سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

 پوشش بانوان ایرانی در دوره قاجار

انجمن مخدرات وطن؛ میراث فکری شیخ هادی نجم آبادی 

الهه باقری

انقلاب مشروطه یکی از قابل توجه‌ترین تحولات دوران معاصر ایران بود که در شرایط اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشور تأثیر بسزایی داشت، زنان نیز به عنوان نیمه خاموش جامعه از این تاثیرات دور نماندند. انجمن‌ها و تشکّل‌های زنانه، عرصه‌ای بود که زنان ایران، حضور اجتماعی و تاریخی خود را ظاهراً به صورت مستقل در طی جنبش مشروطه و بعد از آن نشان دادند. اوج فعالیت انجمن‌های زنان در 1308- 1299 خورشیدی / 1930 - 1920 میلادی بود که از اعضای  این انجمن‌ها می‌توان به آغا بیگم دختر شیخ هادی نجم آبادی و سکینه کنداشلو همسر شیخ هادی اشاره کرد. آنها برای رشد حقوق اجتماعی زنان تلاش می‌کردند، هر چند که اهداف و اقدامات اولین انجمن‌های زنان در هاله‌ای از ابهام است. در مطلب حاضر کوشش شده تا در مورد حضور زنان در انجمن‌های برآمده از مشروطه و به ویژه نقش آغابیگم نجم آبادی در تأسیس «انجمن مخدرات وطن» پرداخته شود و ضمن توضیح این انجمن‌، به بررسی شکل گیری، اعضاء و اهداف این انجمن‌ پرداخته و تلاش گشته تا از این طریق قسمت‌ ناگفته‌ای از تاریخ فعالیت‌های زنان بیان گردد.

ادامه مطلب...

نوشته شده در  جمعه 90/10/16ساعت  6:4 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

این مرکز توسط «گروه صنعتی و پژوهشی زر» در راستای تحقق اهداف تحقیقاتی و پژوهشی تاسیس شده است.

آشنایی با مرکز پژوهش های دانش بنیان زر

خبرگزاری مهر: «مرکز پژوهش های دانش بنیان زر» با هدف توسعه دامنه فعالیت های علمی و پژوهشی در صنعت غذا در شهرستان ساوجبلاغ تاسیس شد. این مرکز توسط «گروه صنعتی و پژوهشی زر» در راستای تحقق اهداف تحقیقاتی و پژوهشی تاسیس شده است. گروه صنعتی و پژوهشی زر، زیرساخت خود را در سال 1372 با تاسیس واحد تولیدی آرد فراهم و با راه‏اندازی آن در سال 1377 کار خود را در صنعت غذا آغاز کرد. این گروه در سال 1380 هم برای اولین بار در ایران خطوط تولید آرد سِمولینا را راه‏اندازی کرده است.

در عین حال، این گروه همزمان با توسعه کارخانه آرد، واحد تولیدی انواع پاستا خود را در سال 1384 راه‏اندازی کرد و توانست با تولید محصولاتی با کیفیت، سهم موثری را در بازارهای داخلی کسب کند. ارتقای قابل توجه ظرفیت تولید به همراه افزایش خطوط گروه یادشده طی پنج سال قادر شد که ظرفیت تولید خود را همراه با افزایش تعداد خطوط جدید، به میزان قابل توجهی ارتقا دهد. این گروه صنعتی که در حال حاضر بزرگترین صادرکننده ایرانی انواع ماکارونی است،  در سکوی نخست صنعت ماکارونی ایران قرار دارد. همچنین زر توانسته با ایجاد فضای رقابتی در صنعت، به عنوان اولین تولیدکننده انواع ماکارونی و پاستا با آرد سِمولینا در ایران، نقش مهمی را در ارتقای کیفیت تولیدات داخلی به عهده بگیرد. از سوی دیگر این گروه توانسته است با افزایش تعداد سیلوهای غلات خود، بالاترین توان ذخیره‏سازی یکجا در کشور را کسب کند که این امر بسیار قابل توجه است.


نوشته شده در  دوشنبه 90/6/7ساعت  6:29 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

موسسه رخسار قرآن شهرستان نظرآباد 

افتتاح کتابخانه الکترونیکی و جشن رونمایی از کتاب صداقت ساقی

شش خرداد 1390، ساعت 18 در موسسه رخسار قرآن شهرستان نظرآباد دو اتفاق مهم افتاد. هم کتابخانه دیجیتالی موسسه افتتاح شد و هم کتاب «صداقت ساقی» رونمایی شد. مراسم موسسه باز هم مثل برنامه های قبلی، غیر منتظره بود. حضور جوانان، حرف اول را می زد. بیشتر جوانان دعوت شده، آمده بودند. از خیل مسوولان هم درصد بیشتری آمده بودند. اعضای شورای اسلامی شهر نظرآباد و شهردار و رییس اداره تبلیغات اسلامی و رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگی ولی فقیه در سپاه نظرآباد از جمله آن مسوولان بودند. مهمانان دیگری هم چون پدر شهید شهری و یکی از بستگان شهید علی محجوب هم افتخار آمدن داده بودند. برخی موسسات قرآنی هم شرف حضور داشتند.

  ادامه مطلب...

نوشته شده در  جمعه 90/3/27ساعت  11:0 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

در‌ آینده‌ای نزدیک فعالیت‌های پژوهشی این پژوهشکده به 400 نوع گیاه می‌رسد.  

آشنایی با پژوهشکده گیاهان دارویی شهرستان ساوجبلاغ

خبرگزاری فارس: مدیر پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی ساوجبلاغ گفت: در‌ آینده‌ای نزدیک فعالیت‌های پژوهشی این پژوهشکده به 400 نوع گیاه می‌رسد. محمدرضا دهقانی با اعلام این خبر اظهار داشت: این مرکز در حال حاضر کار پژوهش 25 نوع گیاه دارویی را در دست اجرا دارد و قرار است فعالیت‌های آن در آینده‌ای نزدیک به تحقیق روی 400 نوع گیاه دارویی افزایش یابد. وی اضافه کرد: این مرکز با تجهیز به آزمایشگاه پیشرفته و چهار گروه پژوهشی در زمینه انتقال ژن، مارکرهای مولکولی، سیتو ژنتیک و بافت فعالیت می‌کند.

ادامه مطلب...

نوشته شده در  جمعه 90/2/23ساعت  12:49 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 

گفت و گوی قرآنی موسسه رخسار قرآن شهرستان نظرآباد به مناسبت ماه مبارک رمضان

- آقای دکتر حکمت الله ملاصالحی (استاد دانشگاه تهران) / موضوع سخنرانی: در پرتو ایمان علوی.

- آقای علی اکبر صفری (پژوهشگر و فهرست نگار نسخ خطی) / موضوع سخنرانی: آشنایی با دبیر اعلم ساوجبلاغی؛ صاحب نخستین نهج البلاغه منظوم فارسی.

- یک شنبه 14 شهریور 1389 (25 ماه مبارک رمضان)، ساعت 21.

- شهر نظرآباد، بلوار پاسداران، خیابان امام حسین شمالی، کوچه شقایق 12، پلاک 67. ساختمان موسسه رخسار قرآن، تلفن: 5357289 - 5361459.


نوشته شده در  پنج شنبه 89/6/11ساعت  12:6 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

  نشان موسسه رخسار قرآن

موسسه رخسار قرآن شهرستان نظرآباد

موسسه رخسار قرآن در سال 1386 خورشیدی در نظرآباد (غربی ترین شهرستان استان تهران) تأسیس شد. این موسسه غیردولتی پس از اخذ مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان ساوجبلاغ به شماره 131 در سازمان ثبت اسناد و املاک استان تهران ثبت شد. موسسه رخسار قرآن فعالیت های قرآنی خود را در دو بخش اصلی به شرح ذیل انجام می دهد: ادامه مطلب...

نوشته شده در  جمعه 88/11/2ساعت  9:37 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 «انجمن مخدرات وطن»

حاصل مبارزات بانوی نجم آبادی

انجمن مخدرات وطن به ریاست آغابیگم دختر شیخ هادی نجم آبادی، انجمنی زنانه بود که در سال 1289 خورشیدی در جریان جنبش  مشروطه خواهی و جنبش ملی دهه 1280، با هدف سازمان‌دهی فعالیت‌های گوناگون برای استقلال ایران از تسلط کشورهای بیگانه و  امپریالیستی شکل گرفت. اعضای این انجمن در میتینگ‌ها و تظاهرات جنبش مشروطه شرکت فعال داشتند و به دولت  روسیه نامه‌های اعتراض ‌آمیز درباره اقدامات امپریالیستی آن می‌نوشتند.ادامه مطلب...

نوشته شده در  پنج شنبه 88/10/17ساعت  7:46 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست مطالب وبلاگ البرز پژوهی
کتاب «تاریخ هشتگرد» منتشر شد
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود پنج کتاب از حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]
 
<