازگی یکی از باغداران شهرستان نظرآباد اقدام به قطع درختان حدود یک هکتار از یکی از باغات 13 هکتاری این شهرستان کرده است. اما تعداد واقعی درختان قطع شده این باغ هنوز مشخص نشده است.براساس اطلاعات خبرنگار تابناک و تماس وی با محمد قیومی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان نظرآباد،‌ مشخص شد که وی شخصاً و آن هم هنگام عزیمت به محل کار از قطع این درختان آگاه شده و اگر وی از محل عبور نمی ‌کرد و یا محل کارش در منطقه دیگری بود، معلوم نیست چه زمانی مسئولان نظرآباد از این فاجعه آگاه می‌ شدند. براساس اطلاعاتی که قیومی اعلام کرده است، تاکنون قطع بیش از یک 1800 اصله درخت در این باغ توسط مالک تایید شده است. به احتمال فراوان برای این فرد حکم بازداشت صادر خواهد شد. هنوز جزییات بیشتر این فاجعه زیست محیطی اعلام نشده است.

اخبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)  ا روزنامه ایران ا وب سایت دادگستری استان البرز ا خبرگزاری مهر  ا خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)  ا تابناک البرز  ا وب سایت نظر یک  ا وب سایت کرج رسا  ا وب سایت هادیان البرز ا وب سایت الف ا خبرگزاری مستقل محیط زیست ا روزنامه پیام آشنا  ا وب سایت صاحب خبر  ا شبکه خبری البرزا  


نوشته شده در  جمعه 94/8/8ساعت  11:27 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

   1   2      >

فهرست مطالب وبلاگ البرز پژوهی
کتاب «تاریخ هشتگرد» منتشر شد
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود پنج کتاب از حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]
 
<