نگاهی به شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد : سرزمین ریشه ها / نگین فرهنگی استان البرز / میراث دار مدنیت نه هزار ساله / خاستگاه فرهنگ های کهن و ناب ایران زمین
سفارش تبلیغ
صبا

 

 

 

کد خبر: 83044134 | تاریخ خبر: 03/07/1397 - 18:6 

کرج- ایرنا- همزمان با اجلاسیه شهدای روحانی استان البرز کتاب «علمای مجاهد استان البرز» عصر سه شنبه در کرج رونمایی شد. حسین عسکری نویسنده این کتاب به خبرنگار ایرنا گفت: این کتاب در 328 صفحه و شمارگان یک هزار و 100 نسخه با حمایت کنگره شهدای استان البرز منتشر شده است. وی اظهارداشت: استان البرز به عنوان منطقه ای راهبردی از جغرافیای ایران، دارای پیشینه و مدنیتی 9 هزار ساله است که در دوره اسلامی با حضور پرشمار مبارزان شجاع علوی و امامزادگان بصیر و شریف به یکی از کانون های مبارزاتی مکتب اهل بیت (ع) علیه حکومت های بیدادگر اموی و عباسی تبدیل شد.

عسکری گفت: عالمان تیزبین البرز با صراحت و شجاعت در رویدادهای مختلف تاریخ ایران اسلامی با بذل جان خویش و تحمل حبس، تبعید و شکنجه حضوری مؤثر داشته اند. وی افزود: روحانیون البرز در پیروزی انقلاب اسلامی نقش فعالی داشته و راهبر این مبارزات انقلابی بیشتر روحانیونی بودند که همچون دژی استوار با درهم آمیختن دین و سیاست، نسبت به رفتارهای مستبدانه حکومت پهلوی اعتراض کرده و به آگاهی مردم پرداختند. وی بیان داشت: اردیبهشت امسال با پیشنهاد آیت الله سید محمدمهدی حسینی همدانی نماینده ولی فقیه در استان البرز، نگارش این کتاب در ردیف فعالیت های پژوهشی ستاد کنگره شهدای استان البرز قرار گرفت.

این نویسنده ادامه داد: ارایه شاخصه ها و نمونه های ملموس برای رسیدن به الگوی حوزه علمیه انقلابی، تقویت هویت دینی و الگوسازی برای البرزنشینان به ویژه جوانان، پاسداشت مجاهدت های علمای مبارز، کمک به پژوهش های البرزشناسی با تأکید بر مقوله انقلابی گری و عدالت خواهی از جمله اهداف اصلی نگارش این کتاب است. وی گفت: در این کتاب پژوهشی، عالِم دارای سطحی از تحصیلات و دانش حوزوی است که در عرف حوزه های علمیه می توان به او این صفت را حمل کرد؛ خواه روحانی بوده یا بعدها از کسوت روحانیت خارج شده باشد.

وی افزود: مقصود از مجاهد کسی است که در مواجهه با استعمار، استثمار، استبداد، صهیونیسم، جریان ها و فرقه های ضاله در ایران و خارج از آن واکنش های مذهبی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی موثری از خود بروز داده و در نهایت به شهادت رسیده یا زندان رفته و یا تبعید، محصور و شکنجه شده است. عسکری ادامه داد: منظور از البرزی بودن آن است که شخصیت مورد اشاره، متولد استان البرز بوده و یا سالیانی در این استان زیسته به طوری که می توان او را به این استان منتسب دانست. وی بیان داشت: با توجه به قیدهای سه گانه پیش گفته، 74 تن از علمای مجاهد البرزی در این کتاب معرفی شده اند.

این پژوهشگر گفت: «پژوهش اسنادی» روش تحقیق این کتاب است که با بهره مندی آگاهانه و روشمند از منابع کتابخانه ای و اینترنتی و بعضاً داده های شفاهی به انجام رسیده و پس از بررسی دقیق زندگی نامه علمای مجاهد البرزی، 57 زمینه مبارزاتی از سال های آغازین قرن ششم هجری قمری تا جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، کدگذاری و استخراج شده است. اجلاسیه شهدای روحانی استان البرز عصر روز سه شنبه در سالن اجتماعات موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر واقع در بلوار شهید فهمیده شهر کرج برگزار شد. / 6155 انتهای پیام /*

متن خبر فوق در وب سایت خبرگزاری ایرنا

تصاویر اجلاسیه شهدای روحانی استان البرز


آقایان قرائتی و حسینی همدانی در حال رونمایی از کتاب علمای مجاهد استان البرز

 


نوشته شده در  سه شنبه 97/7/3ساعت  9:57 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 

اعتراض عالم البرزی به آتش کشیدن مسجد الاقصی در 49 سال پیش

کد خبر: 83008455 | تاریخ خبر: 30/05/1397 - 15:43  

کرج - ایرنا - نویسنده و پژوهشگر البرزی با بیان اینکه 49 سال پیش مسجد الاقصی نخستین قبله مسلمین توسط اشغالگران به آتش کشیده شد، گفت که عالم البرزی در اعتراض به این تعدی دردناک، با سرودن شعری اعتراض خود را نشان داد. حسین عسکری روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: مسجد الاقصی (به‌ معنی دورترین مسجد) واقع در فلسطین اشغالی، نخستین قبله مسلمانان جهان و یکی از مقدس‌ترین مکان‌های مورد احترام ادیان آسمانی است. وی با بیان اینکه نام این مسجد در آیه اول سوره اسراء آمده ‌است که اشاره به معراج پیامبر اعظم (ص) از مسجد الحرام به مسجد الاقصی دارد، اظهار داشت: در 49 سال پیش، این مکان مقدس در 30 مرداد 1348 توسط اشغالگران صهیونیست به آتش کشیده شد. وی ادامه داد: در این تعدی دردناک، حدود 200 متر مربع از سقف مسجد به طور کامل منهدم شد و گنبد مسجد در 5 نقطه سوخت، همچنین یکی از آثار متبرک مسجد و یک منبر مخصوص که 800 سال سابقه داشت نیز کاملاً از بین رفت. عسکری گفت: به این فاجعه، علمای مسلمان واکنش های مختلفی نشان دادند که از آن جمله یکی از علمای استان البرز به نام آیت الله شیخ علاءالدین علوی شهیدی (درگذشت 1353شمسی) است که با سرودن شعری در همان سال، اعتراض خود را این گونه نشان داد:

مسجدالاقصی که در اَسری خدایش یاد کرد

بین که خصم بدمنش با وی چسان بیداد کرد

آتشی افروخت از کین بر مبارک خانه ای

که سلیمان نبی آن خانه را بنیاد کرد

قوم بی شرم یهود از بهر ملک و عزّ و جاه

کرد آن کاری که هم نمرود و هم شدّاد کرد

جایگاه انبیاء و مرقد جمعی رُسل

مسجد و محراب و منبر جملگی بر باد کرد

عالم اسلام از این غم تا قیامت داغدار

عیسی اندر چرخ چارم زین اَلَم فریاد کرد

وقت آن شد، دست ها از آستین آید برون

نهضتی برپا بسان نهضت حدّاد کرد

پرچم نصر و من الله را برافرازیم ما

جوی خون، هر سو روان چون دجله بغداد کرد

کاخ استعمار را از بیخ و بُن ویران کنیم

آن چنان ویران که نتوان دیگرش آباد کرد

حمله ور گردیم چو شیران به خیل روبهان

جیش شان را منهزم بنیادشان برباد کرد

این پژوهشگر اضافه کرد: آیت الله شیخ علاءالدین علوی شهیدی از فقیهان و حکیمان معاصر است که در سال 1273 شمسی در روستای برغان از توابع شهرستان ساوجبلاغ واقع در استان البرز زاده شد. وی گفت: در مدرسه صالحیّه قزوین، صرف و نحو و منطق را از شیخ آقا طالقانی و سیّد عبدالرّحمان تقوی و فقه و اصول را از شیخ ملاعلی طارمی و شیخ محمّد طارمی و شیخ فضل علی مهدوی قزوینی فراگرفت. در حدود سال 1295 به تهران رفت و حکمت و فلسفه را از آخوند شیخ علی نوری، شیخ محمود قمی و آخوند علی محمّد حکمی قزوینی فراگرفت. وی افزود: ریاست انجمن شهر قزوین، ریاست حوزه انتخاباتی مجلس شورای ملّی در قزوین، نگارش مقاله در نشریه وظیفه به مدیریت سیّد محمّدباقر موسوی حجازی و روزنامه اطلاعات و اقامه نماز جماعت و تفسیر قرآن کریم در مسجد حاج ابراهیم قزوین از فعالیّت های فرهنگی و اجتماعی شیخ علاءالدین است.

عسکری اظهار داشت: ترجمه و تعلیق رسایل اخوان الصّفا (دایره المعارفی شیعی از سده چهارم هجری قمری)، ترجمه ضیافه الاخوان و هدیه الخلان نوشته آقارضی قزوینی و عقاید العلائیه (درباره فلسفه و کلام اسلامی در بیش از هزار صفحه) از جمله آثار مکتوب شیخ علاءالدین علوی شهیدی است؛ او همچنین دستی در ادبیات داشت و شعر می سرود.  6156/1535 انتهای پیام /*




مطلب فوق در وب سایت خبرگزاری ایرنا


نوشته شده در  سه شنبه 97/5/30ساعت  7:31 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 

احسان علیخانی در سومین قسمت از برنامه ماه عسل با کاشف نظرآبادی داروی سرطان به گفت و گو نشست. به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران، احسان علیخانی در سومین قسمت ماه عسل ضمن تشکر از بینندگان برای تماشای ماه عسل، از صداقت، دلسوزی مرحوم حجت اسلام و المسلمین سید مهدی طباطبایی یاد کرد   . در ادامه برنامه ماه عسل، مهندس قاسم تک دهقان حضور پیدا کرد که احسان علیخانی با او به گفت و گو نشست. تک دهقان گفت: در روستای صالحیه از توابع شهرستان نظرآباد واقع در استان  البرز به دنیا آمدم، چهار برادر و شش خواهر هستیم و از طریق کشاورزی زندگی خود را گذرانده ایم. علیخانی در خصوص ماندن در روستا از او سوال کرد که او گفت: هرگز دوست ندارم روستا را ترک کنم. تک دهقان ادامه داد: من این روزها آرزویی ندارم چرا که به آرزو هایم رسیده ام، من بیشتر برای بشریت و انسانیت آرزو دارم. وی افزود: در آبیک درس خواندم در ادامه دانشگاه تبریز فارغ التحصیل شدم بعد به سربازی رفتم و ازدواج کردم و بعد مهندسی داروسازی خواندم.

مهمان برنامه درباره علاقه به شیمی و اختراعات خود بیان کرد: از دبیرستان به رشته شیمی علاقه مند بودم و تنها در درس شیمی هم موفق بودم. همچنین 12 ثبت اختراع دارم که هیچ کدام از آنها به مرحله تولید نرسیده است. تک دهقان گفت: در ایران از پنج هزار ثبت هیچکدام تولید نمی شود و دلیل عقب مادگی ما همین است که اندیشه قیمت ندارد کسی که لودر دارد شاید ده میلیون در روز کار کند اما کسی که دانشمند است این اتفاق برایش نمی افتد. علیخانی گفت: خود را دانشمند می دانی؟ او گفت: بله فراتر از دانشمند و به زودی به همه ثابت خواهیم کرد. در بخش دیگر خانواده تک دهقان در برنامه حضور پیدا کردند. علیخانی از ادعا و ثبت اختراعات تک دهقان از همسر او سوال کرد که او گفت: من کارهای او را دیدم به حرف هایش ایمان دارم خیلی مشتاق است کار خود را ادامه بدهد و به مردم کشور خدمت کند. تک دهقان ادامه داد: به نظر من علمی که به ثروت، کار و قدرت کشور به کار نیاید هیچ ارزشی ندارد، از طرفی نوشتن مقالات علم نیست .من براساس عملیات هایی که انجام داده ام می گویم که داروی سرطان راکشف کرده ام و اطمینان دارم.

در ادامه برنامه دکتر مطلق متخصص سرطان و دکتر زرگران عضو هیات علمی گروه دارو‌های سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران و متخصص طب سنتی در برنامه حاضر شدند. دکتر زرگران در خصوص ثبت و ساخت قانونی یک دارو توضیح داد: از چند منظر می توان به این قضیه نگاه کرد اولین بحث این است که پروسه ثبت یک دارو یک مراحل مشخص و قانونی دارد هر کسی اگر ادعایی دارد باید در این حوزه توان انجام کار داشته باشد، برای ساخت یک دارو باید یک تیم متشکل از چند متخصص روی آن کار کنند و باید یک تیم متخصص دیگر فرمول و کار او را بررسی کنند تا دارو اثبات شود. وی ادامه داد: ادعایی که ما انجام می دهیم یک بحث است و شکل درست این است که کسی که در این حوزه کار می کند به یک ادعایی دست پیدا کند.از طرفی ما در علم همیشه شک داریم و در حال آزمون و خطا هستیم. علیخانی از دکتر زرگران در خصوص کسانی که ادعایی برای کشف دارویی دارند سوال کرد و او گفت: تیمی که می تواند کار او را راستی آزمایی کند مثل دانشگاه یا شرکت دارویی و مرکز تحقیقاتی باید وارد قرارداد محرمانه شوند در سازمان غذا و دارو از سه طریق می توان دارو ها را ثبت کرد .در ادامه تک دهقان گفت: حرف‌های دکتر زرگران به درد حرف می‌خورد و در عمل اینگونه نیست، چرا که وزیر بهداشت به من نامه داد و من به یکی از موسسات تهران رفتم و آنها به جای دیگری معرفی کردند و به نحوی خلل ایجاد می‌ کنند. علیخانی از تک دهقان درباره اینکه باچه استدلالی دارو را به بیمار سرطانی می دهید سوال کرد و او پاسخ داد: دارویی که کارهای آن انجام شده وفرم دارویی داشته باشد.

تک دهقان ادامه داد: دادن دارو قبل از مراحل ثبت آن جرم است البته دارویی که فرم داروی عطاری و گیاهی دارد می توان به شکل دمنوش در اختیار مردم گذاشت چرا که به عنوان یک انسان به انسان دیگری کمک کنید.در بخش دیگر دکتر مطلق متخصص سرطان و رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت گفت : باید از تاریخچه و گذشته پزشکی حرکت کرد و به آن روز رسید چرا که فرآیند کشف یک دارو به زمان طولانی نیاز دارد.دکتر مطلق گفت: در طی چند دهه گذشته سرطان تا حدودی درمان شده است.

بخشی دیگر از گفت و گوهای برنامه ماه عسل درباره مهندس تک دهقان

مهندس قاسم تک دهقان مخترعی کوشا از شهرستان نظرآباد


 


کارشناسان برنامه ماه عسل


پوستر فیلم مستند «فصل هرس» درباره مهندس قاسم تک دهقان


نوشته شده در  سه شنبه 97/3/1ساعت  3:20 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 

حسین عسکری: ظهر روز یک شنبه 16 اردیبهشت 1397 فرزند ارشد استاد محمّدحسن حجّتی متخلّص به پریشان (1320 - 1397ش) نویسنده و شاعر البرزی تلفنی تماس گرفت و خبر داد که استاد پریشان به مقام آرامش ابدی نایل شده است. قرار است آیین تشییع و خاکسپاری پیکر آن مرحوم  پیش از ظهر دوشنبه 17 اردیبهشت در آرامستان شهر نظرآباد برگزار شود. وقتی خبر را به اطلاع آقای اسماعیل آل احمد (ویراستار کتاب «تا جمکران اشک» آخرین اثر استاد) رساندم، سوگمندانه سرودند:

در کوچه باغ وصل تو آن روح بی قرار

هفتاد و هفت سال پر از انتظار زیست

او سر زپای عشق تو تا مرگ برنداشت

پاداش این درخت پریشان، بهار نیست؟!  

مدیریت سیزده ساله کتابخانه موسسه اسلامی مسجد جامع نارمک تهران، مسئولیت کتابخانه مرکزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، عضو شورای نویسندگان مجله های پیام انقلاب و امید انقلاب، همکاری با نشریات دینی چاپ قم، عضو هئیت موسس انجمن ادبی فرّخی یزدی شهرستان کرج در سال 1361، فعالیّت در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و شورای شعر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حضور در جبهه های جنگ تحمیلی عراق علیه ایران از مهّم ترین فعالیّت های فرهنگی و اجتماعی شادروان حجتی به شمار می رود. از نوجوانی سرودن شعر را آغاز کرد. اشعارش بیشتر در مناقب امامان شیعه به ویژه امام مهدی (عج) است. مرحوم پریشان در سال 1363 به دیدار استاد سیّد محمّد حسین شهریار می رود. شهریار در آن دیدار، از وی با عنوان «دوست عزیز و شاعر آزاده» نام می برد و سه بیت از غزل مشهور «تجلیل» را به وی تقدیم می کند.

نه عنوان کتاب از استاد پریشان منتشر شده است: حکایت سرخ (زندگانی شهید محمّد ابراهیم همّت)؛ یار غایب از نظر (مجموعه شعر چاپ شده به وسیله مسجد جمکران)؛ ساعتی در جنوب شهر (مجموعه داستان)؛ سیم های خاردار (مجموعه داستان)؛ قصه یک بز شجاع (شعر کودک)؛ قصه آقاجمال (مجموعه شعر کودک و نوجوان)؛ عاشورای شیعه (مجموعه متن ادبی)؛ گوهر خاندان امامت یا زندگانی سیّده نفیسه با همکاری آیت الله شیخ عزیزالله عطاردی قوچانی؛ تا جمکران اشک (مجموعه اشعار انتظار).

خبر درگذشت استاد پریشان در خبرگزاری ایرنا

 اشعار شادروان حجتی پریشان در دانشنامه‌ی شعر عاشورایی


دیدار با استاد پریشان در شهر نظرآباد، پنج شنبه 7 امرداد 1395


نوشته شده در  یکشنبه 97/2/16ساعت  9:40 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

نوبهار آمد و افکند گل از چهره نقاب

خیز و  در دامن گل ریز به ساغر مى  ناب

حجله باغ بیاراست بهار از گل سرخ

تا به حسرت مگذارى زکف ایام شباب

لذت عمر همین است که در موسم گل

کام جان تازه کنى با دم جان بخش شراب

آسمان فرصت چندان ندهد بر گل عمر

حالیا دولت صحبت به غنیمت دریاب

ایمن از فتنه دوران نتوان بود بیا

تا به مى درگذریم از سر این دیر خراب

چه هوس ها که مرا در سر سودازده بود

که نه در پنجه تقدیر نشد نقش بر آب

فتنه چشم تو نازم که غمم برد ز یاد

کاش هرگز نرود آتش این فتنه به خواب

خضر این راه مگر چشم تو باشد ورنه

غول را هم بفریبد به تماشاى سراب

دولت سرمد اگر مى طلبى در دو جهان

جاودان مى خور و از عشق بتان روى متاب

درباره استاد سید عباس میرخانی

سروده استاد عباس میرخانی درباره دکتر سید حمید میرخانی

«علی ای همای رحمت» بر سفره استاد سیدعباس میرخانی


نوشته شده در  جمعه 97/1/3ساعت  11:27 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 

درست یکسال پیش بود که جامعه هنری ایران، با پر کشیدن افشین یدالهی، در شوکی بزرگ فرورفت. خبر آنچنان تلخ بود که بازتاب آن در شبکه‌های مجازی بلافاصله منتشر شد و از وقوع فاجعه‌ای تلخ برای خانواده هنری کشور خبر داد  . دیروز، جامعه هنری ایران یکبار دیگر در سوگ افشین یدالهی نشست تا خاطره پرکشیدن یکی از محبوبترین ترانه‌سراها و روانپزشکان نام‌آور ایرانی(به همراه همسرش) درست یکسال بعد از آن حادثه تلخ را باردیگر در یادها زنده کرده باشد. خانواده بزرگ هنری ایران در آخرین روز جمعه همین امسال، در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س)، به یاد افشین یدالهی گردهم آمده بودند و شبکه‌های مجازی به رسم یکسال گذشته، لحظه به لحظه این مراسم تلخ را پوشش می‌دادند و از بازتاب اتفاقات این مراسم تلخ در چنین روزی حکایت می‌کردند. دیروز شبکه‌های مجازی پر شده بود از روایت‌هایی که از بامداد تلخ 25ام اسفند ماه سال گذشته، نقل می‌کردند؛ همان صبح ناگواری که افشین یداللهی در مسیر بازگشت از هشتگرد (مرکز شهرستان ساوجبلاغ) به سمت تهران به دلیل برخورد شدید یک دستگاه کامیون با خودرویش، به شدت مجروح شد و در بیمارستان امام جعفر صادق (ع) شهر هشتگرد درگذشت. آرش یداللهی درباره این مراسم در صفحه شخصی خود نوشت: «در این روزهای پر از غم و اندوه نبود افشین عزیز. پس از یکسال از سفر بی بازگشت اش، در سالروز خاموشی آقای ترانه ایران بر سر قرار آخرین خداحافظی زمینی با افشین یداللهی در قطعه هنرمندان بهشت زهرای تهران گردهم می‌آییم تا یادش را با صدا و کلام اش زنده نگهداریم و خاطره بازی کنیم با افشین عزیز و گرامی بداریم خاطره سازی سال های با او بودن را.» اما چندی پیش هم به همت آرش یداللهی و در آستانه سالروز درگذشت برادرش کمپین ایمن رانندگی کنیم راه‌اندازی شد. این کمپین به شکل متفاوتی مقوله رانندگی ایمن را مورد بحث قرار داده و در جریان آن عنوان شده بود که فقط چهره‌های سرشناس سرمایه کشور نیستند. بلکه تمام مردم ایران که سالانه بارها عازم جاده‌ها و مسافرت می‌شوند سرمایه هستند و می‌توانند آینده زیبایی را تجربه کنند. بازتاب خبر درگذشت تلخ این هنرمند مردمی، تنها خلاصه به ایجاد کمیپین رانندگی ایمن و نقل قول‌های آرش از زندگی افشین نبود. از همان صبح تلخ اسفند سال گذشته تا به امروز مرثیه‌های مختلفی برای این هنرمند در صفحات رسمی اصحاب رسانه و هنر نوشته شده است. تنها چند ساعت بعد از انتشار این خبر تلخ بود که پرویز پرستویی در صفحه اینستاگرام خود نوشته بود: «اتفاق بدی دیگر رقم خورد. امروز هم با خبر شدیم که دکتر افشین یداللهی ترانه سرای خوب کشورمون بر اثر تصادف جان خود را از دست داد، باورم نشد وبه شماره‌ای که از ایشان داشتم زنگ زدم متاسفانه خاموش بود. خاموش شد. درگذشت این عزیز را به خانواده محترمش وجامعه هنری بخصوص خانواده موسیقی ایران زمین، تسلیت عرض می‌ کنم. روحش شاد و یادش گرامی.»

احسان خواجه امیری نیز در همان روزها در پیامی کوتاه و تاثیرگذار در اینستاگرامش نوشته بود: «افشین خواهش می‌کنم جواب بده به موبایلت و بگو شایعه است». سید علی صالحی، بازیگر، نیز در اینستاگرام خود این جمله کوتاه را نوشته بود: «اولین بار سال 83 سر سریال «کمربندها رو ببندیم» تماس گرفتم رفتم منزلشون شهرک اکباتان و ازشون خواستم برای تیتراژ ترانه‌ای برامون بگن با خوشرویی پذیرفتن و ترانه زیبایی سرودن که آقای فتحعلی اویسی خوندن، آخرین‌بار هم در مجلس ترحیم مادر خانم کتایون ریاحی دیدمشون. دکتر افشین یدالهی روانپزشک و ترانه‌سرای خیلی خوبی بودن، باور رفتنش خیلی سخته، بعید میدونم این سال کبیسه نود و پنج دست از سر ما برداره، خدا ختم به خیرش کنه. روحش شاد و یادش گرامی.»

به طور قطع ادب و هنر ایران افشین یداللهی را فراموش نخواهد کرد. او دردانه این سال های ترانه سرایی ایران بود و این روزها جایش خیلی بزرگ خالی مانده است. ای کاش می شد در همان لحظاتی که مرگ سراغی از او گرفت ترانه ماندگارش را زمزمه می کردیم:

تردید کن

در هرچه می خواهی

تا هر وقت که می دانی

تقدیر تو تغییر نخواهد کرد

من به کاری که با قلبت کرده ام

یقین دارم!...


نوشته شده در  سه شنبه 96/12/29ساعت  10:35 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 

رییس مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با بیان اینکه در پروژه «ایرانوم» 800نفر از 8نژاد ایرانی توالی‌یابی شدند،‌گفت: یافته‌های به دست آمده از این پروژه می‌تواند در پیشگیری، شناسایی و درمان بیماری‌های ژنتیکی موثر باشد، ضمن آنکه در این پروژه توانستیم 200ژن ارثی جدید عقب‌ماندگی ذهنی در دنیا را گزارش کنیم  . به گزارش ایسنا، پروفسور حسین نجم‌آبادی افزود: از 8سال گذشته فناوری بسیار پیشرفته توالی‌ یابی نسل جدید (NGS) در کشورهای مترقی دنیا برای تشخیص و شناسایی بیماری‌های ژنتیک مورد استفاده قرار گرفت و از آن زمان تاکنون مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی به عنوان یکی از مراکز پیشرو در کشور در اکثر پروژه‌های خود از این روش استفاده کرده است.

وی با بیان اینکه نتایج به دست آمده از این مطالعات در سال 2011در مجله «نیچر» (Nature) به چاپ رسید، اظهار کرد: علاوه بر آن ده‌ها مقاله معتبر با استفاده از این فناوری در شناسایی علل ژنتیکی کم‌توانی‌های ذهنی، ناشنوایی، بیماری‌های عضلانی و سایر بیماری‌های ارثی تک ژنی چاپ شد. رییس مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی آموزش اساتید بر اساس استانداردهای بین‌المللی را از دیگر اقدامات در این زمینه نام برد و ادامه داد: با اقدامات صورت گرفته در سال جاری موفق به خرید و انتقال فناوری‌های مورد نیاز توالی‌یابی ژن با هدف تشخیص و شناسایی و پیشگیری بیماری‌های ژنتیک شدیم که امروزه از جمله علل عمده معلولیت‌ها در کشور است.

نجم‌آبادی اولین فاز این پروژه را تشکیل پایگاه داده‌های ایران با عنوان «ایرانوم» (Iranome) عنوان کرد و گفت: در این پروژه اقدام به توالی‌یابی ژنی 800  فرد سالم بالای 35سال از 8نژاد «فارس»، «آذری»، «کرد»، «ترکمن»، «لر»، «بلوچ»، «عرب» و «جزایر خلیج فارس» (از هر نژاد 100نفر) شد. وی با اشاره به نتایج به دست آمده از این تحقیقات، اظهار کرد: در پروژه ایرانوم یک میلیون و 368 هزار و  380 تغییر در ژنوم این 800 نفر یافت شد. از این تعداد تغییر 800 مورد تغییر مشابه با سایر جوامع انسانی بوده است، ولی 422  مورد تغییر در داده‌های جمعیتی دیگر از جمله 1000Genome و Genome AD گزارش نشده بود.

نجم‌آبادی با تاکید بر اینکه کاربردی شدن این داده‌ها نیاز به جمعیت بیشتر مطالعاتی دارد، اضافه کرد: نتایج این مطالعات در حوزه پزشکی و ژنتیک کاربردهای وسیعی برای تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری‌های ژنتیکی دارد. وی با تاکید بر اینکه ژنوم انسانی به شدت متغیر است، گفت: ژنوم هر فرد در برگیرنده حدود  35میلیون «پلی‌مورفیسم» تک نوکلوئیدی و هزار واریاسیون در تعداد کپی‌های بزرگ است؛ از این رو امروزه پروژه‌هایی با مقیاس وسیع از قبیل «هزار ژنوم» (1000 Genome) و پروژه بین‌المللی HapMap بر روی تعداد زیادی از نمونه‌های جمعیت‌های مختلف اروپایی، آمریکایی، آسیای شرقی و آفریقای جنوبی به منظور ارتقای درک ما از سهم واریاسیون‌های ژنومیک در بیماری‌های انسانی اجرایی شده است.

نجم‌آبادی با تاکید بر اینکه در این بانک‌های داده ژنومیکی داده‌های ژنومیک خاورمیانه نبود، ادامه داد: نبود این قبیل داده‌ها مشکلاتی را در زمینه شناسایی بیماری‌زا بودن برخی از واریانت‌های ناحیه کد کننده به ویژه در تست‌های تشخیصی معمول ایجاد می‌کند؛ چرا که در این روش کل ژنوم فرد مورد بررسی قرار می‌گیرد تا به تغییرات ژنتیکی که منجر به بروز بیماری می‌شود، دست یابیم. نجم‌آبادی با بیان اینکه در گذشته برای بررسی‌های ژنتیکی تنها 10تا 15درصد به جواب می‌رسیدیم، افزود: این امر به دلیل نبود تجهیزات آزمایشگاهی و محدودیت‌های توالی‌یابی ژن بوده است، ولی با در اختیار قرار دادن این تجهیزات در مراکز تحقیقاتی، بیش از 70درصد مراجعه‌کنندگان به جواب می‌رسند.

این محقق حوزه علوم ژنتیک با تاکید بر اینکه با نتایج به دست آمده از توالی‌یابی‌ها می‌توان در جهت پیشگیری از تولد فرزندان مبتلا به بیماری‌های ژنتیکی گام برداشت، ادامه داد: در بررسی ژن‌ها تغییرات زیادی مشاهده می‌شود که همه این تغییرات بیماری‌زا نیستند. وی در عین حال یادآور شد: متخصصان می‌توانند تغییرات بیماری‌زای مشاهده شده را با داده‌های موجود در بانک ژنوم «ایرانوم» چک کنند تا ببینند چند مورد بیماری ناشی از این تغییر در کشور گزارش شده است. نجم‌آبادی همچنین با اشاره به دیگر دستاوردهای پروژه ایرانوم، گفت: در این مطالعات 200ژن ارثی جدید از ایران را در زمینه عقب ماندگی‌های ذهنی در دنیا گزارش کردیم. این در حالی است که تاکنون هزار ژن ارثی این بیماری در دنیا گزارش شده که از این تعداد 200مورد از ایران اعلام شده است. نجم‌آبادی با تاکید بر اینکه ایران در کمربند ازدواج‌های فامیلی و خویشاوندی دنیا قرار دارد، گفت: 11درصد جمعیت جهان ازدواج فامیلی دارند که این میزان در 40کشور خاورمیانه که جزو پرجمعیت‌ترین کشورهای دنیا هستند، است.

پروفسور حسین نجم آبادی کاشف البرزی 50 ژن جدید در جهان


سال 1382. سخنرانی پروفسور حسین نجم آبادی در دبیرستان دخترانه نجم آباد که توسط شادروان بانو رقیه نجم آبادی به دختران نجیب روستای نجم آباد از توابع شهرستان نظرآباد واقع در استان البرز هدیه شده است (عکس از: شهرام نجم آبادی).  


نوشته شده در  سه شنبه 96/10/26ساعت  10:51 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 

مورخ بیگانه ‌ستیز

استاد ناصر نجمی (1297- 1382ش) تاریخ‌پژوه و از روزنامه‌نگاران مخالف حکومت پهلوی و طرفدار نهضت ملّی ایران است. پدرش حاج مرتضی نجم‌آبادی از مالکان روستای نجم‌آباد از توابع استان البرز و پدرِ مادرش از افسران سرشناس ژاندارمری کلنل محمّدتقی پسیان (م1300ش) بود. استاد نجمی درباره خاستگاه خود می‌نویسد: «ما را ابتداً نجم‌آبادی می‌گفتند، چون علاوه بر تهران و سنگلج که خانه‌های ریز و درشتی داشتیم، در نجم‌آباد ساوجبلاغ هم ملک مزروعی و باغاتی دارا بودیم. بعدها نام نجم‌آبادی به نجمی تبدیل شد.» استاد مصطفی نجمی (م1376ش) آهنگ‌ساز و نقّاش مکتب کلاسیک کمال‌الملکی، برادرِ او است.

پس از گذراندن تحصیلات اوّلیه، در رشته‌های معقول و منقول (الهیات) و تاریخ، لیسانس گرفت. از شانزده سالگی و به هنگام تحصیل در دبیرستان البرز تهران، نویسندگی را با نگارش طنزی در مجله «توفیق» آغاز کرد. به جهت علاقه به تاریخ ایران و جهان، در هجده سالگی کتابی درباره «ژرژ کلمانسو» نخست‌وزیر فرانسه به هنگام جنگ جهانی اوّل را ترجمه کرد و در پی آن پس از حمله متّفقین (روس و انگلیس) به ایران، کتاب «دانتون، بزرگترین قهرمان انقلاب کبیر فرانسه» را ترجمه کرد که به وسیله بنگاه انتشاراتی معرفت به چاپ رسید  .

نجمی درباره فعالیّت های سیاسی و مسلّحانه‌اش در واقعه اشغال ایران به هنگام جنگ جهانی دوّم (1318- 1324ش) می‎‎گوید: «آغاز جنگ جهانی دوّم و حمله سربازان انگلیسی و شوروی، ضربه سختی بر پیکر جامعه ایرانی وارد آورد و در میان قشرهای مردم عکس‌العمل‌های سخت پدید آورد. نان که قوت لایموت و خوراک اصلی مردم ما است کمیاب شد و همه چیز از شن و خاک ارّه گرفته تا اشیای دیگر در نان پیدا می‌شد به جز ماده اصلی آن که آرد بود. قحطی تدریجاً چهره کریه و وحشتناک خویش را به مردم ما نشان می‌داد... در همان اوایلی که هنوز تهران در زیر چکمه سربازان روس و انگلیس ناله سر می‌داد و احزاب هنوز به ایجاد سازمانهای خود نپرداخته بودند. من به اتفاق تنی چند از یاران جدّی و مصمّم که غالباً در سال‌های پیش، اوقات خود را در شکارگاه‌ها می‌گذراندیم و کم و بیش تفنگ‌هایی داشتیم که مخصوص شکار حیوانات بود، تحت تأثیر جوّ نگران کننده و جریحه‌دار شده احساساتمان، اقدام به تشکیل یک گروه مبارز نهضت زیرزمینی کردیم... آن روز (سوّم شهریور 1320) مشاهده آن سربازان [ایرانی] تیره‌روز، از دیدگان خیلی از جوانان، اشک غم و اندوه سرازیر کرد. سِرشک گرمی که بر گونه‌های تبدار ما فرو می‌ریخت، التهاب و تلاطمی در دلهایمان به تموّج درآورد، به طوری که من وقتی وارد خانه شدم و ماجرا را به پدرم گفتم، او به من و برادرانم گفت: تفنگ‌های خود را بردارید و خود را به کوهها بزنید، از سربازان متجاوز روس و انگلیس هر چه می‌توانید بکشید و بعد در کوه‌ها مخفی شوید. این افکار و احساسات غیورانه پدر هشتاد ساله ما بود که ما را بر آن داشت که به جای پیشنهاد ایشان، راه‌حل دیگری را تعقیب کنیم و آن هم تشکیل گروه مسلّح زیر زمینی، علیه نیروهای بیگانه بود.»

او از یاران دکتر محمّد مصدق نخست‌وزیر ملّی و مخالف حکومت پهلوی بود. در سال 1320ش با پدیدار شدن آزادی نسبی، به فعّالیت روزنامه‌نگاری در نشریات کیهان و اطلاعات پرداخت. هماهنگ با روشنگری‌های روزنامه «مرد امروز» و سپس «باختر روز» به مدیریت دکتر سیّد حسین فاطمی (م1333ش) وزیر امور خارجه دولت مصدق، به عنوان یک روزنامه‌نگار نقش فعّالی در ملّی شدن صنعت نفت ایران ایفا کرد. در دی 1320ش به همراه گروهی از نیروهای ملّی، حزب مهین‌پرستان را بنیاد نهاد. در سال 1323ش از ائتلاف این حزب و احزاب استقلال، پیکار و آزادیخواهان، حزب میهن تشکیل شد. پس از ملّی شدن صنعت نفت به عنوان مدیر اداره انتشارات و روابط عمومی شرکت ملّی نفت ایران و مدیر روزنامه «خبرهای روز» در شهر آبادان مشغول به کار شد و تا روزی که این شهر و دیگر مناطق نفت‌خیز جنوب به جهت تهدیدهای نظامی انگلستان تخلیه نشده بود، به فعّالیتش ادامه داد.

او درباره ارتباطش با نهضت ملّی ایران می‌گوید: «من در تمام دوران نخست‌وزیری دکتر مصدق، دوش به دوش او حرکت کردم و در نهضت ملّی شدن نفت در کنارش بودم. برای اوّلین بار دکتر مصدق را به میدان بهارستان آوردم و در دفتر روزنامه، میکروفون گذاشتم تا برای جمعیّت حاضر در بهارستان سخنرانی بکند. در همان روز شهید فاطمی و دکتر [کریم] سنجابی (م1374ش) و دکتر [سیّد علی] شایگان (م1360ش) هم حضور داشتند و از من خواستند فرصتی در اختیار آنان بگذارم تا صحبت کنند. می‌خواهم بگویم که من در خیلی از موارد، شاهد زنده رویدادها و حوادث تاریخ معاصر ایران بوده‌ام و به طور مستند در کتاب از سید ضیاء تا بازرگان این مسائل را نوشته‌ام.»

دکتر مصدق در 17آبان 1327ش پس از دریافت یکی از آثار ناصر نجمی، خطاب به او می‌نویسد: «قربانت شوم؛ موقعی که عزم رفتن دِه [احمدآباد] دارم کتاب مرحمتی رسید و از اهدای آن به خودم که هیچگونه شایسته و لیاقت آن را ندارم متشکرم. آن را با خود می‌برم و از مطالعه آن مستفیض خواهم شد و از خدای متعال مسألت می‌نمایم که شما جوانان حساس وطن‌پرست را به خدمت میهن کامیاب و موفق بدارد. درد بسیار است و طبیب نیست، باشد که از بین شما کسی بتواند کشتی بلا دیده ما را به ساحل نجات رساند. بیش از این مصدّع نمی‌شوم و بقیه تشکّرات قلبی و صمیمی خود را موکول به مراجعت به شهر و زمان تشرّف محوّل می‌نمایم و در خاتمه سلامت وجود محترم را خواهانم.»

وقتی مصدق از سال 1335ش با تصمیم حکومت پهلوی محکوم به اقامت اجباری در روستای احمدآباد می‌شود، در آن سالها نجمی تلاش کرد که از طریق روستای نظرآباد کوچک به احمدآباد برود و با مصدق دیدار کند. او در این باره می‌نویسد: «نگارنده ‌که‌ همواره ‌خاطرات غرورانگیز این انسان مبارز ‌والا را در قلب خود زنده‌ نگاه‌ داشته ‌بودم سعى زیادى به‌کار بردم که‌در آن دقایق و لحظات آخر، از مصدق دیدار کنم ولى این موهبت دست نداد تا آنکه ‌با خود اندیشیدم اگر به ‌دِه‌نظرآباد [کوچک] که‌در نزدیکی قریه‌احمدآباد قرار دارد و متعلّق به‌یکى از بستگانم [است] بروم شاید او را حین گردش در مزارع و کشتزارهاى احمدآباد ببینم. به‌ همین قصد و نیّت به‌آنجا رفتم. یکى دو روز ماندم و چشم به ‌صحرا و افق نزدیک دوختم اما از وى خبرى نبود تا روزى که‌گردشکنان به‌ کنار نهرى رسیدم که‌حدّ فاصل میان نظرآباد [کوچک] و احمدآباد بود. آنجا مردى روستایى چوب به دست را دیدم که‌ از این نهر بازدید می‌کند. از هویتش و کارش پرسیدم گفت پاکار دکتر مصدق هستم. این سخن او بارقه‌اى بود که ‌براى لحظه‌اى قلبم را روشن ساخت. گفتم دکتر کجاست و چه‌ می‌کند؟ آیا دیگر براى هواخورى و گردش به ‌این طرف نمی‌آید؟ گفت: کمى کسالت دارد و استراحت می‌کند. از وى خواستم که‌کارت مرا به ‌ایشان برساند و قبول نمود. فوراً کارتى از جیب درآورده ‌و روى آن چند سطر که ‌حکایت از ارادت و وفادارى همیشگى من می‌کرد و دعاى خیر مرا براى سلامتى ایشان به همراه‌ داشت، نگاشتم. با خوشحالى پذیرفت و کارت را گرفت و رفت. آن وقت برخلاف انتظار یکى دو ساعت بعد که ‌در خانه‌اى در نظرآباد [کوچک] نشسته ‌بودم خبر آمدن پاکار دکتر مصدق را به‌ من دادند. فوراً به ‌نزدش رفتم و از علّت آمدنش پرسیدم. دست در جیب کت خود کرد و کارتى از آن بیرون آورده ‌به ‌من داد؛ کارت مصدق بود با کلماتى مهرآمیز و شوق‌انگیز? با تشکّر فراوان پیغام شفاهى فرستاده‌ مصدق این بود که‌ اگر وضع مزاجی‌اش اجازه‌ می‌داد براى دیدن بنده‌گردشکنان به‌آن حدود می‌آمد و متأسف بود که ‌توانایى این کار را ندارد. این کارت جوابیه ‌براى صدمین بار از نزاکت و ادب و انسانیت و بزرگوارى مصدق حکایتها داشت که ‌من و دوستانم بارها آن را آزموده‌ بودیم. البته ‌در روزهاى عادى و اکنون این قهرمان در بند‌ شده‌ علیرغم کسالت مزاج بیمارى، خود را مقیّد و پای‌بند آن اصول عالیه‌ می‌دید. بله، ‌این آخرین ارتباط و مراوده‌ من با مخدوم مهربانم آن انسان متعالى و بزرگوار بود تا آنگاه‌که‌ خبر درگذشتش را شنیدم و همه ‌در سوگ و ماتم شدیم. خبرى که ‌فقط دو سه ‌سطر از صفحات روزنامه‌آن هم صفحات وسط را اشغال می‌کرد که‌خود نشان‌دهنده این معنى بود که ‌محمّدرضا پهلوى حتّى از پیکر بی‌جان او بیم و هراس و وحشت داشت.»

نجمی از سال 1324ش در اداره کل تبلیغات و رادیو به عنوان رئیس اداره اخبار رادیو مشغول به کار شد و مدّت شش سال از رادیو تهران برنامه «یادی از گذشته» را نوشته و اجرا کرد. آخرین فعالیّت اجرایی او، مدیرکل روابط عمومی وزارت کشور در سال 1357ش بود. او در 10خرداد 1382ش درگذشت. ‏

‏ شمار آثار نجمی را نود عنوان کتاب نوشته‌اند: ببر فرانسه، ژرژ کلمانسو نخست‌وزیر فرانسه در زمان جنگ اوّل بین‌الملل (ترجمه و نگارش)؛ دانتون، بزرگترین قهرمان انقلاب کبیر فرانسه (ترجمه)؛ یعقوب لیث، شیرمرد سیستان؛ دارالخلافه طهران؛ طهران عهد ناصری؛ چهره امیر (کاوشی در تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران در دوره امیرکبیر)؛ دولتهای ایران از سوّم اسفند 1219تا انقلاب اسلامی سال 1357؛ از سیّد ضیا تا بازرگان؛ ایران قدیم و طهران قدیم؛ سرگذشت حسن صباح و قلعه الموت؛ امواج خون‌آلود (ترجمه)؛ کمال‌الملک؛ حوادث تاریخی ایران از سوّم شهریور1320تا 28مرداد 1332 (خاطرات سیاسی نویسنده)؛ وزیران مقتول از جعفر برمکی تا دکتر حسین فاطمی؛ مولانا (جلال‌الدین رومی)؛ واسموس آلمانی در میان دلاوران تنگستانی و قشقایی؛ قهرمانان ناکام ایران از ابومسلم خراسانی تا کلنل محمّدتقی پسیان؛ فاتح هرات؛ عباس‌میرزا نایب‌السلطنه و جنگهای ایران با روسیه تزاری؛ سلحشوران شمشیر شکسته؛ شعله جاویدان؛ انقلاب کبیر فرانسه؛ قیام بابک خرمدین؛ نهضت سرخ عَلم‌های مازندران؛ آریوبرزن، آخرین سردار هخامنشی مدافع دلاور تخت جمشید؛ جلال‌الدین خوارزمشاه؛ با دکتر مصدق و دکتر فاطمی؛ سرزمین جاوید؛ بازیگران عصر محمّدرضا شاهی؛ پاسداران ایران‌زمین؛ چهره‌های درخشان عصر قاجار؛ تهران در گذرگاه زمان؛ خواجه مخوف (آقامحمّد خان قاجار)؛ ترکان خاتون ملکه خونریز خوارزم؛ نادرشاه افشار؛ لطفعلی خان زند؛ سورنا، بزرگترین سردار اشکانی؛ مصدق بر مسند قدرت؛ تاریخ استعمار انگلیس در ایران؛ خورشید دیلمان؛ فرمانروای خوفناک؛ داستانهای تاریخی حماسه‌سازان ایران؛ وثوق‌الدوله و قرارداد ننگین 1919؛ یادداشت‌های محرمانه ادوارد براون؛ مازیار؛ ایران میان توفان؛ مدرس؛ مبارز بزرگ: مصدق؛ طهران در یک قرن پیش؛ فرمانروای الموت (حسن صباح)؛ ملکخاتون شیرزن دیالمه.

منابع: محمّد ترکمان، نامه‌های دکتر مصدق، ج 1، ص 101؛ ناصر نجمی، با مصدق و دکتر فاطمی، ص 145؛ حسین عسکری، دشتی به وسعت تاریخ، ص 312؛ ماهنامه تصویر ساوجبلاغ، ش 35، ص 8؛ کیهان فرهنگی، ش 201، ص 51؛ محسن مدیر شانه‌چی، فرهنگ احزاب و جمعیت‌های سیاسی ایران، ص 97؛ روزنامه ایران، ش 2272، ص 32.

- نشر نخست این مقاله در: حسین عسکری، «استاد ناصر نجمی؛ مورخ بیگانه‌ ستیز»، روزنامه اطلاعات، سال 92، ش 26845، ضمیمه فرهنگی، ش 330، چهارشنبه 26 مهر 1396، ص 7.


مقاله فوق در وب سایت روزنامه اطلاعات


درباره استاد مصطفی نجمی برادر استاد ناصر نجمی


نوشته شده در  سه شنبه 96/7/25ساعت  7:27 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

آشنایی با فعالیت های مرکز اسلامی «تیچینو»ی سوئیس

سلمان میرزایی: حجت الاسلام والمسلمین سید مقتدا حسینی ابهری از مبلغان فعال در عرصه بین المللی است. وی که ایرانی الاصل است مدیریت «مدیر مرکز فرهنگی اسلامی امام علی (ع)» واقع در «ایالت تیچینو»ی سوئیس را بر عهده دارد. تیچینو (Repubblica e Cantone Ticino) یکی از کانتون‌های - یا همان ایالت های - کشور سوئیس است که در جنوب آن واقع شده و با ایتالیا مرز مشترک دارد. زبان عمده در شهرهای این کانتون زبان ایتالیایی است و از شهرهای مهم آن می‌توان به «لوگانو» و «لوکارنو» اشاره کرد. کنفدراسیون سوئیس 26 کانتون دارد که تا زمان تشکیل دولت فدرال در سال 1848، هر کدام از آنها یک دولت مستقل بوده و دارای مرز، پرچم و ارتش خود بود. آقای حسینی ابهری که از اعضای مرتبط با مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت (ع) است و برای شرکت در ششمین اجلاس این مجمع به تهران آمده بود، با خبرنگار خبرگزاری اهل بیت علیهم السلام (ابنا) به گفتگو نشست و به معرفی مرکز اسلامی شیعیان در تیچینو پرداخت. متن گفت و گوی ابنا با این فعال مذهبی اروپا را بخوانید: ادامه مطلب...

نوشته شده در  جمعه 96/6/17ساعت  9:13 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 

 

نمرده است و نمیرد حمید میرخانی

استاد عباس میرخانی در شهریور 1383 به مناسبت کوچ سوگناک پزشک متعهد دکتر سیّد حمید میرخانی، غزل زیر را سروده است. این شعر به خط زیبای استاد سید احمد میرخانی خوشنویسی شده است. استاد عباس میرخانی متولد سال 1325 خورشیدی در روستای تالیان از توابع شهرستان ساوجبلاغ است که از همان کودکی با خانواده اش در شهر تهران ساکن شده است. استاد میرخانی از شاعران غزلسرای معاصر ایران است. اشعارش بیشتر در سبک هندی و گاهی هم عراقی است. وی در انجمن های ادبی تهران نشو و نما یافته و تحصیلات عالی دارد. مهربانی، تواضع، نظم، وسعت دید و شناخت قابل تحسین از تاریخ و  ادبیات معاصر ایران از جمله ویژگی های این شاعر خوش قریحه است. در همان نخستین دیدار با استاد میرخانی در زمستان 1391 یکی از مجموعه اشعارش با عنوان «یادگار دفتر عمر» را به یادگار گرفتم. این کتاب در شمارگان 3000 نسخه در سال 1376 به کوشش نشر نشانه در تهران منتشر شده است. «به یاد مذهب رندان» دیگر مجموعه اشعار استاد میرخانی است.



نوشته شده در  سه شنبه 96/6/14ساعت  4:12 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

   1   2   3   4   5   >>   >

فهرست مطالب وبلاگ ساوجبلاغ پژوهی
یادداشت دکتر مهراب رجبی درباره چند البرزشناس
گفت و گویم با خبرگزاری ایرنا درباره محل سکونت امام خمینی در کرج
به مناسبت دومین سالگشت کوچ استاد جعفر والی هنرمند ساوجبلاغی
برادران برغانی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی
دفاع خبرگزاری مهر از ایمان شیعی شیخ هادی نجم آبادی
انتشار اثری تازه از علی اکبر صفری کتابشناس البرزی
گفت و گویم با خبرگزاری ایرنا به مناسبت روز ملی البرز
دو کتاب از حسین عسکری در آستانه انتشار
عرضه محدود کتاب روستای ایستا
شناسنامه وبلاگ ساوجبلاغ پژوهی
[عناوین آرشیوشده]