سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

 

 

حسین عسکری پژوهشگر تاریخ و فرهنگ استان البرز گفت: «یافته های باستان شناسی مربوط به هزاره هفتم پیش از میلاد مسیح، از محوطه باستانی ازبکی به دست آمده است. در این محوطه آثار و معماری از هزاره هفتم پیش از میلاد تا دوره ایلخانیان وجود دارد.» نظرآباد یکی از شهرستان های شش گانه استان البرز است. این شهرستان حدود 587 کیلومتر مربع وسعت دارد و طبق آخرین سرشماری سال 95، 152 هزار در این  شهرستان سکونت دارند. برنامه «سلام صبح بخیر» رادیو ایران در بخش ایرانیار با حسین عسگری در خصوص این منطقه و جاذبه های گردشگری آن گفت و گو کرده است. برنامه سلام صبح بخیر رادیو ایران شنبه تا چهارشنبه هر هفته ساعت 6:35 از رادیو ایران پخش می شود.

دریافت فایل صوتی گفت و گوی فوق



نوشته شده در  جمعه 98/8/3ساعت  7:38 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 

گلگشتی بهاری در شهرستان نظرآباد

ویژه نامه «کهن دشت: گلگشتی بهاری در شهرستان نظرآباد» به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و ستاد هماهنگی خدمات سفر شهرستان نظرآباد از توابع استان البرز در هشت صفحه رنگی منتشر شد. نام تولیدکنندگان این ویژه نامه که به مناسبت نوروز 1398 و با هدف توزیع در بین مسافران و گردشگران تدارک دیده شده به این شرح است: مدیرمسئول: مریم مقدم، سردبیر: حسین عسکری، ویراستار: سعید صفری، عکس: علی عسکری، علی اکبر رشوند آوه، وحید شعبانی، صفحه آرا: نگار احمدزاده. این ویژه نامه در محل نوروزگاه محوطه باستانی ازبکی و پایگاه های نوروزی شهرستان نظرآباد در دسترس است. در ویژه نامه «کهن دشت» این مطالب به چاپ رسیده است: نخستین واژه های آشنایی (دکتر محمدرضا فلاح نژاد)، اینجا نظرآباد است نظرآباد (اسماعیل آل احمد)، ویژگی های طبیعی کهن دشت نظرآباد (علیرضا عزیزی)، توسعه شهرستان نظرآباد حول محور گردشگری (مهندس علیرضا گروسی)، زبان و گویش مردم شهرستان نظرآباد (ابراهیم رضازاده)، ویژگی های باستان شناختی محوطه ازبکی (زهره حسینی)، سند همکاری تجاری ازبکی و شوش در هزاره چهارم پیش از میلاد مسیح (دکتر حسین عسکری)، The ancient land An Excursion In Nazarabad Township (دکتر احسان امتی)، آثار فرهنگی و تاریخی شهرستان نظرآباد، نظرآباد به روایت دانشمندان ایرانی و خارجی، مهد روستازادگان دانشمند، نوروز در نظرآباد، نام آوران کهن دشت نظرآباد.

خبر انتشار  ویژه نامه کهن دشت در خبرگزاری ایرنا 


نوشته شده در  پنج شنبه 98/1/1ساعت  8:12 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 

دژ مادها، گوهر ناشناخته البرز

کد خبر: 82984561 | تاریخ خبر: 07/05/1397 - 8:54  

کرج - ایرنا - البرز سی و یکمین استان کشور، تاریخ و تمدن متنوع و 9 هزار ساله ای را در خود دارد که به دلیل ناشناخته ماندن، با چندان اقبالی از سوی گردشگران و دوستداران این نوع اماکن مواجه نشده و ضروری است برنامه ای مدون برای معرفی ظرفیت های بالای موجود در آن تهیه شود. استان البرز علاوه بر اینکه دارای تنوع اقلیمی کم نظیر از آب و هوای کوهستانی گرفته تا بیابان و کویر را در اختیار دارد، از وجود بناهای کم نظیر تاریخی بهره مند که نشان از زندگی هزاران ساله انسان ها در این نقطه از ایران دارد. این استان برغم وسعت کم اما رنگین کمانی ازجاذبه های تاریخی، طبیعی و گردشگری منحصر به فرد را در خود جای داده است.

البرز را به عنوان بخشی از شناسنامه تمدن ایران باستان در جهان می شناسند، با این توصیف و با این وجود، منطقه ای که کهن خشت آن در سازمان ملل متحد نگهداری می شود، جاذبه هایش از نگاه جمعیت میلیونی گردشگران پنهان مانده است. تپه ازبکی یا دژ مادها تنها یکی از محوطه ‌های باستانی ارزشمند تاریخی فلات ایران واقع در شهرستان نظرآباد از شهرستان ‌های استان البرز قرار دارد. این تپه تاریخی با قدمت 9 هزار ساله به عنوان قدیمی ترین بنای خشتی جهان مطرح است. بسیاری از کشورها که امروز توانسته اند جایگاهی در صنعت گردشگری جهان برای خود دست و پا کنند یا فاقد سابقه تمدنی نظیر ایران و به ویژه استان البرز هستند و یا اینکه سابقه آثار تمدنی آنها به 500 سال هم نمی رسد. امروز با فشارها و تحریم های دشمن و احتمال کاهش درآمدهای نفتی، می توان از داشته های فراوان این سرزمین به ویژه ظرفیت های بالای موجود برای جذب گردشگر نهایت بهره برای درآمدزایی و ایجاد اشتغال برد، این وظیفه ما است بیش از هر زمان دیگری این سابقه تمدنی، تاریخی و فرهنگی را به جهان معرفی کنیم.

پرونده ثبت تپه ازبکی در حال تهیه و برنامه ایجاد پایگاه پژوهشی آن در دست اقدام است. محوطه ازبکی با قدمتی 9 هزار ساله یکی از محوطه های ارزشمند کشور و به عنوان سایت معتبر باستان شناسی است. محوطه ازبکی یکی از محوطه های تاریخی، فرهنگی شهرستان نظرآباد که توسط دکتر مجید زاده در 6 فصل کاوش شده که محوطه شامل یان تپه، جیران تپه، مارال تپه و غیره است که براساس کاوش ها تپه هفت هزار ساله ما می باشد که خشت آن به سازمان ملل هدیه شده است. محوطه باستانی ازبکی شامل تپه اصلی و تپه اقماری است که از نظرتاریخی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.این مجموعه کتاب تاریخ ایران است چرا که از 9 هزار سال پیش اولین معابد بشر و روستاهای پیش از تاریخ و دوره مادها را در آن داریم، تپه تاریخی ازبکی از ابتدای سال 96 بار دیگر بر روی گردشگران در شهرستان نظرآباد استان البرز گشوده شد اما گام های مناسبی برای معرفی این اثر ارزشمند به علاقمندان در ایران و جهان برداشته نشده است.بر اساس اعلام مسئولان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز میزان بازدید گردشگران و مسافران نوروزی از محوطه باستانی 9 هزار ساله ازبکی بی سابقه و کم نظیر بود.

براساس پژوهش های انجام شده، صنعت گردشگری در برخی کشورها، به منبع کسب درآمد ملّی تبدیل شده، به طوری که گروهی از پژوهشگران بر این باورند که صنعت گردشگری سومین پدیده اقتصاد پویا، پررونق و روبه توسعه در جهان است اما کشور ما با وجود سابقه ذکر شده و ظرفیت های موجود جایگاه مناسبی در صنعت گردشگری جهان ندارد. در استان البرز از مناطقی نظیر شهرستانک، دیزین، عظیمیه، آسارا، گرمدره، پارک طبیعت و حیات وحش ایران، باغستان، اشتهارد، کوهسار، چهارباغ، ایران توسعه، فرودگاه پیام، برغان و سنج، سیبان دره، طالقان، آسمان سو طالقان، یاس زیدشت طالقان، فرودگاه آزادی نظرآباد به عنوان مناطق خاص برای توسعه گردشگری استان نام برد.

حسین عسکری پژوهشگر البرزی در این باره به خبرنگار ایرنا، گفت:‌ مناطق نمونه گردشگری در کنار جاذبه های تاریخی، فرهنگی و تمدنی می توانند تاثیر بسزایی در جذب گردشگران و علاقمندان به تاریخ و اماکن تاریخی داشته باشند.علاوه بر دژ مادها البرز دارای جذابیت های بسیار در حوزه طبیعی و تاریخی شامل مناطق بکر کوهستانی و مراتع چشم نواز است. بقعه امامزادگان، قلعه ها، آبشارها، آثار تاریخی، خانه های قدیمی، حیات وحش و روستاهای سنّتی از ظرفیت های موجود برای توسعه گردشگری در این استان است.

محراب رجبی رییس انجمن البرز شناسی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: آثار و شواهد موجود در استان البرز نشان از تاریخ کهن و تمدن دیرین آن دارد که در صورت معرفی آن می توان بهره های بسیاری از آن برد. وی خاطرنشان کرد: علاوه بر جذب گردشگران علاقمند به آثار تاریخی و تمدنی طبیعت کم نظیر البرز در رشته های کوه های البرز فرصت مغتنمی است که با ایجاد ارتباط متقابل با طبیعت و زیست بوم و انسان ها، طبیعت گردی را در آن گسترش داد.

همه ساله میلیون نفر از مردم ایران برای عزیمت به  14 استان کشور از البرز می گذرند و سهم این استان از این جمعیت عظیم تنها ترافیک و مشکلات دیگر ناشی از آن است، با اینکه می توان با برنامه ریزی تعداد قابل توجهی از مسافران در ایام نوروز و تابستان را به آثار کم نظیر تاریخی و تمدنی البرز جذب کرد.البته گردشگران بیشتر تنها جاده کرج - چالوس و برخی جاذبه های آن را می شناسند و از کنار دیگر مجموعه های تاریخی و طبیعی البرز به سادگی می گذرند که این ناشی از ناشناخته ماندن آنها است.

1535 انتهای پیام /*


 متن گزارش فوق در وب سایت خبرگزاری ایرنا


نوشته شده در  دوشنبه 97/5/8ساعت  4:13 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

محوطه باستانی ازبکی و هویت تاریخی  - اجتماعی در نظرآباد و البرز

مهندس علیرضا گروسی

کارشناس ارشد دانشگاه تربیت مدرس

هویت یک فضای شهری یا هر نوع سکونتگاه دیگری ناشی از خصوصیات تاریخی، کالبدی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و… است که از ذهنیت مشترک ساکنین سرچشمه می گیرد. در ابتدا باید گفت که مکان براساس مجموعه ای از ویژگی های فرهنگی قرار دارد. مکان نه تنها اطلاعاتی درباره جایی که در آن هستیم و زندگی می کنیم یا اهل آنجا هستیم به ما می دهد بلکه درباره شخصیت و این که ما چه کسی هستیم، نیز چیزهایی می گوید. بنابراین اگر وابستگی به مکان ها سست شود، هویت مردم و جوامع نیز به سستی می گراید. مکان جغرافیایی به عنوان زادگاه یا زیستگاه، باعث شکل گیری علاقه در انسان می شود که می توان از آن به عاطفه یا مهر مکانی یاد کرد که عمدتاً بر پایه روابط اکولوژیکی (طبیعی و انسانی) انسان با مکان یا فضای جغرافیایی قرار دارد. در واقع حس تعلق به سرزمین زیربنای انگیزه معنوی اصلی برای شاخص و متمایز بودن از دیگران در اندیشه هر فرد و هر گروه انسانی ویژه است. هنگامی که حس تعلق به سرزمینی ایجاد گردد، نیاز اساسی به داشتن هویت خودنمایی می کند. در این میان مکان های تاریخی شرایط ویژه ای را برای هویت بخشی دارند. در واقع تاریخ هر قوم و ملتی شناسنامه آن قوم و ملت است و بر همین مبنا دانستن و داشتن تاریخ از بایسته های زندگی انسان می باشد و همچنین لازمه داشتن یک نگرش جامع در بحث تاریخ، فرهنگ و هویت شناخت عمیق و دقیق پیشینه تاریخی آن مکان می باشد. در واقع باید گفت که هویت به سه مقوله مکان جغرافیایی، فضا شامل شبکه ها و روابط اجتماعی و بالاخره با زمان (تاریخ) پیوند دارد. از سوی دیگر بحران بی هویتی یکی از مشکلات عمده شهرهای امروزی می باشد که سبب سرگشتگی، بی تفاوتی و فقدان رفتار مشارکت جویانه در بین شهروندان می شود.. بنابریان کنکاش در مفهوم هویت و فرآیند شکل گیری آن با هدف تدوین اصولی در راستای ارتقای ظرفیت اجتماعی شهرها یکی از اصول مهم در برنامه ریزی شهرها می باشد. محوطه باستانی ازبکی در شهرستان نظرآباد استان البرز از قدیمی ترین سکونت گاه های کشف شده انسانی در جهان است. محوطه باستانی ازبکی می تواند به عنوان یک نماد هویت بخش تاریخی- باستانی در استان البرز شناخته شود . در واقع محوطه باستانی ازبکی می تواند به عنوان یک عنصر هویت بخش تاریخی، هویت اجتماعی و مکانی را برای شهرستان نظرآباد و ساکنان آن تعریف نماید. یعنی محوطه باستانی ازبکی در معرفی شهر نظرآباد و شهروندان نظرآبادی به عنوان یک نماد تاریخی و مکانی هویتی اصیل به ایشان بدهد. به طوری که بازتاب حفریات باستان شناسی محوطه ازبکی که در محافل اطلاع رسانی اعم از روزنامه، تلویزیون، محافل دانشگاهی، سمینار ها و… سبب شده است که نظرآباد و محوطه باستانی ازبکی بارها از زبان خیل کثیری از نخبگان، مسئولین، اساتید، مجریان تلویزیونی و… ساطع شود که این رویه می تواند با توجه بیشتر به این محوطه افزایش یابد. این همان هویت سازی برای شهرستان نظرآباد و مردم آن می باشد که در طی سالهای متمادی مورد غفلت قرار گرفته است. ادامه مطلب...

نوشته شده در  پنج شنبه 96/1/3ساعت  10:36 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 

کهن ترین خشت جهان در البرز پذیرای مسافران نوروزی 

کد خبر: 82468338 (5890836) | تاریخ خبر: 28/12/1395 | ساعت: 12:11 |

کرج - ایرنا - استان البرز به مرکزیت کرج با توجه به تنوع اقلیمی کوهستانی و دشت، زیستگاه ها و گونه های مختلف حیات وحش، آداب، رسوم و فرهنگ های متفاوت و دیرپای محلّی، آثار متنوع و متعدد فرهنگی و تاریخی از هزاره هفتم پیش از میلاد مسیح تا دوره های اخیر، یکی از قطب های گردشگری در ایران است.

به گزارش ایرنا، استان البرز با 6 شهرستان کرج، ساوجبلاغ، نظرآباد، طالقان، فردیس و اشتهارد، تنوع اقلیمی کم نظیر در کشور را دارا است که از آب و هوای کوهستانی تا گوهر کویر را یکجا در اختیار دارد. تپه ازبکی تنها یکی از محوطه ‌های باستانی ارزشمند تاریخی فلات ایران واقع در شهرستان نظرآباد از شهرستان‌های استان البرز قرار دارد. این تپه تاریخی با قدمت 9 هزار ساله به عنوان قدیمی ترین بنای خشتی جهان مطرح است. بسیاری از کشورها که امروز توانسته اند جایگاهی در صنعت گردشگری جهان برای خود دست و پا کنند یا فاقد سابقه تمدنی نظیر ایران و به ویژه استان البرز هستند و یا اینکه سابقه آثار تمدنی آنها به 500 سال هم نمی رسد. با توجه به شرایط پیش آمده از سوی دولت تدبیر و امید و شکست خوردن پروژه ایران هراسی، ظرفیت های گردشگری موجود در ایران نمود بیشتری یافته است و دیگر این وظیفه ما است بیش از هر زمان دیگری این سابقه تمدنی، تاریخی و فرهنگی را به جهان معرفی کنیم. ادامه مطلب...

نوشته شده در  شنبه 95/12/28ساعت  4:2 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

روز سه شنبه سوم اسفند 1395 چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی استان البرز در باشگاه فرهنگی میلاد کرج برگزار شد. 24 مقاله در این کنگره پذیرفته شد و 12 مقاله از بین آنها برای چاپ انتخاب گردید. در نهایت 9 مقاله برای سخنرانی در کنگره در نظر گرفته شد. به گفته دبیر علمی کنگره، سطح مقالات ارسالی به این کنگره از سه دوره گذشته بالاتر است. مقاله زیر هم در نوبت صبح کنگره ارایه گردید.

گذری بر سکونت گاه های باستانی در ایران (نمونه موردی: محوطه باستانی ازبکی)

علیرضا گروسی، کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری argarousi@gmail.com

حسین عسکری، دانشجوی دکتری مدیریت راهبردی دانش askari128@yahoo.com

چکیده

 گذشته و تاریخ هر مکان، دارای اهمیت خاص برای ساکنان آن است. در واقع قدمت یک مکان علاوه بر میراث تاریخی که دارد، نمایانگر هویت مردمان آن نیز می باشد. در این میان، مناطق باستانی علاوه بر هویت تاریخی، از منظر باستان شناسی و کشف چگونگی تشکیل و رشد فرهنگ یکجانشینی و تکامل جامعه بشری نیز مهم هستند. محوطه باستانی ازبکی در شهرستان نظرآباد یکی از قدیمی ترین مراکز تجمع انسانی در تاریخ جهان است. این پژوهش که از نوع توصیفی - تحلیلی و با رویکرد کاربردی است، در پی آن می باشد تا با نگاهی علمی ابعاد مهم این محوطه باستانی را بشناسد. بنابراین پس بیان اهمیت موضوع و شناخت محدوده مورد نظر، از منظر هویت بخشی، رویکرد باستان شناسی و همچنین قابلیت گردشگری این محوطه باستانی مورد بحث قرار گرفته است. نتایج نشان می دهد که این محوطه می تواند به عنوان نماد تاریخی شهرستان نظرآباد و حتی استان البرز معرفی گردد و از سوی دیگر برای استناد به هویت تاریخی از آن بهره برد. اهمیت کاوش های باستان شناسی و کشف رمز و راز زندگی باستانی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. آخرین نکته نیز این است که این محوطه پتانسیل بالایی برای گردشگری دارد و می توان با ایجاد زیرساخت های مناسب دیگر و همچنین خدمات متناسب صنعت گردشگری به کسب درآمد پایدار برای شهر و شهروندان قدم برداشت.

واژگان کلیدی: محوطه ازبکی، هویت تاریخی، گردشگری، باستان شناسی، نظرآباد.

مهراب رجبی، حسین عسکری، عبدالناصر میرچی


نوشته شده در  سه شنبه 95/12/3ساعت  8:5 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 

البرز گنجینه آثار تمدنی هزاره هفتم پیش از میلاد تا امروز

کد خبر: 82347535 | تاریخ خبر: 25/09/1395 - 9:10

کرج - ایرنا - استان البرز به مرکزیت کرج با توجه به تنوع اقلیمی کوهستانی و دشت، زیستگاه ها و گونه های مختلف حیات وحش، آداب، رسوم و فرهنگ های متفاوت و دیرپای محلّی، آثار متنوع و متعدد فرهنگی و تاریخی از هزاره هفتم پیش از میلاد مسیح تا دوره های اخیر، یکی از قطب های گردشگری در ایران است  . به گزارش ایرنا، استان البرز با 6 شهرستان کرج، ساوجبلاغ، نظرآباد، طالقان، فردیس و اشتهارد، تنوع اقلیمی کم نظیر در کشور را دارا است که از آب و هوای کوهستانی تا گوهر کویر را یکجا در اختیار دارد.

تپه ازبکی تنها یکی از محوطه ‌های باستانی ارزشمند تاریخی فلات ایران واقع در شهرستان نظرآباد از شهرستان‌های استان البرز قرار دارد. این تپه تاریخی با قدمت 9 هزار ساله به عنوان قدیمی ترین بنای خشتی جهان مطرح است. بسیاری از کشورها که امروز توانسته اند جایگاهی در صنعت گردشگری جهان برای خود دست و پا کنند یا فاقد سابقه تمدنی نظیر ایران و به ویژه استان البرز هستند و یا اینکه سابقه آثار تمدنی آنها به 500 سال هم نمی رسد. با توجه به شرایط پیش آمده از سوی دولت تدبیر و امید و شکست خوردن پروژه ایران هراسی، ظرفیت های گردشگری موجود در ایران نمود بیشتری یافته است و دیگر این وظیفه ما است بیش از هر زمان دیگری این سابقه تمدنی، تاریخی و فرهنگی را به جهان معرفی کنیم. ادامه مطلب...

نوشته شده در  پنج شنبه 95/9/25ساعت  11:39 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 

سرزمین کهن خشت  

وجود تپه اُزبکی در شهرستان نظرآباد، که کهن‌ترین خشت جهان در آنجا یافت شده است می‌تواند پای گردشگران زیادی را به سرزمین البرز بکشاند زیرا سفر به سرزمین کهن خشت جهان و مشاهده تپه‌های تاریخی که بیانگر قدمت چند هزارساله است، جذابیتی بی‌نظیر را نصیب هر گردشگری می‌کند . محوطه اُزبکی در 50 کیلومتری غرب شهرستان کرج و در شمال شرق روستای اُزبکی از توابع دهستان احمدآباد مصدق از بخش مرکزی شهرستان نظرآباد قرار دارد، ارتفاع زمین‌های اطراف آن از سطح دریا هزار و 188 متر است. محوطه اُزبکی شامل تپه مخروطی شکل بزرگی به قطر 150 و ارتفاع 26 متر که در اطراف آن 9 تپه قرارگرفته است. معماری تقریباً سالمی بر روی تپه مرتفع مرکزی است که از مهم‌ترین آثار دوره ماد در فلات مرکزی بوده این اثر دارای ویژگی‌های اصیلی از معماری نخستین فرمانروایان آریایی در ایران و  دارای هفده فضای معماری است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان از باروی پیرامون دژ، حیاط بزرگ شرقی، انبار جنوبی، تالار بزرگ جنوبی، تالار شمالی در میانه غرب دژ، اتاق بزرگ سکو دار، تالار معبد، اتاق نگهبانان، صندوقخانه، تأسیسات آشپزخانه‌ای و دروازه ورود به دژ نام برد.

سفری با چاشنی بستنی و آلو ترش

روستای برغان واقع در شهرستان ساوجبلاغ به نگینی در دل صدف معروف بوده به‌طوری‌که این روستا با دو واژه قدمت و تاریخ عجین شده است. جاذبه‌های گردشگری فراوان این روستا، در فصل‌های مختلف سال، گردشگران زیادی را به اینجا می‌کشاند، شهرت آلوی برغان و بستنی «گله» علاوه بر زیبایی‌های طبیعی، مجموعه‌ای خاطره‌انگیز و البته خوشمزه برای گردشگران فراهم کرده است که دیدن از این روستا را برایشان زیباتر می‌کند. محلی‌ها به آلوی برغان «گوجه برغان» هم می‌گویند و درواقع یک محصول پیوندی است که طعم و مزه خاصی دارد، طبق گفته محلی‌ها آلوی برغان از پیوند آلوی معمولی با آلوی بخارا به دست می‌آید. برغان از مناطق بسیار زیبای استان البرز محسوب می‌شود و به دلیل نزدیکی به اتوبان کرج - قزوین می‌تواند شاهد افزایش تعداد گردشگران در خود باشد دلیل این امر نیز این است که بسیاری از مسافران و گردشگران در کشور برای رسیدن به استان‌های موردنظر خود، از اتوبان کرج - قزوین می‌گذرند و برغان می‌تواند محلی خوبی برای تمدد اعصاب و تفریح و گشت‌وگذار آن‌ها باشد (به نقل از خبرگزاری مهر).


نوشته شده در  پنج شنبه 95/7/1ساعت  2:46 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

عطر بهار درکوچه باغ‌های روستای ورده 

شهرستان ساوجبلاغ با وسعتی حدود هزار و 22 کیلومتر مربع از جاذبه های گردشگری ویژه ای برخوردار است و از آن به عنوان سرزمین «چشمه های سرد» یاد می شود. این شهرستان از شمال به ارتفاعات البرز و شهرستان طالقان از غرب به استان قزوین و شهرستان نظرآباد و از شرق و جنوب به شهرستان کرج محدود می شود. ساوجبلاغ دارای 3 بخش چهار باغ، چندار و بخش مرکزی داری پنج شهر شامل شهرهای جدید و قدیم هشتگرد، کوهسار، چهار باغ و گلسار است. باید در ادامه به سراغ معرفی روستای وَردِه برویم روستای زیبا در 15 کیلومتری شمال غربی شهر کوهسار در ضلع شمال اتوبان کرج - قزوین، بافت تاریخی و بکر این روستا آثاری نظیر حمام تاریخی دوره قاجار، آسیاب قدیمی، دو بقعه به نام های امامزاده عبدالقهار (ع) و بی بی سکینه (س) را در خود جای داده است و به دلیل  وجود رودخانه، کوهستان و چشمه های منحصر به فرد، پذیرای بسیاری از گردشگران علاقمندان در فصل های مختلف سال است (خبرگزاری مهر).

 دانلود فیلم


نوشته شده در  شنبه 95/1/14ساعت  6:6 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

گشتی در بزرگترین باغ پرندگان خاورمیانه 

شهرستان ساوجبلاغ با وسعتی حدود یک هزار و 22 کیلومتر مربع از جاذبه های گردشگری ویژه ای برخوردار است و از آن به عنوان سرزمین چشمه های آب سرد یاد می شود . این شهرستان از شمال به ارتفاعات البرز و شهرستان طالقان از غرب به استان قزوین و شهرستان نظرآباد و از شرق و جنوب به شهرستان کرج محدود می شود. ساوجبلاغ دارای 3 بخش چهار باغ، چندار و بخش مرکزی داری پنج شهر شامل شهرهای جدید و قدیم هشتگرد، کوهسار، چهار باغ و گلسار است. بخش کوهپایه ای این منطقه بین کوهستان و دشتی زیبا حایل شده که چشم هر گردشگری را به خود جذب می کند. دشت های این منطقه نیز دارای باغ های زیبایی است که فضایی آرام و دل انگیز را برای گردشگران داخلی و خارجی فراهم می کند. علاوه بر طبیعت زیبا و شگفت انگیز، وجود تپه های متعدد در بخش های مختلف این شهرستان نشان دهنده این است که ساوجبلاغ  دارای پراکندگی های استقراری در تپه های مختلف از هزاره پنجم پیش از میلاد تا دوران اسلامی است. حفاری های باستان شناسی صورت گرفته در تپه ها و محوطه های باستانی همچون «موشلان تپه»، «تپه گرجیان ایغربلاغ» و «خوروین» نشانگر سابقه استقرار و سکونت انسان از هزاره های پنجم و چهارم پیش از میلاد تا هزاره های اول پیش از میلاد در این شهرستان است. ادامه مطلب...

نوشته شده در  شنبه 95/1/14ساعت  5:57 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

   1   2   3      >

فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]