سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 


 

یک نویسنده و البرز پژوه مطرح کرد؛ 

گردشگری علمی - فرهنگی با نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

حسین عسکری با اشاره به اینکه خانوادگی بودن دیدار از نمایشگاه کتاب تهران از مزیت‌های آن محسوب می‌شود، گفت: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فقط جایگاه عرضه کتاب و دیگر کالاهای فرهنگی نیست بلکه دلالت‌های متعدد فرهنگی و اجتماعی دارد و دقیقا نوعی گردشگری علمی - فرهنگی در یک محیط متکثر است.

حسین عسکری؛ دکترای مدیریت راهبردی دانش، مدرس دانشگاه، نویسنده و البرز پژوه در گفت‌وگو با ستاد خبری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، با اشاره به اینکه این نمایشگاه مهمترین و اثرگذارترین رویداد فرهنگی ایران در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی است، بیان کرد: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فقط جایگاه عرضه کتاب و دیگر کالاهای فرهنگی نیست بلکه دلالت‌های متعدد فرهنگی و اجتماعی دارد. با بروز بیماری کرونا، نمایشگاه کتاب، صاحب فروشگاه مجازی هم شده اما جنبه حضوری آن به جهت همین دلالت‌های متنوع و دلچسب، همچنان طعم و لطف خودش را دارد چون دقیقا نوعی گردشگری علمی - فرهنگی در یک محیط متکثر است. حتی خورد و خوراک و آب نوشیدن در آن هم از جنس دیگری است.

  نویسنده کتاب «دشتی به وسعت تاریخ» یکی از دلایل ماندگاری و رونق نمایشگاه را حضور مکتوب و شفاهی جریان‌های فکری و فرهنگی مختلف ایران و دیگر کشورها در آن دانست و اضافه کرد: فضایی گرم و صمیمی که گفت‌وگوهای علمی و فرهنگی در آن با کمترین تنش رخ می‌دهد. به نظرم برآیند کلی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، مثبت و اثرگذار بوده چون هنوز هم با وجود مشکلات معیشتی، روزشماری می‌کنیم برای حضور در آن و تاریخ برگزاری‌اش را در دفترچه‌ها و سررسیدهای خود یادداشت می‌کنیم.

 او با اشاره به اینکه خانوادگی بودن دیدار از نمایشگاه کتاب تهران از مزیت‌های آن محسوب می‌شود، ادامه داد: دست‌اندرکاران اجرایی نمایشگاه باید این وجه مهم تربیتی و آموزشی را با تدابیری هوشمندانه و تأمین و تدارک امکانات موجود در آن، تقویت کنند. پای خانواده که به نمایشگاه باز شود، طبیعتا کودکان هم به میان می‌آید. به نظر می‌رسد با طراحی‌های سرگرم‌کننده مثبت و جهت‌دار و لحاظ عنصر بازی و نشاط اجتماعی، فرهنگ کتاب و کتابخوانی را می‌توان بین کودکان بازیگوش و حواس‌پرت روزگار ما هم نهادینه کرد. من مقید هستم همراه خانواده و بچه‌ها از نمایشگاه دیدن کنم چون حظّ و لذت کتاب‌گردی در آن دوچندان می‌شود و به گفت‌وگو و تبادل‌نظرهای بین اعضای خانواده دامن می‌زند.

 وی همچنین بیان کرد: کتاب مهمترین عنصر اثرگذار در عرصه‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی است. عرصه‌ای را نمی‌توانیم در نظر بگیریم که تحت تأثیر کتاب و کتابخوانی نباشد. حتی اصول و شیوه‌های تجارت و کسب‌وکار هم در قالب کتاب به مخاطبانش منتقل می‌شود. به گمانم تنوع مخاطبان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هم همین تأثیرات متنوع و مختلف را نشان می‌دهد.

 نویسنده «علمای مجاهد استان البرز» ضمن طرح این نکته که کتاب پیونددهنده فرهنگ‌ها و تمدن‌ها است، اشاره کرد: هرجا که کتاب باشد، داد و ستد فرهنگی هم شکل می‌گیرد. نمایشگاه کتاب تهران بهترین مکان و فرصت برای معرفی زیبایی‌های فرهنگی و تاریخی و همچنین میراث فرهنگی ملموس و ناملموس سرزمین دیرپا و کهن ایران است.

حسین عسکری در پایان گفت: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به اندازه‌ای در برنامه‌‌های فرهنگی و جنبی ظرفیت دارد که می‌توان به داشته‌های فعلی آن راضی نشد. امیدوارم این بخش از نمایشگاه با در نظر گرفتن خلاقیت، نوآوری، تنوع و تکثر، مخاطب‌شناسی و نیازسنجی از نظر کمّی و کیفی گسترش یابد؛ به‌ویژه در معرفی ویژگی‌های افتخارآمیز هویت ایرانی - اسلامی به نسل جوان. همچنان جای پرداخت دقیق و عمیق به فرهنگ بومی در قالب غرفه‌های استانی با حضور فعالان علمی، فرهنگی و هنری استان‌ها در این نمایشگاه خالی است.

 سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 20تا 30 اردیبهشت‌ماه 1402 در مصلی امام خمینی ‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir برگزار خواهد شد

 

پیوند گفت و گوی فوق


گفت و گوی فوق در وب سایت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)    

 

.


نوشته شده در  یکشنبه 102/2/10ساعت  12:52 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 

 

در قسمت های چهارم و پنجم «سرای هنر» ویژه برنامه تلویزیونی هفته هنر انقلاب اسلامی که در روزهای های چهارشنبه و پنج شنبه 27 و 28 فروردین 1399 ساعت 22:20 از سیمای البرز پخش می شود به معرفی دو شخصیت - کتاب البرزی دیگر پرداخته ام. این برنامه پنج قسمتی، تولید حوزه هنری استان البرز با همکاری واحد آفرینش های هنری بسیج است. 

 


نوشته شده در  چهارشنبه 99/1/27ساعت  9:22 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 


جناب سعدی در کتاب شریف گلستان آورده است: «متکلّم را تا کسی عیب نگیرد، سخنش صلاح نپذیرد.» اداره کتابخانه های عمومی شهرستان ساوجبلاغ با همکاری حوزه هنری استان البرز، برنامه ریزی کرده تا دوستان فرهیخته و اهل کتاب در روز شنبه 7 دی 98 گردهم آیند و کتاب بیداری دشت کهن را نقد و بررسی کنند. این نشست، ساعت 15:30 در سالن اجتماعات کتابخانه الهادی شهر هشتگرد برگزار خواهد شد. بی تردید حضور شما به غنای این نشست علمی و فرهنگی خواهد افزود.

با احترام و سپاس فراوان - حسین عسکری

 


نوشته شده در  سه شنبه 98/10/3ساعت  7:17 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

کتابخانه ‌ای رو به آسمان

رضا قاسم‌ پور

امروز به شوق دیدن مردی که طبقه دوم منزلش را به کتابخانه برای بهره ‌مندی عموم اختصاص داده راهی شهرستان نظرآباد کرج شدم. کتابخانه ‌ای با بیش از شش هزار جلد کتاب در موضوعات مختلف در طبقه دوم منزل این فرد روحانی آرام گرفته و درب منزلش برای استفاده علاقه مندان باز است . حجت ‌الاسلام اسماعیل آل احمد متولد 1354 شهرستان نظرآباد، طالقانی ‌الاصل بوده و علاوه بر تحصیلات حوزوی، فوق لیسانس علوم قرآنی دارد و در منطقه به تدریس، تحقیق و تفحص روزگار می گذراند و البته دستی در شعر و شاعری نیز دارد. وی و دوستانش در سال 1386 مجوز موسسه قرآن و عترت رخسار قرآن را دریافت کرده و سالانه به کمک هم دو برنامه چهارشنبه آخر سال ـ با نام سور سوره های قرآن ـ و نیز آیین شب های روشن قرآن را در میلاد امام حسن مجتبی ـ علیه السلام ـ در ماه مبارک رمضان برگزار می نمایند.

برای این استاد ارجمند که در این وانفسای روزگار به فکر تعالی فرهنگ و مدنیت ماست، از صمیم قلب آرزوی سلامتی و توفیقات روز افزون می ‌نمایم. لازم به ذکر است که شهرستان سرسبز نظرآباد یکی از شهرستان های به شدت سیاسی البرز با پانصد و هفتاد و هشت کیلومتر مربع مساحت و حدود صد و پنجاه هزار نفر جمعیت در 45 کیلومتری کرج قرار دارد. زبان رایج اکثریت مردم شهرستان های نظرآباد و ساوجبلاغ، ترکی ساوجبلاغی ـ یکی از شاخه ‌های ترکی آذربایجانی ـ می ‌باشد. تپه باستانی اوزبکی با قدمت بیش از نه هزار سال یکی از آثار قدیمی ایران در نظر آباد واقع است.

استاد آل احمد ضمن ذکر خیر از کارهای مثبت و ارزنده مهندس میرزا عبدالله مقدم بنیانگذار نظرآباد نوین، از مسئولین فرهنگی منطقه در خصوص تخریب فرهنگسرای مهر نظرآباد به شدت شاکی است.از آل احمد تاکنون سه کتاب با عنوان صداقت ساقی (دانشمندان و علمای نظر آباد) بنفشه زار کمند (بازکاوی حماسه غدیرخم از زاویه نو) و الاعراب و تعامل النبی معهم به زیور چاپ آراسته شده ‌اند. همچنین اسکن نسخ خطی برخی از بزرگان این خطه در کتابخانه ایشان آرام گرفته ‌اند

در پایان یکی از غزل ‌های استاد آل احمد را با هم زمزمه می ‌کنیم:

کَمَکی رخصت دیدار بده زود نرو

آتشی را که زدی خوب بِدم دود نرو

در سراشیب جهان تا قدم آخر مرگ

قیمت بوسی اگر هستی ما بود نرو

سومین جنگ جهان بر سر آب است و عطش

از کویر دل دریایی ام ای رود نرو

حرف های تو؛ سکوت تو؛ اشارت ‌هایت

داغ دل کندن تو بر دلم افزود نرو

شاهد صدق من این خواب نبردن ‌ها نیست؟!

جانم از این سفر دور تو فرسود نرو

با درختی ز خیالت که خودم کاشته‌ ام

سایه ات سهم حیاط قفسم بود نرو


نوشته شده در  شنبه 98/2/21ساعت  7:24 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

شاعر و نویسنده البرزی صاحب افتخار نخستین ترجمه منظوم نهج البلاغه و صحیفه سجادیه

کد خبر: 82734485 (6262155) | تاریخ خبر: 27/08/1396 - 10:39

کرج - ایرنا - پژوهشگر و البرزپژوه البرزی گفت که شاعر و نویسنده این استان صاحب افتخار نخستین ترجمه منظوم نهج البلاغه و صحیفه سجادیه است. حسین عسکری روز شنبه به مناسبت هفته کتاب و کتاب خوانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: تاریخ استان البرز مملو از افتخارات فرهنگی و تاریخی قابل توجه در حوزه کتاب و کتابت است که از آن جمله افتخار نخستین ترجمه منظوم فارسی کتاب های شریف نهج البلاغه و صحیفه سجادیّه به نام یکی از مشاهیر استان البرز در روزگار قاجار ثبت شده است. ادامه مطلب...

نوشته شده در  شنبه 96/8/27ساعت  12:43 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

البرز دارنده یکی از نخستین کتاب های چاپ سربی ایران

کد خبر: 82729742 | تاریخ خبر: 23/08/1396 - 8:45

کرج - ایرنا- پژوهشگر و البرزپژوه با اشاره به پیشینه فرهنگی و تاریخی استان البرز اعلام کرد که یکی از نخستین کتاب های چاپ سربی ایران متعلق به استان البرز است. حسین عسکری روز سه شنبه به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این هفته فرصتی مناسبی است که یکی دیگر از افتخارات تاریخی و فرهنگی استان البرز در حوزه کتاب معرفی شود.

وی، کتاب «مجالس المتقین» نوشته آیت الله شیخ محمّدتقی برغانی معروف به شهید ثالث از مشاهیر استان البرز، در ردیف نخستین کتاب های چاپ سربی مصوّر ایران دانست که در روزگار قاجار در چاپخانه سربی منوچهر خان گرجی معروف به معتمدالدوله به چاپ رسید. معتمدالدوله (درگذشت 1263 قمری) از رجال دوره حکومت فتحعلی و محمّدشاه قاجار و بنیانگذار نخستین چاپخانه های دولتی در ایران است. ادامه مطلب...

نوشته شده در  سه شنبه 96/8/23ساعت  5:57 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 

سابقه فرهنگی البرز در حوزه کتاب درخشان است

کد خبر: 82728376 | تاریخ خبر: 22/08/1396 - 10:14 

کرج - ایرنا - پژوهشگر و البرزپژوه با اشاره به پیشینه تاریخی فعالیت های فرهنگی در این استان گفت: سابقه فرهنگی این استان با وجود افراد سرشناس در حوزه نشر کتاب درخشان است. دکتر حسین عسکری روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه 20 تا 26 آبان هفته کتاب و کتابخوانی در تقویم کشور نامگذاری شده، افزود: این هفته، زمان مناسبی است تا افتخارات فرهنگی و تاریخی استان البرز در حوزه کتاب و کتابخوانی مورد توجّه و بازخوانی قرار گیرد. ادامه مطلب...

نوشته شده در  دوشنبه 96/8/22ساعت  6:30 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 

20 تا 26 آبان در تقویم کشور عزیزمان ایران، هفته کتاب و کتابخوانی است. این هفته مهم، زمان مناسبی است تا افتخارات فرهنگی و تاریخی استان البرز در حوزه کتاب و کتابخوانی مورد توجّه و بازخوانی قرار گیرد. در فایل های تصویری زیر که در صفحه اینستاگرام «نظرآباد را باید دید» به مدیریت برادرم علی عسگری منتشر شده، به سه افتخار تاریخی و فرهنگی شهرستان نظرآباد در حوزه کتاب و کتابخوانی اشاره کرده ام.

بخش اول

بخش دوم


نوشته شده در  یکشنبه 96/8/21ساعت  6:40 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 

 

پاگشایی دو کتاب در آستانه مبعث پیامبر کتاب و دانایی

در آستانه مبعث پیامبر کتاب و دانایی، طی آیینی از دو کتاب در مدرسه علمیه حضرت امام صادق علیه السلام شهرستان ساوجبلاغ رونمایی شد. حجت الاسلام و المسلمین احمد افشاری در کتابی 304 صفحه ای با نام «چکیده بدایه المعارف الالهیه» کوشیده است تا با ارایه حاشیه های مفید از بزرگان فلسفه و کلام و عرفان اسلامی، متنی پربهره از آموزه های اعتقادی شیعی را در اختیار طلاب و دانش پژوهان قرار دهد. نشر مهرگان دانش قزوین در سال 1395 در قطع وزیری با جلد شومیز سلفون براق و در چهار فصل، چاپ کتاب را از عهده برون آمده است. امیر فرخ حسین زاده، طراح جلد کتاب است اما ویراستار و صفحه آرا در شناسنامه کتاب نیامده است. کتاب، فهرست مطالب و منابع دارد اما نمایه ندارد. شمار کتاب، هزار نسخه است .

«سه اختر تابناک» هم نخستین اثر حجت الاسلام و المسلمین حمید عاشری است که انتشارات رهام اندیشه نظرآباد آن را در قطع پالتویی سلفون مات در 120 صفحه چاپ کرده است. نگاهی اجمالی به زندگانی امام حسین و حضرت سجاد و حضرت عباس علیهم السلام هدف تالیف این کتاب است. شناسنامه کتاب از نام ویراستار و صفحه آرا خالی است اما علی عاشری، جلد کتاب را طراحی کرده است. کتاب، فهرست منابع و مندرجات دارد اما نمایه ندارد.


نوشته شده در  چهارشنبه 95/2/29ساعت  5:56 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 

پیشنهاد دو اثر برای تقدیر در بخش البرزشناسی

اشاره: «نخستین جشنواره کتاب، نویسنده و ناشر برتر استان البرز» با تجلیل از 18 ناشر و نویسنده برتر البرزی دوشنبه 17 اسفند 1394 در شهرستان نظرآباد برگزار شد. بیانیه هیات داوران بخش البرزشناسی این جشنواره، به شرح زیر است:

* * *

منت خدای را عزوجل

نظرآباد، شهری دیگر در اقلیمی دیگر در سرزمینی دیگر به نام ایران است؛ سرزمینی که همیشه در درازنای تاریخ، بهای نازنینی خویش را پرداخته است. نظرآباد، شهر فرزانگان زمینی و آسمانی؛ ایرانی و جهانی است. شهری در آغاز ایران و انجام اسلام؛ از خشت ­های نه ­هزارساله و لوح آغاز عیلامی تا مناره های ایمان مساجد و امامزادگان و شهیدان.

دست ­مریزاد به همه کتابیان و ارشادیان و اجرائیان شهرستان نظرآباد و استان البرز که دست در دست هم به مهر، نخستین جشن کتاب برتر استان البرز را در اسفند ماه سال 1294 برگزار می ­کنند. زیر سایه این آیین ناب استان، البرزپژوهان هم با اهدای هشت عنوان کتاب در ده جلد، کوره این تنورستان داغ را تفته کردند. پرداختن به موضوعاتی بکر در دایره استان البرز؛ حفظ انسجام منطقی اجزای اثر؛ درج دقیق نشانی منابع و مراجع؛ ریخته ­گری چیره ­دستانه نویسنده و ناشر و طراح و ویراستار و... برخی از مقیاس ها و سنجه ­هایی است که در چنین داوری ­هایی به جان داوران می ­افتند. هیات داوران بخش البرزشناسی با سپاس از همه اثرآفرینان شرکت ­کننده در این جشن، دو اثر را برای تقدیر پیشنهاد کرده است و تعیین نفرات اول تا سوم را به دوره ­های دیگر وانهاده است:

1. وضعیت بخش کودک و نوجوان کتابخانه ­های عمومی استان البرز، اثر خانم مریم مقدم، انتشارات رهام اندیشه؛

2.فرهنگ ستارگان درخشان استان البرز، اثر آقای جعفر کوهزاده، انتشارات دقایق.

با آرزوی توفیق

اسماعیل آل ­احمد، حسین عسکری، زکریا مهرور

17 اسفند 1394


نوشته شده در  دوشنبه 94/12/17ساعت  10:58 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

   1   2      >

فهرست مطالب وبلاگ البرز پژوهی
کتاب «تاریخ هشتگرد» منتشر شد
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود پنج کتاب از حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]
 
<